Permalänk
Entusiast

Snabba tips för OC av 2700K

Jag tänkte överklocka min i7 2700K men jag behöver lite snabba tips som jag tyvärr upplever är svåra att få från OC-guider

1. Ska man överklocka Turbon eller inte? (För övrigt så boostar min CPU bara upp till 3.6GHz vad jag har sett men den ska gå till 3.9GHz enligt Intel)

2. Ska/borde man använda offset-Voltage eller "fixed" voltage?

3. Borde man ändra någonting annat än just Volt och frekvensen?

4. Vilken Volt borde jag börja på och kan man använda hur högt Volt man vill bara så länge CPU'n inte blir för varm?

OBS! Notera att jag vill nå en OC på högst 4.5GHz inte några monsteröverklockningar och mitt moderkort är Asus Sabertooth Z77.

Tacksam för svar

Edit: Satan, glömde lägga det i "kylning och överklockning av processorer, en moderator kan gärna flytta tråden!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har du klockat någon gång innan?

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem

jag kommer hålla koll här med, hade vart kul o se va min 2700k kan nå me lite snabbt tweakande....
för övrigt; ja, jag har klockat Qxxx serien prollar förut med kylare o voltage tweaks, och är något familjär med hur BCLK och diverse settings gör för SB prollarna, men har ej riktigt förstått de mest grundläggande och enkla sätt att OC:a den på (finns 2 eller 3 enkla settings vad jag tror jag sett?)

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk

Okej hmm ja när det gäller överklockning med basic information har ju finns det ju guider här på swe som beskriver utförligt.
Med hur klockning processen fungera i detalj. Det beskriver kanske inte precis den cpun du har men informationen är väldigt klockan in swe guider.

Om du vill veta klocknings potentialen på den cpun som du har skulle jag nog rekommendera gå in på både youtube och google för att få information om din cpu.

Visa signatur

Datorer är LIVET

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Jag tänkte överklocka min i7 2700K men jag behöver lite snabba tips som jag tyvärr upplever är svåra att få från OC-guider

1. Ska man överklocka Turbon eller inte? (För övrigt så boostar min CPU bara upp till 3.6GHz vad jag har sett men den ska gå till 3.9GHz enligt Intel)

2. Ska/borde man använda offset-Voltage eller "fixed" voltage?

3. Borde man ändra någonting annat än just Volt och frekvensen?

4. Vilken Volt borde jag börja på och kan man använda hur högt Volt man vill bara så länge CPU'n inte blir för varm?

OBS! Notera att jag vill nå en OC på högst 4.5GHz inte några monsteröverklockningar och mitt moderkort är Asus Sabertooth Z77.

Tacksam för svar

Edit: Satan, glömde lägga det i "kylning och överklockning av processorer, en moderator kan gärna flytta tråden!

1. Du ska överklocka turbo-multipeln, ja.
2. Kör offset om du vill spara energi och värme när processorn inte används för fullt. Då krämar nämligen processorn på lite extra autmatiskt när den boostas upp till turbo.
3. Inte mig veterligen, om du inte ska extremklocka (men då skulle du inte fråga så här).
4. Börja med default. Höj vid behov (håll koll på dina temps) och kolla upp max safe vcore för sandy bridge. Du kommer troligen att behöva höja vcore för 4.5Ghz (om inte den höjer tillräckligt av sig själv i offset mode).

Guide: http://www.overclock.net/t/910467/the-ultimate-sandy-bridge-o...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Serzarian:

Jag tänkte överklocka min i7 2700K men jag behöver lite snabba tips som jag tyvärr upplever är svåra att få från OC-guider

1. Ska man överklocka Turbon eller inte? (För övrigt så boostar min CPU bara upp till 3.6GHz vad jag har sett men den ska gå till 3.9GHz enligt Intel)

2. Ska/borde man använda offset-Voltage eller "fixed" voltage?

3. Borde man ändra någonting annat än just Volt och frekvensen?

4. Vilken Volt borde jag börja på och kan man använda hur högt Volt man vill bara så länge CPU'n inte blir för varm?

OBS! Notera att jag vill nå en OC på högst 4.5GHz inte några monsteröverklockningar och mitt moderkort är Asus Sabertooth Z77.

Tacksam för svar

Edit: Satan, glömde lägga det i "kylning och överklockning av processorer, en moderator kan gärna flytta tråden!

Dessa inställningar använder jag till min 2700K. Sen är det inte säkert det passar dig eftersom alla exemplar är olika. I full load ligger processorn på 1.256V och idle runt 0.9V nånting.
Går även köra stabilt i 4.8GHz genom att ändra offset voltage till -0.020V. Dock ger det en mycket högre vcore i load (1.34V) vilket inte känns så motiverat för 200MHz extra.
Du får helt enkel labba dig fram till vilka inställningar som passar dig bäst. Ändra offset voltage i mså steg och stresstesta mellan för att se om det är stabilt eller inte. Tar ett tag men det är det värt. Lämnar jag allt på auto ligger vcore långt över vad som egentligen behövs.

Ai overclock tuner: X.M.P
Turbo ratio/by all cores: 46x
Internal PLL overvoltage: disabled
Memory: 1600MHz

LLC: Ultra High (75%)
VRM Frequency: Manual
VRM Fixed Frequency mode: 350
Phase Control: Extreme
Duty Control: Extreme
CPU Current Capability: 130%

CPU voltage: Offset mode
CPU offset voltage: -0.095V
CPU PLL Voltage: 1.7V
CPU Spread Spectrum: disabled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

4. Vilken Volt borde jag börja på och kan man använda hur högt Volt man vill bara så länge CPU'n inte blir för varm?

För hög spänning kan bränna cpu:n, men det var länge sedan jag klockade så det kanske finns skyddsmekanismer som ser till så det inte händer nuförtiden?

Edit: Spänningen bränner ingenting, men den ökade strömstyrkan kan göra det.

Visa signatur

5950X, 3090