Gaming dator för 10k+ (kan gå över)

Permalänk

Gaming dator för 10k+ (kan gå över)

Tjo

Sommarjobb närmar sig sitt slut, och jag tänkte bygga en speldator med startbudget 10k. Med tanke på att jag är en total n00b på sånt här så gör jag denna tråd för att få råd osv. Att bygga själva datorn klarar jag nog med internet & kompisar, men tips är alltid välkommen.

Lite krav:

  • Den ska vara så tyst som möjligt.

  • Den ska kunna maxxa (eller vara nära) de nyare spelen så som crysis, battlefield osv med 60+ konstant fps.

  • Klara av att vara på hela tiden i större pass utan att tänka på överhettning och sådant.

Jag kan tänka mig lägga på ett par tusenlappar om det skulle göra en stor skillnad. Jag behöver inte skärm eller mus (men kan ta en titt ifall det är något bra som passar ihop med datorn du byggde)

Nu till några frågor till delarna (jag är en noob, men vill veta mer om sånt här) :

  1. Hur stor är skillnaden ifall jag går över 10k budgeten?

  2. Ifall jag får extra pengar i framtiden, hur kan jag förbättra datorn? Vad blir nästa "steget" för uppgradering?

  3. Är det värt att vänta ett par månader ifall något ny datordel utses för mycket billgare pris?

  4. Nvidia eller Radeon?

  5. i5 eller i7?

Tack så mycket i förhand!

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver skärm och inte Windows eller SSD
kan du nog få ihop en kombination av
- Core i5 3570K
- GTX 670
Det ska gå om man väljer de prisvärda runtom delarna.

Eventuellt gör jag ett förslag. Men känns inte så just nu.
Jag kanske återkommer.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti

Permalänk
Moderator
Moderator

http://www.inet.se/kundvagn/visa/2076168/11k

Går lite över men kan trimmas lite och prisoptimeras om du beställer vissa delar från exempelvis CDON med koden som ger 15% rabatt på vissa av komponenterna. Mitt förslag fokuserar dock på prestanda och inte låg ljudnivå. Till en begränsad budget är det ganska svårt att få till båda två på ett bra sätt, även om dessa komponenter inte direkt låter extremt mycket.

1. Kan bli väldigt stor, men det här ger dig en bra grund utan att kompromissa "i onödan".
2. Väldigt enkelt, ett till GTX 670 för SLI.
Inkluderade inte heller någon tredjepartskylare till cpun, det kan du lägga till om nu eller senare om du känner behovet. Framgick inte riktigt om du var intresserad av att överklocka, om ja så är det självklart värt det.
3. Finns olika filosofier kring detta, men egentligen kan du aldrig köpa något utan kval eftersom det kommer sänkningar och nya produkter hela tiden
4. Min åsikt: Nvidia, stabilare drivrutiner och mindre drabbade av microstuttering i flerkortskonfigurationer än AMDs motsvarigheter, och eftersom svar 2. innebär just detta så är det ett vettigt val. Det här valet är egentligen ett av de få som skiljer från exempelvis Swecs förslag på sommardator. Just grafikkortet ovan är valt för pris och kylaren som lämpar sig bra för framtida SLI med sin referens-kylning.
5. i5, en i7 kommer du egentligen endast ha glädje av om du använder tungt trådade program, exempelvis för 3d-modellering. För all-round och spelande så är en i5 mest prisvärd.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tack för svar TheDaemon!

En sista sak innan jag bestämmer mig för att beställa, ifall jag skulle ändra mig och skita i hur mycket datorn kommer låta, är det nånting du vill ändra på då? Med tanke på att prestanda kommer vara bättre i längden.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bluestahli:

Tack för svar TheDaemon!

En sista sak innan jag bestämmer mig för att beställa, ifall jag skulle ändra mig och skita i hur mycket datorn kommer låta, är det nånting du vill ändra på då? Med tanke på att prestanda kommer vara bättre i längden.

Nä som sagt paketet jag samlade ihop är redan mer anpassat till kylning och prestanda snarare än tystnad. Sen kan man alltid byta ut fläktar mot tystare och så i efterhand om man känner för det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Tack än en gång för svar Daemon, men jag har en sista fråga:

Vad tycker du om detta grafik kort istället för den du har valt? Den är på rabatt och kostar inte så mycket mer än den du valt, och undrade ifall det skulle vara en stor uppgradering till dess. Och hur blir det med kylning osv?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bluestahli:

Tack än en gång för svar Daemon, men jag har en sista fråga:

Vad tycker du om detta grafik kort istället för den du har valt? Den är på rabatt och kostar inte så mycket mer än den du valt, och undrade ifall det skulle vara en stor uppgradering till dess. Och hur blir det med kylning osv?

Tja mitt val av Nvidia framför AMD har jag redan motiverat.
Generellt blir det lite högre krav på ventilation med ett grafikkort med tredjepartskylare då den skjutsar varmluften in i chassit istället för ut bakåt som en referenskylare. Inga större problem så länge man har ett chassi som exempelvis Arc med någorlunda bra luftflöde men värt att tänka på.

Finns även rabatt på ett Gigabyte 670 OC med tredjepartskylare.
http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_670_oc_2gb_...
Den går för 3051 :- med koden SWECJULI just nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Vart ska man skriva in koden för det? Och hur kommer det med en kylning och grejer? (Kompis påpeka att det inte fanns nåt i din lista, men jag tror inte att han är 100%)

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluestahli:

Vart ska man skriva in koden för det?

När du är inloggad och går till kassan finns en ruta för kod.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

När du är inloggad och går till kassan finns en ruta för kod.

Tack!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bluestahli:

Vart ska man skriva in koden för det? Och hur kommer det med en kylning och grejer? (Kompis påpeka att det inte fanns nåt i din lista, men jag tror inte att han är 100%)

Som ovan nämnt, i kassan efter inloggning.

Som jag skrev i min post:

Citat:

Inkluderade inte heller någon tredjepartskylare till cpun, det kan du lägga till om nu eller senare om du känner behovet. Framgick inte riktigt om du var intresserad av att överklocka, om ja så är det självklart värt det.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

När du är inloggad och går till kassan finns en ruta för kod.

Skrivet av TheDaemon:

Som ovan nämnt, i kassan efter inloggning.

Som jag skrev i min post:

Så jag kommer inte behöva någon slags kylare ifall jag inte överklockar och därmed behöver aldrig tänka på överhettning? Men ifall nån gång i framtiden så skulle jag ändra mig och överklockar, vilken kylare skulle du föredra?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av bluestahli:

Så jag kommer inte behöva någon slags kylare ifall jag inte överklockar och därmed behöver aldrig tänka på överhettning? Men ifall nån gång i framtiden så skulle jag ändra mig och överklockar, vilken kylare skulle du föredra?

Du får med en kylare till processorn som fungerar helt ok så länge du inte ska överklocka mycket.
Finns lite olika alternativ, men om du inte tänkt klocka nu så skulle jag råda dig att kolla på kylare den dagen du blir sugen istället för nu. Det kommer nya kylare och nya prissättningar hela tiden.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

Du får med en kylare till processorn som fungerar helt ok så länge du inte ska överklocka mycket.
Finns lite olika alternativ, men om du inte tänkt klocka nu så skulle jag råda dig att kolla på kylare den dagen du blir sugen istället för nu. Det kommer nya kylare och nya prissättningar hela tiden.

Ok tack så mycket! Är sjukt tacksam för din insatts, får ta och beställa nu då Tack än en gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluestahli:

Så jag kommer inte behöva någon slags kylare ifall jag inte överklockar och därmed behöver aldrig tänka på överhettning? Men ifall nån gång i framtiden så skulle jag ändra mig och överklockar, vilken kylare skulle du föredra?

Nej, stockkylaren fungerar för ändamålet men väsnas en del.

Kör själv med AC Freezer 7 sedan ett par datorer.
Kyler lite bättre, tystare och är ett vettigt alternativ till stock.
http://cdon.se/hemelektronik/arctic_cooling_freezer_7_pro_rev...