Permalänk
Medlem

Vilken hårdisk är bäst?

vilken hårdisk är mest värd å köpa

Maxtor IDE ATA-133 120GB 7200RPM.
DiamondMax Plus 9...... 1650 kr

eller

Western Digital Caviar 80GB IDE 7200RPM
Special Edition 8MBcache........ 1493 kr

Visa signatur

/Drbutts

Permalänk
Medlem

Någon som vet..

uppskattar svar fort... Måste bestämma mig

Visa signatur

/Drbutts

Permalänk
Medlem

Eller kanske Maxtor DiamondMax Plus 9 160 gig 2mb cache 2257:- komplett.se

ge fan i att bumpa förresten

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Okej förlåt... är inte så br apå reglerna....

Men av de där 2 har cach minnet stor betydelse?

Visa signatur

/Drbutts

Permalänk
Medlem

Beror på lite vad du är ute efter, är du ute efter utrymme så tar du maxtorn, är du ute efter snabbhet å oftast bättre kvalité så tar du WD disken

Permalänk
Medlem

Okej men alltså är det stor skillnad på snabbheten?? någonting som jags jälv komemr att märka?

Visa signatur

/Drbutts

Permalänk
Avstängd

Har precis den western digital som du skrev, men jag har hört nått rykte om att det är fel i den så det klickar i HDn så den förstörs snabbt, vad jag har märkt så har den klickat lite lite granna i min och då är jag lite orolig, jag vet inte om det verkligen var just den. Jag har också hört att IBMs HDar inte håller så länge.

Visa signatur

sug min kuk ballefittor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_FF
Har precis den western digital som du skrev, men jag har hört nått rykte om att det är fel i den så det klickar i HDn så den förstörs snabbt, vad jag har märkt så har den klickat lite lite granna i min och då är jag lite orolig, jag vet inte om det verkligen var just den. Jag har också hört att IBMs HDar inte håller så länge.

Tycker det värkar vara skit emd alla nya diskar.....
Har 2st 120Gb 120GXP går bra men låter som flipper å knakar högt i bland typ när jag spelar Wolfenstine.

Min sagate Baracuda IV låter MÖ! men fungerar men det är iriterande särskilt när den hörs mäst av allt i min server å man vaknar av en disk som kankar mer än en matrox.

Så vet e fan bara köp en å hoppas den håller typ:D

Permalänk
Avstängd

Lite kylning kanske hjälper, satt på en gammal 80 mm fläkt och jävlar vilken skilnad det blev

Visa signatur

sug min kuk ballefittor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_real_FF
Lite kylning kanske hjälper, satt på en gammal 80 mm fläkt och jävlar vilken skilnad det blev

Vem jag?
mina 120:or ligger på 40-43C rätt Ok.
Min sagate baracuda IV lätt illa dercäkt å den drog jag ut å la åvanpå lådan för att kuna känna på den å felsöka bättre.
Blir rätt varm men borde ju inte låta apa så fort datorn initsierat den i booten.
Ska bygga ljudisolerad låda till den med kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Vem jag?
mina 120:or ligger på 40-43C rätt Ok.
Min sagate baracuda IV lätt illa dercäkt å den drog jag ut å la åvanpå lådan för att kuna känna på den å felsöka bättre.
Blir rätt varm men borde ju inte låta apa så fort datorn initsierat den i booten.
Ska bygga ljudisolerad låda till den med kylning.

40-43? Har sex diskar i höjd, dvs tätt ihop, 2st 80Gs Barracuda IVor, 2st WDC 600AB och överst sitter 2st IBM 75GXP 46G som snurrar fint med en temperatur på 28-37 grader beroende på hur mycket jag kyler lådan (kan köra fläktarna på 4.5 6 7.5 9 eller 12V), över 40 händer aldrig.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

40-43? Har sex diskar i höjd, dvs tätt ihop, 2 st 80Gs Barracuda IVor st WDC 600AB och överst sitter 2 st IBM 75GXP 46G som snurrar fint med en temperatur på 28-37 grader beroende på hur mycket jag kyler lådan (kan köra fläktarna på 4.5 6 7.5 9 eller 12V), över 40 händer aldrig.

jag har en plats i mellan å har rumstemp i lådan å inge fläckt på diskarna men 40-43C licksom är rätt bra då och inget att snacka om licksom.
Tänker fan inte ha 10C rumstemp å exta fläcktar för att ha 28C licksom helt onödigt.

Permalänk

uppdatera er gossar ty 180GXP serien och barracuda V är här..
och dom verkar bra.. själv skulla jag nog gå för ibm då deras har bättre prestanda och låter nästan lika lite bla pga av en ny vätskefylld motor

Visa signatur

- We are an army of dreamers, and therefore invincible. How can we fail to win, with this imagination overturning everything. - Subcomandante Marcos

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

jag har en plats i mellan å har rumstemp i lådan å inge fläckt på diskarna men 40-43C licksom är rätt bra då och inget att snacka om licksom.
Tänker fan inte ha 10C rumstemp å exta fläcktar för att ha 28C licksom helt onödigt.

Tja, jag har inget kylt rum och bara en 120mm fläkt som kyler diskarna, vid 7.5V så hör du inte fläkten och då ligger diskarna runt 35grader.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
uppdatera er gossar ty 180GXP serien och barracuda V är här..
och dom verkar bra.. själv skulla jag nog gå för ibm då deras har bättre prestanda och låter nästan lika lite bla pga av en ny vätskefylld motor

Mmmmm....... Säker på allt det där.......
Tycker alldrig nåt värkar stämma som sägs om diskar alltså.....
Har alldrig haffte en IBM som pajat å har 3st min.
75GXP har inte ens gjort ett mistänkt pip på över 2 år som den är å min sagate IV låter asmö tycker jag, deffenitivt inte tyst.
Vet inte men mina anndra gammla diskar har då alldrig hafft nåt fufens för sig eller nåt men jag liter inte på mina nya och garrantin sänks ju från 3 till 1 år nu så man kan ju undra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oC MasteR Jay
uppdatera er gossar ty 180GXP serien och barracuda V är här..
och dom verkar bra.. själv skulla jag nog gå för ibm då deras har bättre prestanda och låter nästan lika lite bla pga av en ny vätskefylld motor

Har för mig att jag läste en test mellan nya 180gxp serien å WDs 8mb cache diskar, å där vann fortfarande WD diskarna.
Mycket beroende på att 180gxp diskarna fortfarande bara har 2mb cache upptill 180gigaren som har 8mb cache, förstår inte varför dom inte släppte hela serien med 8mb cache...

Åsså måste jag fan klaga på stavelser i den här tråden. vissa borde fan ta en stavningskurs, ser fan roligt ut ibland när 30% av texten innehåller stavfel..

BTW så är den här tråden lite i på fel ställe, hör nog mer hemma på Lagring

Permalänk
Hedersmedlem

Bumpning är som sagt inte tillåten - http://forum.sweclockers.com/regler.html#4 Jag tänkte först låta dig komma undan denna gång, men sen såg jag att du väntat "hela" 21 minuter innan ditt tålamod tröt... Bumpa inte.

Och visst är det fel forum.

*Tråd låst*

Visa signatur