Permalänk
Medlem

Köpt dator delar, men fungerar inte!

Hej! Jag har precis fått mina varor från Inet resp. Cdon, men får inte datorn att fungera. Jag får felmeddelande 55 som innebär "memory not installed" Här är mina varor som jag har köpt, ser ni något som inte passar ihop? Fel minnen?

Tack på förhand!

INET:

MK ASRock P67 EXTREME6 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB WD 6Gb/s 32MB 7200rpm WD10EALX
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
SilverStone SST-AP141-UV 140mm fläkt AirPenetrator

CDON:

Fractal Design Define R3 Tower No PSU Titanium ATX
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe
OCZ 650W ZS series Power Supply CDON.COM 1
Kingston HyperX Genesis XMP X2 Grey Series 2x4GB DDR3 1600MHz
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friiden:

Hej! Jag har precis fått mina varor från Inet resp. Cdon, men får inte datorn att fungera. Jag får felmeddelande 55 som innebär "memory not installed" Här är mina varor som jag har köpt, ser ni något som inte passar ihop? Fel minnen?

Tack på förhand!

INET:

MK ASRock P67 EXTREME6 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB WD 6Gb/s 32MB 7200rpm WD10EALX
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
SilverStone SST-AP141-UV 140mm fläkt AirPenetrator

CDON:

Fractal Design Define R3 Tower No PSU Titanium ATX
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe
OCZ 650W ZS series Power Supply CDON.COM 1
Kingston HyperX Genesis XMP X2 Grey Series 2x4GB DDR3 1600MHz
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box

Har nu kollat lite och läst på olika hemsidor att det kan vara fel på processor och moderkort, att inte moderkortet passar med min Ivy Bridge processor, och att man då måste uppdatera bios med en gammal processor..? Detta är mitt första datorbygge och jag förstår inte riktigt. Kan man sätta i en gammal Pentium 4 processor och uppdatera med? Jättetacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av Friiden:

Har nu kollat lite och läst på olika hemsidor att det kan vara fel på processor och moderkort, att inte moderkortet passar med min Ivy Bridge processor, och att man då måste uppdatera bios med en gammal processor..? Detta är mitt första datorbygge och jag förstår inte riktigt. Kan man sätta i en gammal Pentium 4 processor och uppdatera med? Jättetacksam för svar!

Beror på vilken sockel pentium har. OM sockeln stämmer bör du kunna göra det!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 1700X | ASUS TURBO GTX 980 | HyperX DDR4 16GB | MSI X370 Gaming Plus| Fractal Design Newton R2, 800W 80+ | Kingston SSD V300 120GB | Seagate 500GB 7200RPM 16MB | NZXT H440W |

Permalänk

Jag vet hur ivrig man kan vara när man har köpt nya delar och vill få allt att fungera. Men jag skulle ändå rekommendera dig att returnera moderkortet och byta till ett med Z77 chipset istället.
Asrock har ju Z77 Extreme4 eller Z77 Extreme6 i ungefär samma prisklass.

EDIT:

Extreme 4: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165756
Extreme 6: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1165758

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friiden:

Hej! Jag har precis fått mina varor från Inet resp. Cdon, men får inte datorn att fungera. Jag får felmeddelande 55 som innebär "memory not installed" Här är mina varor som jag har köpt, ser ni något som inte passar ihop? Fel minnen?

Tack på förhand!

INET:

MK ASRock P67 EXTREME6 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB WD 6Gb/s 32MB 7200rpm WD10EALX
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
SilverStone SST-AP141-UV 140mm fläkt AirPenetrator

CDON:

Fractal Design Define R3 Tower No PSU Titanium ATX
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe
OCZ 650W ZS series Power Supply CDON.COM 1
Kingston HyperX Genesis XMP X2 Grey Series 2x4GB DDR3 1600MHz
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box

Ja att köpa ett moderkort där du kan överklocka är helt klart att föredra. Onödigt att köpa en K-processor annars.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friiden:

Hej! Jag har precis fått mina varor från Inet resp. Cdon, men får inte datorn att fungera. Jag får felmeddelande 55 som innebär "memory not installed" Här är mina varor som jag har köpt, ser ni något som inte passar ihop? Fel minnen?

Tack på förhand!

INET:

MK ASRock P67 EXTREME6 Socket 1155, P67, ATX B3
HD1TB WD 6Gb/s 32MB 7200rpm WD10EALX
DVD±RW Optiarc7280S Svart 24x/DL/SATA/OEM
SilverStone SST-AP141-UV 140mm fläkt AirPenetrator

CDON:

Fractal Design Define R3 Tower No PSU Titanium ATX
Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe
OCZ 650W ZS series Power Supply CDON.COM 1
Kingston HyperX Genesis XMP X2 Grey Series 2x4GB DDR3 1600MHz
Intel Core i5-3570K 3.4GHz Socket 1155 Box

Skrivet av shogun-r:

Ja att köpa ett moderkort där du kan överklocka är helt klart att föredra. Onödigt att köpa en K-processor annars.

Kan man returnera det när man har öppnat och testat det? Hur går jag annars tillväga för att gå det att fungera med mitt ivy bridge? Åh va krångligt allt blev nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friiden:

Kan man returnera det när man har öppnat och testat det? Hur går jag annars tillväga för att gå det att fungera med mitt ivy bridge? Åh va krångligt allt blev nu!

Du kan reklamera kortet, dvs du säger till butiken att du vill returnera varan varpå de skickar en reklameringsansökan till tillverkaren.

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument...

Visa signatur

Jag har inte alltid rätt, men när jag har rätt, så är det oftast ganska fel.
Projektloggar: | Macintosh SE mITX |

Permalänk
Medlem

Tror inte den p4 du syftar på stödjer Intel s1155.
Enklast vore om du kunde be någon med sandy bridge eller pentium s1155 uppdatera ditt moderkort.

För övrigt så borde p67 fungera till överklockning men som sagt du missar ett par funktioner som finns med z77.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men.. hur kunde du missa

"OBS, BIOS-uppgradering med hjälp av Sandy Bridge-processor kan behövas för att kortet skall fungera med Ivy Bridge-processor. Moderkort med Z77-chip rekommenderas till Ivy Bridge."

http://www.inet.se/produkt/1902012/asrock-p67-extreme6-rev-b3

det finns en anledning till varför det står att man helst ska välja Z77 och det är just därför du har problem med din dator nu, antingen skaffar du en sandy bridge processor och uppdaterar bios eller så försöker du reklamera moderkortet.

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite, finns det många processorer som har ivy bridge? Kanske kan köpa en billig att uppdatera med? Vet ju inte ens om det är det som är problemet, men det verkar så eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Ursäkta men.. hur kunde du missa

"OBS, BIOS-uppgradering med hjälp av Sandy Bridge-processor kan behövas för att kortet skall fungera med Ivy Bridge-processor. Moderkort med Z77-chip rekommenderas till Ivy Bridge."

http://www.inet.se/produkt/1902012/asrock-p67-extreme6-rev-b3

det finns en anledning till varför det står att man helst ska välja Z77 och det är just därför du har problem med din dator nu, antingen skaffar du en sandy bridge processor och uppdaterar bios eller så försöker du reklamera moderkortet.

Mm jag vet, riktigt klantigt av mig!