Permalänk
Medlem

Drivrutiner alla.

Hej ska bygga min första dator nu och jag undrar vilka drivrutiner jag måste ha.

Grafikkortet och moderkortet vet jag om men är det något mer?

För grafikkortet är det ju enkelt det är ju bara en, men för moderkortet finns det ju hur många som helst.

Här är alla till moderkortet http://se.msi.com/product/mb/Z77A-G43.html#/?div=Driver&os=Wi...

Men för grafikkortet är ett 7950 är det 12.6 eller 12.7 CAP1 jag ska ha?

Såg också att man kan uppdatera BIOS för moderkortet ska jag bara välja den senaste där eller?

Permalänk
Medlem

Bios brukar jag bara uppdatera om jag får problem.
för moderkort så ska de vara
Ljud, ethernet, VGA, chipset, alternativ usb 3.0 om du använder det. dom andra är speciella funktioner etc.
För grafikkortet skulle jag köra 12.6 då 12.7 är "beta"

Permalänk
Medlem

Kolla vilka delar och kringutrustning mm som levereras med CD/DVD skivor så kan man anta att just dom behöver drivrutiner och/eller program. Tex Skrivare, TV kort, avancerade mös/tangentbord med extra special knappar som man kan programmera att göra vad man vill osv.

Till moderkortet ser jag bara en drivrutin till varje TYP av krets på moderkortet Tex 1 nätverksdrivrutin, 1 ljuddrivrutin osv så det finns inget att vara förvirrad över.

Den enda som finns 2 st av är Intel Rapid Storage Technology (dvs en av dom är onödig) men även där ser man tydligt att det står FLOPPY på ena. Eftersom alla har slutat använda FLOPPY så laddar man ned den som INTE behöver FLOPPY.

Gällande bios uppdatering så får du se till att läsa instruktionerna noggrant. Ett enda misstag och du får köpa ett nytt moderkort. Inte en chans att ångra sig om man inte läst instruktionerna och förberett sig i förväg. Det är därför man bara bruka uppdatera om man har problem.

Permalänk
Medlem

tack för alla svar men vad är Intel Management Engine Driver det står att den är av typen system and chipset driver om det är chipset drivrutin så finns det ju en till Intel Chipset Driver_.

Vill vara säker så att det inte blir något problem om jag installerar båda.

Permalänk
Medlem

Behöver svar ska installera drivrutiner nu

Permalänk
Avstängd

Installera chipset + Intel ME (Management Engine).

Permalänk
Medlem
Skrivet av silicon111:

Installera chipset + Intel ME (Management Engine).

tack för svaret.

Permalänk
Rekordmedlem

Det viktigaste är att du ser till att du har raid och nätverksdrivers om du eventuellt har nån exotisk kontroller som inte stöds av win, då kommer man genom installationen och ut på nätet och kan köra win uppdate, det brukar lösa det mesta så det funkar, när det är klart kör du in den senaste grafikdrivern.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.