Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel I7 3770K . Extreme 4. 16GB Chorsair DDR3, GTX 970

Permalänk
Medlem

Rätt dyrt trots allt...

Skickade du den i samma paket/emballage som den kom i?

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om dom problemen det skrivits om i tråden? Bara Måndags ex eller? Blir ju lite orolig när det känns som alla har problem men det säkert (förhoppningsvis) inte är så

Någon som vet om det tillkommer moms eller något och vad den skulle hamna på?

Blivit lite intresserad av denna. Egentligen över budget men med denna får man lite mer möjligheter antar jag.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Tror bara två av oss haft otur.

Moms fick både jag och Joshin betala via Fedex (tyvärr...)...

Permalänk
Skrivet av Xophile:

Tror bara två av oss haft otur.

Moms fick både jag och Joshin betala via Fedex (tyvärr...)...

Momsen hade jag helt glömt, när betalar man den via Fedex och hur går det till?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

De skickar en faktura, tog typ 5-6 dagar innan jagt fick den med posten

Permalänk
Medlem

Tack! detta var en utförlig och bra recension, han rekommenderar en SSD och fjärrkontroll till Arctic MC101 men om jag har förstått rätt så fungerar även iPhone eller Android telefon bra som fjärrkontroll.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tack, äntligen en riktig recension. Ser ut som det kommer bli ett köp efter sommaren endå

Skrivet av janee:

Tack! detta var en utförlig och bra recension, han rekommenderar en SSD och fjärrkontroll till Arctic MC101 men om jag har förstått rätt så fungerar även iPhone eller Android telefon bra som fjärrkontroll.

Ska du köra XBMC (finns nog till andra mediaspelare också), så har dom en riktigt fin kontroll app.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

Rätt dyrt trots allt...

Skickade du den i samma paket/emballage som den kom i?

Ja var dyrare än jag trodde. Skickade tillbaks allt i orginal-kartongerna som den kom i.

Permalänk
Medlem

Angående fjärrkontroll:

Hittade nyss denna:

http://flirc.tv/

Verkar billig och vettig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xophile:

De skickar en faktura, tog typ 5-6 dagar innan jagt fick den med posten

Hur många procent är momsen på?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Det här var verkligen inte smidigt, Fedex ville inte skicka vidare MC101:an innan tull och sånt var betald, så man var tvungen att ringa dem och ange _alla_ bankuppgifter och sånt, otroligt struligt -.-

Tull för mig hamnade på 1085:- så totalsumman blev: 4823:-

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

Det här var verkligen inte smidigt, Fedex ville inte skicka vidare MC101:an innan tull och sånt var betald, så man var tvungen att ringa dem och ange _alla_ bankuppgifter och sånt, otroligt struligt -.-

Tull för mig hamnade på 1085:- så totalsumman blev: 4823:-

Totala summan med frakt och allt? Vilken beställde du, A8 eller A10? Med eller utan disk och Windows?

Låter ju inte jättebilligt då man kan bygga ihop ett hyfsat system för 5000:- själv.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Totala summan med frakt och allt? Vilken beställde du, A8 eller A10? Med eller utan disk och Windows?

Låter ju inte jättebilligt då man kan bygga ihop ett hyfsat system för 5000:- själv.

A10 Barebone, (dvs utan win och hdd). Med frakt och allt ja.

Så ska man köpa en ssd blir det bortåt 6000:- för allt. Inte lika prisvärt längre

Men får se hur den är när den kommer, Fedex sa att den ska komma imorgon.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endosavian:

A10 Barebone, (dvs utan win och hdd). Med frakt och allt ja.

Så ska man köpa en ssd blir det bortåt 6000:- för allt. Inte lika prisvärt längre

Men får se hur den är när den kommer, Fedex sa att den ska komma imorgon.

Jo låter faktiskt inte jättebilligt tycker jag, men smaken är ju som baken. Visserligen är den snygg och passar bra i vardagsrummet, men den går inte att uppgradera osv i framtiden.

Beställde det här istället för ungefär samma pengar. https://www.inet.se/kundvagn/visa/2090476/2012-07-31 visserligen har jag inget grafikkort än utan får köra med Intel HD4000 som är lite sämre än Trinity's GPU, men nästan vilket grafikkort som helst är bättre än Trinity GPU. Men som sagt det går att köpa till när det känns som det behövs. Å andra sidan har jag SSD med i det priset.

Den passar kanske inte in lika bra i vardagsrummet dock Min tanke är att köpa till en sån här senare http://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/tradlos-overforing/lju... och klona bilden med två skärmar, så har jag både dator och HTPC av rang. Vet ju dock inte om det kommer funka, men det borde det väl göra.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk

Har problem med installationen av min mc101 A10 barebone Har satt dit en ny ssd 128gb men när jag försöker installera windows 7 så säger den att jag måste installera drivrutiner till disken men den vill inte ta drivrutinen, står att man ska in i bios o göra en inställning men datan vägrar gå in i bios, när ja trycker på f tangenter händer inget o när ja trycker på esc eller delete så blir det blåskärm.. har trådlöst tangentbord men den reagerar ju när ja trycker på del eller esc men inte på f tangenter, någon som har något tips eller vet va man ska göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cableguy8512:

Har problem med installationen av min mc101 A10 barebone Har satt dit en ny ssd 128gb men när jag försöker installera windows 7 så säger den att jag måste installera drivrutiner till disken men den vill inte ta drivrutinen, står att man ska in i bios o göra en inställning men datan vägrar gå in i bios, när ja trycker på f tangenter händer inget o när ja trycker på esc eller delete så blir det blåskärm.. har trådlöst tangentbord men den reagerar ju när ja trycker på del eller esc men inte på f tangenter, någon som har något tips eller vet va man ska göra?

Jag hade ett liknande problem när jag skulle installera windows på min mc101, kommer inte ihåg exakt vad den sa men jag vill minnas att installationen ville att jag skulle installera drivrutiner för att kunna se disken. Det löste sig dock när jag tog mitt USB-minne med windowsinstallationen och satte det i en USB 2.0 port, kan vara värt att testa ifall det löser problemet.

Permalänk
Medlem

Packa upp AMD-drivrutinspaketet, och peka ut mappen AMD\Packages\Drivers\SBDrv och inkludera underliggande mappar så har jag för mig att det löste sig.

Permalänk

Fick min MC101 igår. Ska hämta en SSD på posten idag som ska användas i den.
Igår han jag installera win 7 på en gammal 2.5'' hdd jag hade liggandes och allt funkar utan wlan.

Har ni andra haft något problem med erat wlan? Min MC101 har dålig signalstyrka (typ mindre än halv signalstyrka medans laptopen brevid har full) samt att jag kan inte ansluta till något trådlöst nätverk överhuvudtaget. Den misslyckas ansluta till allt och jag är nästan rädd för att wlan-kortet i den är trasigt

Återkommer senare idag när jag installerat SSD:n och kört lite benchmarks.

UPDATE.

Jag har fått igång wlan på MC101:an nu. Problemet var att den försökte köra 802.11n, ändrade jag till det äldre 802.11b/g funkar det. Vet ej om det är min router (DIR-615) eller MC101 som strular.

Ska dock säga att det trådlösa fungerar väldigt dåligt, hastigheterna är usla även om jag lägger antennen i MC101:an utanför aliminum chassit. Vi snackar mindre än 1 mbit/s i överföring, så något är fel/trasigt.

Ska kontakta supporten och se vad de säger.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk

uppdatering

Skrivet av cableguy8512:

Har problem med installationen av min mc101 A10 barebone Har satt dit en ny ssd 128gb men när jag försöker installera windows 7 så säger den att jag måste installera drivrutiner till disken men den vill inte ta drivrutinen, står att man ska in i bios o göra en inställning men datan vägrar gå in i bios, när ja trycker på f tangenter händer inget o när ja trycker på esc eller delete så blir det blåskärm.. har trådlöst tangentbord men den reagerar ju när ja trycker på del eller esc men inte på f tangenter, någon som har något tips eller vet va man ska göra?

Nu har det löst sig lite grann... visade sig att det inte går att installera windows med extern läsare så efter mycket slit löste jag mig os på usb sen andra problemet med bios var att min tv skärm inte stöder datorns upplösning på 1080p då min tv är 10080i 5 år gammal, testade att ta in datan till en annan tv som e 2 år gammal o då funka det. efter installationen var färdig med nya drivrutiner mm så testa jag att flytta till den gamla tvn men den går inte ändå trodde att datan skulle skala ned till 720p men toligtvis måste man köpa ny tv sen tappade datan ssd disken så fick ja ändra till ide i bios o då hittades den igen, testade flera gånger ha på ahci men den tappar efter varje gång ja stänger av datan sen ibland så blinkar skärmen till o blir lila men löser sig varje gång man ändrar upplösning Hmm kan det vara typiskt ssd fel? vet att en del får blåskärm men min tappar disken o blir lilla i färgerna.. nån som haft samma fel???

Permalänk
Skrivet av cableguy8512:

Nu har det löst sig lite grann... visade sig att det inte går att installera windows med extern läsare så efter mycket slit löste jag mig os på usb sen andra problemet med bios var att min tv skärm inte stöder datorns upplösning på 1080p då min tv är 10080i 5 år gammal, testade att ta in datan till en annan tv som e 2 år gammal o då funka det. efter installationen var färdig med nya drivrutiner mm så testa jag att flytta till den gamla tvn men den går inte ändå trodde att datan skulle skala ned till 720p men toligtvis måste man köpa ny tv sen tappade datan ssd disken så fick ja ändra till ide i bios o då hittades den igen, testade flera gånger ha på ahci men den tappar efter varje gång ja stänger av datan sen ibland så blinkar skärmen till o blir lila men löser sig varje gång man ändrar upplösning Hmm kan det vara typiskt ssd fel? vet att en del får blåskärm men min tappar disken o blir lilla i färgerna.. nån som haft samma fel???

Exakt vad menar du med tappar disken?
Jag har en SSD i min och ibland när man startar den när den varit helt avstängd händer det att den inte hittar operativsystemet och man får det klassiska:
"no boot device found press any key to reboot the machine" eller "No operating system found". Detta hände aldrig med den mekaniska disken jag testade med innan så jag tycker det verkar vara en bugg i MC101:an när man använder SSD diskar.

För att lösa problemet behöver jag bara starta om den en gång så hoppar den igång.

När får du lila färger exakt?

Edit: jag skulle nog säga att varje gång man startar den med en SSD måste man starta om den för att den ska hitta operativsystemet.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Endosavian:

Exakt vad menar du med tappar disken?
Jag har en SSD i min och ibland när man startar den när den varit helt avstängd händer det att den inte hittar operativsystemet och man får det klassiska:
"no boot device found press any key to reboot the machine" eller "No operating system found". Detta hände aldrig med den mekaniska disken jag testade med innan så jag tycker det verkar vara en bugg i MC101:an när man använder SSD diskar.

För att lösa problemet behöver jag bara starta om den en gång så hoppar den igång.

När får du lila färger exakt?

Edit: jag skulle nog säga att varje gång man startar den med en SSD måste man starta om den för att den ska hitta operativsystemet.

Exakt så blir det med min bara att jag måste in i bios o ändra till IDE istället för AHCI, ang skärmen kan det hända när som helst när jag e på datan skärmen blinkar till och kommer tillbaks men istället för vanlig skärmbild så blir alla färger lila, typ som att man ändrat färgschemat till lila nyanser
Skulle tro att det e ett klassiskt ssd problem som man åkt på, kanske borde åka o köpa en vanlig hdd? synd för det e ju en snabb disk man vill ha!!!

Permalänk
Skrivet av cableguy8512:

Exakt så blir det med min bara att jag måste in i bios o ändra till IDE istället för AHCI, ang skärmen kan det hända när som helst när jag e på datan skärmen blinkar till och kommer tillbaks men istället för vanlig skärmbild så blir alla färger lila, typ som att man ändrat färgschemat till lila nyanser

Så även om du trycker ctrl+alt+del för att starta om den bootar den inte?

Jag har testat med IDE, RAID och AHCI och felet är på alla tre men min "metod" funkar för mig på alla tre lägen. Min SSD är en OCZ Intern SSD 120GB Agility 3 Series SATA III 2.5" (AGT3-25SAT3-120G).

Långsökt kanske man har du testat med en annan HDMI-kabel och ingång för den lila bilden?

Har du installerat AMD drivrutinerna från arctics hemsida? I CCC kan du sedan ändra upplösning till 1080i så borde det funka på din första TV.

Jag har mailat supporten om SSD buggen samt mitt wlan strul men fortfarande inte fått något svar från dem.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Endosavian:

Så även om du trycker ctrl+alt+del för att starta om den bootar den inte?

Jag har testat med IDE, RAID och AHCI och felet är på alla tre men min "metod" funkar för mig på alla tre lägen. Min SSD är en OCZ Intern SSD 120GB Agility 3 Series SATA III 2.5" (AGT3-25SAT3-120G).

Långsökt kanske man har du testat med en annan HDMI-kabel och ingång för den lila bilden?

Har du installerat AMD drivrutinerna från arctics hemsida? I CCC kan du sedan ändra upplösning till 1080i så borde det funka på din först

Jag har mailat supporten om SSD buggen samt mitt wlan strul men fortfarande inte fått något svar från dem.

Jag ska testa lite grejer sen när jag kommer hem fr jobbet. gick in o kolla vilka upplösningar jag kunde välja men var osäker på vilken ja skulle välja pga det fanns ingen 1080i 50Hz eller 60Hz utan bara 25 eller 30 men det kanske går ändå? vet inte hur man räknar med i eller p!
Jag har en A-DATA sp900 128 gb sata III 2,5
Har installerat alla drivrutiner o uppdaterat ssd (gick bara att uppdatera i IDE läge av någon anledning)
Ska slänga iväg några mail till både till arctic o a-data o se va dom säger.

Uppdatering:
När jag rebootar med ctrl+alt+delete så hittar datan ssd disken, så det e exakt som din disk endosavian!!!
Sen med skärmen så kan jag tilläga det blir både grönt och lila färger men det räcker att gå in i ccc o ändra nåt o sen verkställa så försvinner det en stund...
Har testat lite olika saker i bios men datan tappar disken varje gång ja stänger av datan. har ändrat fläktinställningar o hoppas det löser färgproblemet, läste på en annan tråd att en kille hade samma fel med färgerna o han sa att det blir bara fel med en philips tv aldrig nån annan, tvn i sovrummet som ja kör på är ju en philips

Permalänk
Skrivet av cableguy8512:

Jag ska testa lite grejer sen när jag kommer hem fr jobbet. gick in o kolla vilka upplösningar jag kunde välja men var osäker på vilken ja skulle välja pga det fanns ingen 1080i 50Hz eller 60Hz utan bara 25 eller 30 men det kanske går ändå? vet inte hur man räknar med i eller p!
Jag har en A-DATA sp900 128 gb sata III 2,5
Har installerat alla drivrutiner o uppdaterat ssd (gick bara att uppdatera i IDE läge av någon anledning)
Ska slänga iväg några mail till både till arctic o a-data o se va dom säger.

Uppdatering:
När jag rebootar med ctrl+alt+delete så hittar datan ssd disken, så det e exakt som din disk endosavian!!!
Sen med skärmen så kan jag tilläga det blir både grönt och lila färger men det räcker att gå in i ccc o ändra nåt o sen verkställa så försvinner det en stund...
Har testat lite olika saker i bios men datan tappar disken varje gång ja stänger av datan. har ändrat fläktinställningar o hoppas det löser färgproblemet, läste på en annan tråd att en kille hade samma fel med färgerna o han sa att det blir bara fel med en philips tv aldrig nån annan, tvn i sovrummet som ja kör på är ju en philips

Du kan inte testa med en annan TV så du kan utesluta om felet är TVn eller MC101:an?

Jag har märkt att om jag kör Sleep eller hibernate istället för shutdown så bootar den varje gång, testa det.

Flera dagar sedan jag skickade mail till supporten och har ännu inte fått något svar alls. Läste tidigare i tråden att supporten skulle vara snabba men nu börjar jag undra om Arctic tagit sig vatten över huvud med denna produkt och alla fel den verkar ha?

Hojta till om du hör något från supporten så ska jag göra desamma

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte skickat iväg min till Tyskalnd för reklamation. Så länge jag inte startar om den fungerar den hyfsat.

Som många andra har jag också problem med SSD-disken försvinner (SAmsung 830 128gb).

På deras sida står det "new stock coming soon" så jag avvaktar med att skicka tills det ändras.

Permalänk
Medlem

Lite solsken efter regn

Jag hade ju lite strul med min MC101 från början, men nu har det allra mesta rett upp sig. Har kompletterat upp till 8GB RAM och har lagt Win7 på en 128GB OCZ SSD Vertex 4. Körde just Win Performance-testet och får 6,7. Begränsande är 'Graphics' och 'Gaming Graphics'-mätvärdena. Burken är en prydnad och mkt tyst, klart viktiga WAF för att få vara kvar i vardagsrummet
Funktionellt är det bara solsken för mig nu, allt verkar stabilt och tillräckliga prestanda (ska inte spela spel på min).

Summering:
* lite handpåläggning behövs även för icke-barebone
* inte speciellt billig
* toksnygg och tyst!
* funktionellt välavvägd IMHO

//Nz

Permalänk
Skrivet av nizque:

Jag hade ju lite strul med min MC101 från början, men nu har det allra mesta rett upp sig. Har kompletterat upp till 8GB RAM och har lagt Win7 på en 128GB OCZ SSD Vertex 4. Körde just Win Performance-testet och får 6,7. Begränsande är 'Graphics' och 'Gaming Graphics'-mätvärdena. Burken är en prydnad och mkt tyst, klart viktiga WAF för att få vara kvar i vardagsrummet
Funktionellt är det bara solsken för mig nu, allt verkar stabilt och tillräckliga prestanda (ska inte spela spel på min).

Summering:
* lite handpåläggning behövs även för icke-barebone
* inte speciellt billig
* toksnygg och tyst!
* funktionellt välavvägd IMHO

//Nz

Har du testat ditt wlan? Funkar det för dig utan några konstigheter? Har du inte boot-problemen vi andra har med ssd diskar?

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Solsken

Skrivet av Endosavian:

Har du testat ditt wlan? Funkar det för dig utan några konstigheter? Har du inte boot-problemen vi andra har med ssd diskar?

@Endosavian,
Jag kör förvisso trådat LAN till MC101 oftast eftersom det är framdraget till TV-bänken, men har provat wlanet på min MC101 och det funkar utan konstigheter för mig. Har "full signalstyrka" (alla staplar gröna), vilket är förväntat på den platsen.

Nope, har inte haft problem med att boota från SSD heller, efter att installationen blev klar. Drar mig nu verkligen inte för att starta om burken när så behövs, går på ett kick, längst tid är för Win7 att stänga ner alla program, själva omstarten tar kanske 20 sek? OCZ Vertex4 rules!

Om jag nu bara kunde få all rackans mjukvara att fungera precis som jag vill (WMC och liknande) så vore det även guld och gröna skogar

Permalänk
Skrivet av nizque:

@Endosavian,
Jag kör förvisso trådat LAN till MC101 oftast eftersom det är framdraget till TV-bänken, men har provat wlanet på min MC101 och det funkar utan konstigheter för mig. Har "full signalstyrka" (alla staplar gröna), vilket är förväntat på den platsen.

Nope, har inte haft problem med att boota från SSD heller, efter att installationen blev klar. Drar mig nu verkligen inte för att starta om burken när så behövs, går på ett kick, längst tid är för Win7 att stänga ner alla program, själva omstarten tar kanske 20 sek? OCZ Vertex4 rules!

Om jag nu bara kunde få all rackans mjukvara att fungera precis som jag vill (WMC och liknande) så vore det även guld och gröna skogar

Ok, bra att veta att inte alla har strul

Jag fick precis svar från supporten och de vill att jag utför lite mätningar på mitt wlan, får se vad de säger när de ser resultaten.

Visa signatur

sysl....
Bygg din egen router med pfSense
Citera för svar!