Permalänk
Medlem

ssd AHCI

Hej kan inte hitta var man ändrar till AHCI från IDE i BIOS.

Har redan installerat windows och undrar om det går att ämdra nu eller om jag måste installera om det.

mitt moderkort är ett MSI z77a-g43

Permalänk
99:e percentilen

Inställningen brukar heta typ SATA Mode. Men varför vill du ändra till IDE? Man ska använda AHCI om man har en SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Inställningen brukar heta typ SATA Mode. Men varför vill du ändra till IDE? Man ska använda AHCI om man har en SSD.

Ska ändra till AHCi.

Permalänk
Medlem

JO det ska gå att ändra fast man redan installerat windows men har för mig att man vär tvungen att ändra något
i registret först för annars får man blåskärm när man startar upp med den nya inställningen.

Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brajg:

JO det ska gå att ändra fast man redan installerat windows men har för mig att man vär tvungen att ändra något
i registret först för annars får man blåskärm när man startar upp med den nya inställningen.

De var det jag var rädd för.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Guubn:

Hej kan inte hitta var man ändrar till AHCI från IDE i BIOS.

Har redan installerat windows och undrar om det går att ämdra nu eller om jag måste installera om det.

mitt moderkort är ett MSI z77a-g43

Ungefär så här bör det se ut, AHCI mode. Integrated Peripherals.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

My sole companion is my weapon. I must care for it better than any hunter has ever cared for his beast. I must master it more than any warlock has ever mastered his demon. Without me, it is useless. Without it, I am nothing.
I am the Warrior. Death is my business. Be it yours...or mine.

Permalänk

Lånar tråden.

Jag har precis formaterat om datorn och jag har 3 diskar.
2 st ssd och en st optisk enhet samt en dvd läsare.
När jag formaterade satte jag alla dessa på AHCI jag undrar nu om det är riskfritt att gå in i bios och byta från ahci till ide på den mekaniska disken och på dvd läsaren?
Anledningen att jag frågar är för att jag har hört att det är dåligt att ändra sin ssd systemdisk från ide till ahci när den är formaterad, men i detta fallet gäller det ju bara mekanisk lagringsdisk samt dvd läsare.
Eller skall jag formatera om och göra rätt från början?

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Skrivet av TityBlazter:

Lånar tråden.

Jag har precis formaterat om datorn och jag har 3 diskar.
2 st ssd och en st optisk enhet samt en dvd läsare.
När jag formaterade satte jag alla dessa på AHCI jag undrar nu om det är riskfritt att gå in i bios och byta från ahci till ide på den mekaniska disken och på dvd läsaren?
Anledningen att jag frågar är för att jag har hört att det är dåligt att ändra sin ssd systemdisk från ide till ahci när den är formaterad, men i detta fallet gäller det ju bara mekanisk lagringsdisk samt dvd läsare.
Eller skall jag formatera om och göra rätt från början?

En optisk enhet och en dvd läsare? Så två optiska enheter alltså? Varför vill du ändra tillbaka till IDE när du har SSD?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

En optisk enhet och en dvd läsare? Så två optiska enheter alltså? Varför vill du ändra tillbaka till IDE när du har SSD?

Saken är den att i Asus Bios kan man välja AHCI och sen välja enable på de enheter man vill skall vara AHCI och Disable på de enheter som skall vara IDE
(har jag läst mig till i efterhand) och då valje jag enable på alla enheter. men undrar nu och man helt enkelt bara kan ändra tillbaka till disabled utan att det är "farligt"(skapar osabilitet).
Referens: http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=316
Bild på Bios, dock inte mitt(så det är inte mina enheter): http://www.custompcguide.net/wp-content/uploads/2012/06/UEFI-...

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Skrivet av TityBlazter:

Saken är den att i Asus Bios kan man välja AHCI och sen välja enable på de enheter man vill skall vara AHCI och Disable på de enheter som skall vara IDE
(har jag läst mig till i efterhand) och då valje jag enable på alla enheter. men undrar nu och man helt enkelt bara kan ändra tillbaka till disabled utan att det är "farligt"(skapar osabilitet).
Referens: http://www.techarp.com/showfreebog.aspx?lang=0&bogno=316
Bild på Bios, dock inte mitt(så det är inte mina enheter): http://www.custompcguide.net/wp-content/uploads/2012/06/UEFI-...

okej, vad har du fått för problem av att ha AHCI på då?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

okej, vad har du fått för problem av att ha AHCI på då?

Problemet är att när jag startar datorn så står det:

"Marvell 88SE91xx Adapter - BIOS Version 1.0.0.0022
PCIe x1 5.0Gbps
Adapter 1 Disks Information: AHCI Mode
No hard disk is detected! "
och jag läste att det kunde bero på att man hade optisk enhet i AHCI mode. vad tror du?
Utöver det är det inget "problem" men jag stör mig på det och man vill ju göra rätt...

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

har du provat att använda intel kontakterna ? jag har sett i en del inlägg att marvels sata kontakter kan orsaka problem.

Visa signatur

Stationär: I5 2500K, Noctua NH9, Gigabyte Z77MD3H, Corsair Vengeance 1600 mhz 8 GB, Sapphire Radeon HD 7870, Crucial M4 256 GB, Seagate Barracuda 250 GB, WD My Book usb 3 2TB, Samsung DVDRW, Fractal Design Define Mini, Corsair TX 650 W, Fläktar: Fractal Design 1300 RPM 2st, Scythe Gentle Typhoon 1150 RPM 2 st.
Laptop: Asus Zenbook UX31

Permalänk
Skrivet av viking99:

har du provat att använda intel kontakterna ? jag har sett i en del inlägg att marvels sata kontakter kan orsaka problem.

http://media3.servethehome.com/wp-content/uploads/2011/02/ASU...
Det är ju det jag gör, jag använder de två gråa intelkontakterna för mina ssd´s och de ljusblåa marvel kontakterna för HDD + DVD

http://linuxlookup.com/review/asus_p8p67_b3_deluxe_motherboar...
Scrolla ner lite där så ser ni kontakter och beskrivning (jag vet detta är ett delux moderkort inte pro men samma portar)

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk
Medlem

Enligt sidan du själv länkade till är det de mörkblåa portarna som hör till Marvellkretsen och övriga till Intel. Alltså rapporterar Marvellkretsen helt korrekt att den inte hittar några diskar.

Du kan förmodligen stänga av denna krets i moderkortets BIOS om du vill slippa medellandet. Eller så ignorerar du det bara och kör vidare eftersom det inte spelar någon roll.

Det finns ingen som helst anledning att köra något annat än AHCI på en modern dator.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Rattnalle:

Enligt sidan du själv länkade till är det de mörkblåa portarna som hör till Marvellkretsen och övriga till Intel. Alltså rapporterar Marvellkretsen helt korrekt att den inte hittar några diskar.

Du kan förmodligen stänga av denna krets i moderkortets BIOS om du vill slippa medellandet. Eller så ignorerar du det bara och kör vidare eftersom det inte spelar någon roll.

Det finns ingen som helst anledning att köra något annat än AHCI på en modern dator.

Gäller detta även för Optiska enheter?
eller förlorar man prestanda eller stabilitet på att köra optiska enheter i AHCI.

PROBLEMET ÄR LÖST!

Jag redigerar själv och hänvisar till http://forums.extremeoverclocking.com/t352934.html där man påstår att AHCI är bättre i vilket fall och därmed är etta problem löst, jag går sedan in och avaktiverar marvelportarna i BIOS.
Tack för svaren alla!

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700