Permalänk
Medlem
Skrivet av Fakkahe:

För ivy bridge så är allt under 95c helt okej för 24/7. Jag har min klockad till 4.7ghz och efter 4-5 timmar i prime95 med large FTT så hade jag 84c som max med en h80. Så att ivy har en "max temp" på 72c är bara BS :>

Det är inte maxtemp det är max rekommenderade. Ska väl va 98 lr nåt som är max temp och cpun ska börja throttla.
Max rekommnderade temp säger egentligen inget alls förutom att intel tycker att det är en bra siffra att utgå ifrån.
Och intel har troligen bedömt att 72 grader funkar i 5 lr 3 år utan problem just därför säger dom de tempsen.
Samma gäller med deras max volt etc. Det är cpuns specifikationer inget annat.
Mn varmare = mer slitage. Och ALLA cpuer klarar olika mycke även fast de är samma modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xedoz1:

Det är inte maxtemp det är max rekommenderade. Ska väl va 98 lr nåt som är max temp och cpun ska börja throttla.
Max rekommnderade temp säger egentligen inget alls förutom att intel tycker att det är en bra siffra att utgå ifrån.
Och intel har troligen bedömt att 72 grader funkar i 5 lr 3 år utan problem just därför säger dom de tempsen.
Samma gäller med deras max volt etc. Det är cpuns specifikationer inget annat.
Mn varmare = mer slitage. Och ALLA cpuer klarar olika mycke även fast de är samma modeller.

När det gäller IB så finns det ingen rekommenderad max temp det är gen2 som har en rekommenderad max temp på 72c . Du har även fel på att cpun börjar throttla vid 98c, den börjar throttla vid 106c. Det är inte värmen som gör slitage på cpun, eller ja kan 2% utav det, det är nämligen volten som är boven i detta fall. IB behöver inte alls lika mycket volt som SB så jämför ej en gammal gen med en nyare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: I5 4690K @ 4.8GHZ Vcore 1,32 Temp max load: 76c | KYLARE: Phanteks PH-TC14PE MODERKORT: ASUS Z97-A | PSU: FSP Hyper 700W
MINNE:16GB HyperX Black @ 1866mhz |SSD: PNY Optima 240 GB
GRAFIK KORT: Gigabyte 970 GTX WFx3 | BURK: Phanteks Enthoo Pro, windowed edition
Ja jag vet att jag särskriver och jag skyller på engelskan!

Permalänk
Skrivet av voilala:

Jag hade tänkt klocka min 3570K och eftersom jag är helt grön på området (Läst FAQ:en och lite andra guider på nätet) så testade jag den färdigprogrammerade "OC genie II" igår. Men som många skriver ovan så får jag en ganska hög vcore, runt 1,2-1,3 V. Hur går man egentligen tillväga att klocka manuellt? Är det bara ställa CPU ratio multipeln per CPU och reboota? Hade inte tänkt klocka högre än 4,2 GHz. Ska man köra fix Vcore? isf ungefärligt värde? Vad innebär offset?

Tack!

Jag har kikat på denna videon, tyckte den var bra!

http://www.youtube.com/watch?v=668ATnnBOZU&list=HL1344250739&...

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |