Permalänk
Medlem

Dålig prestanda, vad är fel?

Min dator:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)
Grafikkort: XFX Radeon hd 6950 2gb
moderkort: Z77A-G45 (http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G45.html)
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ8GX3M2A1600C9) (2x4GB) (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126087-corsair_xms3_v...)
hårddisk: OCZ Intern SSD 120GB Agility 3 Series SATA III 2.5" (AGT3-25SAT3-120G) (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134876-ocz_intern_ssd...)
PSU: 600 watt corsair något.
Windows7 64

Problemet är att jag får lägre fps än väntat och jämfört med andra "sämre" system på pappret. Ingenting är klockat förutom minnerna till 1600MHz. Senaste drivrutinerna till allting. Det jag sysslar med mest är Starcraft 2 och där kan jag knappt kan köra några grafik inställningar över low annars så får jag låg fps. Har även prövat streama med Xsplit samtidigt men får sjukt låg fps.

Hur tar jag reda på vad det är som inte stämmer/presterar? Min CPU ligger runt 25% och minnena är ungefär 50% använda.
Har jag missat något hojta gärna till!

Tester här: http://3dmark.com/3dm11/4053038, Detta är en polares setup med samma kort http://3dmark.com/3dm11/4053107
EDIT* Testat på brorsans dator och får samma resultat där, dock var det en 630 wattare i den.
Tack på förhand, Robert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobson:

Min dator:
Grafikkort: XFX Radeon hd 6950 2gb
PSU: 600 watt corsair något.

Rekommenderad PSU för ditt grafikkort är 550W, detta betyder att du är extremt nära gränsen. Ett nätaggregat ger aldrig den effekt som står på lådan och tappar dessutom effekt med tiden. Jag är inte helt insatt i detta men har för mig att viss hårdvara kan klocka ner sig själv / inte använda full effekt om den märker att det inte finns effekt att ta av.

Det är enligt mig vad som känns logiskt med ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobson:

Min dator:
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-3770K CPU @ 3.50GHz, 3501 Mhz, 4 Core(s), 8 Logical Processor(s)
Grafikkort: XFX Radeon hd 6950 2gb
moderkort: Z77A-G45 (http://www.msi.com/product/mb/Z77A-G45.html)
Minne: Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz (CMZ8GX3M2A1600C9) (2x4GB) (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/126087-corsair_xms3_v...)
hårddisk: OCZ Intern SSD 120GB Agility 3 Series SATA III 2.5" (AGT3-25SAT3-120G) (http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/134876-ocz_intern_ssd...)
PSU: 600 watt corsair något.
Windows7 64

Problemet är att jag får lägre fps än väntat och jämfört med andra "sämre" system på pappret. Ingenting är klockat förutom minnerna till 1600MHz. Senaste drivrutinerna till allting. Det jag sysslar med mest är Starcraft 2 och där kan jag knappt kan köra några grafik inställningar över low annars så får jag låg fps. Har även prövat streama med Xsplit samtidigt men får sjukt låg fps.

Hur tar jag reda på vad det är som inte stämmer/presterar? Min CPU ligger runt 25% och minnena är ungefär 50% använda.
Har jag missat något hojta gärna till!

Tester här: http://3dmark.com/3dm11/4053038!
Tack på förhand, Robert.

Låter spontant som att du har för svagt nätaggregat. Har haft samma problem...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X ─ COOLING: Cooler Master Hyper H412R
GPU: MSI RTX 3080 Ti Gaming X Trio
RAM: DDR4 32 GB Corsair Vengeance @ 3200MHz
MB: ROG STRIX B450-F GAMING ─ PSU: Corsair RM 850x
CASE: Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Skulle vart bra ifall man antingen visste att det var psu så man direkt kunde köpa ny. känns onödigt att åka och köpa ett så blir det ingen skillnad :/, finns det inget sätt man kan göra sig säker på att kortet inte får tillräckligt mycket ström?

Permalänk
Medlem

Det där systemet drar ju typ 350w vid belastning. Jag tror inte det är agget som spökar för dig.. Speciellt inte om det är ett Corsairagg, de har väl inga utan nån form av 80+ cert. nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Definitivt inte nätagget!

Dra ner tex MSI afterburner och kolla hur mycket grafikkortet utnyttjas, kollaäöven klocken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Rekommenderad PSU för ditt grafikkort är 550W, detta betyder att du är extremt nära gränsen. Ett nätaggregat ger aldrig den effekt som står på lådan och tappar dessutom effekt med tiden. Jag är inte helt insatt i detta men har för mig att viss hårdvara kan klocka ner sig själv / inte använda full effekt om den märker att det inte finns effekt att ta av.

Det är enligt mig vad som känns logiskt med ditt problem.

Läs på lite bättre... Hans dator kommer nog dra max ~300-350w när hela datorn arbetar till max. Nätagg ska ge effekten som står på lådan, kontinuerligt (alltså inte peak). Det finns endel företag som fuskar med sina nätagg och skriver andra specs än vad som faktiskt stämmer men det är bara mer "icke-kända" och "sämre" företag som gör det. Nätagg kanske kan tappa lite effekt (minimalt) efter en tid, men kommer nog ha gått sönder innan det spelar någon roll ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Läs på lite bättre... Hans dator kommer nog dra max ~300-350w när hela datorn arbetar till max. Nätagg ska ge effekten som står på lådan, kontinuerligt (alltså inte peak). Det finns endel företag som fuskar med sina nätagg och skriver andra specs än vad som faktiskt stämmer men det är bara mer "icke-kända" och "sämre" företag som gör det. Nätagg kanske kan tappa lite effekt (minimalt) efter en tid, men kommer nog ha gått sönder innan det spelar någon roll ändå.

Inser redan att det är meningslöst att diskutera med någon som dig men kan ge dig ett tips..

Kom med ett förslag till vad som är fel på hans system istället för att gnälla på folk som försöker hjälpa till

Permalänk

Det är inte nätagget, och det finns ingen sådan koll att systemet skulle klocka ned sig om det inte skulle finnas kräm!
Då bör du istället få skumma artifakter, ombootar/avstängning!
Vad har du för temp på CPUn? Den har däremot en throttle som drar ner hastigheten på CPUn om den skulle gå för varmt!

Kör själv en 3770K med GTX670 + 4 minnesstickor (16GB) + SSD + 2TB Sata på ett 550w agg och har GOTT om kräm över!

Jag får ca 9300 i 3DMark11 på detta system, oklockat!
Däremot har jag inte hittat någon optimal OCsetting än, utan får någon form av asynkront problem, vilket gör att jag kan köra CPU på 4,5GHz utan problem, men får då sämre FPS i allt!? Drar jag ner till oklockat flyter allt på hur smidigt som helst!

Permalänk
Medlem

Är inte bara så att det är den integrerade grafiken som jobbar då? Var sitter kabeln till skärmen, i moderkort eller grafikkortet?

Även, drivrutiner till dit grafikkort?

Ladda ner MSI Afterburner så visar den dig vad som körs, drivisar och lite sånt

Visa signatur

NZXT Phantom 410 (Vit) | i5 3570k@4.2GHz | Asus P8Z77-V LE | Corsair Vengeance LP 1600MHz 16GB | Gigabyte GTX 670 Windforce OC @1GHz | Seagate 600 480GB | Corsair HX750 | Cooler Master 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Inser redan att det är meningslöst att diskutera med någon som dig men kan ge dig ett tips..

Kom med ett förslag till vad som är fel på hans system istället för att gnälla på folk som försöker hjälpa till

Bara så du vet, rekommenderad nätstyrka för grafikkort är alltid överdriven. Tillverkarna vill ha ryggen fri.
Ett 6870 har t.ex 500w rekommenderad styrka, men drar i praktiken närmare 300w.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

kabeln går från kortet till skärmen. Cpu tempen ligger runt 50 grader med ett fåtal aktiviteter igång. Driver version 9.14.10.0920 , catalyst 12.6
core clock: 800Mhz , Memory clock: 1250MHz, dock så verkar inte core clocken gå över 500MHz någonsin och i 3dmarken stog det 500MHz på den också.

Permalänk
Medlem

Du kan jämföra ditt grafikkort med mitt 6950, 2gb. http://3dmark.com/3dm11/4053305 Har överklockat det lite med CCC till 840 på GPU-klockan och 1325mhz på minnesklockan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jespero:

Du kan jämföra ditt grafikkort med mitt 6950, 2gb. http://3dmark.com/3dm11/4053305 Har överklockat det lite med CCC till 840 på GPU-klockan och 1325mhz på minnesklockan

, Du får jö otroligt mycket bättre fps och resultat.
Min: http://3dmark.com/3dm11/4053038

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuusko:

Inser redan att det är meningslöst att diskutera med någon som dig men kan ge dig ett tips..

Kom med ett förslag till vad som är fel på hans system istället för att gnälla på folk som försöker hjälpa till

Gav honom indirekt hjälp genom att skriva att det inte är nätagget, som du påstod att det kunde ha varit.

Ontopic: Pröva installera om W7, det kan lösa problem som annars skulle tagit längre tid. Uppdatera drivrutiner via AMDs hemsida och inte via Windows Update.

Edit: Menar inte heller att det inte kan vara nätagget, det kan väl såklart vara defekt men tror det är mer vanligt med att man får ett mer instabilt system istället för sämre prestanda.

Permalänk
Medlem

Verkar vara en vanlig bugg med 6950 korten att den fastnar på core clock 500MHz pga felaktiga/buggade drivrutiner eller bios. Fortfarande så hittar jag ingen lösning förutom en möjlig formatering men enligt visa källor på internet hjälper det inte :/

Permalänk
Medlem

Vadå, kan du inte höja gpuklockan med hjälp av CCC eller MSI Afterburner?

Permalänk
Medlem

Nope, läst runt på google och dem kan inte påverka klockan för att det är något man haft tidigare tex en installation av ccc som har lyckats låst den eller något. det verkar finnas typ 3 olika lägen då den ligger i 250mhz 500mhz och 800mhz men den lyckats fastna i 500mhz.

Permalänk

har du typ youtube uppe? kolla så att inte hårdvaru acceleration är igång för annars så kommer du att spela i dina 2D clocks

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fuusko:

Rekommenderad PSU för ditt grafikkort är 550W, detta betyder att du är extremt nära gränsen. Ett nätaggregat ger aldrig den effekt som står på lådan och tappar dessutom effekt med tiden. Jag är inte helt insatt i detta men har för mig att viss hårdvara kan klocka ner sig själv / inte använda full effekt om den märker att det inte finns effekt att ta av.

Det är enligt mig vad som känns logiskt med ditt problem.

Nej? Rekommenderad gräns är en gräns som motsvarar MAX peak. HD6950 2GB drar 307W i full load enligt Sweclockers test.

Skrivet av Fuusko:

Inser redan att det är meningslöst att diskutera med någon som dig men kan ge dig ett tips..

Kom med ett förslag till vad som är fel på hans system istället för att gnälla på folk som försöker hjälpa till

Även om du har fel? Du kom med ett förslag som uppenbarligen var fel. Då borde någon säga att det är fel åt TS så han inte går ut och byter PSU utan orsak.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Har du inte möjlighet att flasha VBIOSet då?

Permalänk
Medlem

Har inte möjlighet att switcha mellan olika bios och aldrig sysslat med sådant tidigare så det kan väll vara ganska riskabelt?, och nej jag har typ inga program alls igång när jag testar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobson:

Har inte möjlighet att switcha mellan olika bios och aldrig sysslat med sådant tidigare så det kan väll vara ganska riskabelt?, och nej jag har typ inga program alls igång när jag testar.

Har du prövat andra drivrutiner?
Kör själv på senaste med mitt 6950 och det rullar på fint utan problem, men du kan ju pröva tex. beta drivers alt gå till ett snäpp äldre drivers och se om de hjälper.
Kan faktiskt aldrig säga att mitt kort har fastnat i 500 clock utan det har fungerar fint sen jag köpte kortet. Både med och utan youtube/flash igång när jag spelar.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

hmm, har kört 12.7 beta? och 12.6 men vad jag sett på forum etc har det inte hjälpt att byta drivrutiner till någon äldre version.

Permalänk
Medlem

Ska snacka med deras tech support och fråga vad jag ska göra. Verkar vara ganska många drabbade genom tiderna så dem lär veta vad det är dem ska göras! Tack iaf för alla svar har inte lyckats fixat det ännu dock :/