Permalänk

Dela Internet- Trådlöst inom LAN

Hejsan, har hållt lite i LAN flera gånger , och har för det mesta lyckats med dem utan större problem.
Vår uppsättning brukar ungefär vara Switch <-->Switch --> Router Trådlöst LAN
Så att alla kan connecta både trådat och trådlöst, men trådlöst har inte varit särskilt använt av någon förutom det senaste LAN:et.

-----------
På de senaste lan:et har vi även haft internet, då en kompis delat sitt modem via nätverket.
Detta funkade för alla som var kopplade på någon av de två Switcharna, men som sagt det senaste Lan:et i helgen var det en som connectade
trådlöst, denne fick inte internet connection vilket jag inte hade en aning om hur man skulle fixa till. (Försökte google .)

Så min fråga ;
Hur ska vi lyckas dela internet så det funkar för de alla både trådade och trådlösa användarna?
(Under Lan kör vi "Random ip", alltså det autokonf. Ipn för Lokalt Nätverk.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobicious:

Hejsan, har hållt lite i LAN flera gånger , och har för det mesta lyckats med dem utan större problem.
Vår uppsättning brukar ungefär vara Switch <-->Switch --> Router Trådlöst LAN
Så att alla kan connecta både trådat och trådlöst, men trådlöst har inte varit särskilt använt av någon förutom det senaste LAN:et.

-----------
På de senaste lan:et har vi även haft internet, då en kompis delat sitt modem via nätverket.
Detta funkade för alla som var kopplade på någon av de två Switcharna, men som sagt det senaste Lan:et i helgen var det en som connectade
trådlöst, denne fick inte internet connection vilket jag inte hade en aning om hur man skulle fixa till. (Försökte google .)

Så min fråga ;
Hur ska vi lyckas dela internet så det funkar för de alla både trådade och trådlösa användarna?
(Under Lan kör vi "Random ip", alltså det autokonf. Ipn för Lokalt Nätverk.)

Kan inte så väldigt mycket om nätverkstopologier längre men ni kanske borde ge er statiska ip-adresser (hindrar ip-konflikter också) och ge första switchen internet eftersom switch #2 passerar genom den. Har själv arrangerat LAN fast jag hade switchar som hade inbyggt trådlöst som vi sen koppla switchar till utan problem.

Dessutom, om ni ändå insisterar på att ha WLAN på ett LAN kan ni ju lika gärna försöka hitta en lokal med bredband.
Att saker oh ting var bättre förr, det stämmer.

Lycka till.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk

Ska testa, dock kan det dröja ett tag innan jag kan göra det. Men tack för tipset!