Installera spel/prgram på ssd och använda hårdisken endast för lagring/media?

Permalänk

Installera spel/prgram på ssd och använda hårdisken endast för lagring/media?

Hej, jag är inte speciellt haj på datorer och har bara lite funderingar på det titeln beskriver. Har beställt en ny dator med dessa specifikationerna från cdon eftersom det var ca40% rabatt så jag slog till.

Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower
PowerSupply: Corsair HX 850W - 80+
SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3
Moderkort: MSI Z77A-G45 Z77
Processor: Intel® Core™ i7-3770K (8M Cache, up to 3.90 GHz)
Internminne: Corsair 16GB DDR3 1600MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB
Optisk lagring: Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE
Grafikkort: 2x NVIDIA GeForce GTX 580OC 1.5GB GDDR5 800Mhz
Ljudkort: High Definition Audio 5.1
Nätverk: Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 2xDVI, HDMI, Displayport
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Minneskortläsare: Nej

Som ni ser så har hårddisken bara 5900rpm vilket jag har hört inte är speciellt aktivt utanför media och förvaring, skall jag installera spel/program på ssd:n istället kommer det att funka? 120gb är ju inte så stort men endå.

Hoppas detta är rätt del av forumet.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljekrantz:

Hej, jag är inte speciellt haj på datorer och har bara lite funderingar på det titeln beskriver. Har beställt en ny dator med dessa specifikationerna från cdon eftersom det var ca40% rabatt så jag slog till.

Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower
PowerSupply: Corsair HX 850W - 80+
SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3
Moderkort: MSI Z77A-G45 Z77
Processor: Intel® Core™ i7-3770K (8M Cache, up to 3.90 GHz)
Internminne: Corsair 16GB DDR3 1600MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB
Optisk lagring: Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE
Grafikkort: 2x NVIDIA GeForce GTX 580OC 1.5GB GDDR5 800Mhz
Ljudkort: High Definition Audio 5.1
Nätverk: Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 2xDVI, HDMI, Displayport
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Minneskortläsare: Nej

Som ni ser så har hårddisken bara 5900rpm vilket jag har hört inte är speciellt aktivt utanför media och förvaring, skall jag installera spel/program på ssd:n istället kommer det att funka? 120gb är ju inte så stort men endå.

Hoppas detta är rätt del av forumet.

Tack på förhand!

Precis...Du installerar OS på SSDn...alltså windows eller liknande, sen alla nödvändiga program samt spel..får väl plats me 2-3 spel plus ett MMO..då varje spel ska va runt 10-15 gb..
Sen kopplar du in hårddisken och använder den som en extern fast den är intern Hårddisken kommer dycka upp på Den här datorn/F:, eller något, jag har min på F:..:) Du går in i den och den kommer vara tom, sen kan du bara börja skapa mappar och liknande och föra över musik/bilde/filmer

Permalänk
Skrivet av Liljekrantz:

Hej, jag är inte speciellt haj på datorer och har bara lite funderingar på det titeln beskriver. Har beställt en ny dator med dessa specifikationerna från cdon eftersom det var ca40% rabatt så jag slog till.

Tell me more about this 40% rabatt..?!

Permalänk
Skrivet av Oneinalifetime:

Tell me more about this 40% rabatt..?!

det är 38% men fortfarande riktigt bra pris här är en länk: http://cdon.se/hemelektronik/thor_asator_v2_-_intel_i7-3770k_...

Spel på ssd:n kommer att ladda snabbt eller? inte så mycket erfarenhet eftersom den senaste stationära datorn jag ägde var för ca 7 år sen har hänt en del sen dess.

Permalänk

Ok tack för det snabba svaret förresten :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liljekrantz:

Hej, jag är inte speciellt haj på datorer och har bara lite funderingar på det titeln beskriver. Har beställt en ny dator med dessa specifikationerna från cdon eftersom det var ca40% rabatt så jag slog till.

Chassi: Fractal Design Arc Midi Tower
PowerSupply: Corsair HX 850W - 80+
SSD: Corsair 120GB SSD - Force 3
Moderkort: MSI Z77A-G45 Z77
Processor: Intel® Core™ i7-3770K (8M Cache, up to 3.90 GHz)
Internminne: Corsair 16GB DDR3 1600MHz
Hårddisk: Seagate Barracuda Green 2TB - 5900RPM - 64MB
Optisk lagring: Samsung 22X DL - SH-222BB/BEBE
Grafikkort: 2x NVIDIA GeForce GTX 580OC 1.5GB GDDR5 800Mhz
Ljudkort: High Definition Audio 5.1
Nätverk: Gigabit Ethernet, 10/100/1000 Mbps
Anslutningar: 2xDVI, HDMI, Displayport
Operativsystem: Windows 7 Home Premium 64-bit
Minneskortläsare: Nej

Som ni ser så har hårddisken bara 5900rpm vilket jag har hört inte är speciellt aktivt utanför media och förvaring, skall jag installera spel/program på ssd:n istället kommer det att funka? 120gb är ju inte så stort men endå.

Hoppas detta är rätt del av forumet.

Tack på förhand!

Jag kör windows och annat skräp på SSD och har sedan Steam på vanlig HDD eftersom det springer iväg i storlek..

Visa signatur

Shuttle XPC Z170R8 V2
Microsoft Surface Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

[...]
Sen kopplar du in hårddisken och använder den som en extern fast den är intern :)[..]

Det där raden krånglar bara till det. Du kan installera program/spel på externa hårddiskar (så länge programvaran inte har någon bakgrundstjänst) liksom på interna. Så TS installera de program/spel som används mest (eller det som du stör dig mest på laddningstiden av) på SSD-disken och resten på hårddisken.

Skrivet av tippen:

Jag kör windows och annat skräp på SSD och har sedan Steam på vanlig HDD eftersom det springer iväg i storlek..

Det finns metoder för att flytta enstaka steamspel
http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1130470-guide-pla...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det där raden krånglar bara till det. Du kan installera program/spel på externa hårddiskar (så länge programvaran inte har någon bakgrundstjänst) liksom på interna. Så TS installera de program/spel som används mest (eller det som du stör dig mest på laddningstiden av) på SSD-disken och resten på hårddisken.

Ja de kan man, men de är som sagt bättre och snabbare och köra dina krävnade spel i huvud hårddisken:)
Varför köper man en SSD när man ska installera T.ex. WoW, Rift eller BF3 i den mekaniska...? SSDn är inte bara för boot, jag ladda t.ex. bf3 på några sekunder..då mekaniska tar evigheter, känns de som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ja de kan man, men de är som sagt bättre och snabbare och köra dina krävnade spel i huvud hårddisken:)

Om utrymmet är slut där? Då finns ju alternativet extern hårddisk ex.

Skrivet av Hagge:

Varför köper man en SSD när man ska installera T.ex. WoW, Rift eller BF3 i den mekaniska...? SSDn är inte bara för boot, jag ladda t.ex. bf3 på några sekunder..då mekaniska tar evigheter, känns de som...

Är du gjord av pengar? Om man spelar många spel räcker inte en 120gb SSD långt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om utrymmet är slut där? Då finns ju alternativet extern hårddisk ex.

Är du gjord av pengar? Om man spelar många spel räcker inte en 120gb SSD långt.

Ja men, sa exempel Är SSDn full, tar du bort något du klarat av, detta får dig att inte spela mycket också
Sen så har man som du sa i värsta fall den externa..men jag prioriterar SSDn

Permalänk

Hejsan, jag lånar tråden lite:

Datorn som är länkad ovan ( http://cdon.se/hemelektronik/thor_asator_v2_-_intel_i7-3770k_... ) är den sådär EXTREMT bra för det priset? Den kostar ju ändå bara 11'000 nu.
Skulle det gå att sätta ihop en lika bra dator eller bättre om man hade 11'000 att spendera på det?

Skulle jag om jag köper datorn kunna flytta över komponentinnehållet till ett CM Storm Scout eller blir det komplikationer då?
Kommer jag kunna koppla in 2 (eventuellt, men troligtvis inte 3?)? skärmar till denna datorn?

Om man sitter på en laptop just nu, och tänker köpa en stationär för runt det priset i detta nu, är den datorn alltså det bästa som går?

Tack på förhand!

edit: Hittade nu:
http://cdon.se/hemelektronik/thor__lorride_-_intel_i5-3570k_-...
&
http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_...
och jag känner att det är mer kraft än jag behöver i den som kostade 11'000.

Om det visar sig att 11'000-datorn är ett super-klipp så tar jag den nog fortfarande men om någon av dom senare är extremt prisvärda så överväger jag nog någon av dom.

Beslutsångest!