Permalänk
Medlem

Hjälp en idiot att bygga närverk

Som rubriken antyder behöver jag se över vår nätverkslösning hemma. Dock så är jag 30 år gammal och klarar därför inte av att lära mig något nytt så alla mumbo-jumbo termer som nämns på prisjakt säger mig ingenting. Jeg behöver alltså hjälp med vilka prylar jag ska köpa.

Som situationen är nu får vi in internet ganska centralt i källaren. Min grundtanke är att sätta en trådlös router bredvid modemet men eftersom vi har betongbjälklag kommer jag vara tvungen att sätta en repeater på markplan för att få ut signalen ordentligt. Är det rätt tänkt så långt?

Utöver det trådlösa nätverket vill jag ha ett kabelburet system i källaren eftersom det är där vi har alla stationära datorer ståendes. Just nu har vi bara 2st stationära men de planeras att utökas med en NAS och längre fram en HTPC. Mitt problem är att planlösningen gör det svårt att fästa upp 4st nätverkskablar på ett snyggt sätt från modemet. Jag har därför funderat på att dra en enda kabel dit där de stationära datorerna står och där sätta en switch som delar ut nätverket till de delar som ska ha kabel. Är det lämpligt eller ens möjligt att göra så?

Har ni några andra försälag på hur jag ska lösa systemet eller låter mitt förslag ovan som en rimlig lösning?
Har ni något förslag på vad jag bör tänka på när jag köper delarna för att få en så enkel och användarvänlig nätverkslösning som möjligt?

Jag har funderat på att några av dessa routrar men jag har ingen riktig aning om vad jag bör titta efter för att göra ett bra val. Jag har tittat lite extra på Asus RT-N66U just för att det verkar lite snabbare än de andra och att den därför kanske kan få ersätta en riktig NAS, är det klokt att göra så eller är det smartare att köpa en billigare router och lägga mellanskillnaden på en riktig NAS som kan leverera bättre prestanda?

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag håller faktiskt på och skriver en guide för precis sådana som du! Kan hjälpa dig projektlägga ditt nätverk och skriva mina steg i guiden i takt med att ditt bygge går framåt.

Citat:

Sätta en repeater på markplan för att få ut signalen ordentligt. Är det rätt tänkt så långt?

Nja skulle jag säga. Jag förespråkar alltid att man drar en kabel fram till en accesspunkt till de våningar där täckningen inte längre är tillräckligt god. Konfigurationen är enkel och tar bara någon minut när kablarna väl är dragna. Att förstärka signalen är en dålig lösning, det enda du sparar är lite tid. Den tid du vinner får du dock straffa i frustration senare.

Citat:

Jag har därför funderat på att dra en enda kabel dit där de stationära datorerna står och där sätta en switch som delar ut nätverket till de delar som ska ha kabel. Är det lämpligt eller ens möjligt att göra så?

Kommer att fungera alldeles utmärkt. Den snyggaste lösningen är givetvis att ha en centralt placerad switch och sedan uttag i alla rum, men precis som hemma hos mig så är installationen gjord efter att huset byggdes och den enda smidiga lösningen är att placera en switch i det rum där många enheter skall användas.

Citat:

Har ni några andra försälag på hur jag ska lösa systemet eller låter mitt förslag ovan som en rimlig lösning?

Jag har förslag på placeringar av enheter och vilka du skall köpa. Om du vill ha vår hjälp och för att kunna göra det här på ett bra sätt är det nu ett måste att du ritar upp en skiss på ditt hus. Rita upp våningsplanen och placera ut var du vill ha dina datorer/skrivare osv. Rita även in framtida saker du kan tänkas köpa såsom NAS och HTPC. Det gör det lättare att dimensionera utrustningen. Finns ingen anledning att köpa onödigt stora switchar om det redan finns portar kvar för framtida expansioner.

Ser fram emot din skiss så ska jag komma med input!

Permalänk
Medlem

Det låter som att du är nära pensionsåldern trots att du bara är 30. Du är ingen idiot heller. Jag tycker att du klankar ner lite väl hårt på dig själv.

Visa signatur

CCNP R/S + SPCOR, NSE7 (emeritus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Hej!

Jag håller faktiskt på och skriver en guide för precis sådana som du! Kan hjälpa dig projektlägga ditt nätverk och skriva mina steg i guiden i takt med att ditt bygge går framåt.

[...]

Jag har förslag på placeringar av enheter och vilka du skall köpa. Om du vill ha vår hjälp och för att kunna göra det här på ett bra sätt är det nu ett måste att du ritar upp en skiss på ditt hus. Rita upp våningsplanen och placera ut var du vill ha dina datorer/skrivare osv. Rita även in framtida saker du kan tänkas köpa såsom NAS och HTPC. Det gör det lättare att dimensionera utrustningen. Finns ingen anledning att köpa onödigt stora switchar om det redan finns portar kvar för framtida expansioner.

Ser fram emot din skiss så ska jag komma med input!

Tack för att du tar dig lite tid.
Jag tar väldigt gärna emot tips på vilka enheter som kan vara lämpliga.

Som du önskade så bifogar jag en bild på hur planlösningen i vår källare ser ut. Dock så sitter jag på jobbet och de spärrar alla bildlagringssidor som finns så jag fick göra en ful-lösning via utsidan.se. Jag ska ladda upp bilden på ett bättre ställe när jag kommer hem men jag hoppas att ingen moderator där upptäcker mitt tilltag tills dess.

På markplan kommer jag dra nätverkskabel i de olika rummen all eftersom vi renoverar. Det ska vara ganska lätt att dra rör från den inkommande fibern upp till vinden och därifrån dela ut kablar till samtliga rum. Men eftersom det kräver att man bryter upp en del väggar för att kunna förlägga rör så får markplanet nöja sig med en trådlös lösning sä länge. Just nu är det i källaren som jag ska dra ett mer permanent nätverk och därför nöjer jag mig med en planlösning på den:

Det syns kanske inte så bra på ritningen men det är svårt att på ett snyggt sätt dra många kablar över den lilla hallen där fibern sitter. Det är därför som jag tänkte nöja mig med en kabel som korsar hallen eftersom den tex kan döljas bakom taklister och liknande. Därefter tänkte jag sätta en switch under trappen eller möjligen bredvid datorerna som försörjer de enheter som finns i källaren.

Jag kan även nämna att det på samma vägg som den inkommande fibern sitter finns ganska gott om plats för diverse teknik.

Angånde den repeater/accespunkt som jag vill sätta upp på markplan så har jag tänkt att fästa den ganska rakt ovanför den inkommande fibern. Därifrån bör den klara av att ge hela huset god täckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vipers:

Det låter som att du är nära pensionsåldern trots att du bara är 30. Du är ingen idiot heller. Jag tycker att du klankar ner lite väl hårt på dig själv.

Haha. Tack för uppmuntran.
Ett tag innan jag fyllde 30 fick jag höra ett ordspråk:
"De uppfinningar som kommer före 15 års ålder är gamla och invanda.
De uppfinningar som kommer mellan 15 och 30 års ålder är nya och spännande.
De uppfinningar som kommer efter 30 års ålder är onödiga och skrämmande."

Jag skattade lite åt det när jag hörde det men trots det så känner jag att det finns en del sanning i det. När jag öppnar prisjakt och kollar runt på routers så känner jag att jag inte orkar lära mig allt om HSUPA, PPTP eller WMM. Jag vill bara köpa en router, stoppa kontakten i vägguttaget och sedan vara klar. Om det sedan beror på att jag har fyllt 30 eller på att jag har blivit lat är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Du nämner att det kan bli fult att dra många kablar genom hallen samt att du vill förse hela övervåningen med kablade uttag (vilket jag gillar). Du pratar även om att du ska använda vinden för att fördela kablar till markplan.

Vad du vill bygga upp är ett stjännät där allt utgår från en central punkt. Det är inte en bra lösning att placera en switch i ett rum, dra en kabel till nästa, en switch, kabel till nästa, en switch. osv.. Dels av prestandaskäl, men även för att göra det enkelt att hitta eventuella fel i nätverket som skulle kunna uppstå en vacker (eller mulen?) dag. Jag undrar därför om du inte borde placera hela din nätverkscentral på vinden? Så länge du inte har dåliga temperaturförhållanden där (isolerad vind?) tror jag att det kommer bli den snyggaste lösningen. I annat fall måste alla kablar till markplan utgå från din hall i källaren. Valet är enklast för dig att göra som vet hur det är tänkt med renovering och rör genom väggar. I vilket fall så ska en enskild nätverkskabel inte vara längre än 100m.

I skissen jag skickar tillbaka har jag utgått från att du har din central i källaren. Vill du ha den på vind är det samma kopplingsprincip, fast vi först ser till att fibermatningen når vinden.

Om du vill få det snyggt går det alldeles utmärkt att sätta kabelkanaler vid golvlist/tak i källaren.

Vad du kommer behöva:

  • Installationskabel för nätverk

  • Kroneverktyg

  • Nätverksuttag

  • Router

  • Switch

  • Patchpanel

  • Patchkablar

I vår centrala punkt för nätverket matar vi en router från ditt fiberuttag. (Har du någon fiberomvandlare eller annan utrustning i villan?)
Routern kopplar du in i switchen från någon av LAN-portarna på routern.
Från switchen kopplar du kablar till en patchpanel. Från patchpanelen är installationskablar dragna till alla rum du vill ha fast nätverk i. I dessa sätter du ett nätverksuttag på väggen och en switch om det är flera enheter. Det går även bra att sätta ett uttag och koppla in dator i utan switch. Detta är den snyggaste lösningen då du slipper elektronik i rummet. Dock innebär det lite mer kabeldragande.

Att koppla uttag/patchpanel är inte speciellt svårt. Kroneverktyget trycker fast kabeln och klipper det som blir för långt. Det kräver dock lite koncentration så att det blir rätt kopplat och att man inte snurrar upp kabeln för mycket. Mer om dessa regler och kopplingsscheman när vi når det steget i din installation.

Länkar saker du behöver här:

Installationskabel (finns mindre rullar, men det verkar vara många rum så 305m går säkert åt till slut):
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Någon form av 19" rack för att få en snygg installation. 4 höjdenheter kan räcka gott och väl för en liten installation. Finns även andra rack med glasdörr etc. beroende på hur diskret du måste göra det. Går även sätta egna skenor på en vägg till en billig peng. Vill du ha NAS:en på vägg kanske du köper ett större rack. Det är smidigt att ha allt på samma plats.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Nätverksuttag. Finns även dubbelmodeller samt infällda enkel/dubbel. Till markplan kanske det passar bättre.
http://www.kjell.com/sortiment/telefoni-kommunikation/fast-te...

Patchpanel. Något stor. Hittar du en Cat6-panel med färre uttag kan du ta den. Å andra sidan kommer du få en snygg struktur med denna du du kan gruppera efter våningsplan, rum etc.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Hyllplan att ställa utrustning som inte är rackmonterbar.
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Skruv, korgmutter och brickor för rack:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Patchkablar i olika längder du behöver:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Kroneverktyg kostar runt 500kr för ett av bra kvalité. De billiga verktygen är inte roliga att arbeta med. Har du vägen förbi Linköping får du gärna låna mitt och så kan du posta det när du är klar med din installation. I annat fall ska du köpa denna:
http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Utrustning:

Här kommer vi till en punkt som till en viss del är en kostnadsfråga. Jag brukar satsa på produkter ur tillverkarnas serier för små företag då jag upplever att konsumentprodukter ofta håller lite för låg klass. Se till exempel följande länk hur dåliga accesspunkter fördelar bandbredden mellan enheterna. Den nedre delen motsvarar konsumentklass. http://www.tomshardware.com/reviews/wi-fi-performance,2985-14...

Cisco har ett prisvärt segment för små företag, men det går också använda motsvarande hos till exempel Netgear eller Dlink. Om det inte är inom rimlig prisklass finns det konsumentprodukter som är betydligt billigare. Det är dock inte samma klass där, så man offrar lite i stabilitet, men vinner i pengar.

Router: Cisco RV180 (W?)
http://www.smallnetbuilder.com/security/security-reviews/3174...

Denna router har fått bra kritik och ligger i topp i prestandalistan hos smallnetbuilder.com . Den finns även i en trådlös variant med ett W efter. Jag undrar dock om du inte hade klarat dig med en trådad router och sätta en accesspunkt på markplan. Med tanke på att en ny trådlös standard är på väg in de kommande åren kan det vara skönt att bara byta en accesspunkt men behålla samma router då accesspunkten inte är inbyggd. Tror att det är en bättre lösning på sikt, särskilt om du placerar centralen på vinden.

Switch: Cisco SB 100 Series 8-port Gigabit
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=598117

Om 8 portar räcker i centralen är dessa gigabit-switchar bra till en billig peng. Är det mycket enheter finns det även en 16-portars som rackmonteras. Snyggare, fler portar, men också en lite saftigare prislapp. Du kan sätta samma switch även i datorrummet i källaren.

Accesspunkter:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=456046

Snabbt kopplingsschema i textform

Fiberuttag/fibermodem --> Router --> Switch --> Patchpanel --> Uttag i rum --> Eventuell switch eller direkt till en enhet.

Skiss

Permalänk
Medlem

Fin kampanj på NAS om du är sugen. Kör den själv. Funkat bra den tiden jag haft den!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656489

Permalänk
Medlem

Long time no see!
Jag har varit bortrest en vecka så jag tappade den här tråden lite under tiden.

Fört och främst ett stort tack för det mycket tydliga och genomarbetade svaret.
Eftersom jag som sagt har varit borta en vecka har det inte hänt så mycket med min nätverksdragning sedan sist. Igår beställde jag dock en sån här accesspunkt från CDON. Det som fällde avgörandet var dels att den hade fått hyfsade betyg på prisjakt men även det faktum att den har PoE vägde tungt. Just PoE gör att jag känner mig lite friare av placeringen tills dess att jag renoverar hallen på markplan och då får till det trådbundna nätverket där. Jag slipper helt enkelt spika en utanpåliggande kabel runt halva huset bara för att nå ett vägguttag.

Lite senare i den här veckan ska jag gå förbi Kjell & Co och köpa patchpanelen, racket och kronverktyget. Jag kommer dock få vänta lite med att köpa en ny router och en switch eftersom min fru tycker att det hela springer iväg lite väl mycket i pris. Jag får helt enkelt köra med "de små stegens tyrranni" och köpa de resterande delarna om någon månad. Tills dess får vi klara oss med vår gamla router som trots allt ändå fungerar drägligt.

För att förtydliga det jag skrev om att dra upp nätverket på vinden. Vi har en kallvind (oisolerad) så det känns inte lämpligt att placera någon elektronik där. Jag har bara tänkta att dra upp VP-rör för nätverket på vinden för att på det lättaste sätt kunna fördela ut dem i de olika rummen på markplan. Jag måste dock låta alla rör från centralen i källaren gå via en vägg i hallen så det dröjer till jag renoverar hallen innan jag kan bryta upp väggen och dra rören där. Hallrenoveringen är planerad till nästa vår så just den delen får vi avvakta med. Men som jag känner bör det inte vara några större problem att ordna till nätverket på markplan om jag väl får det att fungera i källaren. Det är ju i princip samma sak fast med längre kabel mellan patchpanelen och uttaget.

När det gäller just kabeldragningen i källaren så har vi kommit fram till att det får bli en ensam kabel från fiberomvandlaren över källarhallen till under trappen där en switch får dela ut fler kablar till resten av källaren. se skissen nedan. I de andra rummen i källaren som är märkta som gillestuga är det lätt att dra en eller flera kablar på ett diskret sätt längs den vägg som är till vänster i bilden.

Så för att sammanfatta. Det jag kommer att göra i detta skede är att:

  • Sätta upp patchpanelen bredvid fiberomvandlaren.

  • Dra en kabel till under trappen och montera uttag.

  • Dra kabel från trappen och bort till det hörn där jag markerat att en kommande HTPC ska placeras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janus82:

Igår beställde jag dock en sån här accesspunkt från CDON.

Har själv en 901ND i vardagsrummet. Just 901ND har fungerat bra för mig sen jag köpte den. Har även några kunder som kör med den och är nöjda. Förutom 901ND har jag en 841ND som inte alls fungerat tillfredsställande.

Skrivet av Janus82:

Jag har bara tänkta att dra upp VP-rör för nätverket på vinden för att på det lättaste sätt kunna fördela ut dem i de olika rummen på markplan.

Funkar! Tänker du kapa kablarna på vinden eller bara använda vinden som ett ställe att dra kablar på? Som el i gamla kåkar etc. Du kan nog räkna med max två st kablar per 16mm-rör om det ska gå och få igenom kablarna utan att svära allt för mycket.

Skrivet av Janus82:

När det gäller just kabeldragningen i källaren så har vi kommit fram till att det får bli en ensam kabel från fiberomvandlaren över källarhallen till under trappen där en switch får dela ut fler kablar till resten av källaren. se skissen nedan. I de andra rummen i källaren som är märkta som gillestuga är det lätt att dra en eller flera kablar på ett diskret sätt längs den vägg som är till vänster i bilden.

Det går att göra så, vad du ska tänka på är att du inte ska klämma RJ45-kontakter på en installationskabel. Ska du ha en switch under trappen + fast monterade uttag i datorrum/gillestuga måste du sätta dubbla patch eller uttag där switchen är. En för inkommande från central och en för utgående vidare till uttag. Du får någon form av subcentral. Alternativet är att göra egna patchkablar som du klickar i direkt i switchen och drar fram till dina enheter. Blir dock inte lika flexibelt, men jag tror att du måste välja var du vill kompromissa i ditt läge. Dra även fram kablar till uttag utan ännu fler switchar, annars slutar det med att du har tre switchar i rad, och då har då kommer du ifrån tänket med stjärnnät.

Jag propsar dock fortfarande för dubbla kablar och att du sätter switchen där den behövs - vid datorerna. Är det omöjligt måste du välja något av de andra två alternativen för att få till det.

Ett sista alternativ om det passar med övriga rum på övervåning är att sätta hela centralen under trappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Funkar! Tänker du kapa kablarna på vinden eller bara använda vinden som ett ställe att dra kablar på? Som el i gamla kåkar etc. Du kan nog räkna med max två st kablar per 16mm-rör om det ska gå och få igenom kablarna utan att svära allt för mycket.

Jag har tänkt att dra hela VP-rör från centralen till de olika rummen på markplan. Jag vill inte har några brott eller skarvar på rören utan jag vi ha dem hela så att det blir så lätt som möjligt att dra om kablarna i framtiden när det kommer en ny standard som är "herrejösses"-mycket snabbare än det som används idag. Jag har även av framtidsskäl tänkt dra dubbla 20mm rör till samtliga rum. I startskedet tänkte jag bara sätta två uttag i varje rum men om jag känner att behovet uppstår i framtiden bör det med dubbla 20mm rör kunna gå att få fram 4 uttag utan större problem.

Skrivet av liinden:

Det går att göra så, vad du ska tänka på är att du inte ska klämma RJ45-kontakter på en installationskabel. Ska du ha en switch under trappen + fast monterade uttag i datorrum/gillestuga måste du sätta dubbla patch eller uttag där switchen är. En för inkommande från central och en för utgående vidare till uttag. Du får någon form av subcentral. Alternativet är att göra egna patchkablar som du klickar i direkt i switchen och drar fram till dina enheter. Blir dock inte lika flexibelt, men jag tror att du måste välja var du vill kompromissa i ditt läge. Dra även fram kablar till uttag utan ännu fler switchar, annars slutar det med att du har tre switchar i rad, och då har då kommer du ifrån tänket med stjärnnät.

Jag propsar dock fortfarande för dubbla kablar och att du sätter switchen där den behövs - vid datorerna. Är det omöjligt måste du välja något av de andra två alternativen för att få till det.

Det kommer att få bli en subcentral under trappan. Jag tänkte lösa det genom att dra en fast kabel från fiberomvandlaren till under trappen som får ett eget uttag. Bredvid den sätter jag två uttag som går med fast kabel bort till hörnet märkt för HTPC. Dessa kablar kommer få gå i kabellister eftersom de dels döjs rätt bra bakom skrivbord och bokhyllor hela vägen och dels för att det är alldeles för jobbigt att fräsa in VP-rör i betongväggar.
När det gäller de PC och NAS som jag har ritat ut på bilden har jag tänkt att de kan kopplas direkt in i switchen med en patchkabel. Jag vill inte gå händelserna i förväg men jag har funderingar på att flytta in mina PC under trappen och dra extra långa USB-kablar och skärmkablar till arbetsplatserna på skrivbordet. På det sättet skulle hela arbetsrummet bli lite renare och luftigare utan en massa chassin ståendes på golvet. Jag har tänkt att ta tag i den biten i vår när jag blir pappaledig så jag får återkomma då. Det är i alla fall en extra motivering till att sätta switchen under trappen istället för under skrivbordet.

Skrivet av liinden:

Ett sista alternativ om det passar med övriga rum på övervåning är att sätta hela centralen under trappen.

Tyvärr så passar det inte alls att sätta hela centralen under trappan. Jag ska dock se till att jag inte drabbas av fler subnät utan att jag kan hålla hela systemet så krångelfritt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det kommer att få bli en subcentral under trappan. Jag tänkte lösa det genom att dra en fast kabel från fiberomvandlaren till under trappen som får ett eget uttag. Bredvid den sätter jag två uttag som går med fast kabel bort till hörnet märkt för HTPC. Dessa kablar kommer få gå i kabellister eftersom de dels döjs rätt bra bakom skrivbord och bokhyllor hela vägen och dels för att det är alldeles för jobbigt att fräsa in VP-rör i betongväggar.
När det gäller de PC och NAS som jag har ritat ut på bilden har jag tänkt att de kan kopplas direkt in i switchen med en patchkabel. Jag vill inte gå händelserna i förväg men jag har funderingar på att flytta in mina PC under trappen och dra extra långa USB-kablar och skärmkablar till arbetsplatserna på skrivbordet. På det sättet skulle hela arbetsrummet bli lite renare och luftigare utan en massa chassin ståendes på golvet. Jag har tänkt att ta tag i den biten i vår när jag blir pappaledig så jag får återkomma då. Det är i alla fall en extra motivering till att sätta switchen under trappen istället för under skrivbordet.

Det är helt okej att sätta en switch så som du beskriver då den på sätt och vis hör samman med rummet den sitter nära. Det som inte anses smart är att fortsätta bygga på med ännu en switch, då ska man göra en separat kabeldragning till det rummet. Sätt egna 19" skenor och använd HTPC-chassi eller motsvarande som ryms inom 19" så kommer du få en riktigt smidig och diskret placering av alla "fula burkar". Ger säkert pluspoäng hos frugan med en samlad plats som du säger

Citat:

Tyvärr så passar det inte alls att sätta hela centralen under trappan. Jag ska dock se till att jag inte drabbas av fler subnät utan att jag kan hålla hela systemet så krångelfritt som möjligt.

Låter som en god idé. Nu är det ingen större fara i detta fall, men samlad installation är alltid att föredra. Du menar väl ändå att du ska gå via routerns inbyggda switch till trappen och inte direkt från fiberkonverter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

[...]
Låter som en god idé. Nu är det ingen större fara i detta fall, men samlad installation är alltid att föredra. Du menar väl ändå att du ska gå via routerns inbyggda switch till trappen och inte direkt från fiberkonverter?

Jag uttryckte mig lite luddigt ser jag nu. Tanken är att jag ska sätta routern vid fiberomvandlaren och gå från routern till trappen.

i dagsläget har vi inte så mycket saker som behöver kopplas in på nätverket så i princip kommer vi för tillfället att klara oss med det lilla källarnätverket. Men framöver kommer vi säker koppla in både det ena och det andra på både markplan och i källaren. Hur bör jag då på bästa sätt koppla ihop huvudnätet och subnätet?

Min spontana tanke är att de respektive switcharna kopplas in i routern enligt alternativ A nedan. Är det korrekt eller bör man bara koppla en switch i routern och från den koppla in den aldra switchen som i alternativ B?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janus82:

Jag uttryckte mig lite luddigt ser jag nu. Tanken är att jag ska sätta routern vid fiberomvandlaren och gå från routern till trappen.

i dagsläget har vi inte så mycket saker som behöver kopplas in på nätverket så i princip kommer vi för tillfället att klara oss med det lilla källarnätverket. Men framöver kommer vi säker koppla in både det ena och det andra på både markplan och i källaren. Hur bör jag då på bästa sätt koppla ihop huvudnätet och subnätet?

Min spontana tanke är att de respektive switcharna kopplas in i routern enligt alternativ A nedan. Är det korrekt eller bör man bara koppla en switch i routern och från den koppla in den aldra switchen som i alternativ B?

http://obj.utsidan.se/obj/photo/06/0624fb55917654b6e6f87d1b7d...

Alternativ B! Detta beror på att switchen bygger upp tabeller med MAC-adresserna till enheterna och behöver således inte gå via routern. Dessutom är det ett bra sätt att kompensera för en dålig router som kanske saknar gigabit, har bara switchen gigabit så kommer hela nätverket internt jobba i gigabit. Dock får du bara 100 Mbit/s utåt, det är dock sällan folk i dagsläget har över 100 Mbit/s hemma, brukar bli rätt dyrt då. Om du vill ha hela den tekniska förklaringen kan du studera OSI-modellen. Sätt en tillräckligt stor switch i din central så att du inte behöver använda flera switchar där. Ska du ha uttag i många rum utan fler switchar bör du satsa på en modell med 16 eller kanske 24 portar.

Kör du A så kommer all kommunikation passera via den inbyggda switchen i routern.

Detta kan vara värt att komma ihåg, så länge kommunikation inte behöver lämna en switch så gör den inte det. Har du ett rum med en switch och fyra datorer som du skickar filer mellan så spelar det ingen roll vad du har tidigare i kedjan. Routern sköter i detta fall bara utlåning av IP-adresser om du har DHCP aktivt. Enligt vad som är specat i utlåningstid behöver routern inte kontaktas för ens det är dags att förnya lånet av adressen till enheten.

Stava rätt bör man - annars dör man
Permalänk
Medlem

Är det verkligen nödvändigt med HTPC? Ska du ändå dra kabel mellan rummen känns det rent spontant som att du bara borde kunna dra en HDMI-sladd från en av dina gröna datorer till TVn och styra den från soffan med nåt sånt här till exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Det blir "ljudlöst" med datorn i annat rum, du når alla filer på datorn och din NAS och du spar tusenlappar som du kan lägga på annat.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Är det verkligen nödvändigt med HTPC? Ska du ändå dra kabel mellan rummen känns det rent spontant som att du bara borde kunna dra en HDMI-sladd från en av dina gröna datorer till TVn och styra den från soffan med nåt sånt här till exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Det blir "ljudlöst" med datorn i annat rum, du når alla filer på datorn och din NAS och du spar tusenlappar som du kan lägga på annat.

Eller om TS har en smartphone så är XBMC-appen utmärkt till att hantera hela mediabiblioteket. Eftersom en NAS antagligen inte kommer användas till massor annat när TS kollar film etc. kanske han till och med kan bygga en kombinerad filserver/HTPC och spara slantar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Alternativ B! Detta beror på att switchen bygger upp tabeller med MAC-adresserna till enheterna och behöver således inte gå via routern. Dessutom är det ett bra sätt att kompensera för en dålig router som kanske saknar gigabit, har bara switchen gigabit så kommer hela nätverket internt jobba i gigabit. Dock får du bara 100 Mbit/s utåt, det är dock sällan folk i dagsläget har över 100 Mbit/s hemma, brukar bli rätt dyrt då. Om du vill ha hela den tekniska förklaringen kan du studera OSI-modellen. Sätt en tillräckligt stor switch i din central så att du inte behöver använda flera switchar där. Ska du ha uttag i många rum utan fler switchar bör du satsa på en modell med 16 eller kanske 24 portar.

Ok Tack för svaret. Då ska jag absolut se till att köra enligt alternativ B. Det kommer ju som sagt dröja lite innan nätet är klart på markplan och sen dröjer det säkert lite till innan det börjar användas ordentligt. Men jag har ändå redan en 2 åring och ett barn till på G så om några år kommer de säkert vilja koppla in en hög med prylar på nätverket.

Skrivet av medstud:

Är det verkligen nödvändigt med HTPC? Ska du ändå dra kabel mellan rummen känns det rent spontant som att du bara borde kunna dra en HDMI-sladd från en av dina gröna datorer till TVn och styra den från soffan med nåt sånt här till exempel: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Det blir "ljudlöst" med datorn i annat rum, du når alla filer på datorn och din NAS och du spar tusenlappar som du kan lägga på annat.

I dagsläget kör vi med en lång HDMI kabel från min PC till TV och en sån här. Det funkar helt ok och vi kommer att använda den lösningen ett par år till innan vi skaffar en riktig HTPC. Skälet till att vi på sikt vill ha en dedikerad HTPC och inte längre köra med den nuvarande lösningen är att ganska ofta vill min fru se något via en playtjänst medan jag vill spela. Då får vi koppla om HDMI till hennes dator vilket är lite irriterande. Vi skulle ju kunna ha hennes dator inkopplad till TVn hela tiden men eftersom den är lite allmänt seg så föredrar vi att använda min för det mesta. Allt eftersom våra barn blir större tror jag att detta problem kommer öka. Därför vill jag i alla fall förbereda för en HTPC genom att dra fram nätverkskablar. Om man dessutom vill ha HTPCn ljudlös så finns det ju t.ex. sådana här chassin att bygga i.

Skrivet av liinden:

Eller om TS har en smartphone så är XBMC-appen utmärkt till att hantera hela mediabiblioteket. Eftersom en NAS antagligen inte kommer användas till massor annat när TS kollar film etc. kanske han till och med kan bygga en kombinerad filserver/HTPC och spara slantar där.

Att kunna kombinera HTPC och NAS kan ju vara en smart idé. Är det något särskilt man bör tänka på vid val av NAS i så fall? Nu ligger inköp av en NAS ca 1-1,5 år fram i tiden men det kan ju ändå vara en bra tänka på det redan nu utifall det finns några särskilda saker som man bör se upp med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janus82:

I dagsläget kör vi med en lång HDMI kabel från min PC till TV och en sån här. Det funkar helt ok och vi kommer att använda den lösningen ett par år till innan vi skaffar en riktig HTPC. Skälet till att vi på sikt vill ha en dedikerad HTPC och inte längre köra med den nuvarande lösningen är att ganska ofta vill min fru se något via en playtjänst medan jag vill spela. Då får vi koppla om HDMI till hennes dator vilket är lite irriterande. Vi skulle ju kunna ha hennes dator inkopplad till TVn hela tiden men eftersom den är lite allmänt seg så föredrar vi att använda min för det mesta. Allt eftersom våra barn blir större tror jag att detta problem kommer öka. Därför vill jag i alla fall förbereda för en HTPC genom att dra fram nätverkskablar. Om man dessutom vill ha HTPCn ljudlös så finns det ju t.ex. sådana här chassin att bygga i.

Då förstår jag. En till kabel från hennes och uppgradera den lite vore ju ett alternativ men med växande barn kanske varsin dator och en HTPC är bäst.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Janus82:

Att kunna kombinera HTPC och NAS kan ju vara en smart idé. Är det något särskilt man bör tänka på vid val av NAS i så fall? Nu ligger inköp av en NAS ca 1-1,5 år fram i tiden men det kan ju ändå vara en bra tänka på det redan nu utifall det finns några särskilda saker som man bör se upp med.

Ska du kombinera det är det bygga ihop något eget som gäller. RAID känns helt klart som ett krav för fillagring. En färdig NAS är ju snabbare att installera och funkar direkt ur förpackningen. Beror på hur mycket entusiast du är

Permalänk
Medlem
Skrivet av liinden:

Ska du kombinera det är det bygga ihop något eget som gäller. RAID känns helt klart som ett krav för fillagring. En färdig NAS är ju snabbare att installera och funkar direkt ur förpackningen. Beror på hur mycket entusiast du är

Att skruva ihop en dator har jag gjort förr och jag har en gammal P4 som jag tidigare har funderat på att använda som NAS. Men min entusiasm sträckers sig i så fall bara till att köra med Win Home Server och någon sorts mjukvaru-RAID. Olika varianter på Linux undviker jag dock, de är jag alldeles för gammal och trött för att jobba med.

Angående nätverksdragningen så drabbades jag av ett litet bakslag igår. Det började med något så enkelt som att vi skulle anlita en elektriker till att montera ett vägguttag vid fiberomvandlaren så att jag slapp en skarvsladd tvärs över golvet. Efter en liten diskussion så kom vi fram till att jag i så fall även måste skaffa en jordfelsbrytare då det är lag på det i alla nyinstallationer. Efter ytterligare lite samtal så kom vi även fram till att det nog är lika bra att byta ut hela elcentralen. Så helt plötsligt förvandlades ett billigt litet eluttag till ett projekt på ca 10'.

Jag hade ju egentligen tänkt att köpa patchpanel och allt annat på lunchen idag men det var bara att ställa in den shoppingturen och skjuta fram den en löning eller två. Det känns ju lite bittert men då jag har en 2-åring hemma och en bebis till om en dryg månad så känns det väldigt dumt att prioritera ner elsäkerheten.