Android-konsolen Ouya redo att förbokas

Permalänk
Medlem

Jag trodde att den skulle bli en handhållen enhet. Men det verkar varit ett missförstånd. Som en "riktigt" konsol vet jag inte om jag tycker den är lika intressant.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Hmm tegra 3 tidigast april nästa år, det låter minst sagt sådär.
Blir den inte riktigt riktigt billig så har jag svårt att se hur den skall locka någon, men jag hade iofs totalt fel gällande Wii som jag inte heller trodde någon skulle vara intresserad av (och fattar ärligt talat fortfarande inte varför folk köpte den).

Kan dock se viss nytta av den som mediaspelare iom att xbmc har hoppat på tåget.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Esseboy:

Sista vi behöver nu är en till konsol (-_-") Räcker det inte med att vi får portningar från PS3 och XBOX360 men ska vi få från android nu också?! Nä fy fan bort med skiten...En android "PC" skulle nog funka men inte nån jävla konsol som man inte kan uppgradera för fem öre...

Fler konsoler på marknaden lär väll bara öka konkurrensen, och därmed gynna oss konsumenter...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av havoc:

(och fattar ärligt talat fortfarande inte varför folk köpte den).

Samma anledning som folk köper apples produkter, märket som sitter på.

...and let the flaming begin!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vitsen med den här enheten. Sämre hårdvara än dagens toppmobiler och sämre spelutbud också. Är det ngn slags mediecenter eller vad? Sådana finns det ju redan en uppsjö av. Förstår inte riktigt vart man vill komma med den här. Känns rätt menlöst faktiskt...

Permalänk

hur kan man klaga?
den kostar cirka 1000 lappen vilket är ganska lite pengar i dagens mått även för en student som festar och fikar...
jag är absolut inte studenr och tänker aldrig låta mig heller.

http://img.gawkerassets.com/img/17uqjnizadh0rjpg/original.jpg

jag kan däremot inte förstå folk som köpt skräpet transformers prime te.x...
jag har köpt mig en för att se vad man kan göra med den, xbmc kommer snart till den dessutom så är den värdelös så kommer den ändå fylla ett syfte.

Visa signatur

Silverstone TJ08-E, Corsair AX860i, Asus Maximus IV Gene-z, i5 3570K @ 4.7GHz, MSI GTX 680, Corsair Vengeance LP 16GB, Samsung 830 256GB, Intel 510 120GB Asus Xonar STX custom Dirvers,
allt vattenkylt med TYST som prio1
Länk

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Kul,

Men känns weird att köpa en sak om ett halvår som har exakt samma komponenter som min mobiltelefon jag har i fickan idag. De Tegra 3 spel som finns idag är allt annat än imponerande, att blåsa upp den grafiken till 1080p får mig att må dåligt.

Vill man ha en emuleringsbox eller liknande hade jag rekommenderat att köpa en Raspberry Pi, en aning billigare om man säger så :).

Men klart då får man inte android och möjligheten att spela mobilspel på TVn, mkt negativt, mkt.

Men vänta nu, kan inte jag koppla telefonen till TVn redan ? kan jag inte koppla in handkontroll till Tvn? Kan jag inte streama TV signalen trådlöst till TVn redan?

De som har en smartphone med android, hur motiverar ni köpet av denna konsol ?

Men vänta nu!
För att det är väldigt få som har en android lur med tegra 3 eller liknande och den kostar mycket mer än Ouya.
Hur smidigt är det egentligen att koppla telefonen till teven och sedan koppla upp tangentbord, mus, 4st kontroller osv? Jag pallar inte göra det varje gång jag är spelsugen.
Hur bra support för kontroller är det i dagens android spel egentligen? jaja det finns massa appar som hjälper och det är smidigare med ROOT osv. Men det är inte alla som pallar (jag pallar dock). Kontrollerna är ju inte heller gratis.
Hur bra mår din telefon om den gör tegra 3 spel i tex 8 timmar i sträck. Hur bra mår den om du klockar upp den lite och pressar den hårt i några timmar?
Hur bra flyter 1080p filmen du streamar från telefon till teven egentligen?

Sen är det nog inte hugget i sten att det blir en tegra 3 Kal El heller. Jag är säker på att de kan pula in kommande generation av Tegra 3 om det känner för det. Vad sägs om en Wayne med DirectX 11+, OpenGL 4.X, and PhysX?

Tunga spel ska spelas på PC. Vill man köra enklare konsolspel eller emulatorspel osv är detta en lysande idé.Sen får vi se hur det blir. Den kan absolut bli en flopp. Men jag hakar gärna på och testar. Jag gillar teknik

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 : Intel Core i7 2600K : Corsair Vengeance LP CL9 16GB : ASUS STRIX GTX 980 ti : Corsair RM650i PSU : Samsung 850 Evo :: Intel 520 :: Asus Xonar Essence ST : Corsair Carbide 400Q : Asus PB278Q : Noctua fläktar : Mionix Naos 8200 : Corsair K65 RGB : Sennheiser PC360 : Adam A3X

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Newklear:

Fler konsoler på marknaden lär väll bara öka konkurrensen, och därmed gynna oss konsumenter...

Skickades från m.sweclockers.com

Bland konsolerna, ja men den kommer bara att trycka PCn längre bort...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Var ju riktigt billigt, ska bli intressant att se vad det kan bli för spel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Bland konsolerna, ja men den kommer bara att trycka PCn längre bort...

Knappast. Snarare tvärtom. Tycker du mobilspelen konkurrerar med PC? Det är bättre om Ouya kan slå ut de andra konsolerna i så fall, genom att erbjuda billigare lösningar. Jag menar, det kvittar hur grafiken ser ut om man är 4 pers som bara vill spela lite tv-spel. Det är ju Wii ett utmärkt exempel på. Inte många gånger man har satt igång xboxen i samma endamål.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem

Jag väntar till produkten finns på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Men vänta nu!
För att det är väldigt få som har en android lur med tegra 3 eller liknande och den kostar mycket mer än Ouya.

Jag frågade hur de som hade en android lur kunde motivera köpet...

Skrivet av cazcade:

Hur smidigt är det egentligen att koppla telefonen till teven och sedan koppla upp tangentbord, mus, 4st kontroller osv? Jag pallar inte göra det varje gång jag är spelsugen.

Det är sant, kan bli lite krångligare med flera handkontroller.

Skrivet av cazcade:

Hur bra support för kontroller är det i dagens android spel egentligen? jaja det finns massa appar som hjälper och det är smidigare med ROOT osv. Men det är inte alla som pallar (jag pallar dock). Kontrollerna är ju inte heller gratis.

Förstår inte din poäng, OUYA är android, Smartphones är android, samma stöd för kontroller.

Skrivet av cazcade:

Hur bra mår din telefon om den gör tegra 3 spel i tex 8 timmar i sträck. Hur bra mår den om du klockar upp den lite och pressar den hårt i några timmar?

Samma hårdvara, lite sämre kylning kanske, men min telefon mår bra vid max load.

Skrivet av cazcade:

Hur bra flyter 1080p filmen du streamar från telefon till teven egentligen?

Återigen, samma hårdvara, förstår inte ditt argument, flyter fint.

Skrivet av cazcade:

Sen är det nog inte hugget i sten att det blir en tegra 3 Kal El heller. Jag är säker på att de kan pula in kommande generation av Tegra 3 om det känner för det. Vad sägs om en Wayne med DirectX 11+, OpenGL 4.X, and PhysX?

Utifrån de officiella specifikationerna och att de redan har tagit fram kretskort etc, så känns det ganska spikat, men du kan ha rätt, dock vid den tidpunkten sitter nog samma hårdvara i de android telefonerna på marknaden, så argumentet förstår jag återigen inte.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

8 GB lagringsutrymme var inte så mycket att komma med och inget minneskortstöd.
Man kan uppgradera interna flashminnet vid behov?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Samma anledning som folk köper apples produkter, märket som sitter på.

...and let the flaming begin!

Skickades från m.sweclockers.com

Nej inte endast man måste ju kunna spela Zelda, Metroid, Super Mario och Donkey Kong det är enda anledningen varför jag köpte Wii. Kommer antagligen köpa Wii U också.

Permalänk
Avstängd

Kommer köpa en OUYA och ha i sovrummet, passar perfekt som HTPC med trådlöst nätverk m.m

Permalänk
Medlem

Jag la 245 dollar (Konsol, 2 handkontroller med etsat namn i dom) och hoppas på leverans i mars. Konceptet är ju underbart och möjligheterna oändliga tackvare andriod och open-source. Kan inte misslyckas.

Permalänk
Medlem

@IgelQott
De bygger på Android 4.0.
De kommer att modifiera Android med kontroll stöd och annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Känner att denna konsolen är lite väl hypad, men för det priset så kan jag tänka mig att köpa en som ren leksak.

Permalänk
Medlem

@Sears
Kontroll stöd finns redan, ps3 kontroller via en app tex. etc etc.

Hoppas de inte bygger in sig i android 4.0 så att uppgraderingar tar långt tid för nya android versioner.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp och sen slänger man in XBMC och använder den som HTPC. Att man kan spela på den är ju bara ett plus

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag ställer mig även i skaran som tvivlar på att denna konsol kommer att bli någon vidare hit. Som medahub tillsammans med XMBC kommer den säkert att vara trevlig, men inte som en spelkonsol tyvärr.

Saker som talar emot:
Brist på utvecklare
- Det kommer nog inte att finnas många spel i början. Det som är sagt är att ett visst antal utvecklare kommer att ha tillgång till konsolen innan släpp, men inte hur länge. Det skapas inga kvalitetsspel på några veckor.
- Vi vet ju redan nu hur spelmarknaden för Android ser ut, det finns ju knappt spel anpassade till tablets. Hur ska dom lyckas få med utvecklare? Square Enix och Minecraft kommer inte att kunna bära konsolen.
- Piratkopiering kommer att skrämma bort många, speciellt när det gäller större projekt

Krossade av en större aktör
Erik Kain hos Forbes har skrivit en intressant artikel som beskriver hur Samsung eller någon annan stor aktör skulle kunna gå in och krossa konsolen. http://www.forbes.com/sites/erikkain/2012/08/01/this-is-ouyas...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nivv:

Knappast. Snarare tvärtom. Tycker du mobilspelen konkurrerar med PC? Det är bättre om Ouya kan slå ut de andra konsolerna i så fall, genom att erbjuda billigare lösningar. Jag menar, det kvittar hur grafiken ser ut om man är 4 pers som bara vill spela lite tv-spel. Det är ju Wii ett utmärkt exempel på. Inte många gånger man har satt igång xboxen i samma endamål.

Skulle man kunna göra med en PC med, inte så svårt att göra en billig PC heller? Varför inte ett OS för allting?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Ja förhoppningsvis har den ethernet port (står confirmed på kickstarter) och förhoppningsvis är det 100mbit/1gigabit (vore konstigt annat).

För att streama 1080p från NAS, via wireless, kan ibland vara knivigt.

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Skulle man kunna göra med en PC med, inte så svårt att göra en billig PC heller? Varför inte ett OS för allting?

Du får gärna försöka knåpa ihop en pc med handkontroll för 1000kr.

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Om den klarar av att spela MKV-filer i 1080p så blir den en given mediaspelare hemma, jag är inte övertygad om de andra spelarnas duglighet (Popcorn Hour/Twix/etc) och ska man köpa/bygga egen HTPC är det svårt att komma under 2500 kr.

Permalänk
Medlem

Emulator/mediacenter:
RaspberryPi = 367kr
Strömadapter = 50kr
SD kort = 70kr
360 wireless controller = 330kr

Summa: 817kr

Har inte testat XBMC till Pi:n än, så vågar inte svara på hur bra det fungerar. Men som jag ser det, billigare än en OUYA i teroin, dvs om man ska ha den som mediacenter.

Spela mer krävande spel kan bli lite svårt

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Medlem
Skrivet av IgelQott:

Ja förhoppningsvis har den ethernet port (står confirmed på kickstarter) och förhoppningsvis är det 100mbit/1gigabit (vore konstigt annat).

För att streama 1080p från NAS, via wireless, kan ibland vara knivigt.

Varför skulle det vara problem trådlöst? Självklart bygger man upp sitt nät så man får 100 Mbit+ i det trådlösa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför skulle det vara problem trådlöst? Självklart bygger man upp sitt nät så man får 100 Mbit+ i det trådlösa.

Utifrån min erfarenhet så har du inte den hastigheten hela tiden, och streama stora filer som 1080p filer, kan bli problem, teoretiska hastigheten i ett /n nätverk är hur lugnt som helst, tyvärr är det inte alltid så i verkligheten.

Jag har försökt streama via wireless, men stör mig varje gång det inte fungerar, kan vara varannan film eller så som fryser för att den ska hinna cacha upp igen.

Flera som har samma upplevelser utifrån de forum jag har disskuterat problemet i.

Vet nån hur snabb ethernet porten blir ?

@NonnePonne väldigt konstruktivt svar...

Visa signatur

[Moderkort]: ASUS P8Z68-V PRO [CPU]: i7 3770k @Stock [Minne]: Corsair 2x8Gb Vengeance LP [GPU]: Sapphire RX480 8gb Nitro+ OC [Systemdisk]: Corsair SSD Force 3 90Gb [Storage]: Crucial M4 64Gb, 4Tb SATA 7200rpm [PSU]: Corsair AX750W [Chassi]: Coolermaster CM690 II Adv

Permalänk
Skrivet av nivv:

Du får gärna försöka knåpa ihop en pc med handkontroll för 1000kr.

fnns ju raspberry pi...

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Medlem
Skrivet av cazcade:

Sen är det nog inte hugget i sten att det blir en tegra 3 Kal El heller. Jag är säker på att de kan pula in kommande generation av Tegra 3 om det känner för det. Vad sägs om en Wayne med DirectX 11+, OpenGL 4.X, and PhysX?

Med tanke på hur långsamma Nvidia har varit historiskt sett med alla versioner av Tegra så är det väl troligt att en refresh tidigast kommer till April nästa år (ja jag vet att jag tar i lite nu).

Men man har iofs fått en blåslampa i ändalykten i form av Microsoft's Surface så det är möjligt att man kommer leverera den här gången.

Visa signatur

/havoc