Jag Tänker på att bygga en några bra tips ? (JAG E PANK) xD

Permalänk
Medlem

Jag Tänker på att bygga en några bra tips ? (JAG E PANK) xD

(se längst ner för kortfattigt läsande "simpel förfrågan")

Jag har nyligen försökt att bidda på tradera på servrar men jag förlorar gämt !
Därför ska jag nu istället Försöka mig på att bygga en hemma server !

För tillfället har jag en men det är en 1995 dator ! xD hur kass som hällst och
jag vill ju ha en server som kan funka med det jag kräver att funka..

Kraven :
Hemsida.
Mail server.
Sql databas.
Ev. Dns Server.

Annars om priserna då blir för dyra
då blir det en
"Spel" server.
med andra ord en server med tex cs condition zero Dedicated server.

jag har själv hittat lite om vad som krävs för en cscz server så den biten behöver jag ej hjälp med

det jag har hoppats på att klara mig i budget är 2500kr

vet ej om man kan fåtag på delar som duger för ovanstående
men de går dock för cscz server.

Någon eller några som har tips på bra billiga sidor eller har synpunkter på
om vad som e värt att satsa på
jag tänkte kunna få till så jag även kan käna extra slantar på sidan av att hosta
servern...
OCH ! jag har en 100/100 lina så hastigheten e ingen oro !
såg därimot på något forum att operatören telia har som regel att man ej får hosta säljande producter.
men de e ju fjantigt tycker jag om man nu äger server och hostar för andras skull.

HOPPAS NI KAN HJÄLPA MIG ! MVH John Forsgren/Löfgren

(simpel förfrågan)

Kraven : Hemsida. Mail server. Sql databas. Ev. Dns Server Pris under 2500kr ev. 3000kr

Permalänk
Medlem

Web/mail/dns/sql-server för hobbybruk kräver ingen fet hårdvara. Du skulle troligen kunna hosta allting på en pentium II, även om du kanske inte får bästa möjliga prestanda. Jag har kört hemsidor+ftp på en gammal pentium 90 med NT4, det gick bra att maxa ut 10 Mbit-kortet.

Vad har din nuvarande dator för specs?

Om du vill ha en rackserver (som iofs låter en del) så kolla marknaden *hint hint*.

Spelserver är jag inte insatt i kraven för, men de kunde du?

Permalänk
Medlem

Ja jag har en AMD Athlon(tm) XP 1600+ 1.39 GHz 512 ram
och jo jag vet kraven för en spel server..

denna dator just nu klarar ej av en spel server...

Permalänk
Medlem

liten fusion server kanske?

Permalänk
Medlem

Denna klarar det du är ute efter och mer därtill.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/197292/server

Tog två hårddiskar pga raid.

Sen är ju allt relativt. Vill du ha 1 st spelserver eller 10 st med 20 slot styck?
Hur många kommer använda mail+hemsida?

Permalänk
Medlem

SayZk :
jag vet ej vad de är ska kolla upp på google men tack för tipset

Moomin:
ja tanken e att jag ska åtminstånde till att börja med att kunna ha 1 spel server (Steam dedicated)
och med mejl och hemsida så ska själva hemsidan vara kombinerat med mejlen
och troligtvis isåfall ha ha minimum 100 användare...

(tackar så mycket)
föpr ihop plockningen av delar som tips !

Tack av ihop plocknings tips
Permalänk
Medlem

Jag hittade en begangnad för (Kanske) 800kr Max plus frakt 260kr ungefär

Spec:
HP DL320-G4.
1GB internt ECC-minne (1 plats av 4 bestyckad)
2.80GHz dual core CPU med 2MB L2 cache
DVD-ROM-läsare
2 x 80GB SATA-diskar
2xLAN
ILO-port
Intern RAID-kontroller

duger det ?
det är ju en dualcore så kanske går för hemsida och de +? spel server ?
jag har ett 2gb minne liggandes hemma med så fast ehm de e inte dimm ?.
ECC ? vad e de ?
det som jag har e ett 2gb som jag sa fast de passar in i "speldator"
hoppas de går..
så ?

Permalänk
Medlem

Alltså, din 1600+ duger för allting utom "spelserver", men den visste du ju vad du behövde för att köra. Eller har jag fattat helt fel?

ECC är error correcting code, standard på serverklass-minnen. http://en.wikipedia.org/wiki/ECC_RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av JF85:

Jag hittade en begangnad för (Kanske) 800kr Max plus frakt 260kr ungefär

Spec:
HP DL320-G4.
1GB internt ECC-minne (1 plats av 4 bestyckad)
2.80GHz dual core CPU med 2MB L2 cache
DVD-ROM-läsare
2 x 80GB SATA-diskar
2xLAN
ILO-port
Intern RAID-kontroller

duger det ?
det är ju en dualcore så kanske går för hemsida och de +? spel server ?
jag har ett 2gb minne liggandes hemma med så fast ehm de e inte dimm ?.
ECC ? vad e de ?
det som jag har e ett 2gb som jag sa fast de passar in i "speldator"
hoppas de går..
så ?

Den servern kanske funkar men så länge du inte har ett dedikerat serverrum/tyst rackskåp så.. http://www.youtube.com/watch?v=Jq5EdREOTMY

Kör på en server med vanligt chassi istället. ingen idé att skaffa rackmonterade prylar om du inte arbetar med det eller har det som hobby.

Permalänk
Medlem

Moomin:
Jadu de va somfan ! xD snacka om att de surra !
jag har gått trä och hantverk så kanske man ska satsa på att bygga sig ett rackskåp i trä då
som jag antar så tar trät bort rejält mycket mer ljud än plåt.

och med tanken på att jag vill ha en rack server pgr av nyfiken på hur dom är att hantera + att jag vill kunna ha ganska mycket ram och lätt flyttande hårdiskar
så ska jag nog satsa på denna ändå.
Någon som vet eller har erfarenhet om att bygga rack skåp i trä ?
eller kanske någon som vet ett bra sätt att ta bort ljudet så mycket som möjligt ?

Tanken va att jag ska använda mitt "läsk" kylskåp att ha rack servern i..
(Kom på iden idag när jag köpte mig ett par öl)

kanske man ska ta och sätta den i kylskåpet sedan dra in kylskåpet i min garderåb ? (vet ej hur de stavas)
de borde ju ta bort ljudet rejält
och samtidigt kyla datorn väääälldigt bra

och om ni nu undrar (kommer inte de kosta som fan med ström!)
så nope jag har strömmen ingående i min hyra.

så hur hörs den iden ?

(om jag vore tjej så skulle jag kyssa er på en gång!) TACKAR SÅ MYCKET ATT NI VISAR INTRESSE ! + HJÄLPER !

Permalänk
Medlem
Skrivet av JF85:

Moomin:
Jadu de va somfan ! xD snacka om att de surra !
jag har gått trä och hantverk så kanske man ska satsa på att bygga sig ett rackskåp i trä då
som jag antar så tar trät bort rejält mycket mer ljud än plåt.

och med tanken på att jag vill ha en rack server pgr av nyfiken på hur dom är att hantera + att jag vill kunna ha ganska mycket ram och lätt flyttande hårdiskar
så ska jag nog satsa på denna ändå.
Någon som vet eller har erfarenhet om att bygga rack skåp i trä ?
eller kanske någon som vet ett bra sätt att ta bort ljudet så mycket som möjligt ?

Tanken va att jag ska använda mitt "läsk" kylskåp att ha rack servern i..
(Kom på iden idag när jag köpte mig ett par öl)

kanske man ska ta och sätta den i kylskåpet sedan dra in kylskåpet i min garderåb ? (vet ej hur de stavas)
de borde ju ta bort ljudet rejält
och samtidigt kyla datorn väääälldigt bra

och om ni nu undrar (kommer inte de kosta som fan med ström!)
så nope jag har strömmen ingående i min hyra.

så hur hörs den iden ?

(om jag vore tjej så skulle jag kyssa er på en gång!) TACKAR SÅ MYCKET ATT NI VISAR INTRESSE ! + HJÄLPER !

Att ha en dator i ett kylskåp är inte en bra idé då kondens kommer att bildas och med största sannolikhet förstöra dina komponenter.

Med erfarenhet från bekanta som köpt rackmonterade servrar för att de vill ha en hemmaserver de kan pilla lite med och tycker att det vore kul att prova rackmonterat så har det alltid slutat med att de ångrat sig, sålt servern och köpt sig en liten mATX-låda istället och kört en tyst, liten och fullt fungerande hemmaserver.

Nu vill jag inte avskräcka dig från rackmonterat om du verkligen är intresserad av det men som sagt, en liten varning bara

Att du vill ha mycket ram och hårdiskar som du lätt kan byta ut kan du även ha i en server i ett vanligt datorchassi.

Edit: Min server har en Intel Core i3 och kostade ca 4000 kr. För ett tag sen körde jag 3 st 20 slots Counter-strike source servrar, Webserver, Mumble-server, FTP-server och Mailserver utan några som helst problem. Allt detta i ett "vanligt" datorchassi

Permalänk
Medlem

jag förstår inte vad du vill ha hjälp med. du säger att du vet vilka krav spelservrarna behöver. det andra du har tänkt köra kan du använda i princip vilken dator som helst till. du skall även kunna köra det på din nuvarande om den nu inte är sönder på något sätt.

Permalänk
Medlem

Sry allesammans !.. jag har tappat tråden och hemsidan på ett tag som ni nu ser med att jag skriver detta NU ! xD

Men det jag fråga va tips om billiga server delar sedan allt annat så som software sa jag bara för att visa er hur stort krav som sätts för delarna..
Men ! nu e ju jag gamer så cs e ute för länge sedan för mig.. nu blir de ist en bf3 server..

Jag håller nu för taget att fixa ihop min lilla drömm dator aka gamer dator..
så detta project med server har lagts ner för tillfället !..
MEN jag kommer fortfarande jobba på de i framtiden !.
har sätt nu otroligt billiga dator komponenter och nu fattas bara svar på om det är bättre med en fler kärnig processor aka server cpu eller en med mindre så som 4 kärnig eller mindre.
Jag vet ej så mycket om processorer när de gäller kärnor så ända jag vet e ju höger mhz ju bättre. men om man har fler kärnor ? blir de mindre mhz då om man delar ut de över hela ? antar så..
Simpel fråga ?= server cpu eller dator cpu ?
Och får otroligt mycket be om Ursäkt.. känns som jag svikit er oerhört mycket så skäll på mig snälla för jag gillar ej slösa andras tid för jag själver e sådan som hjälper andra oerhört mycket och ja hmm behöver nog ej förklara mer om de om ni nu vet.. MVH JL/JF

Permalänk
Medlem
Skrivet av JF85:

Sry allesammans !.. jag har tappat tråden och hemsidan på ett tag som ni nu ser med att jag skriver detta NU ! xD

Men det jag fråga va tips om billiga server delar sedan allt annat så som software sa jag bara för att visa er hur stort krav som sätts för delarna..
Men ! nu e ju jag gamer så cs e ute för länge sedan för mig.. nu blir de ist en bf3 server..

Jag håller nu för taget att fixa ihop min lilla drömm dator aka gamer dator..
så detta project med server har lagts ner för tillfället !..
MEN jag kommer fortfarande jobba på de i framtiden !.
har sätt nu otroligt billiga dator komponenter och nu fattas bara svar på om det är bättre med en fler kärnig processor aka server cpu eller en med mindre så som 4 kärnig eller mindre.
Jag vet ej så mycket om processorer när de gäller kärnor så ända jag vet e ju höger mhz ju bättre. men om man har fler kärnor ? blir de mindre mhz då om man delar ut de över hela ? antar så..
Simpel fråga ?= server cpu eller dator cpu ?
Och får otroligt mycket be om Ursäkt.. känns som jag svikit er oerhört mycket så skäll på mig snälla för jag gillar ej slösa andras tid för jag själver e sådan som hjälper andra oerhört mycket och ja hmm behöver nog ej förklara mer om de om ni nu vet.. MVH JL/JF

Tror inte man kan köra en bf3-server hemma. Det är endast utvalda hostar som får hosta. Så dina planer går i graven redan där.