Permalänk

Satt igår och installerade windows 7 på den integrerade SSDn och har fått fantastiska resultat!

Följde denna guide: http://forum.notebookreview.com/asus/672616-guide-ux32vd-how-...
Och efter lite pill med drivrutiner var allt igång. Och med Chrome, alla drivrutiner samt några ströprogram som 7-zip och VLC har jag ~15gb ledig plats på ssdn.
Rekommenderas varmt till alla ux32 ägare!

Sidenote: De nya drivrutinerna för touchpad på ASUS hemsida funkade inte lika bra för mig som innan jag installerade om dem. De nya är från synaptics och de gamla drivrutinerna som finns vid skeppning är ELANTECH. Jag installerade de gamla drivrutinerna efter lite googlande och är nu lika nöjd som innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VicMackey:

Någon som har erfarenhet av asus zenbook ux32a-r3001v? Är ute efter en ultrabook med hybrid och bakgrundsbelyst tangentbord. Verkar dock som att det är Sandy bridge? Eller?

ASUS Zenbook är grymt bra på
allting. Den går snabbt och går bra på spel och
på fotoprogram och laggar aldrig på youtube
5/5 stjärnor har den förtjänat xD

Permalänk
Medlem

felskrivet.

Permalänk

Någon som äger en "Samsung NP900X3C-A01SE", som kan säga något om värmen? Hur varm den blir osv.

Permalänk
Medlem

Ska till och beställa en ultrabook inom de närmsta veckorna och har nog inte lust att spendera mer än ca 7000 kr. De två modellerna jag har fastnat för är Asus UX32A (med i3-2367 CPU) alternativt Samsung 530U3C (med i5-3317 CPU). Vet ju att jag kommer ha mer beräkningskraft i Samsungs dator, men är inte helt 100 på att jag behöver den. Har i dagsläget en AMD E-350 och även om den ligger på 1,6 GHz så kommer t.o.m i3:an i Asus-datorn vara ca dubbelt så kvick. Sysslar mer med en del programmering, databaser, film och surf. Räcker i3:an tror ni och kommer jag uppleva den skillnaden som jag borde göra enligt testerna jag läst om CPUn? Eller är det vettigare att helt rikta in sig på beräkningskraften i Samsungen?

Det som gör att jag håller kvar vi UX32A är att byggkvalitén är underbar samt att man få bakgrundsbelyst tgb. Det som tala för Samsungen är så klart beräkningskraft samt bättre grafik för de få tillfällen jag skulle få för mig att lira Diablo 3 när jag inte har till gång till min stationära dator (Tror ni det är kört att spela det med i3:an?). Båda datorerna verkar jag likvärdiga skärmar men gillar UX32A's trackpad bättre då Samsungen inte har klickbar sådan (endast duttbar).

Hur hade ni gjort? Är det värt att vänta till början av september med att köpa, menar ifall det kanske kommer någon liten prissänkning. Hjälp mig på traven, snälla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJHogi:

Ska till och beställa en ultrabook inom de närmsta veckorna och har nog inte lust att spendera mer än ca 7000 kr. De två modellerna jag har fastnat för är Asus UX32A (med i3-2367 CPU) alternativt Samsung 530U3C (med i5-3317 CPU). Vet ju att jag kommer ha mer beräkningskraft i Samsungs dator, men är inte helt 100 på att jag behöver den. Har i dagsläget en AMD E-350 och även om den ligger på 1,6 GHz så kommer t.o.m i3:an i Asus-datorn vara ca dubbelt så kvick. Sysslar mer med en del programmering, databaser, film och surf. Räcker i3:an tror ni och kommer jag uppleva den skillnaden som jag borde göra enligt testerna jag läst om CPUn? Eller är det vettigare att helt rikta in sig på beräkningskraften i Samsungen?

Det som gör att jag håller kvar vi UX32A är att byggkvalitén är underbar samt att man få bakgrundsbelyst tgb. Det som tala för Samsungen är så klart beräkningskraft samt bättre grafik för de få tillfällen jag skulle få för mig att lira Diablo 3 när jag inte har till gång till min stationära dator (Tror ni det är kört att spela det med i3:an?). Båda datorerna verkar jag likvärdiga skärmar men gillar UX32A's trackpad bättre då Samsungen inte har klickbar sådan (endast duttbar).

Hur hade ni gjort? Är det värt att vänta till början av september med att köpa, menar ifall det kanske kommer någon liten prissänkning. Hjälp mig på traven, snälla!

Vad tror du om denna?

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/tunna--ltta/ultrabook...

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp

Permalänk
Medlem

Väldigt prisvärd! Tycker dock att ssd 128gb är för lite. Den modellen har inte vanlig ssd heller går typ inte att byta tyvärr. Tyckte även skärmen var väldigt dimmad i jämförelse med både 530U3C / B och UX32... svårt val, kanske borde köra den iaf...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken är nu den bästa ultrabooken?

Jag tänkte köpa mig en rejäl ultrabook nu i höst, men hittar ingen som har en vettig mängd ram (minst 6gb, gärna 8), grafikkort som inte är inbyggt, en hyfsat stor SSD (men en sådan kan man klämma in på egen hand) och thunderbolt.

Priset spelar ingen roll, det är storleken och prestandan som är intressant.

Permalänk

Nix Thunderbolt tycks bara finnas i kombination med intel GMA 4000 för ultrabook... undra varför...

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldaron:

Jag tänkte köpa mig en rejäl ultrabook nu i höst, men hittar ingen som har en vettig mängd ram (minst 6gb, gärna 8), grafikkort som inte är inbyggt, en hyfsat stor SSD (men en sådan kan man klämma in på egen hand) och thunderbolt.

Priset spelar ingen roll, det är storleken och prestandan som är intressant.

Jag är sugen på den här nya macbook pro.... men den är dyr som fan...

Om du ska köpa en se till att välja en som har minst 1920x1080 i upplösning...

Visa signatur

"Early to bed and early to rise, makes a man healthy, wealthy and wise."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Nix Thunderbolt tycks bara finnas i kombination med intel GMA 4000 för ultrabook... undra varför...

Ja, det är precis vad jag har noterat också. En mac är inte intressant dock.

Det är riktigt frustrerande att det inte finns någon ultrabook som går all-out. Är det någon teknisk begränsning tro?

Permalänk

Acer aspire S7 13.3" verkar riktigt het tycker jag. Nån som läst en recension där dom testar batteritid eller det är fortfarande bara Acers spec på upp till 12 timmar som är släppt? Någon som vet om det går att fälla locka helt runt så att man får en tablet eller det är bara 180 grader som funkar?
http://www.techradar.com/reviews/pc-mac/laptops-portable-pcs/...

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köpa en dator att ha i plugget men även en del på fritiden. Kikat på lite ultrabooks men har rätt dålig koll på vilka som finns i dagsläget.
Gillar inte Apple, så dessa datorer går bort direkt. Har kikat mycket på Asus Zenbook då jag gillar Asus, tycker datorerna verkar bra och de är ruskigt snygga dessutom.

Vill inte punga ut alldeles för mycket pengar, så har kollat på dessa två modeller utav serien UX32:

UX32A

UX32VD

Den första är 1500 kronor billigare och har en i3-processor istället för i5 som sitter i VD-modellen. VD-modellen har dessutom bättre grafikkort.

Frågan är om det är värt att lägga 1500 kronor till på VD-modellen?

Kommer främst att använda datorn till
Programmering
Surf, film osv.
Ev lite spel, men det är knappast något krävande isf.

Vill inte behöva byta dator de närmaste 3-4 åren åtminstone.
Vad tror ni? Det känns som att jag borde klara mig på den billigare modellen, men kanske är värt att lägga 1500 till för att slippa byta kommande åren? Har ni andra tips i samma prisklass eller kanske billigare som passar mig?

Funkar hybrid-diskar bra eller bör man satsa på någon med bara SSD? Går det uppgradera?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Affe_:

Har funderat på att köpa en dator att ha i plugget men även en del på fritiden. Kikat på lite ultrabooks men har rätt dålig koll på vilka som finns i dagsläget.
Gillar inte Apple, så dessa datorer går bort direkt. Har kikat mycket på Asus Zenbook då jag gillar Asus, tycker datorerna verkar bra och de är ruskigt snygga dessutom.

Vill inte punga ut alldeles för mycket pengar, så har kollat på dessa två modeller utav serien UX32:

UX32A

UX32VD

Den första är 1500 kronor billigare och har en i3-processor istället för i5 som sitter i VD-modellen. VD-modellen har dessutom bättre grafikkort.

Frågan är om det är värt att lägga 1500 kronor till på VD-modellen?

Kommer främst att använda datorn till
Programmering
Surf, film osv.
Ev lite spel, men det är knappast något krävande isf.

Vill inte behöva byta dator de närmaste 3-4 åren åtminstone.
Vad tror ni? Det känns som att jag borde klara mig på den billigare modellen, men kanske är värt att lägga 1500 till för att slippa byta kommande åren? Har ni andra tips i samma prisklass eller kanske billigare som passar mig?

Funkar hybrid-diskar bra eller bör man satsa på någon med bara SSD? Går det uppgradera?

Tacksam för svar!

Jag fastnade också för UX32-modellerna och när Alina körde VD-modellen för 8000 så kändes det värt att ta den istället för A-modellen. Dock lider de av enorma kvalitetsproblem. Jag skickar tillbaka min tredje enhet idag pga olika hårdvarufel (skevt chassi 2 ggr(!), jojo-fläkt, saknat cachexpress-minnet, microfrysningar). Vågar inte köpa en till helt enkelt! Känns som ett lotteri där du kan ha tur att få en vettig eller som jag, ha otur och hålla på med 3 veckors strul och skickandes fram och tillbaka.

Jag kommer gå på en Samsung 530U3C nu istället. Ligger på 7,5k vilket känns rimligt. Får bita i det sura äpplet och klara mig utan bakgrundsbelyst tangentbord och ett GeForce GT620m, men kommer knappt spela på den i vilket fall. På sin höjd Company of Heroes eller Diablo 3 vilka bör klaras i native upplösning med alla effekterna avstängda med godkända fps.

Permalänk
Medlem

Jag har i stället haft tur med min Asus UX32VD-r4002v, utan något egentligt strul alls. Det verkar alltså vara ett lotteri, men jag kan inte annat än rekommendera datorn. Du kan ju köpa den i en butik som har bra DOA-villkor, det vill säga att du får en ny i handen så fort du visar att den gamla är defekt på något vis. Så slipper du allt för mycket skickande fram och tillbaka.

Permalänk
Medlem

]

Skrivet av froken:

Jag har i stället haft tur med min Asus UX32VD-r4002v, utan något egentligt strul alls. Det verkar alltså vara ett lotteri, men jag kan inte annat än rekommendera datorn. Du kan ju köpa den i en butik som har bra DOA-villkor, det vill säga att du får en ny i handen så fort du visar att den gamla är defekt på något vis. Så slipper du allt för mycket skickande fram och tillbaka.

Någon som vet om netonet har bra doa-vilkor? Jag har iaf beställt av dem och inväntar leveransen på min zenbook UX32VD

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

]Någon som vet om netonet har bra doa-vilkor? Jag har iaf beställt av dem och inväntar leveransen på min zenbook UX32VD

Ingen aning, det bästa vore väl att höra med dem. Där jag köpte min sa de att det var Asus policy så det kanske är så att det gäller överallt. Sen är frågan vad som går att köra på DOA och vad som kanske blir ett garantiärende eller liknande. En trackpad som inte sitter helt perfekt räcker antagligen inte för att DOA den, medan en blödande skärm gör det (kan tillägga att jag hade några blödande punkter i början, men de försvann efter några timmar så det kan vara värt att hålla koll på). Förhoppningsvis slipper du dock alla sådana problem.

Nu kom Bios 211 precis ut också, vilket ditt exemplar antagligen inte har. Så upplever du till exempel att fläktarna beter sig lite konstigt kan det hjälpa att ladda ned den uppdateringen, det hjälpte i alla fall mig.

Har du beställt ram-minne och ssd också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Ingen aning, det bästa vore väl att höra med dem. Där jag köpte min sa de att det var Asus policy så det kanske är så att det gäller överallt. Sen är frågan vad som går att köra på DOA och vad som kanske blir ett garantiärende eller liknande. En trackpad som inte sitter helt perfekt räcker antagligen inte för att DOA den, medan en blödande skärm gör det (kan tillägga att jag hade några blödande punkter i början, men de försvann efter några timmar så det kan vara värt att hålla koll på). Förhoppningsvis slipper du dock alla sådana problem.

Nu kom Bios 211 precis ut också, vilket ditt exemplar antagligen inte har. Så upplever du till exempel att fläktarna beter sig lite konstigt kan det hjälpa att ladda ned den uppdateringen, det hjälpte i alla fall mig.

Har du beställt ram-minne och ssd också?

OK, får hur det blir med mitt exemplar. Jag beställde dator när NetOnNet hade den i fyndhörnan för 8999, så jag tänkte inte så mycket om DOA vilkor, var lite orolig om blödande punkter efter att ha läst på forumet här, men blir hopfull när du skriver att dina punkter försvann.

Jag har inte beställt ram eller SSD, har inte ritkigt budget för det nu (jag är student), kansk köper en ssd när de har blivit ännu billligare, men just nu tänkte jag prova på asus hybrid lösning, alternativt installera OS:t på den inbyggda SSD:n. Tror jag blir nöjd oavsett iom att jag är van vid vanliga mekaniska hhds och jag behöver en ny fungerande dator till mina studier som är smidigt. Förhoppningsvis är denna laptod en dator av kvalite och som fortfarande känns bra efter tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbetheman:

OK, får hur det blir med mitt exemplar. Jag beställde dator när NetOnNet hade den i fyndhörnan för 8999, så jag tänkte inte så mycket om DOA vilkor, var lite orolig om blödande punkter efter att ha läst på forumet här, men blir hopfull när du skriver att dina punkter försvann.

Jag har inte beställt ram eller SSD, har inte ritkigt budget för det nu (jag är student), kansk köper en ssd när de har blivit ännu billligare, men just nu tänkte jag prova på asus hybrid lösning, alternativt installera OS:t på den inbyggda SSD:n. Tror jag blir nöjd oavsett iom att jag är van vid vanliga mekaniska hhds och jag behöver en ny fungerande dator till mina studier som är smidigt. Förhoppningsvis är denna laptod en dator av kvalite och som fortfarande känns bra efter tre år.

Jag tror att du kommer bli jättenöjd. Men fundera på lite extra ram i framtiden, tyckte det gjorde att min kändes piggare. Har inte satt i någon ssd än, är också student och sprider gärna ut utgifterna, men tycker att hybridlösningen fungerar riktigt bra. Tänkte dock investera i det någon gång framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av froken:

Jag tror att du kommer bli jättenöjd. Men fundera på lite extra ram i framtiden, tyckte det gjorde att min kändes piggare. Har inte satt i någon ssd än, är också student och sprider gärna ut utgifterna, men tycker att hybridlösningen fungerar riktigt bra. Tänkte dock investera i det någon gång framöver.

Skickades från m.sweclockers.com

Det blev dessvärre pannkaka av allt. Tydligen så innebar netONets pris (8999kr)att datorn var "begagnad", vilket inte stör mig så mycket, men touchpaden var tyvärr är inte så bra. Det gick inte att byta den mot en ny, då de inte har några i lager och de vet inte heller när de får in nya.

Så det blev pengarna tillbaka och nu är frågan om det är värt att betala fullpris för datorn hos någon annan återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Vet inte om vi tänker på samma datorn nu sebbetheman, men om det är Asusen (UX32VD) så finns den billigare, obegagnad på inet:
http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v
8490 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregger:

Vet inte om vi tänker på samma datorn nu sebbetheman, men om det är Asusen (UX32VD) så finns den billigare, obegagnad på inet:
http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v
8490 kr

Ej samma. Sämre skärm. Annars tror jag att de är lika.

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gregger:

Vet inte om vi tänker på samma datorn nu sebbetheman, men om det är Asusen (UX32VD) så finns den billigare, obegagnad på inet:
http://www.inet.se/produkt/1969476/asus-zenbook-ux32vd-r3001v
8490 kr

Lite otydligt av mig, men det gällde ASUS Zenbook UX32VD-R4002V http://www.inet.se/produkt/1969475/asus-zenbook-ux32vd-r4002v

Permalänk

Hejsan, tar hjälp av den här tråden!

Jag funderar på en dator till studier, som ska hålla runt 3-4 år samt vara riktig snabb och smidig. Därför vill jag nu ha en med 11tums skärm.

Mellan en Macbook Air 11 eller en Asus Zenbook UX21E (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1004568). Vad skulle ni ha tagit? Skiljer i pris, men jag har haft en Asus förut och litar inte på kvaliten!

Permalänk

litar du inte på kvalitén hos asus kanske du ska ta en mac.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sepemulle:

Nix Thunderbolt tycks bara finnas i kombination med intel GMA 4000 för ultrabook... undra varför...

Vad jag har förstått det så har inte Intel släppt thunderbolt-stöd till mobila Ivy. Skall komma runt Jul. Dom ultrabook som kommit med thunderbolt, tex Acer S5 skall ha egna lösningar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Börjar bli sugen på en ny dator och har kollat lite på ultrabooks då de är tunna och inte ser lika plastiga ut som de andra bärbara.
Finns det någon som har bättre grafik än 640m? gärna en skärm som är 15", fast de verkar vara svåra att hitta...
Krav i övrigt är i7 och minst 6 GB ram då jag gillar att hålla på med 3DS Max och andra krävande saker.
Vill inte ha en med AMD-grafik då jag vill kunna använda CUDA i 3DS Max.

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem
Skrivet av bonno:

Börjar bli sugen på en ny dator och har kollat lite på ultrabooks då de är tunna och inte ser lika plastiga ut som de andra bärbara.
Finns det någon som har bättre grafik än 640m? gärna en skärm som är 15", fast de verkar vara svåra att hitta...
Krav i övrigt är i7 och minst 6 GB ram då jag gillar att hålla på med 3DS Max och andra krävande saker.
Vill inte ha en med AMD-grafik då jag vill kunna använda CUDA i 3DS Max.

Även om Sony Vaio inte riktigt klassas som ultrabooks är de inte långt ifrån, du kan ju kolla på en sån. För mer info kan du kolla här: http://www.sweclockers.com/forum/112-barbara-datorer-koprad/1...

Den har iofs 640m LE, men vad jag har förstått så är det väldigt överklockbart utan ökad temperatur.

Annars kan du ju hålla utkik efter Asus Zenbook U500.