Permalänk
Medlem

Vilken kamera?

Tjenare, ska leta reda på någon småformatkamera/ kompaktkamera till en kompis.
Han letar efter en kamera som kostar mellan 3-5 tusen, några råd.
Själv så kan jag inget om kompaktkameror men han kollade på några som:
*canon s100
*fujifilm x10
*panasonic lumix lx 7.

Permalänk
Skrivet av kenix:

Tjenare, ska leta reda på någon småformatkamera/ kompaktkamera till en kompis.
Han letar efter en kamera som kostar mellan 3-5 tusen, några råd.
Själv så kan jag inget om kompaktkameror men han kollade på några som:
*canon s100
*fujifilm x10
*panasonic lumix lx 7.

Bra kameror allihop, jag har Fujin, den är ruskigt skarp asså. Sen kan autofokusen vara lite velig ibland.

Canonen är nog riktigt vass på det mesta tror jag, den hade jag nog gått på ändå

Visa signatur

| Intel Core i5 3570K @ 4,2Ghz | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASRock Z77 EXTREME4-M | Corsair SSD Force 3 Series 120GB | 16GB DDR3@1600Mhz | Fractal Design Define Mini |

Permalänk
Medlem

Även om det är kameror i "samma klass", dvs "kompaktga entusiastkameror" så är de ju ändå lite olika, med S100 som är en verklig fickkamera, medan de andra två är kompakta, men kräver lite mer tilltagna fickor. LX7 har ju ljusstarkast optik, medan X10 har något större sensor som i viss mån kompenserar. S100 bör rimligen vara snäppet efter, men inte DÅLIG i svagt ljus.
X10 har ju fördelen att ha en vettig optisk sökare, om än genomsiktssökare.
I det stora hela handlar det nog mycket om hur kompakt kameran behöver bara. S100 är klart minst och smidigast och hade blivit MITT val av dessa tre, baserat på att det är ett komplement till övrig kamerautrustning.
Skulle det vara enda kameran hade inte valet varit lika enkelt, men troligen hade det fallit på LX7, för den ljusstarka optiken med vidvinkel ner till 24mm. Sökaren i X10 hade varit najs att ha, men 24mm vidvinkel jämfört med 28mm i X10 gör att kameran blir mer användbar, IMO.

Om han skulle kunna stäcka budgeten lite till skulle jag kollat på Sony RX100. Avsevärt större sensor än ovanstående kameror och hyfsat ljusstark optik och bara marginellt större än S100. Trist att den inte har lite mer vidvinkel bara, men 28mm är väl "okej", såklart.

Edit:
Olympus XZ1 kan ju åxå vara värd en titt.