Göra om minuter till timmar/minuter i en formel Excel

Permalänk

Göra om minuter till timmar/minuter i en formel Excel

Jag har en cell där jag har lagt in en formel där svaret blir i minuter. Jag skulle vilja göra om detta till timmar/minuter istället. Har letat men inte hittat svaret som visar hur man får fram det till samma cell som formeln är i.

Så här ser det ut i cellen E9:
=SUM(B9/20*60) detta blir 195 minuter som cellen visar och detta vill jag göra om till timmar och minuter dvs 03:15 (3 timmar och 15 minuter) i samma cell (E9).
Går detta?

Permalänk
Medlem

du kan formatera cellerna så att de räknar i tid. men det förutsätter att alla cellerna kör på det sättet. då kan du skriva in timmar, minuter, sekunder osv, och du får svaret i detsamma. 70 minuter skrivs automatisk om till 1:10

annars går det även att använda rest i excel, men det vet jag inte exakt hur du skriver. 70/60 är ju = 1 rest 10, exakt så så som timmar och minuter räknas

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Utan att ha minsta koll på formler i excel, men FLOOR(195/60) ger dig antalet timmar och MOD(195,60) borde ge dig 15 (dvs återstående minuter). Lägg på lite klistermagi med ett kolon emellan och du har fixat det.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk

Stort tack för båda svaren!
Angånende:"Utan att ha minsta koll på formler i excel, men FLOOR(195/60) ger dig antalet timmar och MOD(195,60) borde ge dig 15 (dvs återstående minuter). Lägg på lite klistermagi med ett kolon emellan och du har fixat det."
Hur skulle du komplettera in detta i den formeln jag redan har, dvs =SUM(B9/20*60) ?

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Stort tack för båda svaren!
Angånende:"Utan att ha minsta koll på formler i excel, men FLOOR(195/60) ger dig antalet timmar och MOD(195,60) borde ge dig 15 (dvs återstående minuter). Lägg på lite klistermagi med ett kolon emellan och du har fixat det."
Hur skulle du komplettera in detta i den formeln jag redan har, dvs =SUM(B9/20*60) ?

Det är ett bra sätt att göra i programkod, men i Excel är det bättre att försöka hålla sig till att tid är tid och text är text (vilket resultatet av en Concatenation blir).
Om det bara är en cell så är din SUM helt verkningslös, den används för att summera två eller flera celler. I Excel är det interna tidsformatet i formen av dygn från år 1900. Så 0 är 00:00 1 Jan 1900.=1/24 är 01:00 samma dag. Detta kan ju du utnyttja för att göra om ditt tal till ett datumvärde. Om du låter formeln vara =B9/480 och sedan formaterar cellen till tid så kommer den att visa timmar och minuter så länge som du inte har mer än 24 timmar.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte använda 2 celler för att nyttja SUM i Excel, =SUM(B9/20*60) kommer att fungera utmärkt genom att ta det som är i B9 och dividera det med 20 och sen multiplicera med 60, så jag gissar att det står 65 i B9.

Du behöver inte använda någon cell (fast det är ju inte direkt produktivt), formeln =SUM(1+1) fungerar utmärkt och ger en fin 2:a i cellen.

Ang. frågan så höll jag på att trilskas med Excel och omvandling av tid för något år sen, ska se om jag hittar det.

Edit:
Här är facit.
Formatera cellen E9 som Time (Tid) och ange hur du vill att tiden ska presenteras, t.ex. HH:mm
Lägg sen i den här formeln i E9: =SUM(B9/20*60/1440) så kommer det att stå 03:15.

Visa signatur

mb = millibit!

Permalänk
Skrivet av Skrotis:

Du behöver inte använda 2 celler för att nyttja SUM i Excel, =SUM(B9/20*60) kommer att fungera utmärkt genom att ta det som är i B9 och dividera det med 20 och sen multiplicera med 60, så jag gissar att det står 65 i B9.

Du behöver inte använda någon cell (fast det är ju inte direkt produktivt), formeln =SUM(1+1) fungerar utmärkt och ger en fin 2:a i cellen.

Ang. frågan så höll jag på att trilskas med Excel och omvandling av tid för något år sen, ska se om jag hittar det.

Edit:
Här är facit.
Formatera cellen E9 som Time (Tid) och ange hur du vill att tiden ska presenteras, t.ex. HH:mm
Lägg sen i den här formeln i E9: =SUM(B9/20*60/1440) så kommer det att stå 03:15.

Jag uttryckte mig slarvigt kring hur SUM fungerar, den tar ett eller flera argument och summerar de värden som finns i argumenten. SUM är en mycket bra funktion när man har mer än bara några värden att addera, t.ex. när man ska summera en hel kolumn eller liknande. Jag är dock av åsikten att man inte ska lägga till funktioner som inte tillför något, då den endast tillför beräkningstid. Detta kommer sig nog av att jag allt för ofta sitter med Excelark som tar minuter att beräkna om för att det är mycket data i dessa. Då blir skillnaden mellan att räkna =SUM(B9/20*60/1440) och =B9/480 ganska markant.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Skrotis:

Du behöver inte använda 2 celler för att nyttja SUM i Excel, =SUM(B9/20*60) kommer att fungera utmärkt genom att ta det som är i B9 och dividera det med 20 och sen multiplicera med 60, så jag gissar att det står 65 i B9.

Du behöver inte använda någon cell (fast det är ju inte direkt produktivt), formeln =SUM(1+1) fungerar utmärkt och ger en fin 2:a i cellen.

Ang. frågan så höll jag på att trilskas med Excel och omvandling av tid för något år sen, ska se om jag hittar det.

Edit:
Här är facit.
Formatera cellen E9 som Time (Tid) och ange hur du vill att tiden ska presenteras, t.ex. HH:mm
Lägg sen i den här formeln i E9: =SUM(B9/20*60/1440) så kommer det att stå 03:15.

Jag testade detta exempel =SUM(B9/20*60/1440) och formaterade om den till tidsformat HH:MM, så får jag fel resultat men formatet är nu rätt.
Men jag drar en liten bakgrund till denna formel så kanske ni kan komma på vad jag missar:
Det handlar om en uträkning som ska göra om en bränslemängd till hur långt man kan komma på den i tid, B9 (är då bränslemängden i liter) 20 (är bränsleförbrukningen per timma alltså 20L/tim) (60 är för att få det i minuter)
När jag testade med =SUM(B9/20*60/1440) och anger bränslemängden 20 (ser då ut så här =SUM(20/20*60/1440) ) och då visar den 00:15 fast den då borde visa 01:00 som är då en timme?
Är jag rätt ute här?

EDIT: Det löste sig, det var jag som råkat skriva in fel cell i formel. Stort tack för all hjälp!

Permalänk

Jag har dock nu ett nytt problem. Jag har lagt in en formel som räknar ut allt bränsle över den lägsta behövande.
Denna är nu negativ när man inte har lagt in något bränsle i beräkningen och jag får 10 st "#" i fältet och det står "Dates and Times that are negative or too large display as ######".
Går detta att få bort?

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Jag har dock nu ett nytt problem. Jag har lagt in en formel som räknar ut allt bränsle över den lägsta behövande.
Denna är nu negativ när man inte har lagt in något bränsle i beräkningen och jag får 10 st "#" i fältet och det står "Dates and Times that are negative or too large display as ######".
Går detta att få bort?

Om det är att få bort felmeddelandet när B9 är tom, så kan du lösa det med ett villkor. =IF(B9="","",SUM(B9/20*60/1440)).

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Om det är att få bort felmeddelandet när B9 är tom, så kan du lösa det med ett villkor. =IF(B9="","",SUM(B9/20*60/1440)).

Default så är det att det står -15 i B9 och jag skulle vilja att värdet i E9 står som 00:00 tills B9 blir på 0 om du förstår vad jag menar

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Default så är det att det står -15 i B9 och jag skulle vilja att värdet i E9 står som 00:00 tills B9 blir på 0 om du förstår vad jag menar

=IF(B9<0,0,SUM(B9/20*60/1440))

Borde ta hand om ditt problem

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

=IF(B9<0,0,SUM(B9/20*60/1440))

Borde ta hand om ditt problem

Tyvärr får jag fram att "The formula you typed contains a error" när jag sätter in denna formel =(

EDIT: Har det att göra med att dessa två celler, B9 och E9, är i olika format? B9 är i "number" och E9 är i "time"

Permalänk
Skrivet av Fiasko1983:

Tyvärr får jag fram att "The formula you typed contains a error" när jag sätter in denna formel =(

EDIT: Har det att göra med att dessa två celler, B9 och E9, är i olika format? B9 är i "number" och E9 är i "time"

Kan vara så att du har svensk inställning för avgränsningstecken. Prova byt komma till semikolon.

=IF(B9<0;0;SUM(B9/20*60/1440))

Jag har den fula ovanan att byta till komma som avgränsare och punkt som decimalsymbol då jag jobbar med CSV-filer som har detta som standard.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Skrivet av Mattsingen:

Kan vara så att du har svensk inställning för avgränsningstecken. Prova byt komma till semikolon.

=IF(B9<0;0;SUM(B9/20*60/1440))

Jag har den fula ovanan att byta till komma som avgränsare och punkt som decimalsymbol då jag jobbar med CSV-filer som har detta som standard.

Där låg felet! Stort tack för din hjälp!!