Permalänk
Skrivet av Fluf:

Hur gick premiären?

Sådär, kan man väl säga. En tydligen alltför kraftlös motor med en dålig mottagare resulterade i att planet fick egen vilja och störtade i skogen. Nosen blev lite böjd men inget annat hände.

Nå, ny motor nästa vecka så ska det nog gå lite bättre att flyga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk

Tog bort hjulen från min F-18 och lade till 10g i framänden, jävlar vilken hastighet den fick samtidigt som den blev mycket stabilare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av SpammerN^:

Tog bort hjulen från min F-18 och lade till 10g i framänden, jävlar vilken hastighet den fick samtidigt som den blev mycket stabilare.

Skickades från m.sweclockers.com

Kul, var det med ny motor också eller bara justeringarna som gav den fart?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hjälpsam

Har även lyckats få igån min KDS 450 heli som jag inte lfugit med sedan senaste krashen förra sommaren

Börjar få kontroll på helikoptern nu, flög till och med lite inverterat för första gången med heli WHEE! (förra sommaren var det knappt att jag kunde hovra med tail-in.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kul, var det med ny motor också eller bara justeringarna som gav den fart?

Endast med justeringarna, tyvärr brände jag ESCn igår när jag testade med en större LiPo.

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Medlem

http://youtu.be/16BJR0N9zQk
liten film från Åland nu i lördags kväll. polarn lånade ut sin mini-swift, så jag tejpa dit min mini-kamera och flög lite vid Käringsund där vi hade stugan.

nästa etapp är FPV.

Visa signatur

Haha.. Se på fan..

Permalänk
Testpilot

Vad sägs om att sammanfoga den här tråden med den gamla RC-tråden som fanns sen innan? eller vill vi ha en egen tråd om just den här sommaren?
http://www.sweclockers.com/forum/93-hobby-fritid-och-livsstil...

Har själv inte flugit något än med min quadcopter sen förra inlägget men ska faimej göra det den här veckan, har iallafall fixat lite med elen i helgen och spanat ut lite bra platser runt om där jag bor, tänkte det kan vara bra med lite dämpande högt gräs om jag krashar

Har FPV som mål jag med men måste bli bra på att flyga den "normalt" innan.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Jag och två kompisar håller på bygger en tricopter och idag fick vi alla motorerna att starta. Nu måste vi koda reglering som vi gör själv innan den kan flyga

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shimonu:

Jag och två kompisar håller på bygger en tricopter och idag fick vi alla motorerna att starta. Nu måste vi koda reglering som vi gör själv innan den kan flyga

Kul Vilken kontrollbräda kör ni på?

Tips från en kille som jag träffat ett par gånger när jag varit ute och flugit när det gäller tricopter.

För en stabil och mycket stryktålig upphängning av stjärtrotorn med servo. Trä på kullager på kolfiberbommen som har en innerdiameter motsvarande bommen och ytterdiameter motsvarande någon lämplig klämma, tex tailsupport clamp för någon större modell för att sedan fästa stjärtmotorn på den. På så sätt sitter stjärtmotorn stabilt på bommen men kan med minimalt motstånd roteras med ett servo.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fluf:

Kul Vilken kontrollbräda kör ni på?

Tips från en kille som jag träffat ett par gånger när jag varit ute och flugit när det gäller tricopter.

För en stabil och mycket stryktålig upphängning av stjärtrotorn med servo. Trä på kullager på kolfiberbommen som har en innerdiameter motsvarande bommen och ytterdiameter motsvarande någon lämplig klämma, tex tailsupport clamp för någon större modell för att sedan fästa stjärtmotorn på den. På så sätt sitter stjärtmotorn stabilt på bommen men kan med minimalt motstånd roteras med ett servo.

Kontrollbrädan gör vi själva av en Netduino. Programmerar och och drar alla kablar själva. Så inget är färdigköpt här i princip. Väldigt spännande ska det bli om den flyger sen. Kroppen har vi byggt själva också.

Permalänk

Mitt senaste vidunder; en Parkzone P-51D!

Visa signatur

| R5 2600 | 32GB DDR4 | RTX 2060 super |
Vänligen citera ifall du vill ha ett svar

Permalänk
Testpilot

Nu har jag flugit två batterier med min quad och det gick rätt bra förutom att jag flög in i ett träd i slutet av det andra batteriet på grund av att jag hamnade med framdelen mot mig så kontrolleran blev bakofram. Den föll rätt långt till marken men det enda som verkar ha skadats är en motorfäste vilket jag hade extra av så det är snabbt lagat, tror det höga gräset hjälpte en hel del. Kunde inte ta några bilder då jag flög själv, ska se om jag kan få med tjejen som fotograf nästa gång

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

OJ!
Va kul med så många som flyger!! Själv har jag en bunt med flygplan och riktigt mycket skräp... men trots detta så flyger ingen av flygplanen=(. Mitt första flygplan var en cessna 182 som jag köpte på teknikmagasinet några år sen. Ett riktigt bra flygplan som lärde mig alla grunder. Har fotfarande kvar det men jag har moddat det rejält och det är typ 50 % foam och 50% lim XD. den har jag uppgraderat till lipo och borstlös motor men behöver dock deans kontakter till batteriet.Men sen kom jag på att en pyttteliten grusplan med träd och en motorväg runt om inte är ett bra ställe att flyga på. Då blev jag intresserad av jönköpings radioflyg klubb som de precis skulle byta flygfält. Sen så blev jag riktigt intresserad av scrach. Jag köpte rcpowers guide(då ingår ritningarna) och börja leta delar. Radio och mottagare behövde jag inte för de som jag hade till min cessna dvs de som kom med var tillräckligt bra för mig. Men var riktigt svårt att hitta rätt motor. Då kom det upp en anonns på blocket där det ingick 3 inomhusplan (1 utan motor och servo och batteri och 2 utan batteri) och ett litet pitts hobbykingflygplan. Ingen av flygplanen hade batteri så jag gjorde en storbeställning och fick 1 av flygplanen i luften. Resten behöver bara 10 kronors delar. Det var ett av inomhus planen som jag flög i min trädgård och det var en fantastisk upplevelse. Det kunde flyga sakta för det var i princip en jätte stor tunn vinge men den kunde också flyga riktigt snabbt och kunde göra loop och rolla(och jag var inte flygkunnig). Men begagnat som det var så rök motorn och sen har allting hamnat i källaren i väntan på att få komma ut i solskenet och på att hitta ett flygfält.

Lycka till med ditt flygande och om du har pengar, köp rcpowers.com guide. Den är riktigt bra. (dock så är den på engelska)

Permalänk
Medlem

ska försöka få upp bilder så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Detta är inte mina egna bilder men det ska jag ladda upp snart.

cessnan ser ut såhär i delar. Min radio är dock 2,4 ghz

och hel ser den ut såhär:

pittsen drån hobbyking: inte min bild

ett av inomhus planen: bilden är inte min och min har en borstlös motor.

de andra inomhus flygplanen ser ut såhär: inte min video. Det fanns ingen bild. Han på filmen flyger snabbt men flygplanet kan också flyga riktigt långsamt och är jätte roligt att flyga.
http://www.youtube.com/watch?v=Utk8Nox3ios

Permalänk
Hjälpsam

Kul att så många flyger, känns som man börjar växa ur Bixlern nu. Aldeles för mjuka roder för aggressiv flygning och man vill aprova på något nytt.

Senaste projektet är att få upp min Lilla GAUI 200 Hurrican i luften igen. Bara lite småfix som behövs men passar på att byta alla servo och skall gå igenom alt linkage innan den får flyga igen.

http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/Gaui_EP200V2FES_B-fly.jp...

Förresten, ingen i Göteborgsområdet som råkar ha några 325mm helikopterblad med 5mm fäste till övers? Glömde beställa med senaste HK ordern.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Har också fattat tycke för flyga. Helt novis på området så köpte jag denna lilla kärra:

Blade 120 SR

Den har fått sin beskärda del av marksyningar och tyvärr så senast jag körde den fick jag ett hack i ena rotorbladet så det kanske är dags för ett par nya. Dock vill jag kunna köra inne också och är i farten att beställa en Nine Eagles Solo Pro 270 just för det ändamålet.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Har också fattat tycke för flyga. Helt novis på området så köpte jag denna lilla kärra:

Blade 120 SR
http://forumbilder.se/images/7a2201234725Pa70e.jpg

Den har fått sin beskärda del av marksyningar och tyvärr så senast jag körde den fick jag ett hack i ena rotorbladet så det kanske är dags för ett par nya. Dock vill jag kunna köra inne också och är i farten att beställa en Nine Eagles Solo Pro 270 just för det ändamålet.

Tejp??XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Kul att så många flyger, känns som man börjar växa ur Bixlern nu. Aldeles för mjuka roder för aggressiv flygning och man vill aprova på något nytt.

Senaste projektet är att få upp min Lilla GAUI 200 Hurrican i luften igen. Bara lite småfix som behövs men passar på att byta alla servo och skall gå igenom alt linkage innan den får flyga igen.
http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/Gaui_EP200V2FES_B-fly.jp...
http://www.sportsmoto.co.uk/acatalog/Gaui_EP200V2FES_B-fly.jp...

Förresten, ingen i Göteborgsområdet som råkar ha några 325mm helikopterblad med 5mm fäste till övers? Glömde beställa med senaste HK ordern.

istället för att köpa nytt kan du göra tex rodren och skevrodren och sådant större... Kolla på rcpowers youtube kanal så förstår du vad jag menar XD
Då slipper du köpa nytt'

Och du måste ju inte köpa från hobbyking

Edit: Men om du verkligen vill köpa nytt är rcpowers flygplan något att kolla på XD

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av foxzox7:

istället för att köpa nytt kan du göra tex rodren och skevrodren och sådant större... Kolla på rcpowers youtube kanal så förstår du vad jag menar XD
Då slipper du köpa nytt'

Och du måste ju inte köpa från hobbyking

Edit: Men om du verkligen vill köpa nytt är rcpowers flygplan något att kolla på XD

Rodret är ca 3ggr större än original. Problemet med skev och höjdroder är att de är för mjuka och vingarna är för mjuka vid hårda manövrar. tex på höjdrodret sitter hornet på ena sidan, den sidan tar mer i en hård utplaning efter en loop så planet skevar. Jag har satt gångjärn på alla roder istället för original, men effekten hade blivit den samma när man försöker röra ett roder då både roder och vingen är böjt istället för helt plant... Inte mycket händer. Vingspetsarna flexar upp ca 15cm i en hård bankning eller tight loop trots uppstyvad vinge, innan jag styvade upp den kunde vingen se ut som ett U ^^

Jag skulle kunna styva upp rodrena, men hjälper inte om vingen/stabben framför fortfarande flexar.

EPO är bra att glida i, men inte busa med

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Hittade en påkostad Blade mSR för en spottstyver så jag slog till. Bara vänta på paketet då.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Rodret är ca 3ggr större än original. Problemet med skev och höjdroder är att de är för mjuka och vingarna är för mjuka vid hårda manövrar. tex på höjdrodret sitter hornet på ena sidan, den sidan tar mer i en hård utplaning efter en loop så planet skevar. Jag har satt gångjärn på alla roder istället för original, men effekten hade blivit den samma när man försöker röra ett roder då både roder och vingen är böjt istället för helt plant... Inte mycket händer. Vingspetsarna flexar upp ca 15cm i en hård bankning eller tight loop trots uppstyvad vinge, innan jag styvade upp den kunde vingen se ut som ett U ^^

Jag skulle kunna styva upp rodrena, men hjälper inte om vingen/stabben framför fortfarande flexar.

EPO är bra att glida i, men inte busa med

Såg en på youtube som hade ett flygplan som såg nästan lika dant ut och han hade kortat av vingarna.
Den kommer rolla riktigt snabbt då
här är länken: http://www.youtube.com/watch?v=Hkz5wbnPZ8I

Här är länkar på bra scrach biuld flygplan från rcpowers:
http://www.rcpowers.com/community/threads/mig-29-easybuild-v2.12400/

http://www.rcpowers.com/community/threads/f-18-easybuild-v2.8422/

http://www.rcpowers.com/community/threads/extra-300-free.625/

och här är gratisplanen: (gratis ritningar)
http://www.rcpowers.com/PDFs.php

hittar dock inte x-31 som också har gratis ritningar... Men jag kan skicka pdf filen till dig då jag har den om du vill....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Fler runt Göteborg som flyger?

Jodå... Fast av någon anledning så blir det inte så mycket flygaktivitet på sommaren, utan jag är aktivare på inomhusflyget på vintern. Antar att det delvis beror på att jag har andra intressen som drar på sommaren åxå, som foto och denna sommaren har jag cyklat en hel del och så är det bad och grillkvällar och...
Sen har jag en hel del "på byggbordet" som aldrig verkar bli klart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jodå... Fast av någon anledning så blir det inte så mycket flygaktivitet på sommaren, utan jag är aktivare på inomhusflyget på vintern. Antar att det delvis beror på att jag har andra intressen som drar på sommaren åxå, som foto och denna sommaren har jag cyklat en hel del och så är det bad och grillkvällar och...
Sen har jag en hel del "på byggbordet" som aldrig verkar bli klart...

haha! Precis! det är bara en deans kontakt man behöver för att få planet i luften men man orkar aldrig köpa!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Hittade en påkostad Blade mSR för en spottstyver så jag slog till. Bara vänta på paketet då.

http://forumbilder.se/images/790201210938Pf8cc.jpg

den ser intressant ut!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av foxzox7:

haha! Precis! det är bara en deans kontakt man behöver för att få planet i luften men man orkar aldrig köpa!!

Hane eller hona?

Tror jag har någon kvar liggandes hemma.

Lutar nu åt att sälja av heli och flyg samt radio i ett paket till någon lycklig och börja på ny kula med lite vassare utrustning;

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__15236__HobbyKing_F...

Planet är billigt men allt om kring blir desto dyrare, till och med innan FatShark utrustningen...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__5455__Predator_UAV_74in_Spy_Plane_ARF.html
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__17988__MQ_9_Reaper_Fiberglass_2500mm_FPV_ARF_.html
De här planen tycker jag är riktigt coola ;). Gillar du FPV??
Beställde alla delar jag behöver för att få mina flygplan i luften igen från rcflight.se. Det var lite delar som skulle handlas

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/__20276__Darkwing_FPV_Drone_1727mm_Composite_ARF_.html Den här är också häftig

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

den ser intressant ut!

Jag han flyga ca 12 minuter (3 ackar) innan jag satte den lite hårt i en stol och landningsställ/batterihållare gav upp och jag blev strandad i väntan på reservdelar. Jag är en komplett novis på rc heli's så jag kör hellre än bra. Väntar dock på en Spektrum DX6i radio så jag kan ställa om spakarna med lite expo för en lugnare styrning. Själva kärran är uppe och surrar dock.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag han flyga ca 12 minuter (3 ackar) innan jag satte den lite hårt i en stol och landningsställ/batterihållare gav upp och jag blev strandad i väntan på reservdelar. Jag är en komplett novis på rc heli's så jag kör hellre än bra. Väntar dock på en Spektrum DX6i radio så jag kan ställa om spakarna med lite expo för en lugnare styrning. Själva kärran är uppe och surrar dock.

12/3=4 min per batteri.
för en nybörjare är det egentligen bättre att ha en helikopter som denna. Med två rotor-blad av märket esky (riktigt mycket kvalitet)

https://www.google.se/search?hl=sv&q=esky%20dauphin&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=j80zUK-HLZPS4QTgiIG4Aw&biw=1280&bih=880&sei=kc0zUJejCer54QSBh4GIBQ

Permalänk
Medlem

Stämmer bra det att det är ca 4 min / ack men jag fick med 4 st och de laddas på ca 20 min så man kan flyga utan större avbrott om man vill. Sen att man kan köpa fler ackar för 60:-/st på östersunds modellhobby gör inte saken sämre. Kollade på en Coax helikopter för inomhusbruk men eftersom jag köpte mig en Blade 120SR som första maskin (utomhus) så ville jag ha en med liknande karaktär i flygningen, därför blev det en mSR.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁