Dyrare anläggning låter sämre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Polvända? Blir det ljud över huvud taget då?

Ja, men membranet slår åt fel håll, dock är jag osäker på hur mycket det påverkar ljudet, tänkte mest om det var så att centern av någon anledning lät mindre än övriga och att du därför tappar dialogen.

Blir kalibreringen bra? Har förstått att olika kalibreringssystem funkar olika bra och rummet påverkar i allra högsta grad (det är ju rummets "defekter" man försöker trolla bort). Får man info om hur långt högtalarna är ifrån lyssningspositionen efteråt, tänkte så att man har ett mätbart värde att kontrollera för att se om det är helt uppåt väggarna. Efter en kalibrering stämmer avståndet till högtalarna på några centimeter när för mig (Audyssey MultiEQ XT).

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk

Har lyssnat på båda och z680 har enligt mig inte en chans mot radius systemet. Låter som att något är trasigt eller fel inställt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa alla inlägg så det kan va så att någon redan har nämnt det, men högtalare behöver väl ca 200h inspelning innan dem börjar låta riktigt bra. Sen är det nog så att det nya systemet låter "annorlunda" mot vad du är van med, inte nödvändigtvis sämre.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Rekordmedlem

Autokalibrering är bättre än inget, men oftast så går det att få det bättre manuellt om man lägger tid på det.
Och du har inte svarat på hur du placerat högtalarna, det kan ge stora skillnader speciellt med D'Apolito som är gjort för att kontrollera spridningen, stående frontar och liggande center är inte bra eftersom högtalrna kommer att låta olika och röster komemr att ändras tex om nån går igenom bilden från sida till sida.
Att köra högnivå till basen brukar bara vara bättre om man inte ställt in/inte kan ställa in lågnivån rätt, det kanske går att göra det bättre.
Dialog lift var inte vad jag trodde, det är iofs rätt funktion, men det kräver att du har främre höjdsurround högtalare också för att funka, jag ber om ursäkt för detta och ursäktar mig med att jag har inte haft en egen yamaha baserad surroundanläggning hemma på säkert 10-15 år så jag är lite ringrostig på deras funktionsnamn
Om du tar upp "result" s 41 manualen hur ser inställningarna ut där ?
Och hur har du gjort autokalibreringen? Det mest logiska är ju att först låta subben kalibrera sig oberoende av receivern, kalibrerar du via YPAO och sedan aktiverar velodynens dsp så kan det bli galet eftersom förstärkaren troligen har justerat in fas/delay och det kan ändras i subben när den gör sin grej, då kan det bli konstiga effekter kring delningsfrekvensen.
Jag är ingen jättevän av autokalibrering, det är svårt att ha full koll på processen, speciellt om man har 2 seriekopplade dsper som du har, manuell mätning för att verifiera resultatet är bra
Hur är delarna uppställda? har du bilder/skiss ? är subben långt från frontarna?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Som tips baserad på egen erfarenhet så kan det också vara värt att kolla om förstärkaren behöver en specialinställning för att skicka ut signal till subwoofern oavsett ljudkälla.

Min Pioneer kräver att jag ändrar till att ha en "Subwoofer+" istället för "Subwoofer" för att den ska skicka ut frekvenser under delningen till lågnivå-utgången även när det inte finns en riktig kanal för den. Gör ganska stor skillnad, särskilt om du har en högre delningsfrekvens.

Visa signatur

Pain, Agony, Suffering, Torment. When the Rune is invoked, even the earth shall resonate its anguish.
Torment of the mind. Torment of the body. Torment of the soul. All will be made clear when the circle is drawn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med att spela in högtalare är i princip en myt då det primärt är öronen som spelas in, inte högtalarna.

Nja det kan jag verkligen inte hålla med om.
Har själv ett 5,0 klipsch system med golvare fram och dom första 50-100 timmarna så var det en väldigt stor skillnad i både ljudkvalitet och hur högt dom spelade vid en given nivå på förstärkaren (och inget annat än volym hade ändrats på förstärkaren).
Tex 15-20 timmar i början då jag fick ändra volymen en hel del och efter dessa timmar så kunde jag knappt ha på den volym nivå som var i början för det var så högt (för normalt lyssnande på tv på kväll,natt).
Och efter ca 30-40tim så började diskanterna att mjukna i ljudet betydligt innan detta var det riktigt skit ljud i dom.

Har även ett hemmabyggt tappat horn med ett audes element i vilket är ett vanliogt pappers element med den gamla vanliga veckade pappers upphängningen (gummi och andra upphängningar kräver mer inspelning än papper).
Och i den var det en oerhört stor skillnad det lät burkigt och krävdes en del effekt i början för att få liv i den men efter en 50tim så hade burkigheten försvunnit och jag fick dra ner nivån på slutsteget då och då i upp till 3-400 tim och nu är den nästan nere på det minsta (både i hembioförstärkaren och steget från att ha varit nästan på topp på båda i början).

Har även andra erfarenheter att det krävs en del inspelning men dessa två är dom mest extrema fall jag stött på dock finns det andra element som tar upp till ett par tusen timmar på sig att spelas in.
Detta beror ju troligen pga av att det är horn design det handlar om (diskanten i klipsch och det tappade hornet) som gör att det är så stor skillnad då hornet förstärker allt ljud ganska mycket.

Sen till TS så frågade du om du kunde slå av centern i förstärkaren och japp det går du väljer bara antal högtalare igen och istället för 5,1 så väljer du 4,1.
Dvs menu,basic setup, och sen får du välja rum storlek s,m,l (har du provat att ändra detta något? det kan göra en del på ljudet om du har tur).
Sen är det ju subwoofer yes,no (ska ju vara yes) och sen kommer speakers 2,3,4,5,6,7 och väljer du 4spk så tas centern bort och sen måste du välja set (INTE cancel för då sparas ej det du ställt in) du väljer antal genom att trycka vänster,höger och du kan gå framåt och bakåt till dom andra valmöjligheterna med upp,ner.
Nu är min yamaha ett par år gammal så det kan ju heta heller vara lite annorlunda i dom nyare som jag ej pillat nåt pǻ.

I övrigt så kan jag bara säga att olika högtalare kan låta VÄLDIGT olika på samma plats dvs dom du har nu kanske inte alls passar att ha där dom står nu medans några andra kan passa perfekt och bara att flyta en högtalare nån meter kan göra stor skillnad.
Allt detta beror på hur stort rum och vilka mått det är LxBxH du har plus var och antal fönster,dörrar,möbler,mattor,bokhyllor,etc och även material i väggar,tak,golv samt osv,osv,osv,osv.
Så har du otur så passar dina högtalare inte alls i det rum dom nu står i har du tur kan du flytta dom och få bättre ljud men det innebär ju oftas en icke fru vänlig möblering tyvärr (så antagligen får du dras med dåligt ljud om du inte byter till ett set som passar att stå just där).

Du kan ju även prova i ett annat rum,kompis hus,etc och se om det går att få dom att låta bra alls det kan ju vara dig det är "fel" på då ljud är väldigt personligt vissa kanske tycker det är kanon ljud hemma hos dig nu som det är medans just du saknar nåt i detta ljud.
Sen om du ska köpa annat så är enda sättet du kan vara 100% säker på att veta om dom låter bra att prova dom där dom sak stå med det som ska driva dom.
Att stå i en ellada och provlyssna ger ABSOLUT INGET ALLS det kan skilja så OTROLIGT MYCKET när du väl kommer hem och ställer upp allt i ditt rum med din möblering,etc
Att provlyssna i en mindre butik som har "rum" kan då ge en väldigt liten inblick i hur det kanske möjligen om man har stor tur kommer att låta hemma.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Rekordmedlem

Akustiken står för 80% av resultatet och de flesta både i butiker och hemma har alldeles för dåliga akustiska förutsättningar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat hörseln nyligen? (inte menat som skämt)

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av grizzly666:

Nja det kan jag verkligen inte hålla med om.
Har själv ett 5,0 klipsch system med golvare fram och dom första 50-100 timmarna så var det en väldigt stor skillnad i både ljudkvalitet och hur högt dom spelade vid en given nivå på förstärkaren (och inget annat än volym hade ändrats på förstärkaren).
Tex 15-20 timmar i början då jag fick ändra volymen en hel del och efter dessa timmar så kunde jag knappt ha på den volym nivå som var i början för det var så högt (för normalt lyssnande på tv på kväll,natt).
Och efter ca 30-40tim så började diskanterna att mjukna i ljudet betydligt innan detta var det riktigt skit ljud i dom.

Har även ett hemmabyggt tappat horn med ett audes element i vilket är ett vanliogt pappers element med den gamla vanliga veckade pappers upphängningen (gummi och andra upphängningar kräver mer inspelning än papper).
Och i den var det en oerhört stor skillnad det lät burkigt och krävdes en del effekt i början för att få liv i den men efter en 50tim så hade burkigheten försvunnit och jag fick dra ner nivån på slutsteget då och då i upp till 3-400 tim och nu är den nästan nere på det minsta (både i hembioförstärkaren och steget från att ha varit nästan på topp på båda i början).

Har även andra erfarenheter att det krävs en del inspelning men dessa två är dom mest extrema fall jag stött på dock finns det andra element som tar upp till ett par tusen timmar på sig att spelas in.
Detta beror ju troligen pga av att det är horn design det handlar om (diskanten i klipsch och det tappade hornet) som gör att det är så stor skillnad då hornet förstärker allt ljud ganska mycket.

Sen till TS så frågade du om du kunde slå av centern i förstärkaren och japp det går du väljer bara antal högtalare igen och istället för 5,1 så väljer du 4,1.
Dvs menu,basic setup, och sen får du välja rum storlek s,m,l (har du provat att ändra detta något? det kan göra en del på ljudet om du har tur).
Sen är det ju subwoofer yes,no (ska ju vara yes) och sen kommer speakers 2,3,4,5,6,7 och väljer du 4spk så tas centern bort och sen måste du välja set (INTE cancel för då sparas ej det du ställt in) du väljer antal genom att trycka vänster,höger och du kan gå framåt och bakåt till dom andra valmöjligheterna med upp,ner.
Nu är min yamaha ett par år gammal så det kan ju heta heller vara lite annorlunda i dom nyare som jag ej pillat nåt pǻ.

I övrigt så kan jag bara säga att olika högtalare kan låta VÄLDIGT olika på samma plats dvs dom du har nu kanske inte alls passar att ha där dom står nu medans några andra kan passa perfekt och bara att flyta en högtalare nån meter kan göra stor skillnad.
Allt detta beror på hur stort rum och vilka mått det är LxBxH du har plus var och antal fönster,dörrar,möbler,mattor,bokhyllor,etc och även material i väggar,tak,golv samt osv,osv,osv,osv.
Så har du otur så passar dina högtalare inte alls i det rum dom nu står i har du tur kan du flytta dom och få bättre ljud men det innebär ju oftas en icke fru vänlig möblering tyvärr (så antagligen får du dras med dåligt ljud om du inte byter till ett set som passar att stå just där).

Du kan ju även prova i ett annat rum,kompis hus,etc och se om det går att få dom att låta bra alls det kan ju vara dig det är "fel" på då ljud är väldigt personligt vissa kanske tycker det är kanon ljud hemma hos dig nu som det är medans just du saknar nåt i detta ljud.
Sen om du ska köpa annat så är enda sättet du kan vara 100% säker på att veta om dom låter bra att prova dom där dom sak stå med det som ska driva dom.
Att stå i en ellada och provlyssna ger ABSOLUT INGET ALLS det kan skilja så OTROLIGT MYCKET när du väl kommer hem och ställer upp allt i ditt rum med din möblering,etc
Att provlyssna i en mindre butik som har "rum" kan då ge en väldigt liten inblick i hur det kanske möjligen om man har stor tur kommer att låta hemma.

Fast en subjektiv bedömning av ljudkvalité på ett par högtalare har i sammanhanget noll bevisvärde. Hade du gjort lite faktiska mätningar hade vi kunnat snacka om det men för att kunna avgöra om de spelar högre efter några timmar krävs det decibelmätare och ett relativt tyst rum att mäta i.

http://www.innerfidelity.com/content/measurement-and-audibili...

Det är primärt du och din hjärna som behöver spelas in, inte högtalarna i sig.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Jag förstår att audiofiler och ljudfanatiker bygger specialrum... inget en normal människa pysslar med precis.

Näe men man kan göra mycket med diffraktion tex bokhyllor, tavlor och bord och med dämpning tex rätt "mjuka" möbler, mattor o gardiner utan att folk reagerar på att man har akustikbehandlat rummet, man ska bara välja rätt saker och tänka på var de placeras så är det ingen som misstänker att man har dem för akustikkontroll.
De enda saker som är olämpliga i ett rum som ska låta bra är akvarium och skinnklädda möbler, i övrigt går det mesta att använda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hade du kollat upp polvändnigen? Jag tänker mig att om en högtalare spelar åt fel håll borde den dra ner ljudet med ca 20%. Men jag är ju ingen expert eller så, kom bara att tänka på att jag gjorde något liknande i en bil för ca 10 år sen. Fan vad glad man blev när man upptäckte det, trodde jag kastat pengar i sjön.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av HikiSpray:

Hade du kollat upp polvändnigen? Jag tänker mig att om en högtalare spelar åt fel håll borde den dra ner ljudet med ca 20%. Men jag är ju ingen expert eller så, kom bara att tänka på att jag gjorde något liknande i en bil för ca 10 år sen. Fan vad glad man blev när man upptäckte det, trodde jag kastat pengar i sjön.

Yamahan gör pulsmätningar, så den rapporterar om polariteten är fel, det ska gå att utläsa i rapporten om högtalarinställningarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Akustiken står för 80% av resultatet och de flesta både i butiker och hemma har alldeles för dåliga akustiska förutsättningar.

Så ett logitec 5.1 system för typ 2500kr i ett bra rum kan låta bättre än ett dyrt system för 30k+ i ett dåligt rum?

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Yamahan gör pulsmätningar, så den rapporterar om polariteten är fel, det ska gå att utläsa i rapporten om högtalarinställningarna.

Aj fan, grejerna har blivit så pass hightech på senare år.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5950x, 64Gb Ram, 2*1Tb Nvme, RX 6700 XT Red Dragon (placeholder)
Server: AMD Ryzen 5 1600 @3,80Ghz, HD7950, 16Gb ddr4, 256Gb NVME M.2 + 2Tb HDD*3, Nexus PSU RX-7000

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Megacrash:

Så ett logitec 5.1 system för typ 2500kr i ett bra rum kan låta bättre än ett dyrt system för 30k+ i ett dåligt rum?

Ja det är inte omöjligt, om man får preparera rummen så är det nog skapligt lätt att fixa, men har man en lite bättre lägstanivå på systemet så är det nått helt annat, säg ett par högtalare för 2000 kr paret, där kan man få tag på rätt bra saker som definitivt står sig bra i ett bra rum mot 30000kr saker i ett sämre rum.
Jag har själv provat med maximalt injusterade (placerings och eq mässigt) Behringer 2031or mot B&W 801or skillnaden är mindre än de flesta skulle tro om man bortser från ljudtryckskapaciteten, man tappar ju ljudtryckskapacitet om man gör större eq jobb i basen, men visst går det att komma oerhört långt med billiga saker, jag har hört en del billiga anlägningar låta betydligt bättre än dyra bara pga rummet även utan större eq jobb, jag har däremot aldrig någonsin hört en dyr anläggning prestera bra i ett dåligt rum, inte ens anläggningar som använder dsper eller som kostat oerhörda pengar, ljudet på hifimässor är tex ett bra exempel på det, besök Arkenmässan och ni kommer att höra att det i princip bara är ett fåtal som har bra ljud, för det mesta så är det samma företag som sticker ut på både positivt och negativt sätt, Jag förmodar tex att Respons kommer att låta oerhört bra som vanligt, Reidar brukar sällan göra någon besviken och Hifiklubben lär fortsätta att vara en stor besvikelse som alla andra år, jämför man däremot själv b&w 800 serien med respons i ett vettigt rum så märker man att de båda är väldigt bra, men på arken låter b&w för det mesta fruktansvärt dåligt i förhållande till vad de kostar, jag har själv 801or så jag vet att de kan prestera. John Larsen brukar också för det mesta få det att låta bra på mässor, de sakerna han har är inte heller så dyra jämfört med mycket annat, Dynaudio är en firma som pendlar, bra/dåligt, det vet man aldrig.... Detsamma brukar gälla en del mindre företag som kör med horn och/eller rör, de brukar variera mellan totalt olyssningsbart till bra, sedan så dyker det ofta upp nya saker som spretar år båda hållen, en del undrar man varför de tagit dit och en del blir man positivt överraskad av att höra.

Dagens inrednigsmode är hemskt, de flesta har så kala rum att man nästan mår illa av att vistas i dem, ekon och allmänt otrevlig akustisk karraktär är inte ovanligt idag, kala väggar och golv och stora glasytor, kombinera det med skinnmöbler med höga ryggstöd så kan det bara bli dåligt ljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag har hört både en 5.1 med enbart r90 och MA egna subbas. Samt en 5.1 med 225 och R90.
För storleken så imponerar det stort i film, spelar rent, högt, med mycket detaljer och dynamik. Om jag var tvungen att välja design före ljud så ligger de högt upp på listan.

Prova att köra en auto-kalibrering utan subbas och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Står centern långt in på tv bänken tex?
Pröva bara flytta ut den, kan vara så att ljudvågorna studsar upp i taket av tvbänken.
Och även höja center manuellt ett par dbi recievern är ju en idé.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit om det än, du säger att du är nöjd med din sub men kan det vara så att subben slår åt fel håll ? Faskontroll helt enkelt

om den är fel kommer ljudet att låta mindre och kanske så är det så enkelt !

Men med stereo så brukar det aldrig va enkelt, värt å kolla upp iaf

Permalänk
Medlem

Hmm du har köpt ett system med SMÅ högtalare. Hur stort är rummet? Har du ställt in SMÅ högtalare på stärkaren? För små kvalitetshögtalare låter sämre än taskiga högtalare i rätt storlek (om man tänker på rums storleken).
Om du ställer in små högtalare i stärkaren styrs mer av de lägre bastonerna över till suben vilket ger kraftigare och "roligare" ljudbild. Det blir inte lika bra som fullregisterhögtalare med rejäla element...men funkar.
Att du inte får fram bra dialog i centerhögtalaren måste vara en inställningsfråga.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Hmm du har köpt ett system med SMÅ högtalare. Hur stort är rummet? Har du ställt in SMÅ högtalare på stärkaren? För små kvalitetshögtalare låter sämre än taskiga högtalare i rätt storlek (om man tänker på rums storleken).
Om du ställer in små högtalare i stärkaren styrs mer av de lägre bastonerna över till suben vilket ger kraftigare och "roligare" ljudbild. Det blir inte lika bra som fullregisterhögtalare med rejäla element...men funkar.
Att du inte får fram bra dialog i centerhögtalaren måste vara en inställningsfråga.

Fast små högtalare i den här prisklassen låter riktigt trevligt, spelar med stor värme och dynamik. Small/large på förstärkaren har med delningsfrekvensen för högtalarna i förstärkaren och det ska inte spela någon roll om de är small/large då de klarar att vara båda. Blir LFE signalen som drabbas, skulle även säga att dessa låter bättre än ett par taskiga normal stora högtalare. Storleken har ingen betydelse på ljudet så länge de är rätt konstruerade. Rummet som jag lyssna på dessa var ca 25-30m2 och de var inga problem att få välljud i både musik och film, var dock film som de imponera mest i. Såg pearl harbor, kingdom of heaven, matirx mfl....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Storleken har ingen betydelse på ljudet så länge de är rätt konstruerade.

Njäe, storleken HAR stor betydelse på ljudet, men visst går det att kräma ur en hel del ur mindre lådor också.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Njäe, storleken HAR stor betydelse på ljudet, men visst går det att kräma ur en hel del ur mindre lådor också.

Om man jämför i liknande prisklasser så kan det vara möjligt, men argumentet "För små kvalitetshögtalare låter sämre än taskiga högtalare i rätt storlek" funkar inte. Skulle säga att storleken har betydelse för hur mycket bas och ljudtryck du kan få ur en högtalare. Att köra två små högtalare i ett bra delat system med basmoduler funkar lika bra som ett par golv högtalare.

Oavsett så är det något som är fel i TS anläggning när han upplever ljudet i z680 som bättre....

http://www.whathifi.com/review/monitor-audio-r90hd12
Ett test där de har samma uppfattning av r90 högtalarna som jag har...

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Skulle säga att storleken har betydelse för hur mycket bas och ljudtryck du kan få ur en högtalare. Att köra två små högtalare i ett bra delat system med basmoduler funkar lika bra som ett par golv högtalare.
...
Oavsett så är det något som är fel i TS anläggning när han upplever ljudet i z680 som bättre....

Då är vi på samma våglängd ändå

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Antar att du har testat att fasvända baslådan? Och även att dela den lite högre, med tanke på att du har rätt små frontar/center?

Mvh
ChriG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sardaukar:

Nu till problemet. Nypriset på detta system låg på runt 30.000 kr (köpte inte allt samtidigt), men mitt 9 år gamla Logitech-system för ca 3.500 kr lät bättre och var helt enkelt roligare att lyssna på, om man snackar filmtittande med DD och DTS 5.1-ljud vilket ju i huvudsak är meningen med surround-anläggningar.
Mitt nuvarande system som är mångdubbelt dyrare, har inte alls samma inlevelse och dynamik som Logitech-systemet hade på den tiden. Det enda positiva med mina nya högtalare är att de är snyggare. Är det bara utseende och massa nya funktioner i recievern man betalar för nu för tiden? Har de sparat pengar på DAC:arna istället för att ha råd med nya features?
Jag har fram tills nu trott att det beror på att högtalarna måste spelas in, men efter 1,5 år är det fortfarande livlöst i jämförelse.

Kan det vara så att jag glömt någon inställning nånstans i recievern? Känns inte så, eftersom jag pulat med det mesta. Autokalibrering och manuella inställningar av högtalare osv.

Jag har ingen koll på högtalarna du har men jag har lite förstärkartips eftersom jag har modellen över. Du har en utmärkt förstärkare så om det är något som eventuellt brister där ljudmässigt så är det pga inställningar.

- Autokalibreringen gör en EQ på högtalarna och kan få ljudet att låta rätt annorlunda jämfört med original. Har du testat att nollställa kalibreringen för att jämföra? Du kan antingen nolla kalibreringen eller så kan du byta till "Preset 2" (tror jag det heter) som gör att du byter till en komplett default-inställd setup för högtalarna.

- Du kan även prova "Pure direct" som går förbi alla inställningar och kör 100% rent 2-kanalsljud i frontarna. Hur blir ljudet då?

- För att alltid få bas till subben så ska man slå på "Extra bass", vilket är ett dåligt namn på funktionen som skickar både film och musikbas till subben. Slå på den funktionen och prova koppla in subben via lågnivå istället.

- Har du "Dynamic range" på max?

- Har du "Adaptive DRC" (Dynamic Range Control) avslaget?

- Som redan föreslagits, prova höja volymen till centern, eller koppla bort den helt och hållet. Du behöver såklart ange i inställningarna att du inte kör med någon center då. Jag kör själv utan center eftersom jag tycker det blir bättre rent allmänt.

Permalänk

Ifall du inte har jämfört de olika systemen i samma rum så är det omöjligt att säga om något låter bättre än de andra.

Jag har själv ett par högtalare som lät jättebra i ett rum, men som låter bajs i mitt nya rum (flyttat till annan lägenhet). Jag har spelat högtalarna i flera år i båda rummen, och det är ingenting som jag vänjer mig vid, rummet är bara väldigt dåligt rent akustiskt.

Visa signatur

i7-6700K | ASUS Z170 Pro Gaming | MSI GTX 1060 Gaming X 6GB | HyperX Fury 16GB | Sandisk Ultra II 960GB | BeQuiet Pure Rock | Fractal Design R5 | Corsair RM750x | Qpad Mk-50 | Qpad 8K | Dell 2412m

Permalänk

Tack för tipsen Frux, ska testa detta när jag får tid. Menar du att Dynamic range SKA stå på max och att Adaptive DRC ska vara avstängd för att få bäst dynamik?