Optisk ljudutgång till analog, stor skillnad mellan konverterare?

Permalänk
Medlem

Optisk ljudutgång till analog, stor skillnad mellan konverterare?

Har äntligen bestämt mig för att köpa en plasma-tv och har fastnat för Panasonic TX-P50ST50Y.
Dock så finns det bara optisk ljudutgång (vilket för mig är helt ofattbart då det finns analog ljudingång).

Någon som vet om det är stor skillnad mellan olika konverterare från optiskt till analogt ljud?
Har sett priser från 400-2000kr, någon som sitter på något hett tips?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad du tänkt koppla in? Hur hade du tänkt koppla? Verkar konstigt om du behöver konvertera digitalt->analogt för att få in ljud i TVn.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Ja det kan vara liten skillnad men det beror på vad man har för högtalare,om det är TV-sändningar eller blurayfilmer med hd-ljud osv.
Mitt tips är i alla fall Argon DAC1.

Är det inte optisk ut på tvn,lite konstigt med digitala ingångar på en tv,förutom hdmi då.

Permalänk

är det tvhögtalarna du hade tänkt använda så kan du köpa den billigaste.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Rekordmedlem

Den tvn har både scart och hörlursutgång, använd nån av dom om du vill ha ut analogljud.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Får man fråga vad du tänkt koppla in? Hur hade du tänkt koppla? Verkar konstigt om du behöver konvertera digitalt->analogt för att få in ljud i TVn.

Hade skrivit fel i inlägget, menade såklart optisk ljudutgång som i rubriken. hehe

Skrivet av oyegie:

Ja det kan vara liten skillnad men det beror på vad man har för högtalare,om det är TV-sändningar eller blurayfilmer med hd-ljud osv.
Mitt tips är i alla fall Argon DAC1.

Är det inte optisk ut på tvn,lite konstigt med digitala ingångar på en tv,förutom hdmi då.

Skall använda min Yamaha AX-640 förstärkare från 1989 och Monitor audio BR5.
Vad tror du om denna? http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/argo...
Den du visade verkar vara lite overkill, men är Argon ett bra märke överlag?

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Hade skrivit fel i inlägget, menade såklart optisk ljudutgång som i rubriken. hehe

Skall använda min Yamaha AX-640 förstärkare från 1989 och Monitor audio BR5.
Vad tror du om denna? http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/da-omvandlare/argo...
Den du visade verkar vara lite overkill, men är Argon ett bra märke överlag?

Japp Argon är ett bra märke.

Permalänk
Medlem

Tvn har ju en coaxial utgång och din förstärkare har ju en ingång eller är den upptagen av en dvd ?

du kan ju alltid ta ut ljudet från en scart-addapter som kostar en 20 kanske, å sen bara skippa den gula kabeln.