Köptråd för en presentationsdator för jobbet

Permalänk
Medlem

Köptråd för en presentationsdator för jobbet

Hej

På jobbet har vi ett konferensrum, där vi håller utbildningar, har möten, visar upp presentationer, etc.
Tidigare hade vi en vanlig stationär dator med Windows 7 Pro, för att komma åt vårt nätverk (dvs. kunna ansluta till vår företagsdomän).

För våra utbildningar är det mest Office-program vi jobbar med (Word, PowerPoint och Excel) men det händer även att vi håller vissa utbildningar i WordPress, men som sagt, jag ser inga problem med detta om man har tillräckligt med prestanda för att köra Windows 7 Pro.

Som presentations-TV använder vi oss av följade produkt: http://www.dustin.se/product/5010621414/philips-46pfl6806t-46-led-full-hd/

Så vad är det vi önskar oss?

  • Windows 7 Pro

  • Nätverk

  • Ljud (behöver inte vara något speciellt)

  • HDMI output för Video (det är väl det bästa sättet att koppla video på?, finns det lösningar där man får med ljudet på köpet?)

  • Utrymme är inte så viktigt, men självklart för kunna installera Win 7 och diverse program (vi använder vårt nätverk som lagringsmedia)

  • Så liten som möjligt, den var max ha ett djup på 35 cm, och en höjd på 25 cm

  • Tyst

  • Gärna snygg, även fast det är väldigt relativt.

  • Färdig monterad, dvs. vill inte bygga den själv.

!Edit!
Och självklart, vår budget ligger väl runt 5-8k. (Tack SuperZnake, glömde visst bort denna detalj )

Är osäker om det är en HTPC dator jag söker, så detta kanske är fel forum och ber om ursäkt för det. Men som sagt, alla tips mottages. Fråga gärna om det är något jag är otydliga med.

Permalänk

Kunde vara bra att veta ungefärlig budget för köpet.

Tror du klarar detta på nästan vad som helst som är någorlunda nytt. Se bara till att inte ha massa tillverkarspecifikt crapware installerat, sånt brukar göra windows väldigt trögt. Tillverkarna brukar alltid ha en massa störiga småprogram som ska "förbättra" windows. Om det visar sig vara så, så får du installera en fräsch win7 installation.

FYI: Om du kopplar in i TVn med hdmi så följer ljudet med "på köpet".

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat mitt inlägg med budget, det är egentligen inget problem, men det behöver ju inte vara svindyrt bara för sakens skull.

Har du någon konkret produkt du kan tipsa om?

Permalänk
Medlem

Det är bara att ta vilken som helst statinär dator. Alla datorer som säljs i dag skal kunna klara av det du efterfrågar. Det är bara att du kollar i specsen om den har HDMI osv.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd

Har hittat en dator med dina ''krav'' ungefär. Bara att denna inte har medföljande trådlöst nätverk, men det kan man välja till för ungefär ~ 230:- . http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=x0830... . Den verkar helt okej för arbete! Men du ville väl ha en stationär? Som du ser i Länken kan du konfigurera den själv! Det är ju dell så dem bygger ju såklart datorn åt dig!

Permalänk
Medlem

ser ingen som helst anledning varför du ska behöva lägga mer än ~2.5k

http://www.elgigantenbusiness.se/m4n?seid=etailer-product&cat...

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk

Ni vill förmodligen använda er av någon ytterligare garanti och support, cirka 1500:- extra för service nästa arbetsdag. Den dagen datorn går sönder så är den hel dagen efter.

Ett exempel kan vara Apples Mac mini med AppleCare protection plan (3år). Den är liten, tyst, smidig och klarar utan problem att köra Bootcamp med Windows 7.

Ett annat alternativ är att slå en signal till HP, Dell eller någon annan större aktör på marknaden. Att köpa tex. en Acer för några tusenlappar och få hålla på att skicka in på service i fyra veckor är väl knappast accepterat?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tejprullen:

Ni vill förmodligen använda er av någon ytterligare garanti och support, cirka 1500:- extra för service nästa arbetsdag. Den dagen datorn går sönder så är den hel dagen efter.

Ett exempel kan vara Apples Mac mini med AppleCare protection plan (3år). Den är liten, tyst, smidig och klarar utan problem att köra Bootcamp med Windows 7.

Ett annat alternativ är att slå en signal till HP, Dell eller någon annan större aktör på marknaden. Att köpa tex. en Acer för några tusenlappar och få hålla på att skicka in på service i fyra veckor är väl knappast accepterat?

vet inte riktigt vart du tänkte köpa en mac mini men på apples hemsida kostar den ju minst dubbelt med supporten och win7 licens?

eller räknar jag helt fel?

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Han kanske räknar med att vi är ett företag, exkl moms och sånt

Bra tips alla, får försöka hitta någon spec som är bra, tänkte bara slippa gå igenom alla företag och se om någon kunde länka någon system som det är bara att plugga i och köra på.

Är det enkelt att byta mellan bootcamp och osx?

Permalänk
Medlem

Dustin har kampanj på detta paket (inkl skärm). Dell Optiplex 790
Du behöver även 1x Hdmi/Displayport kabel för bild och 1x 3,5mm kabel för ljud.

3års på platsen garanti inkluderat.
"Ultra small form factor"
Dimensioner (B x H x D) 65 mm x 236,7 mm x 240 mm

Paketet landar på 5651:- plus ~200 frakt.

Jag hade även rekomenderat att byta ut hårddisken mot en Intel SSD på 120gb för 1099:- för att slippa knastret från hårddisken.
Men detta kräver ett mindre ingrepp för att montera den samt nyinstallation av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hixen:

Han kanske räknar med att vi är ett företag, exkl moms och sånt

Bra tips alla, får försöka hitta någon spec som är bra, tänkte bara slippa gå igenom alla företag och se om någon kunde länka någon system som det är bara att plugga i och köra på.

Är det enkelt att byta mellan bootcamp och osx?

Ja det räknade jag ju med också såklart

Faktum kvarstår dock att om du kan få en dator som klarar det du behöver för halva priset så kan du ju lika gärna köpa 2 sådana, om ena går sönder så byter du till den andra. Färdigt på 10min ist för 1 arbetsdag :). Alternativs spara pengarna.

Ang. bild och ljud förresten kan man lika gärna använda http://www.dustin.se/xgroup/12732/kombi/

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Dustin har kampanj på detta paket (inkl skärm). Dell Optiplex 790
Du behöver även 1x Hdmi/Displayport kabel för bild och 1x 3,5mm kabel för ljud.

3års på platsen garanti inkluderat.
"Ultra small form factor"
Dimensioner (B x H x D) 65 mm x 236,7 mm x 240 mm

Paketet landar på 5651:- plus ~200 frakt.

Jag hade även rekomenderat att byta ut hårddisken mot en Intel SSD på 120gb för 1099:- för att slippa knastret från hårddisken.
Men detta kräver ett mindre ingrepp för att montera den samt nyinstallation av Windows.

Vill påpeka att om man använder hdmi eller displayport så överförs både ljud och bild. Det behövs alltså ingen ytterligare ljudsladd. Om det inte ska kopplas i en extern stereo eller något, men isf kan man ju ta det från TVn istället.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperZnake:

Vill påpeka att om man använder hdmi eller displayport så överförs både ljud och bild. Det behövs alltså ingen ytterligare ljudsladd. Om det inte ska kopplas i en extern stereo eller något, men isf kan man ju ta det från TVn istället.

Är du säker på att den länkade datorn fixar ljud via DP?
Jag har inte lyckats med någon av de HP laptops vi har på jobbet, och kabeln kostar ju bara 28spänn.
Better safe than sorry

Permalänk
Skrivet av henkiii:

Är du säker på att den länkade datorn fixar ljud via DP?
Jag har inte lyckats med någon av de HP laptops vi har på jobbet, och kabeln kostar ju bara 28spänn.
Better safe than sorry

Ok, det är jag ju inte helt säker på iofs
Men om man köper exempelvis en macbook eller mac mini så funkar det.

Visa signatur

[ Asus P8Z68-V ] [ Intel i5-2500k ] [ Antec Kühler H2O 620 ] [ EVGA GeForce GTX 980 Ti SC+ ACX 2.0+ ] [ 8GB (2x4GB) Corsair XMS3 Vengeance DDR3 PC12800 CL9 ] [ Corsair TX750W ] [ Intel X25-M 120GB ] [ Western Digital 500GB ] [ Seagate Baracuda 500GB ] [ Fractal Design Define R3 (USB 3) ] [ Samsung 2693HM ]