"Radeon HD 7990 är inställd"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Då måste man stänga av Nvidia GPU boost på 6XX serien

Inte direkt, då boost-funktionen kan klockas även den, mn 7970 är redan klockat en hel del i GHz edition, den klockar alltså inte lika bra sett till procent.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Om det hade varit sant undrar jag varför detta forum blivit så nerspammat med "GTX 670 vs Radeon 7970"-trådar, och ännu mer varför det blivit en så pass livlig debatt i dom.

Pga att de ligger väldigt lika i pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Orici:

Precis, vad jag har sagt hela tiden.

HD7970 släpptes mer eller mindre som ett underklockat kort. GHZ ska inte räknas in som överklockade kort eftersom det är en ny revision. Inte ett överklockat kort.

Skrivet av Minsc S2:

Om det hade varit sant undrar jag varför detta forum blivit så nerspammat med "GTX 670 vs Radeon 7970"-trådar, och ännu mer varför det blivit en så pass livlig debatt i dom.

Det finns två gemensamma nämnare i alla dessa trådar.

1. Drivrutiner där AMD haft en del problem men sedan blivit stabilare med nyare drivrutiner, detta har dock massan totalt ignorerat och fortfarande går rundgång i trådarna där folk gnäller på AMDs drivrutiner, och inte bara för HD7900 serien utan nu har helt plötsligt folk börjar tro att även HD6900 serien är drabbad.

2. Den här oerhörda generaliseringen att alla spelar BF3 och att om man inte är i topp i BF3 så är grafikkortet helt värdelöst. BF3 må vara en av de mest krävande spelen prestandamässigt men det folk missar är att Dice har tagit fram det i samarbete med Nvidia.. Alltså så är spelet framtaget för att spelas på ett system med en eller flera Nvidia GPU:er i sig. Därav "The Way It's Meant to be Played" loggan i starten. Tar man ist en titt på Metro 2033 där AMD har varit i fokus (Gaming evolved) så blir helt plötsligt rollerna omvända.. Men eftersom det inte finns lika många som spelar Metro 2033 som BF3 så ignorerar fanboys detta spel.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför det nödvändigtvis är en nackdel eller domedagen för AMD att de inte släpper ett dubbelGPU-kort. Okay, tradition är fint, men de har mycket på sin tallrik.
Jag ser helt enkelt inte problemet. De har singelGPU-tronen och ser framåt. Så långt, så fint. Kör på.

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Nästa GCN iteration blir nog att räkna med

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Om det hade varit sant undrar jag varför detta forum blivit så nerspammat med "GTX 670 vs Radeon 7970"-trådar, och ännu mer varför det blivit en så pass livlig debatt i dom.

Därför att på de två tre toppkorten hos respektive tillverkare egentligen skiljer så pass lite i prestanda att man alltid kommer diskutera "7970 vs 680, 670 vs 7970, 670 vs 7950 o.s.v.

ALLA här på forumet älskar en bra diskussion och att stöta och blöta för och nackdelar.
Så länge det finns mnst två tillverkare av en sak så kommer det naturligtvis att disskuteras för och nackdelar om allt och inget, så ingen ska bli förvånad att saker och ting jämförs i heta debatter här på SWEC.

Personligen finner jag det högst underhållande med sådana debatter, så länge det inte tas personligt, för det är ju så att "jag har rätt och du har fel" vinkvink...notchnotch...

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tigerhamster:

Jag förstår inte varför det nödvändigtvis är en nackdel eller domedagen för AMD att de inte släpper ett dubbelGPU-kort. Okay, tradition är fint, men de har mycket på sin tallrik.
Jag ser helt enkelt inte problemet. De har singelGPU-tronen och ser framåt. Så långt, så fint. Kör på.

Det är väl snarare så att AMD försökte in i det sista att släppa HD7990 men för någon anledning misslyckades. Antagligen för samma anledning som det aldrig kom något dubbelgpu kort för förra generations Fermi. Värmeutvecklingen och strömförbrukningen blev helt enkelt för stor för att man skulle kunna lösa den på ett effektivt sätt. Tror nog ingen gråter blod egentligen för att AMD gör en "nvidia" och hoppar över ett Multigpu kort i en serie.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Pga att de ligger väldigt lika i pris.

Men om 670 och 7970 är så pass lika i pris, och 7970 presterar bättre än ett 680, varför skulle någon någonsin köpa ett 670? (förutom till BF3)
Din anledning till varför det debatteras är orimlig: Det blir ingen debatt om det ena kortet är så pass mycket bättre än det andra, snarare så bör det bli mindre debatt om de två korten ligger lika i pris.

Jag är fortfarande inte övertygad om att 7970 är bättre än ett 680. De flesta tester jag läst pekar åt 680.
Det är möjligt att ett 7970 GHz-edition slår ett 680, men det är inte riktigt samma sak.
Slutligen så verkar det rent av korkat av Nvidia att sälja 680 för ~4500:- när man kan få ett 7970 (som tydligen presterar bättre) för ~3000:-, och ännu mera korkat att som konsument faktiskt köpa ett 680.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

http://www.sweclockers.com/image/diagram/3161?k=9f91578f1dc27... Singel GPU vs Singel GPU
Annars två 680n presterar bättre ja men inte något jävla piskande...
Fast 7970 piskar inte 680 i singel gpu heller

Du kan inte riktigt ta och jämföra med en gammal benchmark när 7970 har kommit i ny version

Återigen vad är det du inte förstår? Eller är det jag som skriver nonsens?

I singel gpu vs singel gpu: 7970<680<7970GHz

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Sluta trolla nu!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Minsc S2:

Men om 670 och 7970 är så pass lika i pris, och 7970 presterar bättre än ett 680, varför skulle någon någonsin köpa ett 670? (förutom till BF3)
Din anledning till varför det debatteras är orimlig: Det blir ingen debatt om det ena kortet är så pass mycket bättre än det andra, snarare så bör det bli mindre debatt om de två korten ligger lika i pris.

Jag är fortfarande inte övertygad om att 7970 är bättre än ett 680. De flesta tester jag läst pekar åt 680.
Det är möjligt att ett 7970 GHz-edition slår ett 680, men det är inte riktigt samma sak.
Slutligen så verkar det rent av korkat av Nvidia att sälja 680 för ~4500:- när man kan få ett 7970 (som tydligen presterar bättre) för ~3000:-, och ännu mera korkat att som konsument faktiskt köpa ett 680.

Ta bara en titt på testerna här på Sweclockers. I nästan alla spel förutom BF3 är de ganska snarlika i prestanda. Debatterna är många pga. att de flesta som startar dessa är antingen ute för att trolla eller helt enkelt inte har kunskapen om det.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Du vet inte hur frekvenser på chip fungerar. Är Phenom 965 en överklockad Phenom II 940? Samma chip, bara olika frekvenser. AMD släppte 7970 på en alldeles för låg frekvens, därför de överklockar så förbannat bra. 7970 GE är släppt på lite mer naturliga frekvenser för chipet. Och är inte alls pressat på något vis, ungefär som med GTX 680.

Skrivet av Wully:

Nvidia gpu boost som alla benchmarks har på klockar också GPUn ,)

Vilket innebär att med olika turbos hit och dit och chip som är släppta med för låg frekvens från start... Det enda som egentligen kan räknas är alltså hur korten presterar när de är klockade till max? Referensdesign alltså.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Vilket innebär att med olika turbos hit och dit och chip som är släppta med för låg frekvens från start... Det enda som egentligen kan räknas är alltså hur korten presterar när de är klockade till max? Referensdesign alltså.

Det som räknas är hur korten presterar från butik, och hur de presterar klockade. En del kunder överklockar, andra inte. 7970 GE har gott om överklockningpotential fortfarande...

Permalänk
Medlem

Nvidia kommer med 700 serien snart också såååå AMD kommer aldrig komma ikapp, tyvärr boys.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem

Det skall bli intressant att se om AMD gör samma vägval som Nvidia och låter GPGPU delen försvagas nästa generation.

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia kommer med 700 serien snart också såååå AMD kommer aldrig komma ikapp, tyvärr boys.

Åhhhhhh detta har du inte den blekaste aning om lilla vän! xD Trolleri på g här.

Jag hoppas verkligen på AMD nästa generation kanske blir ett nytt kort då!

Edit: Blir nog även byte på processor sidan.

Visa signatur

| Intel i5-4670k @ 4.6Ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Asus GTX 980 | ASUS Z-87 A| Några SSD | Corsair TX V2 750W PSU | 12GB DDR3 Ram|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Nvidia kommer med 700 serien snart också såååå AMD kommer aldrig komma ikapp, tyvärr boys.

Snart? De har fortfarande inte släppt alla kort i 600 serien än.. Så minst ett år till innan 700 serien börjar släppas. Sedan så finns det absolut inga garantier att GTX 700 kommer att kunna slå AMD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokklas:

Det skall bli intressant att se om AMD gör samma vägval som Nvidia och låter GPGPU delen försvagas nästa generation.

nVidia gjorde inte det vägvalet. AMD valde att förstärka GPGPU-delen denna generationen, vilket gjorde 7970 onödigt långsamt och varmt som spelkort. nVidia valde också att göra detta, som tillsammans med kretsens storlek i övrigt gjorde at GK100 aldrig ens kunde släppas. De misslyckades så totalt helt enkelt. Så därför så fick de släppa sitt GK104 istället, som eftersom det är ett mellankort, inte hade några GPGPU satsningar på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Men om 670 och 7970 är så pass lika i pris, och 7970 presterar bättre än ett 680, varför skulle någon någonsin köpa ett 670? (förutom till BF3)
Din anledning till varför det debatteras är orimlig: Det blir ingen debatt om det ena kortet är så pass mycket bättre än det andra, snarare så bör det bli mindre debatt om de två korten ligger lika i pris.

Jag är fortfarande inte övertygad om att 7970 är bättre än ett 680. De flesta tester jag läst pekar åt 680.
Det är möjligt att ett 7970 GHz-edition slår ett 680, men det är inte riktigt samma sak.
Slutligen så verkar det rent av korkat av Nvidia att sälja 680 för ~4500:- när man kan få ett 7970 (som tydligen presterar bättre) för ~3000:-, och ännu mera korkat att som konsument faktiskt köpa ett 680.

Att de debatterna startas tror jag är pga att det finns folk som inte är insatta i grafikkorts marknaden som ser 2 kort från olika tillverkare till samma pris.
Att det sen blir heta diskussioner skulle jag vilja skylla på fanboys. Finns tyvärr lite för många sådana. På båda sidor, verkar dock finnas flest i Nvidias camp här på Swec?

Sen beror mycket på vilka upplösningar man kollar på. I 1080p så presterar 7970 och 670 väldigt lika.
men kollar man på högre upplösningar så ligger 7970 och 680 på ungefär samma nivå. Pratar man flera skärmar så verkar 7970 ha övertaget. Fast då skulle jag kolla på multi gpu lösningar.

Skulle jag rekomendera ett kort i dag skulle jag först ta reda på vad personen ska spela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Snart? De har fortfarande inte släppt alla kort i 600 serien än.. Så minst ett år till innan 700 serien börjar släppas. Sedan så finns det absolut inga garantier att GTX 700 kommer att kunna slå AMD.

Google this shit bro. Januari siktar dom efter.

Tydligen är 600 serien typ som 200 serien va, ett mellanting bara. 200 serien va ju jävligt udda när de kom, sen efter kom nästa serie och slog ut allt.

De är samma visa med detta. 700 serien är la tänkt att komma i januari-februari.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Skrivet av gurkburk92:

Google this shit bro. Januari siktar dom efter.

Tydligen är 600 serien typ som 200 serien va, ett mellanting bara. 200 serien va ju jävligt udda när de kom, sen efter kom nästa serie och slog ut allt.

De är samma visa med detta. 700 serien är la tänkt att komma i januari-februari.

Jaha, du menar med strömförbrukning, slog ut alla lampor i huset.

Permalänk
Medlem

Tyvärr skulle jag nog vilja säga att aningen sämre eller ungefär likvärdigt inte är gott nog för AMD. Nvidia dominerar trots allt hos både utvecklare och användare (mindshare), så ifall inte AMD's kort är klart bättre anses de ha en förlorare på handen.

Det är inget fel på 7000-serien. Men den är inte ett klipp jämfört med 600-serien, och då föredrar folk Nvidia. Samma sak gäller på CPU-sidan, där AMD måste vara ett klipp jämfört med Intel, annars är det kört! Det är därför det är en sån katastrof att de schabblade med Bulldozer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Jaha, du menar med strömförbrukning, slog ut alla lampor i huset.

Men samtidigt va de också de bästa korten.

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Google this shit bro. Januari siktar dom efter.

Tydligen är 600 serien typ som 200 serien va, ett mellanting bara. 200 serien va ju jävligt udda när de kom, sen efter kom nästa serie och slog ut allt.

De är samma visa med detta. 700 serien är la tänkt att komma i januari-februari.

Så inte nog med att du är fanboy, du kan ingenting heller?
200 serien var inget mellanting, det var då de lanserade Tesla och gjorde stora förändringar. Den levde dessutom rätt länge med över två år utan att bli ersatt är länge för en grafikkortsserie. 400-serien som "slog ut allt" var ju katastrofal, kraftigt försenad, och de lyckades inte ens släppa GTX 480 i en fungerande version utan den var så dålig att de var tvungna att ta bort saker för att få den att fungera, och släppte den igen sedan som GTX 580.

Och nej, 700-serien kommer inte i Januari, de släpper kanske Quadro-kort i första kvartalet baserade på GK110. Inte alls samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

HD7970 släpptes mer eller mindre som ett underklockat kort. GHZ ska inte räknas in som överklockade kort eftersom det är en ny revision. Inte ett överklockat kort.

Det finns två gemensamma nämnare i alla dessa trådar.

1. Drivrutiner där AMD haft en del problem men sedan blivit stabilare med nyare drivrutiner, detta har dock massan totalt ignorerat och fortfarande går rundgång i trådarna där folk gnäller på AMDs drivrutiner, och inte bara för HD7900 serien utan nu har helt plötsligt folk börjar tro att även HD6900 serien är drabbad.

2. Den här oerhörda generaliseringen att alla spelar BF3 och att om man inte är i topp i BF3 så är grafikkortet helt värdelöst. BF3 må vara en av de mest krävande spelen prestandamässigt men det folk missar är att Dice har tagit fram det i samarbete med Nvidia.. Alltså så är spelet framtaget för att spelas på ett system med en eller flera Nvidia GPU:er i sig. Därav "The Way It's Meant to be Played" loggan i starten. Tar man ist en titt på Metro 2033 där AMD har varit i fokus (Gaming evolved) så blir helt plötsligt rollerna omvända.. Men eftersom det inte finns lika många som spelar Metro 2033 som BF3 så ignorerar fanboys detta spel.

Men Shogun 2 som är utveclat med "Gaming evolved" är ju rollerna omvända till AMDs nackdel.

Från swec.
"Att Shogun 2 är en speltiteln som utvecklats i samarbete med AMD är ingen hemlighet, men samtidigt är det inget som märks av på prestandasiffrorna. Geforce GTX 680 fullkomligt briljerar och landar ovanför samtliga enskilda kort i tabellen."

Den enskilt största "ful optimeringen" för att framhäva en tillverkares grafikkort är i mina ögon Half Life 2 och source-motorn.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gurkburk92:

Men samtidigt va de också de bästa korten.

Det var därför som AMD hade prestandatronen i 2.5år oavbrutet? Från Radeon 5870 till Geforce 690?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gurkburk92:

Google this shit bro. Januari siktar dom efter.

Tydligen är 600 serien typ som 200 serien va, ett mellanting bara. 200 serien va ju jävligt udda när de kom, sen efter kom nästa serie och slog ut allt.

De är samma visa med detta. 700 serien är la tänkt att komma i januari-februari.

Serien efter 200 serien var GTX 300 som egentligen bara var omdöpta 9800GTX kretsar för OEM. GTX 400 serien eller Fermi var ett misslyckande. Det var först med GTX 500 serien som Nvidia fick en fot på marknaden igen. Hur vore det om du googla ist för att säga åt andra att göra det?

Skrivet av gurkburk92:

Men samtidigt va de också de bästa korten.

Skitsnack. GTX 470 och GTX 480 kunde inte konkurrera med HD5870 varken på prestanda per krona eller låg strömförbrukning. Ett GTX 480 i SLI drog över 600W i load enligt sweclockers tester. Krävdes ett portabelt kärnkraftverk för att driva korten. Du är antingen ett troll eller en blind fanboy..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av evgaftw:

Återigen vad är det du inte förstår? Eller är det jag som skriver nonsens?

I singel gpu vs singel gpu: 7970<680<7970GHz

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx...

Sluta trolla nu!

Sorry but what?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Vilket innebär att med olika turbos hit och dit och chip som är släppta med för låg frekvens från start... Det enda som egentligen kan räknas är alltså hur korten presterar när de är klockade till max? Referensdesign alltså.

Det eller utan någon boost etc, vilket jag inte sett benchmarks på

Permalänk
Medlem

Argumentet att 7970GE inte får jämföras med 680 påminner mig om tiden då AMDs 5970 ABSOLUT inte fick jämföras med Nvidas 480. Det var ju TVÅ grafikkort enligt en del.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Så inte nog med att du är fanboy, du kan ingenting heller?
200 serien var inget mellanting, det var då de lanserade Tesla och gjorde stora förändringar. Den levde dessutom rätt länge med över två år utan att bli ersatt är länge för en grafikkortsserie. 400-serien som "slog ut allt" var ju katastrofal, kraftigt försenad, och de lyckades inte ens släppa GTX 480 i en fungerande version utan den var så dålig att de var tvungna att ta bort saker för att få den att fungera, och släppte den igen sedan som GTX 580.

Och nej, 700-serien kommer inte i Januari, de släpper kanske Quadro-kort i första kvartalet baserade på GK110. Inte alls samma sak.

8800 serien va bättre än 200 serien. 200 serien va ett mellanting som inte många köpte.

Släppte den sedan som GTX580? Du menar en version som va jävligt mycket bättre?

Visa signatur

ASUS GeForce RTX 4080 TUF
Intel Core i5 13600K 3.5 GHz
Corsair 32GB DDR4 3600MHz
@4K/138Hz