TELE2 kräver 40.000 för 3GB mobil-data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Kunde som ringer upp Kundtjänst och skriker och är otrevliga får sällan ta del av någon goodwill.
Säger inte att den här kunden gjort så, jag har ingen aning, men det är ett förvånansvärt vanligt scenario...

Så du utgår från att alla är lika dumma som TS vän? De flesta som skriver något stil med att han får skylla sig själv har förmodligen lite mer koll än ingen alls på sina avtal...

Har ingenting att göra med om någon är dum eller inte. Precis som jag skriver hade många gnällt i den situationen TS sitter i. Alla kan ha lite otur ibland och man ska inte bli ruinerad för sådana här saker.

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Om du läst några inlägg som du ansåg felaktigt togs bort så finns de cashade i din webläsare. Visa mig vilka det var så ska jag lägga tillbaks dem igen.

EDIT: Jag har igen läst igenom de 5 kommentarer som jag dolde på blogen. Samtliga innehåller antingen svordommar eller direkta förolämpningar, vilket som sagt jag inte tillåter på min blog. Jag kan publicera inläggen här i tråden, men tyvärr tillåter inte reglerna på detta forumet det heller. Jag kan skicka dem i PM till den som efterfrågar det.

Ja, man kan juh tolka det mesta som en förolämpning, personligen tycker jag att det inte alls var speciellt olämpliga inlägg, utan helt enkelt en reflektion av vad folk tyckte om din väns agerande och ditt fiskande efter sympati.

Och det för oss till vad jag menar är problemet för din vän, den här "jag har inte gjort något fel" inställningen, när det uppenbarligen är en brist i agerande från hans sida som skapat hela situationen, jag kan bara spekulera i hur den ursprungliga kontakten med Tele2 kundtjäns fortlöpte. Men jag skulle vilja påstå att det inte direkt krävs en Sherlok Holms för att dra slutledningar av din väns Tweetar med företaget i fråga.

Med lite ödmjukhet hade det säkerligen gått att komma fram till en förlikning i det här ärendet ganska snabbt, och det är det jag menar att både du och din vän borde ta till sig av.

Om du väljer att ta det här som en förolämpning kan du helt enkelt bortse från hela medelandet, det är dock menat som konstruktiv kritik.

Och med de orden väljer jag att lämna disskusionen då jag enkom verkar upprepa mig, men lycka till med ärendet och se till att ta lite lärdom av det hur det än slutar.

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bunz:

Ja, man kan juh tolka det mesta som en förolämpning, personligen tycker jag att det inte alls var speciellt olämpliga inlägg, utan helt enkelt en reflektion av vad folk tyckte om din väns agerande och ditt fiskande efter sympati.

Och det för oss till vad jag menar är problemet för din vän, den här "jag har inte gjort något fel" inställningen, när det uppenbarligen är en brist i agerande från hans sida som skapat hela situationen, jag kan bara spekulera i hur den ursprungliga kontakten med Tele2 kundtjäns fortlöpte. Men jag skulle vilja påstå att det inte direkt krävs en Sherlok Holms för att dra slutledningar av din väns Tweetar med företaget i fråga.

Med lite ödmjukhet hade det säkerligen gått att komma fram till en förlikning i det här ärendet ganska snabbt, och det är det jag menar att både du och din vän borde ta till sig av.

Om du väljer att ta det här som en förolämpning kan du helt enkelt bortse från hela medelandet, det är dock menat som konstruktiv kritik.

Och med de orden väljer jag att lämna disskusionen då jag enkom verkar upprepa mig, men lycka till med ärendet och se till att ta lite lärdom av det hur det än slutar.

Jag har inte påstått att min vän inte har gjort ett misstag, men det har TELE2 också gjort. Min vän har varit i kontakt med TELE2's kundtjänst som visat sig vara helt oförstående och ohjälpsamma, vilket vår kritik riktar sig mot. Som redan nämnts i tråden av andra så har de flesta andra operatörer en "säkerhetsgräns" där man får ett sms vid 500.- eller 800.- (varierar från operatör till operatör) av utnyttjade tjänster. Det skulle vara trevligt om TELE2 kom in i år 2012 och uppdaterade sin teknik och tjänster till denna standard. Ja min vän har gjort ett misstag, men det gör inte det okej för TELE2 att skicka en faktura på 40.000 för en tjänst som i realiteten är näst intill gratis hos de flesta operatörer.

Permalänk
Medlem

E-lite: 89kr för 3GB att surfa för på Tele2. Kommer man över 3GB så sänks hastigheten till 64kb/s. Tipsa om det vettja.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Jag har inte påstått att min vän inte har gjort ett misstag, men det har TELE2 också gjort. Min vän har varit i kontakt med TELE2's kundtjänst som visat sig vara helt oförstående och ohjälpsamma, vilket vår kritik riktar sig mot. Som redan nämnts i tråden av andra så har de flesta andra operatörer en "säkerhetsgräns" där man får ett sms vid 500.- eller 800.- (varierar från operatör till operatör) av utnyttjade tjänster. Det skulle vara trevligt om TELE2 kom in i år 2012 och uppdaterade sin teknik och tjänster till denna standard. Ja min vän har gjort ett misstag, men det gör inte det okej för TELE2 att skicka en faktura på 40.000 för en tjänst som i realiteten är näst intill gratis hos de flesta operatörer.

Om din vän har gått med på det priset och dessutom skrivit på ett avtal om det så är det väl okej? Eller förväntade han sig att Tele2 skulle modifiera avtalet utan att informera vartefter kostnaderna för datatrafik förändrades?

Det enda jag kan hålla med dig om är att Tele2 borde införa en sådan varning, om de nu verkligen inte har någon sådan. Men oavsett så är det ingenting man ska räkna med. Man måste kunna ta ansvar för sitt liv och handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har inte påstått att min vän inte har gjort ett misstag, men det har TELE2 också gjort. Min vän har varit i kontakt med TELE2's kundtjänst som visat sig vara helt oförstående och ohjälpsamma, vilket vår kritik riktar sig mot. Som redan nämnts i tråden av andra så har de flesta andra operatörer en "säkerhetsgräns" där man får ett sms vid 500.- eller 800.- (varierar från operatör till operatör) av utnyttjade tjänster. Det skulle vara trevligt om TELE2 kom in i år 2012 och uppdaterade sin teknik och tjänster till denna standard. Ja min vän har gjort ett misstag, men det gör inte det okej för TELE2 att skicka en faktura på 40.000 för en tjänst som i realiteten är näst intill gratis hos de flesta operatörer.

Hur har tele 2 gjort fel? Och om kontakten var någonting i stil med hur han betedde sig på sin twitter så förstår jag helt klart varför de itne var hjälpsamma. Att han tillochmed sjunker så jävla lågt att han hotar/utpressar med aftonbladet säger en hel del.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Jag har inte påstått att min vän inte har gjort ett misstag, men det har TELE2 också gjort. Min vän har varit i kontakt med TELE2's kundtjänst som visat sig vara helt oförstående och ohjälpsamma, vilket vår kritik riktar sig mot. Som redan nämnts i tråden av andra så har de flesta andra operatörer en "säkerhetsgräns" där man får ett sms vid 500.- eller 800.- (varierar från operatör till operatör) av utnyttjade tjänster. Det skulle vara trevligt om TELE2 kom in i år 2012 och uppdaterade sin teknik och tjänster till denna standard. Ja min vän har gjort ett misstag, men det gör inte det okej för TELE2 att skicka en faktura på 40.000 för en tjänst som i realiteten är näst intill gratis hos de flesta operatörer.

Visst är det dåligt att de inte har någon varning, men jag tycker tele2 har gjort helt rätt som tar betalt för det abonnemangsinnehavaren själv har godkänt! När han skaffade det abonnemanget fick han information om priset, vilket han uppenbarligen tyckte var rimligt eftersom han använde det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Visst är det dåligt att de inte har någon varning, men jag tycker tele2 har gjort helt rätt som tar betalt för det abonnemangsinnehavaren själv har godkänt! När han skaffade det abonnemanget fick han information om priset, vilket han uppenbarligen tyckte var rimligt eftersom han använde det.

Helt rätt kan du väl ändå inte tycka att det är att ta 40 000 kr för en tjänst som vi alla vet kostar 89kr. Att ge honom det paketet retroaktivt vore det eenda rätta från deras sida då 40 000 kr självklart är en helt orimlig avgift för något som i princip inte kostar dem ett dugg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Helt rätt kan du väl ändå inte tycka att det är att ta 40 000 kr för en tjänst som vi alla vet kostar 89kr. Att ge honom det paketet retroaktivt vore det eenda rätta från deras sida då 40 000 kr självklart är en helt orimlig avgift för något som i princip inte kostar dem ett dugg.

Fast det är inte en tjänst som vi alla vet kostar 89:-... För han hade inte den tjänsten. Det är hela grejen med sådana paket, de kan ta betalt för dem och vissa använder mer andra mindre. Det funakr inte så att man kan välja och vraka retroaktivt. Eller menar du att man ska göra så för alla tjänster? du har deras billigaste abonnemang men ringer du mycket en månad så ökar du till ett abonnemang just den månaden och hoppar tillbaka senare

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av zoman:

Helt rätt kan du väl ändå inte tycka att det är att ta 40 000 kr för en tjänst som vi alla vet kostar 89kr. Att ge honom det paketet retroaktivt vore det eenda rätta från deras sida då 40 000 kr självklart är en helt orimlig avgift för något som i princip inte kostar dem ett dugg.

Så om du t.ex. fick en dator såld för 100 000kr som egentligen är värd 1 000kr i inköp, hade du gett tillbaka pengarna han gett dig och gick med på att betala bara för att det är "det enda rätta"?

Det är även värt att påpeka att han i det scenariot hade beställt datorn för länge sedan, när den datorn faktiskt kostade så mycket även bland konkurrenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Men Surftjänsten är INTE värd 89 kr. Surftjänsten är endast värd 89 kr om man har gått med i det "avtalet". Alla vill ju inte det.

Menar du att vem som helst som surfar för över 89 kr utan abonnemanget då ska kunna kontakta Tele2 och säga:

- "oj jag surfade för mycket den här månaden, men ni har ju ett sånt där abonnemang, kan jag köpa det i efterhand så reducerar ni mina utgifter till 89kr?"

Jag har aldrig sagt att surftjänsten är värd något specifikt värde alls? Nej, jag menar inte att någon ska kunna få kostnaden avskriven. Läste du ens vad jag skrev? Jag tycker att han borde få betala fullt, då han godkänt priset när han tecknade abonnemanget.

Permalänk

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden så det kan ju hända att någon redan har sagt detta men det är ju helt åt helvete att Tele2 har en så hög kostnad som 15 kr per Mb. Kan ju bara finnas en anledning att ha en så hög kostnad och det är just att tjäna pengar på folk som inte har koll. De kan ju aldrig hävda att det finns folk som surfar så lite att det kännar på den taxan i stället för att typ betala 50 kr eller vad det nu kan vara för att få en fast kostnad. Man skulle kunna tänka sig att ett riligt pris skulle vara 50 öre, då kanske man är 60 Mb i månaden för att hämta mail och annan information och det skulle kost vettiga 30 kr i månaden. Ett pris på 15 kr per Mb är helt skamlöst och endast till för att tjäna pengar på folks misstag!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Jag har aldrig sagt att surftjänsten är värd något specifikt värde alls? Nej, jag menar inte att någon ska kunna få kostnaden avskriven. Läste du ens vad jag skrev? Jag tycker att han borde få betala fullt, då han godkänt priset när han tecknade abonnemanget.

haha sorry citerade fel person tror jag, eller så läste jag fel. My bad

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden så det kan ju hända att någon redan har sagt detta men det är ju helt åt helvete att Tele2 har en så hög kostnad som 15 kr per Mb. Kan ju bara finnas en anledning att ha en så hög kostnad och det är just att tjäna pengar på folk som inte har koll. De kan ju aldrig hävda att det finns folk som surfar så lite att det kännar på den taxan i stället för att typ betala 50 kr eller vad det nu kan vara för att få en fast kostnad. Man skulle kunna tänka sig att ett riligt pris skulle vara 50 öre, då kanske man är 60 Mb i månaden för att hämta mail och annan information och det skulle kost vettiga 30 kr i månaden. Ett pris på 15 kr per Mb är helt skamlöst och endast till för att tjäna pengar på folks misstag!

Det är ett gammalt abonnemang, förut kostade nästan alla operatörers datatrafik 15kr/MB.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så måste man göra ett aktivt val för att aktivera beloppsgräns och varnings-sms på Telia? Lika väl som man måste göra ett aktivt val att inkludera en valfri dataplan i sitt abonnemang. Trist med en faktura på 40k men rätt ska vara rätt...annars lär sig aldrig folk..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Jag orkar inte läsa igenom hela tråden så det kan ju hända att någon redan har sagt detta men det är ju helt åt helvete att Tele2 har en så hög kostnad som 15 kr per Mb. Kan ju bara finnas en anledning att ha en så hög kostnad och det är just att tjäna pengar på folk som inte har koll. De kan ju aldrig hävda att det finns folk som surfar så lite att det kännar på den taxan i stället för att typ betala 50 kr eller vad det nu kan vara för att få en fast kostnad. Man skulle kunna tänka sig att ett riligt pris skulle vara 50 öre, då kanske man är 60 Mb i månaden för att hämta mail och annan information och det skulle kost vettiga 30 kr i månaden. Ett pris på 15 kr per Mb är helt skamlöst och endast till för att tjäna pengar på folks misstag!

Nja, jag hade 20kr/MB lång tid och kom då upp i 30 kr i månader på att läsa aftonbladet och kolla min mail. Detta var i mina gamla T300 och W880 då det mest rörde sig om text och ingen streaming överhuvudtaget. Så för folk som bara kollar mail är det faktiskt billigare (så länge inga bilagor finns).

Sen är det i dagsläget en sjuk siffra. Intressant i sammanhanget är att när jag hade 20kr/MB i Sverige så hälsade jag på i Sydafrika där kostnaden istället var 2kr/MB. IT-land my ass säger jag om Sverige då..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Marcusk:

Det är ett gammalt abonnemang, förut kostade nästan alla operatörers datatrafik 15kr/MB.

Tele2 Kompis utan surf tar 15 Kr/Mb just i detta nu http://www.tele2.se/mobilabonnemang/kompis-utan-surf.aspx

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Medlem

Har bara snabbläst lite här, så det kanske har sagts, men jag är 99% säker på att Tele2 har saldo-tak... det är bara att logga in på deras hemsida och välja vilken gräns man vill ha.

Jag hade en liknande historia med Tele2 för något år sedan, då gick 800kr på några enstaka Mb efter att jag hade köpt ny telefon och de hade "glömt" att berätta att det tog 1-2 dagar innan nya prislistan gällde.
Jaja, lång story, men det var inget större problem med att få det fixat, även om de inte verkade särskilt glada över det och envisades med att skylla på mig men var "snälla" och fixade det efter att jag snällt men bestämt argumenterat lite med dom och krävt att de skulle kunna visa mig vart vad jag tydligen missat denna information. De letade lite men hittade inget och bestämde sig då för att vara "snälla" för att bli av med mig.
Kan inte påstå att kände mig tacksam direkt, som sagt är det näst intill kriminellt att ta sådana hutpriser och vänta på att nån gör ett misstag. Men det gäller att inte tappa humöret för mycket, och att vara klar och tydlig med hur man kan lösa det istället för att bara skrika på dom, även om det är svårt.

Hur som helst var det så jag hittade saldo taket på mitt Tele2 abonnemang, även nu när jag har billig surf så har jag en gräns som skydd för oväntade "misstag" eller om luren blir stulen eller nått.

Rekommenderas, lycka till!

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Tele2 Kompis utan surf tar 15 Kr/Mb just i detta nu http://www.tele2.se/mobilabonnemang/kompis-utan-surf.aspx

Ja, men det är ju ett abonnemang specifikt "utan surf". Det är därför abonnemanget heter "Kompis utan surf". Väljer man det så har man förmodligen inte tänkt surfa, och därmed kanske få lite lägre samtalskostnader eller andra fördelar. Ska man nödvändigtvis ändå surfa lite är det väl rimligt med 15kr/MB, eller hur?

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite som att din polare hoppar in i en taxi i stockholm. Det börjar med att han bara ska åka några få kvarter, han vet att det är dyrt och det accepterade han när han hoppade in. Efter en stund bestämmer han sig dock för att det vore kul att åka till Kiruna och när han kommer fram blir räkningen enorm, han blir då sur och ska börja klaga på priset för att det visst blev dyrt.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Ja, men det är ju ett abonnemang specifikt "utan surf". Det är därför abonnemanget heter "Kompis utan surf". Väljer man det så har man förmodligen inte tänkt surfa, och därmed kanske få lite lägre samtalskostnader eller andra fördelar. Ska man nödvändigtvis ändå surfa lite är det väl rimligt med 15kr/MB, eller hur?

Det är just det att 15kr/Mb aldrig kan vara rimligt. Det är ingen skillnad på abonnemangen "Kompis" och "Kompis utan surf" förutom att du får en gigs surf i månaden med Kompis inkl surf och det kostar 40 kr mer. Om man då väger det 40 kr extra och jämför det med de 15 000 kr det skulle kosta att surfa en gig med abonemanget utan surf, det är ju en löjlig skillnad. Även om det skulle bli 400 skulle det var en väldig straffa avgift för att man inte betalar en fast kostnad men visst det kan väll vara riligt men det blir 0.4 öre per Mb.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av Igelkott:

Intressant.
Det fula i denna kråksången är att priset ligger orimligt högt. Det är så långt ifrån rimligt att det är pinsamt.

Jag köper absolut om det handlar om att ringa/surfa utomlands enligt roamingavtal. Där kan tele2 inte stå för vad operatörerna i det landet pysslar med.
Men i sverige. I tele2s nät. Där de tar kanske några hundra för 10000 megabyte. Max 10 öre/Mb. Och sen påstår att 15:-/Mb är rimligt.

Detta hände mig för många år sen innan mobilt bredband ens var på tapeten. Jag hade ett paket till mobilen som gav "fri surf" med finstilta att 1Gb ingick. Alla säljare och omständigheter talade för att detta motsvarade fri surf i en mobiltelefon.
Jag översteg 1Gb-gränsen med några procent och fick en megaräkning.
Nästa månad fick jag ytterligare en megaräkning.
Och jag tycker absolut att det borde ringa väckarklockor hos tele2 när kunden överstiger sin normala månadkostnad med flera tusen procent.
Det finns nog inget rättsbeslut i liknande frågor eftersom det brukar gå att lösa med operatören. Det finns väl prejudikat som handlar om när man ringt/surfat i utlandet. Men det är som sagt en annan fråga.
Jag tror nämligen inte att det, trots att avtalen säger en sak, att det skulle hålla.

Edit: Jag kom till slut i kontakt med en som jobbade på tele2 (supporten är ett avskiljt företag) och fick megabytepriset sänkt till 1,5:- retroaktivt. 1,5:-/Mb är faktiskt en mycket rimligare nivå, om än lite högt i dagsläget.

De sätter orimligt höga kostnader per mb för att man ska köpa ett abb med fri surf i stället. Han hade inte köpt surf, mem han surfade ändå. Hur kan det vara tele2s fel?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Det är just det att 15kr/Mb aldrig kan vara rimligt. Det är ingen skillnad på abonnemangen "Kompis" och "Kompis utan surf" förutom att du får en gigs surf i månaden med Kompis inkl surf och det kostar 40 kr mer. Om man då väger det 40 kr extra och jämför det med de 15 000 kr det skulle kosta att surfa en gig med abonemanget utan surf, det är ju en löjlig skillnad. Även om det skulle bli 400 skulle det var en väldig straffa avgift för att man inte betalar en fast kostnad men visst det kan väll vara riligt men det blir 0.4 öre per Mb.

Vänd på steken istället. Har man inte tänkt surfa överhuvudtaget varför ska man då betala 40 kronor extra i månaden? Man kanske har en sunkig GSM-telefon som inte ens går att wappa på. Tycker man det är dyrt med 15kr/MB och har tänkt surfa, ja då får man väl låta bli att välja det abonnemanget. Så enkelt är det. Man måste tänka lite själv ibland, man kan inte utgå från att allt serveras på silverfat.

Personligen skulle jag aldrig välja något abonnemang där inte allt ingår, men det är bara jag. Andra har såklart andra behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskarone:

Det är just det att 15kr/Mb aldrig kan vara rimligt. Det är ingen skillnad på abonnemangen "Kompis" och "Kompis utan surf" förutom att du får en gigs surf i månaden med Kompis inkl surf och det kostar 40 kr mer. Om man då väger det 40 kr extra och jämför det med de 15 000 kr det skulle kosta att surfa en gig med abonemanget utan surf, det är ju en löjlig skillnad. Även om det skulle bli 400 skulle det var en väldig straffa avgift för att man inte betalar en fast kostnad men visst det kan väll vara riligt men det blir 0.4 öre per Mb.

Då är det väll helt enkelt så att abbonemanget utan surf faktiskt är tänkt till de som aldrig surfar, och därmed vill spara 40kr som de kanske hellre vill lägga på annat.

EDIT: Här var det snabba puckar.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk

Det är idiotiskt att försvara tele2 när det handlar om 40 000kr för 3gb.
Kort sagt så är straff summan på tok för stor.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

Det är idiotiskt att försvara tele2 när det handlar om 40 000kr för 3gb.
Kort sagt så är straff summan på tok för stor.

Men inse att det inte är en straffsumma. Det är det pris som Tele2 och personen i fråga kommit överens om och skrivit avtal om.

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Men inse att det inte är en straffsumma. Det är det pris som Tele2 och personen i fråga kommit överens om och skrivit avtal om.

40 000kr för mig är = straffsumma

edit:
Det verkar ju också att de bara låtit summan dra iväg utan att informerat honom om detta genom tex sms.

Jag tycker bara inte att han ska behöver betala 40 000k är ett sånt litet misstag.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Skrivet av eppebansen:

40 000kr för mig är = straffsumma

Så om du köper en bil för 40000 så är det en straffsumma, bara för att bilförsäljaren säljer en annan bil för 100 kronor? Det är ju ditt val vilken av bilarna du vill köpa.

Permalänk
Skrivet av ToJa92:

Då är det väll helt enkelt så att abbonemanget utan surf faktiskt är tänkt till de som aldrig surfar, och därmed vill spara 40kr som de kanske hellre vill lägga på annat.

EDIT: Här var det snabba puckar.

Jo visst men då borde man ju inte kunna surfa över huvud taget. Det jag hevdar är just att det är en sådan bisarr summa så att det skulle i vart fall kunna sänka den till 5 kr/Mb och ingen skulle någonsin surfa en anständing mängd med det utan bara i nödfall. Jag förstår att priset ska vara mycket högre än om man har ett surf-abonnemang men 15 kr/Mb är absurt, med surf-abonnemang blir det 4 öre, alltså 375 gånger mer.

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av infinity08:

Så om du köper en bil för 40000 så är det en straffsumma, bara för att bilförsäljaren säljer en annan bil för 100 kronor? Det är ju ditt val vilken av bilarna du vill köpa.

det är inte riktigt samma sak

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)