Hur vet man vad man kan ha för leverantör?

Permalänk

Hur vet man vad man kan ha för leverantör?

Hej ska strax flytta och bo ensam för första gången.
I lägenheten sitter det ett sånt

uttag vilket ska göra det möjligt att ha comhem om jag inte fattat det fel? Men på deras hemsida står det "Tyvärr, du bor inte i ett Com Hem-hus." när man söker på adressen.
Vad finns det för alternativ och hur vet jag om de fungerar? Kan jag ha Telia ADSL utan att ha fast telefoni?
Valhallagatan i skara är det som gäller.
Hoppas någon är lite mer haj på detta än jag!
MVH Jonatan.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du frågar hyresvärden alt ordförande i bostadsrättsföreningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad finns det för alternativ och hur vet jag om de fungerar?

Du kan även kolla i porten. Det brukar finnas information vid namntavlorna. Annars får du föja Tanis råd.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Tanis:

Du frågar hyresvärden alt ordförande i bostadsrättsföreningen.

Jo tänkte de fast tänkte om jag skulle beställa nu men kan vänta några dagar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Hej igen.
Jag blev rekomenderad glocalnet. 250kr/månad upp till 24mbit.
Mycket låter mycket bättre än telias pris 309kr för typ 2mbit. (250kr för 8mbit första 12 månaderna)
Någon här som har erfarenhet utav dessa?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej igen.
Jag blev rekomenderad glocalnet. 250kr/månad upp till 24mbit.
Mycket låter mycket bättre än telias pris 309kr för typ 2mbit. (250kr för 8mbit första 12 månaderna)
Någon här som har erfarenhet utav dessa?

Men det låter som ADSL via telejacket.
Vill du ha bredband via uttaget på bilden så får du ringa och prata med Kabel-TV operatören. Det brukar vara snabbare och/eller billigare än ADSL.
Om du är säker på att det är ComHem så ring till dom oavsett vad som står på hemsidan. Men som också redan sagts så vet ju hyresvärden/bostadsrättsföreningen vem som håller i det.

Permalänk
Skrivet av teejee:

Men det låter som ADSL via telejacket.
Vill du ha bredband via uttaget på bilden så får du ringa och prata med Kabel-TV operatören. Det brukar vara snabbare och/eller billigare än ADSL.
Om du är säker på att det är ComHem så ring till dom oavsett vad som står på hemsidan. Men som också redan sagts så vet ju hyresvärden/bostadsrättsföreningen vem som håller i det.

Jo det skall jag allt göra innan jag binder mig på något men kollar runt på olika alternativ först Sen så ser det ut som glocalnet kan vara snabbare (om man har tur med telestationen mm.) Då de ger 12-24mbit för 250kr medan comhem ger 10 mbit för 250, eller är ADSL total skit när det kommer till ex svarstider mm? Spelar endel men är inte skitkräsen med ping.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej ska strax flytta och bo ensam för första gången.
I lägenheten sitter det ett sånthttp://www.99mac.se/attachments/internet-natverk/25372d127357...
uttag vilket ska göra det möjligt att ha comhem om jag inte fattat det fel? Men på deras hemsida står det "Tyvärr, du bor inte i ett Com Hem-hus." när man söker på adressen.
Vad finns det för alternativ och hur vet jag om de fungerar? Kan jag ha Telia ADSL utan att ha fast telefoni?
Valhallagatan i skara är det som gäller.
Hoppas någon är lite mer haj på detta än jag!
MVH Jonatan.

Det där ser ut som Com Hem, lika som jag har.
Har haft dåliga perioder med både Glocalnet (min förra leverantör, med samma hastiget ADSL 12-24mbit) och med Com Hem, som jag nu har 100/10 kabel-TV.
Com Hem lägger just nu av var 30 minut för mig och alla jag känner med com hem, alltså internet bryts stup i kvarten.
Men när det väl fungerar så fungerar det perfekt. Men supporten ligger i riktig särklass, säkert sämsta av alla leverantörer eftersom dom satsar mer på jämställdhet än kunskap, (av vad jag har hört iaf, kanske inte är sant men det låter rimligt) Så om du får problem så får du vara beredd på att åtminstånde sitta kvar med problemet i några månader.

När jag hade Glocalnet så la det av kanske 2-3 gånger i veckan, 1 gång i månaden om jag hade tur, och då la det av i kanske 20 min. Ibland kunde jag inte få igång det på 1 timme. Och så fick jag ut 1-5mbit av mina 12-24-mbit, om jag hade tur så kunde jag komma upp i 8-10mbit. Svarstiden höll jag inte koll på då men jag kommer iaf ihåg när jag spelade World of Warcraft och då laggade jag, seg svarstid osv.

Supporten har också vart helt kass på båda leverantörerna för mig.
Jag skulle nog leta efter någon annan internet leverantör efter mina egna upplevelser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det skall jag allt göra innan jag binder mig på något men kollar runt på olika alternativ först Sen så ser det ut som glocalnet kan vara snabbare (om man har tur med telestationen mm.) Då de ger 12-24mbit för 250kr medan comhem ger 10 mbit för 250, eller är ADSL total skit när det kommer till ex svarstider mm? Spelar endel men är inte skitkräsen med ping.

Två ord: SKAFFA FIBER! Jag lovar det är 10x bättre på alla sätt. 1: Stabilare. 2: Du får mer för pengarna (alltså du får ut ungefär så mycket hastighet som du betalar för).
Hade via telejacket tidigare, krånglade i flera år, och det kunde inte fixas. Stängdes av hit och dit, fick bara hälften av vad man betalade för.
Kör på Com Hem fiber och får mer än vad vi betalar för här hemma.
Hellre fiber med 10Mbit än att skaffa via tex telejacket med 24Mbit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Två ord: SKAFFA FIBER! Jag lovar det är 10x bättre på alla sätt. 1: Stabilare. 2: Du får mer för pengarna (alltså du får ut ungefär så mycket hastighet som du betalar för).
Hade via telejacket tidigare, krånglade i flera år, och det kunde inte fixas. Stängdes av hit och dit, fick bara hälften av vad man betalade för.
Kör på Com Hem fiber och får mer än vad vi betalar för här hemma.
Hellre fiber med 10Mbit än att skaffa via tex telejacket med 24Mbit...

Du menar att han ska gräva upp till backbonen själv och koppla in sig eller?

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Kan även vara ett Tele2 hus.

Visa signatur

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe:

Kan även vara ett Tele2 hus.

Finns kanske olika varianter, men i de Tele2-anslutna lägenheter jag varit med om så är den övre av de tre kontakterna en hane och inte en hona.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

1. Kolla i trapphuset, brukar sitta information
2. Sätt i tvn och gör en kanalsök, brukar finnas en 'infokanal' från operatören
3. Fråga nån granne
4. Ring hyresvärden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Två ord: SKAFFA FIBER! Jag lovar det är 10x bättre på alla sätt. 1: Stabilare. 2: Du får mer för pengarna (alltså du får ut ungefär så mycket hastighet som du betalar för).
Hade via telejacket tidigare, krånglade i flera år, och det kunde inte fixas. Stängdes av hit och dit, fick bara hälften av vad man betalade för.
Kör på Com Hem fiber och får mer än vad vi betalar för här hemma.
Hellre fiber med 10Mbit än att skaffa via tex telejacket med 24Mbit...

Hur ska han skaffa fiber om det inte finns framdraget till fastigheten samt draget till lägenheterna?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Det är inte omöjligt att Telia har installerat det där jacket. Och att det tidigare funnits Telia som internetleverantör.
Men som tidigare nämnt, hör med hyresvärden.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej ska strax flytta och bo ensam för första gången.
I lägenheten sitter det ett sånthttp://www.99mac.se/attachments/internet-natverk/25372d127357...
uttag vilket ska göra det möjligt att ha comhem om jag inte fattat det fel? Men på deras hemsida står det "Tyvärr, du bor inte i ett Com Hem-hus." när man söker på adressen.
Vad finns det för alternativ och hur vet jag om de fungerar? Kan jag ha Telia ADSL utan att ha fast telefoni?
Valhallagatan i skara är det som gäller.
Hoppas någon är lite mer haj på detta än jag!
MVH Jonatan.

Det ser ut som ett random kabel-tv-nätverksuttag. Kan vara vilken operatör som helst (jag har haft Tele2 och Kommunicera (Umeåbolag) via liknande), kolla med värden som sagt.

Angående ADSL så kan man ha det utan fast telefoni men då läggs det på en avgift på ungefär 70-90 kr/mån för nätet så det blir rätt kostsamt. Troligen är inte denna inräknad i Glocalnetspriset, kolla med dem. Men i första hand bör du ta reda på vad du kan få via uttaget i väggen, oftast lite stabilare än ADSL och något billigare, framförallt slipper du nätavgiften.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Det ser ut som ett com hem jack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fissure:

Du menar att han ska gräva upp till backbonen själv och koppla in sig eller?

Exakt!
Nej men jag missförstod nog bara

Permalänk
Medlem

http://www.brfpalett.se/service_/internet-13677 ?

http://www.brfpalett.se/service_/kabel-tv-13678

EDIT: Om det är där du ska bo, så kommer google till räddning ännu en gång

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Om det är glocalnet så betalar du för modemet för all evighet, sen när du säger upp det när du flyttar vill dom ha tillbaka modemet helt och komplett annars får du betala, glocalnet erbjuder heller inte en trådlös lösning.

Det är min erfarenhet av dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte56:

http://www.brfpalett.se/service_/internet-13677 ?

http://www.brfpalett.se/service_/kabel-tv-13678

EDIT: Om det är där du ska bo, så kommer google till räddning ännu en gång

Jag gjorde samma misstag som dig för att sen läsa originalposten där jag såg att OP ska bo i "Valhallagatan i skara är det som gäller." och inte i Sundbyberg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iXam:

Jag gjorde samma misstag som dig för att sen läsa originalposten där jag såg att OP ska bo i "Valhallagatan i skara är det som gäller." och inte i Sungbyberg.

Aj då

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Skrivet av matte56:

Jo jag snodde bara en bild från Google Men jag ska se om jag får tag på hyresvärden i morgon så får vi se.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Sorry för dubbelpost men ville få upp tråden så jag får någon som läser och kanske hjälper onödigt att skapa ny tråd om detta problemet:)

Jag pratade med hyresvärden som jag sa och det som gäller är Telia Fiber som dock inte är indraget ännu men denna månad kommer det under tiden sitter jag på comviq kontant surf

Har ett problem dock köpte med en 3g router https://www.comviq.se/Webbutik-artikel.aspx?a=comviq-surf-wif...
Fungerade bra i några dagar men nu har datorn börjat tappa kontakten med den med jämna mellanrum så man måste reboota routern (typ 40min) rätt störande någon som har tips antar att det har med att routern blir varm men det händer även om man inte laddar den och kör utan skal på. Nätproblem kan jag utesluta då det fungerar utmärkt i en telefon jag har liggande och kör som mobil surfpunkt (dock klarar den inte lika snabba hastigheter).

Comviq har inte svara på flera dagar därför frågar jag er ifall någon har något tips på lösningar. Men jag antar att det är ett solklart reparationsärende?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Sorry för dubbelpost men ville få upp tråden så jag får någon som läser och kanske hjälper onödigt att skapa ny tråd om detta problemet:)

Jag pratade med hyresvärden som jag sa och det som gäller är Telia Fiber som dock inte är indraget ännu men denna månad kommer det under tiden sitter jag på comviq kontant surf

Har ett problem dock köpte med en 3g router https://www.comviq.se/Webbutik-artikel.aspx?a=comviq-surf-wif...
Fungerade bra i några dagar men nu har datorn börjat tappa kontakten med den med jämna mellanrum så man måste reboota routern (typ 40min) rätt störande någon som har tips antar att det har med att routern blir varm men det händer även om man inte laddar den och kör utan skal på. Nätproblem kan jag utesluta då det fungerar utmärkt i en telefon jag har liggande och kör som mobil surfpunkt (dock klarar den inte lika snabba hastigheter).

Comviq har inte svara på flera dagar därför frågar jag er ifall någon har något tips på lösningar. Men jag antar att det är ett solklart reparationsärende?

Hej!

Ursäktar för bump, men behövde få fram en grej:

Bor också på Valhallagatan i Skara. Sitter just nu på Comhem 100/10, och har aldrig varit så missnöjd med en uppkoppling. Har dom dragit Telia Fiber där du bor? Letar alternativ med finns ju bara tele-jack och kabeltv-jack i lägenheterna här.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Uniko:

Hej!

Ursäktar för bump, men behövde få fram en grej:

Bor också på Valhallagatan i Skara. Sitter just nu på Comhem 100/10, och har aldrig varit så missnöjd med en uppkoppling. Har dom dragit Telia Fiber där du bor? Letar alternativ med finns ju bara tele-jack och kabeltv-jack i lägenheterna här.

Hej. Jag har sen början av 2013 haft fiber i lägenheten och får 100/10från Telia inbakat i hyran. Bor i hsb lägenheterna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Hej. Jag har sen början av 2013 haft fiber i lägenheten och får 100/10från Telia inbakat i hyran. Bor i hsb lägenheterna.

Aha, där ser man. Bor i Byggfast lägenheterna, blir la att flytta upp emot dig då.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Uniko:

Aha, där ser man. Bor i Byggfast lägenheterna, blir la att flytta upp emot dig då.

Ta o gör det. Men bara en fråga vad är du missnöjd med hos comhem? Hade det i många år hos mina föräldrar och där fungerade det bra enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ta o gör det. Men bara en fråga vad är du missnöjd med hos comhem? Hade det i många år hos mina föräldrar och där fungerade det bra enligt mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är kopplat genom kabeltv-jacket. Ostabilt, klent modem, hög MS. Skulle jag tjäna på att köpa t.ex ASUS RT-N56U och brygga?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Uniko:

Det är kopplat genom kabeltv-jacket. Ostabilt, klent modem, hög MS. Skulle jag tjäna på att köpa t.ex ASUS RT-N56U och brygga?

Okej. Var själv nöjd med deras 8mbit men det kräver inte heller några kraftfulla komponenter, nätet var inte vad jag minns men pungen var däremot högre än det jag har nu:) Om du tjänar på att skaffa en asus router låter jag någon annan med bra koll svara på.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb