Permalänk
Medlem

Grafikstrul med nybyggd dator

Igår fick jag äntligen de sista grejjerna till min nya burk. Kopplade ihop allting, började installera, och allt verkade frid och fröjd.

Idag installerade jag ett första spel (WoT) och drog igång. Direkt började grafikdrivrutinerna att krascha. Mysko, tyckte jag ju, men WoT är ju lite struligt så jag ville testa om det bara var det som hade problem. La in Furmark, och så fort grafikkortet belastats en stund så kraschar det. Jag har provat Catalyst 12.8, 12.4 och en äldre, okänd version från februari (12.2?) som kom med kortet. Jag har provat att öka spänningen, att sänka klockan på både core och minne, och att stänga av VirtuMVP. Ingenting har funkat.

Nätagget ligger på 530W och spänningarna ser stabila ut, så det bör inte vara det. Är det någon som har något förslag på vad jag kan prova, eller är det bara att ta kontakt med CDON och få kortet bytt? Vad tror ni?

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64-bit och senaste drivrutinerna
Processor: Intel Core i7 3570K
Processorkylare: Arctic i30
Moderkort: ASRock Z77 Extreme4-M
Minne: 2x 8 GB Corsair Vengeance 1600 MHz
Grafikkort: ASUS HD7870 DC2
Hårddisk: Samsung 830 128 GB
Nätaggregat: beQuiet! Pure Power 530W
Övrig kylning: 1x120mm insug och 1x120mm utblås i lådan

Permalänk
Medlem

Ditt nätaggregat har inte mycket watt för ett sådant grafikkort.

Nya moderna grafikkort kräver 600-700w.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

Ditt nätaggregat har inte mycket watt för ett sådant grafikkort.

Nya moderna grafikkort kräver 600-700w.

Snälla rara: försök inte hjälpa någon när du bevisligen inte har en aning vad du pratar om.
Jag anmäler dig inte för trolling för att jag tror att du helt enkelt bara har fel, och inte ger dåliga råd med flit.

Att ett grafikkort är nytt betyder inte att det automatiskt behöver mer ström - ett 7870 i synnerhet är ganska strömsnålt, och TS nätagg ska utan tvekan räcka till.

TS: Hur är temperaturerna? (Jag misstänker att dom är bra, men det är lika bra att fråga.)
Har du kopplat det rätt? Testat att dra en vända i 3DMark11?
Om du har testat olika drivrutiner (vilket du säger att du har gjort) och alla kraschar i olika spel/tester även i standardstock och trots ökad volt för stabilitet så har du antagligen tyvärr fått ett defekt kort.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Snälla rara: försök inte hjälpa någon när du bevisligen inte har en aning vad du pratar om.
Jag anmäler dig inte för trolling för att jag tror att du helt enkelt bara har fel, och inte ger dåliga råd med flit.

Att ett grafikkort är nytt betyder inte att det automatiskt behöver mer ström - ett 7870 i synnerhet är ganska strömsnålt, och TS nätagg ska utan tvekan räcka till.

Okej, sorry. Men med tanke på att det var så med mitt grafikort så tänkte jag att han måste ha ett kraftigare nätagg. Andra komponenter behöver också ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

Okej, sorry. Men med tanke på att det var så med mitt grafikort så tänkte jag att han måste ha ett kraftigare nätagg. Andra komponenter behöver också ström.

http://www.sweclockers.com/recension/15131-amd-radeon-hd-7870...
I detta fallet tar hela systemet under 300w.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Det hände detsamma för mig Med mitt 7950.
Det blev blackscreen i 1 sekund och sen så stog det "AMD grafikdrivrutiner har slutat fungera och har återställts".
Så jag tog driver sweeper och rensa drivrutiner och installera om 12.8 så nu fungerar det utan problem (än så länge:/ )

Visa signatur

Main PC | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom X4 BE 3,4 ghz | Corsair 8gb Vengeance LP | NZXT Switch 810 | Sapphire Radeon 7950 | Fractal Design Tesla 650w 80+ | Realtek 1000 Mbit PCI | Datorn
Laptop | AMD Athlon X2 @1,9 GHZ | GeForce 8700M GT | 160gb seagate | 2gb Internminne

Permalänk
Medlem

Minsc S2 har redan sagt en del bra saker, så jag har inte mycket att fråga om.

Har du testat att stoppa in grafikkortet i en annan dator och se om problemet återstår?

Ifall det fortfarande krånglar, så är nog ditt grafikkort defekt. Bara att lämna in till CDON och få den bytt. Om inte nån lyckas hjälpa dig till en lösning förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Ok, uppföljning. Har suttit hela morgonen och meckat. Jag körde 3DMark 11 benchmark och det kraschade kortet.

MinscS2 fick mig att undra över temps och kopplingar, så jag satte mig och kollade på fläktarna. Bakfläkten sög in luft och processorfläkten blåste åt fel håll, så det var ju inte bra. Fixade det, men sen ville datorn inte ladda Windows. Fick inte ens bild i UEFI hälften av gångerna. SÅ: jag satte mig, tog isär allt, och installerade delarna en och en. Startade till UEFI utan drivar eller grafikkort, utan grafikkort, och tillslut med allt. Sen bootade den till Windows utan problem, och har precis gått igenom en 3DMark 11 bench utan problem (Combined Score 6037, om någon är intresserad). Nu kommer det stora: FurMark.

Överlevde en bench preset i 1080 (1776 poäng). Dags för burn-in, 15 minuter i 1080. Krasch efter ca 10% av testet, vid 75C. Kan nämna att i 3DMark gick tempen aldrig över 67C och det funkade ju.

Provar att använda Overdrive för att tvinga kortfläkten att gå i 75%. Krasch vid ungefär samma ställe, vid 72C.

Ökar available power i Overdrive med 10%. Behåller fläkten på 75%. Krasch på samma ställe, vid 72C.

Sänker klockorna till 900/1100 core/mem med samma power och fläkt som tidigare. Krasch efter 17% vid 73C.

Sänker core ytterligare till 800 (lägre än basklockan på ett 7850!). Krasch efter 9% och 67C.

Känns som det är ett kasst kort, eller vad tror ni? Blir nog tillbaka till CDON med det om ingen har något ytterligare förslag.

EDIT: Kan tillägga att processorn aldrig gick över 53C under hela den här perioden, med 38C i chassit.

Permalänk
Medlem

Låter som ett defekt kort tyvärr. 75*c är ingenting för ett grafikkort.
Det enda skulle vara att du felkopplat strömförsörjningen till kortet, men du låter som att du vet vad du håller på med.

Kontakta CDON.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Låter som ett defekt kort tyvärr. 75*c är ingenting för ett grafikkort.
Det enda skulle vara att du felkopplat strömförsörjningen till kortet, men du låter som att du vet vad du håller på med.

Kontakta CDON.

75 grader celcius är inge problem för ett grafikkort..
Har läst det på många sidor. Då jag blev lite rädd när mitt grafikkort blev 72 grader celcius när jag spelade BF3.

Permalänk
Medlem

Japp, blir nog till att byta. Tack för alla kommentarer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

75 grader celcius är inge problem för ett grafikkort..
Har läst det på många sidor. Då jag blev lite rädd när mitt grafikkort blev 72 grader celcius när jag spelade BF3.

Det var ju det jag skrev?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Det var ju det jag skrev?

Sorry my bad =]

Läste ditt inlägg när jag var nyvaken jag beklagar.