Permalänk

Transistor dator

Jag har alltid varit intresserad utav elektroniska kretsar och utav datorer. Sedan jag har varit ett litet barn så har jag tagit isär allt jag kunde få tag på och kollade hur det funkar och senare så har jag bygga mina egna kretsar. Men jag visste aldrig hur en dator funkar på transistor nivån så jag har börjat detta projektet för att lära mig något nytt. Min ide utav slut produkten är en 8bits dator som har kapaciteten att köra ett enkel operativsystem som förstår FORTH för att ge dator mer retro charatär.

Om någon är intresserad av projektet och har frågor. Eller vill börja ett liknande projekt eller något annat elektronisk projek så kan man sicka ett medelande till mig och jag ska försöka att hjälpa så mycket som jag kan.

Transistor dator

Permalänk

Häftigt! Tänk att få skryta med att du har byggt din dator helt från grunden.

Permalänk
Avstängd

Jobbigt att felsöka om något går snett, men annars så ser det bra ut!

Permalänk
Skrivet av wildiness:

Häftigt! Tänk att få skryta med att du har byggt din dator helt från grunden.

Håller med

Mvh: Eric

Visa signatur

Intel i7 2700k, 7970 3GB, 12GB Dominator GT, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag förstår något av det där men häftigt ser det ut hehe. Exakt vad kommer den göra när den är klar?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Kul och annorlunda projekt! I teorin förstår jag ditt kopplingschema , men skulle aldrig kunna fixa det i praktiken haha

Visa signatur

i5 6600k 4 Ghz , 8 GB DDR4-RAM , Asus Strix GTX980 , 1 TB HDD + 256 GB SSD , Asus moderkort av modell jag ej minns namn på, Corsair C70 Svart

Permalänk
Skrivet av KKay:

Inte för att jag förstår något av det där men häftigt ser det ut hehe. Exakt vad kommer den göra när den är klar?

den kommer funka som en micro processor fast at man programerar direkt på den

Permalänk
Medlem

Tänk dig att intel gör allt det där fast på en 22nm yta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Focal:

Tänk dig att intel gör allt det där fast på en 22nm yta

nu gick det där inte helt rätt till, tillverkningen tekniken må vara det du säger, men inte är deras senaste processor 22nano meter på ytan!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

Härligt projekt!

Satt precis och läste om lite andra liknande projekt (du har säkert sett dom):

http://www.waitingforfriday.com/index.php/4-Bit_Computer
http://www.6502.org/users/dieter/mt15/mt15.htm

Hur har du gjort närt du valt resistorvärden för gate:arna?

Kommer glatt följa utvecklingen!

Visa signatur

Sökes: Maskiner och tillbehör från Silicon Graphics och Digital Equipment Corporation.

Permalänk
Medlem

Detta är ett häftigt bygge!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Roligt och intressant projekt.
Skönaste schemat ;).
Varför ritar du med US-symboler?
F.ö. detta skall följas.

Permalänk
Skrivet av PBGP:

Härligt projekt!

Satt precis och läste om lite andra liknande projekt (du har säkert sett dom):

http://www.waitingforfriday.com/index.php/4-Bit_Computer
http://www.6502.org/users/dieter/mt15/mt15.htm

Hur har du gjort närt du valt resistorvärden för gate:arna?

Kommer glatt följa utvecklingen!

tack för linkarna dock jag har set den första 4 bits alu:n

om du undara hur jag valde resistor värden så var det inte så svårt min design funkar som not gates där plusen (0 signal) är koplad direckt till 4.5v och och negativa polen (1 signalen) är koplad gjenom en resistor till negativa terminalen som gör att resistor värdet har ingen stor mening dock desto mindre resistans man annvänder desto varmare det blir

Permalänk
Medlem

Vad har du för tidsplan?

Visa signatur

citera gärna så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Gardart:

Vad har du för tidsplan?

väl just nu går jag i skolan så projeckted kommer inte gå framm så snabbt men jag räknar med att ha gjort klart alla fulladder den här väckan och rästen utav alu:n veckan där på, har schematen för det mästa men löddningentar long tid

Permalänk
Skrivet av shoutcraft:

En dator utan några IC kretsar förutom ramen och en microprocessor för att kopla upp allting till en skärm och tangenbord. Slut resultatet ska köra FORTH och likna http://www.holmea.demon.co.uk/Mk1/Architecture.htm

Transistor dator

Haha, hoppas du fick mängdrabbat på transistorer och röd kopplingstråd!

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Fattar inte ett skit men lycka till!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av shoutcraft:

tack för linkarna dock jag har set den första 4 bits alu:n

om du undara hur jag valde resistor värden så var det inte så svårt min design funkar som not gates där plusen (0 signal) är koplad direckt till 4.5v och och negativa polen (1 signalen) är koplad gjenom en resistor till negativa terminalen som gör att resistor värdet har ingen stor mening dock desto mindre resistans man annvänder desto varmare det blir

köpter transistorerna för 7 öre styck resistorerna gick för 4 öre styck så mäng rabat behövdes inte

Permalänk

Hahahha detta är alldeles för komplicerat för mig... kommer dock att blir roligt att se hur det blir i slutändan

Visa signatur

I5 2500K 4,5Ghz, Gigabyte Z68-UD3H-B3, XFX Radeon 6870 1GB "Double Dissapation", Ocz Agility 3 60GB SSD, Western Digital 500GB HDD, Corsair 8GB XMS3 1600Mhz, Corsair 650D, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem

Snyggt! FORTH är ett mycket bra val. Lycka till och mycket nöje!

Permalänk
Hjälpsam

Påminner mig om när man scratchbyggde en miniräknare med modulbaserad databuss som specialarbete i skolan. Minns inte ett skit mer än att det var riktigt skoj (fuskade lite med styrtabeller för databussen på en EPROM men ändå).

Så till den stora frågan vilket jag är förvånad att ingen ställt hitentills;
Can it run Crysis?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

bara jag som tänker minecraft.

han kanske kopierar

http://www.youtube.com/watch?v=LGkkyKZVzug

Permalänk
Skrivet av fjo1:

bara jag som tänker minecraft.

han kanske kopierar

http://www.youtube.com/watch?v=LGkkyKZVzug

väl jag har läst samma book som den snuben som har gjort alun i minecraft men det är ingen kopiering för dom finns i alla processorer och funkar likadant

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Påminner mig om när man scratchbyggde en miniräknare med modulbaserad databuss som specialarbete i skolan. Minns inte ett skit mer än att det var riktigt skoj (fuskade lite med styrtabeller för databussen på en EPROM men ändå).

Så till den stora frågan vilket jag är förvånad att ingen ställt hitentills;
Can it run Crysis?

ja men ändast crysis 3 när det kommer ut

Permalänk
Medlem

Älskar sådana här byggen,
Själv tycker jag att detta bygge är oerhört grymt
http://www.sweclockers.com/galleri/7479-reladatorn-zusie

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Skrivet av shoutcraft:

En dator utan några IC kretsar förutom ramen och en microprocessor för att kopla upp allting till en skärm och tangenbord. Slut resultatet ska köra FORTH och likna http://www.holmea.demon.co.uk/Mk1/Architecture.htm

Transistor dator

Hur går det med datorn? Har inte sett några uppdateringar på länge nu! Sugen på att se hur det har gått!

Permalänk
Skrivet av mine.craft:

Hur går det med datorn? Har inte sett några uppdateringar på länge nu! Sugen på att se hur det har gått!

Hadde många saker att göra sista tiden och jag flyttade också, men nu har jag tid att fortsätta

Permalänk
Medlem

mycket bra jobbat! ser ut som du använt dig av gamla bipolära transistorer varför inte köra på mosfetar ;)? har du gjort alla logiska grindar i transistorer också altså rubb å stubb!?

Permalänk
Skrivet av flintec:

mycket bra jobbat! ser ut som du använt dig av gamla bipolära transistorer varför inte köra på mosfetar ;)? har du gjort alla logiska grindar i transistorer också altså rubb å stubb!?

Ja, valet utav tranistorena berodde på att mpsa-56 som jag använder gick ur production så jag fick dom för ett väldigt bra pris

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslösa kommentarer enligt §1.6.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...