Permalänk
Medlem

Köpa en TFT skärm ?

Tänkte kanske om man skulle inskaffa en TFT skärm för urtymmet o den plana bilden skull. Då jag har noll koll på skärmar o sånt skulle jag vilka veta några saker.

1: Hur är bildkvaliteten på en TFT skärm ?
2. Har hört att TFT skärmar inte ska vara bra vid spelande ?
3. Är dom värda pengarna ?
4. Vilken skärm ska jag isåfall satsa på ?
5: Förklara DVI för mig

Hittade en här på db.com.
http://www.datorbutiken.com/se/datasheet.php?artId=SAM191TB

Bra/Dålig ?

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem

Jag har själv en TFT (17" Fujitsu Siemens) responstid på 40 ms, det går faktiskt helt okej att spela med den , även om man kan se att det drar lite om man är ovan.. men man vänjer sig efter ett tag och ignorerar det.. den du länkar till verkar ha en responstid på 25 ms vilket är väldigt bra. så jag tror knappast du blir missnöjd om du köper den..
Skärpan på en TFT är underbar vekligen!

Permalänk
Medlem

Oj oj, det där låter ju bra ju. Kan du försöka förklara hur det ser ut när skärmen "laggar efter" ? Hade tänkt o kolla om man kunde ta o låna hem en skärm hos min lokala datahandlare. Då kan man ju testa o se om man gillar skärmen ju. Nån som kan förklara DVI ?

Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem

DVI är en digital kontakt istället för en vanlig kontakt som man ansluter till en VGA utgång. DVI ger bättre bild, används endast till TFT skärmar men kräver att du har en sådan kontakt på grafikkortet.

Om du ser att du har två stora kontakter på ditt grafikkort, och en av dem är lite annorlunda så har du med stor sannorlighet en DVI kontakt.

Googla om du vill ha mer teknisk info.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem

Såg lite på skärmen förresten, den kommer endast och endast att se bra ut i 1280*1024.

1. Det är inte 4:3

2. Det är låg upplösning med tanke på att det är en 19" TFT. En vanlig CRT 19" har väl 18" viewable så denna är tom större, motsvarande 20" CRT. Är månne 1280*1024 för lite? Kolla helst IRL

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jonasy:

Tack för infon. SKa kolla om jag har det, ska kanske köpa ett Radeon 9700 o det lär väl ha DVI isåfall. Det där med upplösningen lär väl inte vara nått problem. Nu kör jag i 152x864 upplösning så det komemr nog klara sig.

Permalänk
Medlem

vad menas med 4:3? att den inte är standard mått och att den kan se dåligt ut i annan res?
btw kan denna eller andra skärmar ta stor skada om man kör med tvtool och startar dual-view(hz ändras och tvtool varna för det..gäller det bara gammla skärmar?)?

edit:hur kan nån beskriva hur det ser ut när skärmen inte hänger med i spel och dylikt? är det som om den bara inte kan visa alla fps och skippar några?

Permalänk
Inaktiv

TFT skärmar ska ge bra bild det bygger på tekniken CLD så det e mysigt.... se bara till o ha en Hz över 70 så du slipper flimmer så du kan skona ögonen. mycket nöje!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
TFT skärmar ska ge bra bild det bygger på tekniken CLD så det e mysigt.... se bara till o ha en Hz över 70 så du slipper flimmer så du kan skona ögonen. mycket nöje!

En TFTskärm kan ej flimra, alla pixlar lyser ständigt, så du ser ingen skildnad på om bilden uppdateras i 60 eller 70 Hz. De flesta skärmarna klarar upp till 75 Hz men bilden blir nästan alltid bäst i 60 Hz, därför kör man 60 Hz. Särskiljt med tanke på att en 25 ms TFT ändå ej kan visa mer än 40 fps (1000/25=40).

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

Tycker inte om tft skärmar, visst dom är små och smidiga och har bra skärpa men, dom jag har suttit vid är inge vidare på att visa färger, sen är det en fördel att kunna variera sig lite mer i upplösningsväg. Men det är bara min uppfattning. Det ultimata hade väl varit en crt skärm sen en tft och kört dubbla skärmar

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

jag tycker att tft skärmar är kassa.. visserligen bra skärpa.
MEN, det funkar inte bra till spel. Om det ska hållas på en "pro" nivå

Visa signatur

.: ASUS P5W DH Deluxe :: Intel C2D 3.2Ghz ES :: Corsair XMS2 XTREME 2048Mb PC6400 800Mhz :: ATi X1900XTX 512Mb :: WD Raptor 74Gb :: 2x250Gb Samsung P120 RAID 0 :: Antec Neo Power 550W HE :.

Permalänk

bilden på en TFT skärm uppdateras väll endast om man använder datorn, rör musen eller liknande? sant?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattan_carpet
bilden på en TFT skärm uppdateras väll endast om man använder datorn, rör musen eller liknande? sant?

Det är sant ja.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nic
Särskiljt med tanke på att en 25 ms TFT ändå ej kan visa mer än 40 fps (1000/25=40).

Om detta är sant så kan juh alla som har köpt TFT skärmar känna sig redigt blåsta

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan en CRTskärm och en TFTskärm ligger i att en vanlig CRTskärm måste uppdateras hela tiden, en tftskärm däremot behåller sin färg tills den skall byta färg. Vid det laget så tar det ett antal millisekunder beroende på vilken färg den skall byta till. Från svart till vitt tar längst tid och det tar i det här fallet 25ms.

Med andra ord, när det är som värst så får du 1000/25=40fps, utan flimmer och utan eftersläp i bilden.

Hade pixlarna däremot tagit 40-50 millisekunder på sig att uppdatera så skulle du ha märkt eftersläp, exempelvis i fpsspel, men fortfarande flimmerfritt.

Nya generationens TFTskärmar är överlägsna CRTskärmarna på alla sätt utom två, upplösningen på bilden och priset.

Visa signatur

"Nobody knows the age of the human race, but everybody agrees that it is old enough to know better."

Permalänk

Skillnaden är även att skärmarna har helt olika tekniker

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM
martin.eksit. - EP 8RDA+ - XP2400+ - Prophet 9700 Pro - HyperX 512Mb - WDC 120Gb, SGB 120, 200 GB

Permalänk

Kan man ändra upplösning på en TFT?
Av någon anledning har jag fått för mig att det inte går. Jag vet inte varför, jag bara tror det. Det skulle ju vara förödande om man skulle damma av D2 och märka att det är ospelbart p g a att upplösningen är låst i 1024*768 eller 1280*1024. Ett upplösnings område från 800*600 till 1280*1024 hade varit trevligt för en skärm på 15".

Tacksam för svar

Permalänk
Inaktiv

det går o ändra... iaf på de jag har i skolan... 800*600 och 1024*768 går o ändra mellan... sedan finns det LCD skärmar som klarar högre upplösning...

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken skärm man har, jag har ofta använt tftskärmar som bara kan köra 640x480, 800x600,1024x768. Tar man någon annan upplösning än dem på min skoldator så klarar inte skärmen det, reset är vad som gäller då.
Alla moderna skärmar klarar de flesta upplösningar, men på grund av deras teknik så ser bilden bäst ut i den upplösningen de anpassats för.
Den bästa upplösningen på min tftskärm här hemma är 1024x768, i alla andra upplösningar måste pixlarna skalas om och en del pixlar blir för stora eller små.

Visa signatur

"Nobody knows the age of the human race, but everybody agrees that it is old enough to know better."

Permalänk
Inaktiv

Japps det stämmer mycke bra därför måste man kolla på specifikationerna innan man köper skärmen... det e såååå olika från skärm till skärm... men över 1024*768 tycker jag inte är nödvänligt på en 15"

Permalänk

Nej, inte nödvändigt men kan vara mysigt ibland. Jag är sugen på att köpa NEC TFT:n som dom har erbjudande på i Dustin. Men den kanske är skit. Måste kolla på NECs hemsida först.
Tack för hjälpen

EDIT:
Kolla här

Skärmstorlek 15"
Upplösning 1024x768
Mått LxHxB (mm) 350.5x362.1x160.7
Vikt 4,8 kg
Ergonomi/Säkerhet TCO-99
ISO 13406-2
Ingångar DVI-I
Övrigt Finns även i svart

Hur ska jag då veta om den klarar lägre upplösning?

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att en 15" tft är som en 17" crt.. En 17" som en 19" osv.. (Den synliga bildytan då alltså.. Stämmer inte riktigt 100% men..)

Värt att tänka på om man ska köpa en tft skärm är att den ska ha hög uppdateringshastighet under 30ms är att föredra.. Sen ska även kontrasten vara hög >300:1 är där att föredra där..

Sen har en tft som sakt en älsklings upplösning som den ska köras i, i alla lägen. Så tänkt på att ett bra grafikkort är ett måste till en tft-skärm och då gärna med en dvi utgång.

Visa signatur

I was at another crime scene at that time officer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trifler
Värt att notera är att en 15" tft är som en 17" crt.. En 17" som en 19" osv.. (Den synliga bildytan då alltså.. Stämmer inte riktigt 100% men..)

Detta kan väl inte stämma? Skärmtillverkare vill juh få sina skärmar att låta så stora som möjligt så varför skulle de kalla sina 17" för 15" och sina 19" för 17" ??

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazer

Detta kan väl inte stämma? Skärmtillverkare vill juh få sina skärmar att låta så stora som möjligt så varför skulle de kalla sina 17" för 15" och sina 19" för 17" ??

det gör de inte! TFT skärmar har jättesmal ram.. därför blir det 15"... Medans CRT skärmar har en stor ram och där väljer de att mäta en bit utanför "glaset" för att verka större... därför är:
TFT: 15" = CRT 17"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha

det gör de inte! TFT skärmar har jättesmal ram.. därför blir det 15"... Medans CRT skärmar har en stor ram och där väljer de att mäta en bit utanför "glaset" för att verka större... därför är:
TFT: 15" = CRT 17"

en 17" crt skärm har 16" bildyta, och en 15" tft har 15" bild yta så det stämmer inte riktigt det du säger.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Inaktiv

ja ungefär... min 19" är 17,5" så vi möts väl på mitten antar jag
men visst det jag skrev stämmer inte riktigt... men inte ditt heller på m.m hehe så det beror ju på va man menar med inte stämmer..

Permalänk
Medlem

En standard 19" CRT har 18.1" synligt.

Visa signatur

Niklas

Permalänk
Medlem

mattan e så soet=)!

Visa signatur

Diva Of Sweden

Permalänk

Det släpar efter även på en 25 ms...men det vänjer man sig vid efter en timme eller så...

Edit: En Samsung 172b har jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad tror ni om en Sony 18.1 TFT, S81 ???

1280x1024 @85Hz

Lite otydligt med svarstiden för det står 20ms rise time, 10ms fall time,, vad betyder detta??

Om det är 20ms så verkar ju denna skärm väldigt lovande,,, billigare än Samsungs dessutom,,,

vad tror ni ,,, är den nått att satsa på??

/S

Visa signatur

AMD AthlonXP @200x10, 512MB HyperX@cas2, Abit NF7-S 2.0, Maxtor 120gb 7,2krpm, Geforce 3 Ti200@Ti500++, Samsung 48X brännare, Aopen HQ08, 1mbit internetlina