Permalänk

Dator och TV skärm, från mediamarkt.

Tjena, som ovan lyder, ska köpa en ny dator och TV skärm, alltså 1 skärm som klarar av båda. Skärmen ska vara från Mediamarkt, då jag har en check redan på 1500kr därifrån. Skärmen får kosta max 4500kr.
Vad rekommenderar ni? Vad tycks om dessa 2?

Är det lika bra kvalitet om man använder en tvskärm som datorskärm, istället för att använda en skärm gjord för datorer?

http://produkter.mediamarkt.se/store/goteborg-backebol/tv-bil...

http://produkter.mediamarkt.se/store/goteborg-backebol/tv-bil...

Hittade dessa 2 , vilken är bäst?

Finns det någon bättre ni kan hitta? Helst inte över 40tum. Skulle vara fint om man kunde hänga den på väggen också.

Permalänk

Även tillägga att jag spelar spel och kollar livesport på datorn, så bilden ska vara så bra som möjligt, inom den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Snacka om tajming då jag skulle fråga mer eller mindre samma sak precis nu!

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Skrivet av Nompario:

Snacka om tajming då jag skulle fråga mer eller mindre samma sak precis nu!

Gött! Hoppas vi får svar bara :)..

Permalänk
Medlem

Det finns säkert någon magisk gräns då tv:n börjar prestera samma som skärmen eller mera, men då borde ju det vara mer eller mindre standard bland flera att ha tv ist för skärm i dagens läge.

Visa signatur

ASUS PRIME Z370-A - Intel Core i5 8600K 3.6 GHz 9MB - Corsair Hydro H115i - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000MHz CL15 Vengeance RGB - ASUS GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC V2 - Corsair Carbide Air 540 - Corsair RM750x 750W - Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB - Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved (1000R) 240 Hz QLED - Windows 10 Eng 64-bit

Permalänk
Medlem

En TV presterar sämre en datorskärm i de flesta applikationer.

Upplösningen är lägre (lycka till att hitta TV >1080p), och definitivt i relation till storleken.

Hur nära kommer du sitta skärmen?
Kommer du ha den på väggen i andra sidan vardagsrummet som en normal TV så borde det gå bra.

Hur får du in TV i skärmen? HDMI från en box? Antennsladd från väggen? Måste TV'n ha inbyggd mottagare? Kan du sätta ett TV-kort i din dator istället så du kan skaffa dig en datorskärm modell större (~30")?

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av aniron:

En TV presterar sämre en datorskärm i de flesta applikationer.

Upplösningen är lägre (lycka till att hitta TV >1080p), och definitivt i relation till storleken.

Hur nära kommer du sitta skärmen?
Kommer du ha den på väggen i andra sidan vardagsrummet som en normal TV så borde det gå bra.

Hur får du in TV i skärmen? HDMI från en box? Antennsladd från väggen? Måste TV'n ha inbyggd mottagare? Kan du sätta ett TV-kort i din dator istället så du kan skaffa dig en datorskärm modell större (~30")?

Genom antennsladd.
Förstod inte det sista.

Så även om en tv är 1900x1080p så kommer den inte ha lika bra upplösning som en datorskärm?
Tvn kommer vara hängandes lite mer än 1 meter ifrån mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsson112:

Genom antennsladd.
Förstod inte det sista.

Så även om en tv är 1900x1080p så kommer den inte ha lika bra upplösning som en datorskärm?
Tvn kommer vara hängandes lite mer än 1 meter ifrån mig.

Tv:n kommer ha samma upplösning men inte samma "pixeltäthet", att ha 1920x1080 på en 50" tv på samma avstånd som en datorskärm på halv storleken och samma upplösning är långt ifrån samma sak.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Skrivet av ericsson112:

Genom antennsladd.
Förstod inte det sista.

Så även om en tv är 1900x1080p så kommer den inte ha lika bra upplösning som en datorskärm?
Tvn kommer vara hängandes lite mer än 1 meter ifrån mig.

En TV på över 30" kommer inte vara bättre än en dataskärm. Testade med min 24" och en 37"s TV (1920*1080 på båda) och kan säga att det är hemskt! Så köp inte en TV till datorn utan en "data"skärm, eftersom att TV'n är gjord för att få in bild genom en boxer eller annan modul och inte hdmi (om inte xbox, ps3 etc.) så kommer bilden aldrig att bli lika bra som en dataskärm eftersom att dataskärmar är gjorda för datorer.

//Erik

Permalänk
Skrivet av ninjamopeden:

En TV på över 30" kommer inte vara bättre än en dataskärm. Testade med min 24" och en 37"s TV (1920*1080 på båda) och kan säga att det är hemskt! Så köp inte en TV till datorn utan en "data"skärm, eftersom att TV'n är gjord för att få in bild genom en boxer eller annan modul och inte hdmi (om inte xbox, ps3 etc.) så kommer bilden aldrig att bli lika bra som en dataskärm eftersom att dataskärmar är gjorda för datorer.

//Erik

Är det stor skillnad eller? Jag kommer använda HDMI kabel till datorn, om det nu gör någon skillnad?
Tacksam för svar alla.

Permalänk
Moderator
Moderator

TV-apparater brukar ha mer betydligt mer input lag än skärmar och är man någorlunda känsligt för det så kommer man märka det väldigt mycket vid ev. spelande men även vid normal användning. Finns dock undantag, vissa är snabba och vissa har speciella "game mode"-lägen som förbättrar det, men man får forska lite på det. Har själv använt en TV som skärm en period och skulle inte rekommendera det om man inte hittar en med väldigt låg input lag.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av TheDaemon:

TV-apparater brukar ha mer betydligt mer input lag än skärmar och är man någorlunda känsligt för det så kommer man märka det väldigt mycket vid ev. spelande men även vid normal användning. Finns dock undantag, vissa är snabba och vissa har speciella "game mode"-lägen som förbättrar det, men man får forska lite på det. Har själv använt en TV som skärm en period och skulle inte rekommendera det om man inte hittar en med väldigt låg input lag.

Ok tack! Får kolla upp det.

Permalänk
Skrivet av ericsson112:

Är det stor skillnad eller? Jag kommer använda HDMI kabel till datorn, om det nu gör någon skillnad?
Tacksam för svar alla.

Hej, har för mig att bara HDMI funkar till moderna TV apparater. Men som nämnt tidigare i tråden så är det inte lika stor pixel täthet eftersom att skärmen är större = en mycket kornigare bild på nära håll + att musen hänger efter helt generellt, så det är inte behagligt med en tv som data skärm.

Permalänk
Medlem

det är varken upplösning eller "lagg"* som är det största problemet med att använda en "TV" som monitor, det är ljusstyrkan.

en TV kommer helt enkelt att bli väldigt tröttsam för ögonen i vanligt skrivbordsanvändande, för spel är det iof mindre märkbart om det är vad man sysslar med mest.

* detta kan minskas genom att stänga av diverse bildförbättrande funktioner.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

det är varken upplösning eller "lagg"* som är det största problemet med att använda en "TV" som monitor, det är ljusstyrkan.

en TV kommer helt enkelt att bli väldigt tröttsam för ögonen i vanligt skrivbordsanvändande, för spel är det iof mindre märkbart om det är vad man sysslar med mest.

* detta kan minskas genom att stänga av diverse bildförbättrande funktioner.

Får se hur det blir! Tack för svar!