ITU standardiserar UHDTV för framtidens tv-sändningar

Permalänk
Medlem

Grymt uppskattat, men jag hade nästan hellre haft det i ett skönare format än 16:9 så att man slipper betala 20k (när priserna har sänkts:P) för att titta på en strimma film i mitten och två tjocka svarta ränder runt om...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem

Haha känns lite kul att nu när jag tänker efter så kom jag på att vi inte har en enda 1080p skärm här hemma 2 tjocktvs, 2 bärbara med låg upplösning, och min datorskärm med 1680x1050

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Eftersom jag har en projektor och duk på 117 tum känner jag att upplösningen kan vara lite dålig emellanåt. 1080p är fortfarande bra men varför förakta något som är bättre?

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem

8K var nytt för mig, men annars är väl 4K en rätt gammal standard, fast bara de facto och inte officiell då kanske.

8K blir lämpligt när det börjar säljas oled-skärmar på rulle som täcker en helvägg. Om 10 år.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Lycka till att skyffla de datamängderna med dagens infrastruktur.

Permalänk
Skrivet av backfeed:

8K var nytt för mig, men annars är väl 4K en rätt gammal standard, fast bara de facto och inte officiell då kanske.

8K blir lämpligt när det börjar säljas oled-skärmar på rulle som täcker en helvägg. Om 10 år.

Själva upplösningen är inte nytt.
Dock handlar detta om standarder i kombination med uppdateringsfrekvens, färgdjup och förmodligen hur det ska sändas till hushållen.

Kommer bli dyrt att byta ut alla filmer till 4K Blu-Rays istället. :/ Får börja spara nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag trodde standarden precis sattes?

Öh.. ja, jo... alltså... det jag menade var att de skrev att det kommer att implementeras om åtta år. Måste börja med dubbla koppar kaffe igen tror jag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Såg en scen ur StarWars I på Sony HQ "The Square" 2010. 4k på 300 tum. Rätt mäktigt och fantastisk skärpa och bild. Dock har jag inte den platsen hemma. Hoppas man i så fall ser till att vi får 2.35:1 också.

Visa signatur

WORKHORSE: [Graphite 380T] [2x512GB SSD + 4TB] [MSI Z97i GAMING ACK] [Intel i7 4790K] [32GB 2400Mhz RAM] [HD7870, 2st 27" Dell U2713] [Corsair CX430]. Windows 8.1
ÖVRIGA: iPad mini, iPhone 6, MBA, Mac mini, labdatorer, samt servrar/storage i egen hall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teejee:

Du behöver multiplicera med tre också för RGB, så ca 125MB per frame blir det

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bredd * höjd * bits per pixel / bits per byte, vilket då blir 41.5 MiB. RGB lagras då i pixeldatan.

Permalänk

Med den nya tekniken kommer vi alltså upp i över 30 miljoner pixlar, från 2 miljoner i dagsläget. Det är imponerande, men det blir mer intressant då vi gör samma hopp igen.

Ögonen samlar information om bilden med sina sammanlagda 250 miljoner fotoreceptorer, som kan utgöra punkter i hela vårt synfält. Men densiteten är högre i ögats centrala synfält och ögonens snabba rörelser tillåter att mer information än så hämtas: kanske 500 miljoner pixlar över hela synfältet vore en ideal upplösning?

Kanske hjärnan hade uppfattat bilden som ett verkligt objekt, och vi inte hade kunnat urskilja TV:n med ett stort fyrkantigt hål i väggen. Man gör antagandet att uppdateringsfrekvensen, färgåtergivning och 3D-tekniken skulle hänga med den utvecklingen.

Edit: Efter man nått den nivån kanske det inte finns någon anledning att förbättra upplösning mer, och man börjar utveckla andra aspekter - i alla fall tills människan har augmenterat sina sensoriska fakulteter så att även giga-pixel teknik inte tillåter 'suspension of disbelief' längre och pixel hetsen drar igång igen!

Permalänk
Skrivet av Greenpapw:

Med den nya tekniken kommer vi alltså upp i över 30 miljoner pixlar, från 2 miljoner i dagsläget. Det är imponerande, men det blir mer intressant då vi gör samma hopp igen.

Ögonen samlar information om bilden med sina sammanlagda 250 miljoner fotoreceptorer, som kan utgöra punkter i hela vårt synfält. Men densiteten är högre i ögats centrala synfält och ögonens snabba rörelser tillåter att mer information än så hämtas: kanske 500 miljoner pixlar över hela synfältet vore en ideal upplösning?

Kanske hjärnan hade uppfattat bilden som ett verkligt objekt, och vi inte hade kunnat urskilja TV:n med ett stort fyrkantigt hål i väggen. Man gör antagandet att uppdateringsfrekvensen, färgåtergivning och 3D-tekniken skulle hänga med den utvecklingen.

Edit: Efter man nått den nivån kanske det inte finns någon anledning att förbättra upplösning mer, och man börjar utveckla andra aspekter - i alla fall tills människan har augmenterat sina sensoriska fakulteter så att även giga-pixel teknik inte tillåter 'suspension of disbelief' längre och pixel hetsen drar igång igen!

Intressant, förutsätter inte det att vi har skärmen precis framför näsan, eller ännu närmre, och det är det väl inte så många som har?!

Du kan ju exempelvis se att den fånigt lågupplösta skärmen på OS stadion i london ändå gav en ganska hel bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StabTheDrama:

Själva upplösningen är inte nytt.
Dock handlar detta om standarder i kombination med uppdateringsfrekvens, färgdjup och förmodligen hur det ska sändas till hushållen.

Trodde att det redan fanns en färdig standard som innefattade allt detta för 4K, men jag har allt bara fantiserat.

Skrivet av StabTheDrama:

Kommer bli dyrt att byta ut alla filmer till 4K Blu-Rays istället. :/ Får börja spara nu.

Hehe, no shit. Fast jag är less på filmbranschens omsläppande i nya format för att kunna ta betalt en gång till, så jag kommer inte att uppgradera nästa gång. Vhs -> dvd -> bluray, nu får det räcka.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Allmänt trevligt ja, men "oj, hur ska dagens grejer klara av att driva detta?". Det kanske de inte klarar av, med "grejerna" som finns på marknaden då när upplösningarna är aktuella borde klara av det.

Allt går framåt och det blir nog bra de här ska vi se.

Visa signatur

BenQ XL2420T | NZXT H440W | Corsair AX1200 | Maximus VIII Hero | i7 6700K | FD Kelvin s24 | 32gb DDR4 | R9 390 Nitro | Windows 10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karelazi:

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det bredd * höjd * bits per pixel / bits per byte, vilket då blir 41.5 MiB. RGB lagras då i pixeldatan.

Du är ute och cyklar.

Det är inte bits per pixel, det är bits per kanal. Med 10-bit menas i det här fallet 10 bitar rött, 10 grönt, 10 blått, så totalt 30 bitar per pixel. Således 41.5 x 3 = 124.5

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av smurfisen2k:

Intressant, förutsätter inte det att vi har skärmen precis framför näsan, eller ännu närmre, och det är det väl inte så många som har?!

Jag tänkte mer att skärmen skulle täcka hela synfältet och motsvara eller överstiga antalet 'punkter' den mänskliga ögat samlar in - om det nu är glasögon på nära håll eller en stor skärm på några meters håll spelar ingen roll i sak, men det första vore nog svårare till att börja med, med tanke på pixel-densiteten som skulle krävas.

Permalänk
Skrivet av ASBR:

Du måste ju nästan ha en 50" i knät för att dra nytta av 1080p.
Och om man nu har det, och har bra syn, och tekniskt sett kan se en viss skillnad mellan 720p och 1080p vid direkt jämförelse, gör det att en film i 720p inte går att se längre, bara för att man vet att bilden kan vara aningens aningens skarpare?
Intressant det där, tror många inte bryr sig ett skit utan de njuter av filmen istället, medan andra sätter på paus och tar fram förstoringsglaset ...

Är nog rätt mycket placebo med i spelet också ... 1080p MÅSTE ju se bättre under alla omständigheter, så därför tycker man det också.

http://carltonbale.com/1080p-does-matter/

Huruvida man ser pixlarna eller inte är bara en liten del av det. Högre upplösning = större arbetsyta, möjlighet till större paneler samt till fler färgnyanser. För att bara nämna några fördelar.

Permalänk
Skrivet av Blomman1337:

Allmänt trevligt ja, men "oj, hur ska dagens grejer klara av att driva detta?". Det kanske de inte klarar av, med "grejerna" som finns på marknaden då när upplösningarna är aktuella borde klara av det.

Allt går framåt och det blir nog bra de här ska vi se.

Hehe ens idag har vi ju knappt något vidare HDTV-utbud, ändå gått över 6-7 år nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Och fortfarande så producerar svensk TV i princip allt i SD

Jasså? Kan du nämna ett exempel? Mig veterligen finns det ingen nyproduktion enbart i SD idag. Inte i Sverige i alla fall. Nästan alla västerländska kanaler finns i HD också numera.

Permalänk
Medlem

Trevligt att utvecklingen går framåt, 1080p börjar kännas lite lågupplöst nu för tiden

Permalänk
Skrivet av light44:

Eftersom jag har en projektor och duk på 117 tum känner jag att upplösningen kan vara lite dålig emellanåt. 1080p är fortfarande bra men varför förakta något som är bättre?

Ja själv kör jag ju på 800x600 på 100", lite lågupplöst men helt okej till film och spel IMO.

Är högre upplösning det du prioriterar högst? Finns det andra delar som är viktigare enligt dig? Kan det bli för hög upplösning?

Skrivet av Grumbledock:

Trevligt att utvecklingen går framåt, 1080p börjar kännas lite lågupplöst nu för tiden

Även till dig undrar jag lite över din situation, när är 1920x1080 för lågupplöst?

Permalänk
Medlem

En projektor med detta tack.

Snart är vi där

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Även till dig undrar jag lite över din situation, när är 1920x1080 för lågupplöst?[/QUOTE"]

när man kollar film på en 70" skärm skulle inte ännu skarpare bild skada, och som någon skrev tidigare så vore en upplösning med så många pixlar att det ser ut som att fotbollsmatchen pågår i ditt vardagsrum vara den absolut optimala digitala upplevelsen. Var inte kritiska till ny teknik, Snälla

Permalänk
Medlem

Var är 2,35:1???

Visa signatur

Cooler Master MasterBox NR200P | Asus ROG Strix Z490-I Gaming | Intel Core i7 10700K | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC | Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3200MHz 32GB | Samsung 970 EVO Plus Series 1TB | Be Quiet! Pure Rock 2 Black | Corsair SF750 Platinum | LG UltraGear 34GN850 | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av jk60571:

när man kollar film på en 70" skärm skulle inte ännu skarpare bild skada

Jag tror inte pixlarna är den största boven i dramat just där - optik/filmkameror ger helt enkelt inte oändligt bra/skarp/brusfri bild.
Ännu i alla fall
Ungefär som en mobilkamera med 10MP, det ser oskarpt och grynigt ut, men fler pixlar hjälper inte till annat än att sälja extra många ex p.g.a. pixel-hypen

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

och sen x3 igen för att det ska vara eyefinity/surround, så 375MB/frame

så issåfall skulle en vanlig film på 120min/60fps skulle alltså ta 54tb? om det alltså tar 125mb/frame

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ASBR:

Jag tror inte pixlarna är den största boven i dramat just där - optik/filmkameror ger helt enkelt inte oändligt bra/skarp/brusfri bild.
Ännu i alla fall
Ungefär som en mobilkamera med 10MP, det ser oskarpt och grynigt ut, men fler pixlar hjälper inte till annat än att sälja extra många ex p.g.a. pixel-hypen

Irrelevant liknelse. Fler megapixlar i kameran ger en fysiskt sett större bild och inte bättre skärpa.

Fler pixlar på skärmen med bibehållen storlek ger högre pixeldensitet, således högre skärpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Till alla som anser att vi inte har något behov av högre upplösning utan att vi har uppnått perfektion i 1080p föreslår jag att rota i föråden efter några VHS-band och en spelare. För inte allt för många år sedan var det helt okej, ganska schyst till åt med, eller bara tänka tillbaka tills när man först började kolla på dvd. Det såg underbart perfekt ut, men ingen som har sett en film HD tycker är dvder ser perfekta ut längre. Inte om synen är som den ska i varje fall. Det handlar om utveckling och borde ha skett för länge sedan. 1080p har snart gjort sitt i min mening åtminstone som den roll den har idag, den dumma "full hd" standarden har hämmat utveckling länge nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Får man ju hoppas att bredband och tjänster för filmköp, hyrning och streamning hållet takten också.
Vill inte ha en ny skiva som man måsta sammla på och som sen ska så o sammla dam för man iaf lagt ner den på en HD.

Permalänk
Medlem

Har svårt att se TV sändningar i dessa format, i synnerhet i sverige.
En vanlig HD sändning ligger runt 4-8mbit, och leverantörerna har redan problem att lyckas leverera dem problemfritt, fiber rätt in i tvn lär det nog bli som gäller iframtiden.

Permalänk
Medlem

Om man köper 3 stycken av 8k och sätter dem på väggarna som fönster (och visar omgivningen). Måste man då ha riktiga fönster?
Snart kanske man kan bygga husen så att lägenheten är i mitten av byggnaden

Ja, jag vet... Vi behöver ljus från solen, men det skulle vara ett roligt sak att testa.
Allt ser frid och fröjd ut, men sedan när man kommer ut på riktigt så har jorden blivit ett moln av lava.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)