Permalänk
Medlem

Nytt moderkort för högre minne?

Hejsa hejsan.
Är ny här, blev d för ett par timmar sedan
Har en HP dv9000 (laptop) med intels centrino duo
Min undran är går det att bytta till ett annat moderkort? så man kan skaffa högre minnes kapacitet, skulle behöva 4gb
Om det går förslag på kort å minnes typ skulle uppskattas. Som det är nu så har ja 2gb och det är max.

Permalänk
Medlem

Går går det väll. Men det är jobbigt som in i satan på en laptop..

Permalänk
Medlem

Då måste du hitta ett från en laptop där alla skruvhål, kontakter, chip som behöver kylning sitter på exakt samma ställen för att få de att fungera.

Kort sagt nej
(De skulle kanske gå om de fanns en nyare revision av din laptop som stödjer mer minne men de känns inte så troligt.)

Dessutom kan du köpa en beggad laptop med bättre prestanda än den du har för ungefär samma peng som de skulle kosta, så de skulle inte kännas värt de ens om de gick.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av And73:

Hejsa hejsan.
Är ny här, blev d för ett par timmar sedan
Har en HP dv9000 (laptop) med intels centrino duo
Min undran är går det att bytta till ett annat moderkort? så man kan skaffa högre minnes kapacitet, skulle behöva 4gb
Om det går förslag på kort å minnes typ skulle uppskattas. Som det är nu så har ja 2gb och det är max.

Instämmer med övriga, du bör även beakta de trådar som finns härinne ang bla dv9000. Kort sagt är hps pavillion serier mkt kända för att "gå en alldeles för tidig död till mötes" pga feldesignad kylning till gpun. Kan ta min egen dv9000 som exempel: då den inte skulle flyttas ställdes den redan som ny på kylplatta, under första året då garantin fortfarande gällde, utförde jag "operation dammrensning" 3 ggr utan att dela burken. Dagen efter att garantin gått ut dela jag burken, ny dammrensning, samt bort med "fönsterkittet" till orginalkylpasta och dit med arctic silver 5 ist. Bytte även thermalpad till bättre. Sen ihop med burken, nöjd med min insats hoppades jag att burken nu skulle bli "långlivad". Hmm, jo den blev totalt lite drygt 2 år gammal innan gpun dog för mig...... Kvalificerat skrot är min åsikt ang dv9000.

Kolla gärna denna länk så ser du vad som kan bli aktuellt om gpun dör: http://www.youtube.com/watch?v=bnkQNmKauEc

Permalänk
Medlem

Ahh okej, misstänkte detta för inget e ju enkelt här i världen
Men tack så mycket alla.