Nvidias planering går i stöpet – Maxwell försenas med ett år

Permalänk
Medlem

Det passar bra. Då kommer den i samma veva som Intels krympta förfining av Haswell på 14nm, Broadwell.
Maxwell och Broadwell låter väl som en bra duo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomhas:

Det inlägget <3 Håller med. Man kan ju vara lojal mot ett märke, det är hälsosamt men att rabiat försvara allt och trolla fram fakta och siffror är bara sorgligt.

+1
Absolut. Jag håller med dig. I en annan tråd var det en kille som med näbbar och klor ville försvara EA och BF3 när några av oss kritiserade deras affärsmetoder och vissa saker i spelet. Vi var både "smågrabbar", "okunniga" och "gnälliga" för att vi tyckte annorlunda. En sann fanboy alltså.

Hur orkar de hålla på så här? Alla produkter passar inte alla. Det är tillåtet att tycka olika och det är helt okej att kritisera också. Hur jävla många spel gillar inte jag som vissa andra rent av hatar? Visst kan jag motargumentera om någon kritiserar något jag gillar, men det är helt idiotiskt att försöka inbilla sig att man vet bättre för det.

Nåja, de växer väl också upp så småningom. En del blir aldrig vuxna och i vissa fall är detta också helt okej ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

2011 - Fermi
2012 - Kepler GK104
2013 - Kepler GK110
2014 - Maxwell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

+1
Absolut. Jag håller med dig. I en annan tråd var det en kille som med näbbar och klor ville försvara EA och BF3 när några av oss kritiserade deras affärsmetoder och vissa saker i spelet. Vi var både "smågrabbar", "okunniga" och "gnälliga" för att vi tyckte annorlunda. En sann fanboy alltså.

Hur orkar de hålla på så här? Alla produkter passar inte alla. Det är tillåtet att tycka olika och det är helt okej att kritisera också. Hur jävla många spel gillar inte jag som vissa andra rent av hatar? Visst kan jag motargumentera om någon kritiserar något jag gillar, men det är helt idiotiskt att försöka inbilla sig att man vet bättre för det.

Nåja, de växer väl också upp så småningom. En del blir aldrig vuxna och i vissa fall är detta också helt okej ^^

Man har inom psykologin kommit fram till att människor alltid försvarar sina val (även om de är sämre/fel)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man har inom psykologin kommit fram till att människor alltid försvarar sina val (även om de är sämre/fel)

Det är alltså något fel på mig eftersom jag faktiskt kan bita i det sura äpplet när jag vet att jag har fel eller gjorde ett sämre val?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

Det är alltså något fel på mig eftersom jag faktiskt kan bita i det sura äpplet när jag vet att jag har fel eller gjorde ett sämre val?

Jag tror du gör det utan att veta det. När du väljer vissa matvaror på ICA osv.

Att erkänna att man har fel är en annan sak och det tror jag som du själv sagt har en del med mognad att göra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Alltid är det TSMCs fel när det handlar om Nvidia och förseningar 8)

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Allt du säger stämmer + att AMDs kort presterar sämre i de flesta fall. Samtidigt är det första iterationen av GCN medan nVidia är på 3:e iterationen av Tesla.

78x0 är en väldigt prisvärd serie. Samtidigt så klarar den inte BF3 i Ultra på 1080p.

Det gör däremot GTX670.

Allt handlar om vad man har för behov. Jag är supernöjd med mitt GTX670, var samtidigt väldigt nöjd med 6870 dessförinnan.

Tycker mitt 7870 karar BF2 på Ultra i 1080p alldeles utmärkt, i MP... Visserligen överklockat till 1150 MHz Core och 1400 MHz minne (gånger massa hit och dit, så det står i Afterburner iaf)... utan att öka Power Limit dessutom. Sedan kanske det inte går i fullt 60 fps men att säga att det inte klarar det är väl en liten överdrift?

Idag kan du få det för ca 2700:- (i välkända butiker)... Det gör dessutom GTX 670 i runda slängar 800 kr dyrare. För 800 kr kan man få en 120 Gb SSD... Som jag lätt skulle tagit istället. Men som du säger, allt handlar såklart om behov. Båda lagens kort är helt enkelt grymma just nu!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Man har inom psykologin kommit fram till att människor alltid försvarar sina val (även om de är sämre/fel)

"Alltid" är nog att ta i men nog är det så. Konfirmeringsbias kallas det om jag inte blandar ihop någonting nu. Det innebär att människor omedvetet prioriterar intagande av information som bekräftar sina val.

Sedan har vi någonting som heter kognitiv dissonans, vilket innebär att folk i stora drag ändrar åsikter och beteende för att minska obehag och stress. Detta leder t.ex. till att människor, när de känner på sig att de gjort ett dåligt köp, undermedvetet förnekar detta och stöter känslorna ifrån sig för att återställa balans och harmoni i kroppen.

Förnekelsen över att man haft/gjort fel kan även stärkas om man har en grupp som stödjer ens köp/teori vilket gör att extremt starka bevis mot ens förhållningssätt kan förnekas. Tror det finns en del som lider av detta på Sweclockers...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrNeikter:

Då får ATI en chans att komma ikapp lite då.

Ikapp? Tycker dom ligger jämsides

Visa signatur

♪ ♪ (っ◕‿◕)っ ♥ Nvidia ♥ (♥♥,) ♪ ♪

AMD

Permalänk
Avstängd

Sitter fortfarande med ett väldigt gammalt 5870 men tack vara att konsolerna har förstört spelmarknaden så kan jag fortfarande spela alla spel som jag har provat på high.
Misstänker att Nvidia valt att vänta på dom nya konsolerna för försäljningen måste ha sjunkit kraftigt på highend gpu eftersom dom inte behövs längre.

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av SideWinder86:

Ikapp? Tycker dom ligger jämsides

Amd fick ut sina kort före nvidia. 7870 är de kortet flest köper idag, eller 670. Vad tror ni?

(Källa:mitt eget huvud. )

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Skrivet av kaya:

Sitter fortfarande med ett väldigt gammalt 5870 men tack vara att konsolerna har förstört spelmarknaden så kan jag fortfarande spela alla spel som jag har provat på high.
Misstänker att Nvidia valt att vänta på dom nya konsolerna för försäljningen måste ha sjunkit kraftigt på highend gpu eftersom dom inte behövs längre.

Stör mig något kolossalt på att jag inte köpte ett sådant när det släpptes, lätt det kortet som hållt bäst per krona sen det släpptes. Istället köpte jag ett 5770...:<

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk

AMD samt Nvidia ligger hack i häl numera. om det nu är så att Nvidia får vänta ligger ju AMD före?

Tror inte GK110 kommer då det är Tesla... kortet är väll inte designat för "Spel" utan till GPGPU?

Reserverar mig för att ha helt åt helvete fel men det var så jag uppfattade kortet när jag läste om det

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Stör mig något kolossalt på att jag inte köpte ett sådant när det släpptes, lätt det kortet som hållt bäst per krona sen det släpptes. Istället köpte jag ett 5770...:<

Skickades från m.sweclockers.com

5770 har väl om något hållt bättre per krona. Den prestandan är inte många hundra billigare idag än den var då. 5870 gick ju på några tusingar då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag tror du gör det utan att veta det. När du väljer vissa matvaror på ICA osv.

Att erkänna att man har fel är en annan sak och det tror jag som du själv sagt har en del med mognad att göra.

Jag har lite svårt att se din jämförelse här. När jag handlar på "ICA" väljer jag vissa matvaror och sedan försvarar mitt val av dessa, även om de bevisligen är sämre än några andra varor? Nej, så funkar inte jag.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av roykio:

AMD samt Nvidia ligger hack i häl numera. om det nu är så att Nvidia får vänta ligger ju AMD före?

Tror inte GK110 kommer då det är Tesla... kortet är väll inte designat för "Spel" utan till GPGPU?

Reserverar mig för att ha helt åt helvete fel men det var så jag uppfattade kortet när jag läste om det

Finns källor som säger det ena och det andra om GK110.. Först skulle det vara ett kort i GTX 6xx serien.. Sedan skulle det vara GTX 7xx serien för att sedan ändras till att det aldrig var tänkt som ett kort för konsumenterna utan skulle vara ett Tesla kort. Nu florerar det igen rykten om att det faktiskt ska vara GTX 780 som ska gå under namnet GK110.. Så summan av det hela.. Vi vet inte.. Och Nvidia verkar absolut inte veta.. Så vi kan alla spekulera. Min spekulation är att GK110 kommer att bli som HD7990.. Det skrotas eller kommer i någon annan form.

Skrivet av heatm:

"Alltid" är nog att ta i men nog är det så. Konfirmeringsbias kallas det om jag inte blandar ihop någonting nu. Det innebär att människor omedvetet prioriterar intagande av information som bekräftar sina val.

Sedan har vi någonting som heter kognitiv dissonans, vilket innebär att folk i stora drag ändrar åsikter och beteende för att minska obehag och stress. Detta leder t.ex. till att människor, när de känner på sig att de gjort ett dåligt köp, undermedvetet förnekar detta och stöter känslorna ifrån sig för att återställa balans och harmoni i kroppen.

Förnekelsen över att man haft/gjort fel kan även stärkas om man har en grupp som stödjer ens köp/teori vilket gör att extremt starka bevis mot ens förhållningssätt kan förnekas. Tror det finns en del som lider av detta på Sweclockers...

Summan av det hela.. Fanboyism De försöker hänvisa till sina egna köp som "bra" genom att antingen förneka allt som säger något annat eller försöka hitta likasinnade och förneka allt som säger emot dessa. Detta görs oftast genom att antingen blunda för verkligheten eller gå till personangrepp mot de som har en annan åsikt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Summan av det hela.. Fanboyism De försöker hänvisa till sina egna köp som "bra" genom att antingen förneka allt som säger något annat eller försöka hitta likasinnade och förneka allt som säger emot dessa. Detta görs oftast genom att antingen blunda för verkligheten eller gå till personangrepp mot de som har en annan åsikt.

Jag gillar verkligen hur du tänker och jag håller med dig. Det märkliga med det här beteendet är att jag inte har sett det före tiden då persondatorer blev mer eller mindre en norm i varje hushåll. Nej, nu har jag faktiskt fel, det förekom faktiskt på den tiden då vissa ville ha Nintendo och andra SEGA ^^

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osca_r_00:

Prestandaindex är mer rättvist då alla kepler kort har en fördel i Bf3!

http://www.sweclockers.com/recension/15750-nvidia-geforce-gtx... Derp

Dock får BF3 anses som viktigare eftersom folk faktiskt spelar BF3 till skillnad från resten av spelen i testrundan. Precis som att det får anses viktigare än t.ex spel som Minecraft eller LoL eftersom de flesta kort klarar fps väl över 60 ändå.
Det är inte orättvis slump att folk tittar på BF3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Finns källor som säger det ena och det andra om GK110.. Först skulle det vara ett kort i GTX 6xx serien.. Sedan skulle det vara GTX 7xx serien för att sedan ändras till att det aldrig var tänkt som ett kort för konsumenterna utan skulle vara ett Tesla kort. Nu florerar det igen rykten om att det faktiskt ska vara GTX 780 som ska gå under namnet GK110.. Så summan av det hela.. Vi vet inte.. Och Nvidia verkar absolut inte veta.. Så vi kan alla spekulera. Min spekulation är att GK110 kommer att bli som HD7990.. Det skrotas eller kommer i någon annan form.

GK11x är 7x0-serien. Det som ryktades bli GTX 680 var GK100.
GK100 blev nerlagd då den blev för stor och varm.

Folk förväxlar GK100 med GK110 bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Varför då? Ännu roligare att titta på alla stackare som köper en konsol för 6000-ish kr och så är den redan flera generationer gammal.

Varför då? Jo, för att spelföretagen prioriterar konsol före PC som sedan portas till PC-plattformen.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

GK11x är 7x0-serien. Det som ryktades bli GTX 680 var GK100.
GK100 blev nerlagd då den blev för stor och varm.

Folk förväxlar GK100 med GK110 bara.

Och det enda vi vet om GK110 med någorlunda säkerhet än så länge är att Nvidia tänker släppa det som Tesla någon gång runt årsskiftet. Jag har inte sett några direkta indikationer på att det dyker upp som Geforce också men det är ju inte omöjligt. Själv tror jag, och jag vet att jag inte är ensam om det, att Nvidia har börjat differentiera sina grafikkort. Det gick ju sådär att bygga ett kort som skulle vara bra på både spel och GPGPU. Resultatet var Fermi som var omotiverat varm och komplicerad för spel. Det verkar ju rätt logiskt att de nu satsar på två olika serier för olika uppgifter. Det är därför de har designat GK104 som är mer lik AMDs förra generation med en mycket enklare minneskontroller och skippad hotclock och så vidare. Enklare och därmed billigare att tillverka och inget av det som klipptes bort saknas i ett Geforce eftersom GPGPU-prestanda i princip är helt ointressant i ett spelkort. AMD har istället valt att gå ett steg närmare Fermi med sin GCN vilket också är logiskt då AMD har som mål att få in mer GPGPU även för vanliga användare. Det skulle ge deras APUer ett rejält lyft men för det krävs mer generell prestanda än ett traditionellt grafikkort.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av OlleTheGreat:

Dock får BF3 anses som viktigare eftersom folk faktiskt spelar BF3 till skillnad från resten av spelen i testrundan. Precis som att det får anses viktigare än t.ex spel som Minecraft eller LoL eftersom de flesta kort klarar fps väl över 60 ändå.
Det är inte orättvis slump att folk tittar på BF3.

BF3 är dock inte representativt för hur Radeon fungerar i andra titlar, det är just i detta spel de har detta prestandaproblem.

Som alltid bör man ju titta på de spel som är relevanta för en själv då det alltid kan skilja lite mellan korten i olika titlar. Att bara gå på BF3, speciellt om man inte ens spelar BF3, är en extremt dålig taktik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quna:

+1
Absolut. Jag håller med dig. I en annan tråd var det en kille som med näbbar och klor ville försvara EA och BF3 när några av oss kritiserade deras affärsmetoder och vissa saker i spelet. Vi var både "smågrabbar", "okunniga" och "gnälliga" för att vi tyckte annorlunda. En sann fanboy alltså.

Hur orkar de hålla på så här? Alla produkter passar inte alla. Det är tillåtet att tycka olika och det är helt okej att kritisera också. Hur jävla många spel gillar inte jag som vissa andra rent av hatar? Visst kan jag motargumentera om någon kritiserar något jag gillar, men det är helt idiotiskt att försöka inbilla sig att man vet bättre för det.

Nåja, de växer väl också upp så småningom. En del blir aldrig vuxna och i vissa fall är detta också helt okej ^^

Precis. Kan ha (vill inte trampa någon på tån) med den sjunkande medelåldern här på Swec att göra.. Visst finns det alltid undantag men det är sällan 25+are som trollar trådar.

Visa signatur

"Du vet väl att fildelning är förbjudet! Köp en till frugan också"

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

"Alltid" är nog att ta i men nog är det så. Konfirmeringsbias kallas det om jag inte blandar ihop någonting nu. Det innebär att människor omedvetet prioriterar intagande av information som bekräftar sina val.

Sedan har vi någonting som heter kognitiv dissonans, vilket innebär att folk i stora drag ändrar åsikter och beteende för att minska obehag och stress. Detta leder t.ex. till att människor, när de känner på sig att de gjort ett dåligt köp, undermedvetet förnekar detta och stöter känslorna ifrån sig för att återställa balans och harmoni i kroppen.

Förnekelsen över att man haft/gjort fel kan även stärkas om man har en grupp som stödjer ens köp/teori vilket gör att extremt starka bevis mot ens förhållningssätt kan förnekas. Tror det finns en del som lider av detta på Sweclockers...

Intressant!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

5770 har väl om något hållt bättre per krona. Den prestandan är inte många hundra billigare idag än den var då. 5870 gick ju på några tusingar då...

Tror det gick under eller runt 3k.. 5770 funkade men jag hade haft roligare med ett 5870 och kanske inte behövt bytt till ett 670 nu utan väntat en gen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Tror det gick under eller runt 3k.. 5770 funkade men jag hade haft roligare med ett 5870 och kanske inte behövt bytt till ett 670 nu utan väntat en gen till.

Skickades från m.sweclockers.com

Har för mig 5870 lanserades med en prislapp runt ca 3300-3500, men
pga bristande konkurrens kunde de höja priset till närmare 4000 ett tag.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Valiumballong:

Alltid är det TSMCs fel när det handlar om Nvidia och förseningar 8)

Endera det eller så ska vi som kunder helt enkelt börja nöja oss med att kiseltillverkarna helt enkelt inte tar lika stora kliv och håller sig till enklare designer.

Som redan påpekats så har vissa drabbats klart hårdare av TSMCs problem än andra. Men tittar man igen så inser man att väldigt många av de som har problem är de som försökt sig på lite mer aggressiva designer. Mest drabbad här är nog Qualcomm och deras ARM CPU "Krait" samt de företag som försökt sig på ARM Cortex A15 baserade designer (A15 är en CPU som man mer eller mindre anser kräver 28nm eller mindre). Det är enorm brist på SoC:er baserade på Krait och vi har ännu inte ens sett den första konsumentprodukten på marknaden baserad på A15, trots att man initialt hoppades på en tidig 2012 lansering av dessa.

Naturligtvis måste alla rätta sig efter den verklighet man lever i, så visst är detta till stor del nVidias, och de andra som gav sig på lite för komplicerade designer, fel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Aleshi:

GK11x är 7x0-serien. Det som ryktades bli GTX 680 var GK100.
GK100 blev nerlagd då den blev för stor och varm.

Folk förväxlar GK100 med GK110 bara.

Mja, GK100 blev snarare "nedlagd" eftersom det inte fanns någon anledning att sälja kortet. GK104 blev helt enkelt för bra som spelkort (jämför med GF104/114) och GCN klarar inte av att konkurrera med varken Fermi- eller Keplerbaserade Tesla eller Quadro på varken GPGPU eller CAD-marknaderna.

Glöm inte att Geforcekorten blivit ytterligare strypta - det är inte KEPLER som presterar dåligt i GPGPU, det är Geforce. Quadro K-serien är i ohotad ledning på företagsmarknaden.

NVidia har för tillfället ledningen i samtliga segment och det finns helt enkelt ingen anledning att börja producera ett kort där det inte finns någon konkurrens. De kan vänta och förfina arkitekturen på det kortet och lägga energin på att utveckla vad som annars räknas som skräpkretsarna (Gx1x6/1x8).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Och det enda vi vet om GK110 med någorlunda säkerhet än så länge är att Nvidia tänker släppa det som Tesla någon gång runt årsskiftet. Jag har inte sett några direkta indikationer på att det dyker upp som Geforce också men det är ju inte omöjligt. Själv tror jag, och jag vet att jag inte är ensam om det, att Nvidia har börjat differentiera sina grafikkort. Det gick ju sådär att bygga ett kort som skulle vara bra på både spel och GPGPU. Resultatet var Fermi som var omotiverat varm och komplicerad för spel. Det verkar ju rätt logiskt att de nu satsar på två olika serier för olika uppgifter. Det är därför de har designat GK104 som är mer lik AMDs förra generation med en mycket enklare minneskontroller och skippad hotclock och så vidare. Enklare och därmed billigare att tillverka och inget av det som klipptes bort saknas i ett Geforce eftersom GPGPU-prestanda i princip är helt ointressant i ett spelkort. AMD har istället valt att gå ett steg närmare Fermi med sin GCN vilket också är logiskt då AMD har som mål att få in mer GPGPU även för vanliga användare. Det skulle ge deras APUer ett rejält lyft men för det krävs mer generell prestanda än ett traditionellt grafikkort.

http://www.nvidia.com/content/PDF/kepler/NVIDIA-Kepler-GK110-...

Visa signatur

Detta är min e-penis. Håll tillgodo: 8=====o