Datorn hänger sig, har testat det mesta!

Permalänk
Medlem

Datorn hänger sig, har testat det mesta!

Hej kära sweclockare!

Sitter här med en dator som jag verkligen inte får någon ordning på.
Datorn hänger sig helt utan förvarning, bilden bara fryser.
Jag har sökt runt på forumet och testat allt känns det som, hoppas ni kan hjälpa mig!

SPECS:
Geforce GTX 260
Corsair CM2X2048-8500C5D (2x)
Kingston HyperX KHX8500D2K2/4G (2x)
Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2.66 GHz
ASUS P5N-D
460W budgetnätagg

Det jag redan har testat:

Byta hårddisk/satakabel, även kört HDD test
Bättre nätagg
Flera olika windowsversioner
Kört minnena enskilt, på olika slots, samt kört Memtest86
Ställt Timingsen manuellt
Bytt PCI-E plats på grafikkortet

Trots allt detta så kvarstår problemet, har ni någon idé vad det kan vara?
Kan det vara en ESD skada?

Ska tillägga att frysningarna sker allt från när jag kommer in i windows till att datorn har varit igång i en timme, och dom kan ske i både idle och load.

Hjälp uppskattas verkligen!

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade liknande/samma problem med den generationen Asus-kort (Rampage Formula) och samma CPU. Det var minnesrelaterat trots att inga fel visades i memtest. Det hände när jag gick från 2st 1GB-moduler till 2st 2GB.

Då gällde det iofs XP men jag hittade aldrig någon lösning utan fick gå tillbaka till 2 GB. Jag bytte dator istället för att köpa nya minnen.

Det som kan hjälpa är att uppdatera till senaste BIOS. Testa också att ändra läget för memory remap eftersom det påverkar hur BIOS adresserar minnet.

Minnet kan helt enkelt vara inkompatibelt även om du har senaste BIOS, då finns det inget att göra. Ju fler minnesmoduler, speciellt blandade, desto större risk för problem.

Jag hade också testat ett annat grafikkort tillfälligt eftersom det också kan ställa till det, både i sig självt och hur det adresseras av systemet.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Är det så att datorn fryser helt och du måste starta om den eller släpper det efter någon minut?
Jag har haft samma problem och då fick jag veta att det kunde vara nätagget som levererade för lite ström. Behöver inte vara så i ditt fall. Annars tycker jag du ska prova med ett annat grafikkort.

Testa med ett annat nätagg, om du har tillgång till ett annat såklart

Permalänk
Medlem

Har ni installerat windows rätt? genom att ta bort gamla partitioner och grejer?
Då kunde ja också få random frysningar*. så vara bara reseta* datorn.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av McNuggle:

Är det så att datorn fryser helt och du måste starta om den eller släpper det efter någon minut?
Jag har haft samma problem och då fick jag veta att det kunde vara nätagget som levererade för lite ström. Behöver inte vara så i ditt fall. Annars tycker jag du ska prova med ett annat grafikkort.

Testa med ett annat nätagg, om du har tillgång till ett annat såklart

Den fryser sig helt och jag måste starta om den.
Har provat med ett 550W corsair nätagg och det hjälpte inte, har även provat med ett annat grafikkort.

Skrivet av Tawen:

Har ni installerat windows rätt? genom att ta bort gamla partitioner och grejer?
Då kunde ja också få random frysningar*. så vara bara reseta* datorn.

Jodå! windows är rätt installerat.

Skrivet av MultiMan:

Jag hade liknande/samma problem med den generationen Asus-kort (Rampage Formula) och samma CPU. Det var minnesrelaterat trots att inga fel visades i memtest. Det hände när jag gick från 2st 1GB-moduler till 2st 2GB.

Då gällde det iofs XP men jag hittade aldrig någon lösning utan fick gå tillbaka till 2 GB. Jag bytte dator istället för att köpa nya minnen.

Det som kan hjälpa är att uppdatera till senaste BIOS. Testa också att ändra läget för memory remap eftersom det påverkar hur BIOS adresserar minnet.

Minnet kan helt enkelt vara inkompatibelt även om du har senaste BIOS, då finns det inget att göra. Ju fler minnesmoduler, speciellt blandade, desto större risk för problem.

Jag hade också testat ett annat grafikkort tillfälligt eftersom det också kan ställa till det, både i sig självt och hur det adresseras av systemet.

Grafikkortet har jag testat att byta, hjälpte icke.
Uppdatera biosen skulle jag kunna testa! dock så har dom här delarna fungerat felfritt tillsammans förut.

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Det är ditt moderkort, 100%

Har läst runt på internet och varenda person har problem med jävla SKIT Asus moderkort.
Jag har också problem med mitt, datorn fryser + att grafikdrivrutinerna kraschar ibland och säger att den har återställts.

Aldrig mer i historian att jag skaffar ett Asus moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag hade liknande/samma problem med den generationen Asus-kort (Rampage Formula) och samma CPU. Det var minnesrelaterat trots att inga fel visades i memtest. Det hände när jag gick från 2st 1GB-moduler till 2st 2GB.

Då gällde det iofs XP men jag hittade aldrig någon lösning utan fick gå tillbaka till 2 GB. Jag bytte dator istället för att köpa nya minnen.

Det som kan hjälpa är att uppdatera till senaste BIOS. Testa också att ändra läget för memory remap eftersom det påverkar hur BIOS adresserar minnet.

Minnet kan helt enkelt vara inkompatibelt även om du har senaste BIOS, då finns det inget att göra. Ju fler minnesmoduler, speciellt blandade, desto större risk för problem.

Jag hade också testat ett annat grafikkort tillfälligt eftersom det också kan ställa till det, både i sig självt och hur det adresseras av systemet.

Har exakt samma problem med mitt asus moderkort, jag har 8GB installerat fast jag kan bara använda 4GB, testar att sätta på Memory Remap Feature och då börjar datorn frysa och grafikortetsdrivrutiner kraschar.

Har kört memtest i 3 timmar och 40minuter. Fick 3 Passes 0 Errors.
Har installerat om Grafikdrivrutinerna + driver sweeper.
Testat ställa om DRAM Timingen, DRAM Voltage, DRAM Frequency.

Inget vill fungera. Tror nog att jag ska byta ut mitt moderkort om det inte löser sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

Har exakt samma problem med mitt asus moderkort, jag har 8GB installerat fast jag kan bara använda 4GB, testar att sätta på Memory Remap Feature och då börjar datorn frysa och grafikortetsdrivrutiner kraschar.

Har kört memtest i 3 timmar och 40minuter. Fick 3 Passes 0 Errors.
Har installerat om Grafikdrivrutinerna + driver sweeper.
Testat ställa om DRAM Timingen, DRAM Voltage, DRAM Frequency.

Inget vill fungera. Tror nog att jag ska byta ut mitt moderkort om det inte löser sig.

Skrivet av MultiMan:

Jag hade liknande/samma problem med den generationen Asus-kort (Rampage Formula) och samma CPU. Det var minnesrelaterat trots att inga fel visades i memtest. Det hände när jag gick från 2st 1GB-moduler till 2st 2GB.

Då gällde det iofs XP men jag hittade aldrig någon lösning utan fick gå tillbaka till 2 GB. Jag bytte dator istället för att köpa nya minnen.

Det som kan hjälpa är att uppdatera till senaste BIOS. Testa också att ändra läget för memory remap eftersom det påverkar hur BIOS adresserar minnet.

Minnet kan helt enkelt vara inkompatibelt även om du har senaste BIOS, då finns det inget att göra. Ju fler minnesmoduler, speciellt blandade, desto större risk för problem.

Jag hade också testat ett annat grafikkort tillfälligt eftersom det också kan ställa till det, både i sig självt och hur det adresseras av systemet.

Har testat att uppdatera biosen nu, verkar dock inte hitta "Memory Remap Feature" i biosen?
Tvivlar på att det är minnena som är inkompatibla då förra ägaren av körde samma minne/moderkorts-kombination.

Får strax hem ett s-ata kontrollkort som jag ska testa att köra via, ifall det inte det hjälper så åker moderkortet ut genom fönstret!

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av akeee:

Har testat att uppdatera biosen nu, verkar dock inte hitta "Memory Remap Feature" i biosen?
Tvivlar på att det är minnena som är inkompatibla då förra ägaren av körde samma minne/moderkorts-kombination.

Får strax hem ett s-ata kontrollkort som jag ska testa att köra via, ifall det inte det hjälper så åker moderkortet ut genom fönstret!

Leta runt i BIOS och kolla om du har Memory Remap Feature, tror den ligger på Advanced --> uncore configuration ( det börjar iaf på uncore )

Kolla om det är Enabled eller Disabled.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skidzor:

Leta runt i BIOS och kolla om du har Memory Remap Feature, tror den ligger på Advanced --> uncore configuration ( det börjar iaf på uncore )

Kolla om det är Enabled eller Disabled.

Har tydligen inte den funktionen på mitt kort.. :/

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Problemet löst, Böt ut moderkortet och den fungerar klockrent!
Tack för svar!

Visa signatur

Gigabyte GA-EP43-DS3 | Kingston 4GB DDR2 800MHz | Intel Core™ 2 Duo E8500 3.16Ghz | Sapphire Radeon HD 4870 512MB GDDR5 | hiper type-r 530w Modular | 2,5TB HDD

Permalänk
Medlem

Vilket bord var det du bytte till? Nyfiken.:D