Intel Ivy Bridge med två kärnor i butik

Permalänk
Melding Plague

Intel Ivy Bridge med två kärnor i butik

Flera nya processorer från Intel är på väg till svenska återförsäljare. Denna gång handlar det om Ivy Bridge med två kärnor och priser ned mot dryga tusenlappen.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nyhet:

Flera nya processorer från Intel är på väg till svenska återförsäljare. Denna gång handlar det om Ivy Bridge med två kärnor och priser ned mot dryga tusenlappen.

Läs artikeln

i3 3225 ligger på drygt 1300 kronor, och folk säger att bulldozer är ett dåligt köp.

FX-8120 ligger på lika mycket.

Permalänk
Medlem

Kanske något för HTPCn om inte AMD har något intressant i Trinityserien. Vill ju ha pixelmappat så då faller ju tyvärr AMDs grafik bort. :/

Permalänk
Medlem

Dom där är väll rätt bra att ha i en enkel hemmaserver, eller?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Det återstår att se hur dessa står sig mot Trinity i sett till prestanda och förbrukning. Både HD4000 och AMD fungerar för 1080p och jag vill kunna lira emulatorer och enklare spel också. Får se vilket som presterar bäst till vettigt pris då

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Entusiast

Nu börjar det likna något. Jag tror att 3220 kan vara processorn jag letat efter för ett par burkar som ska klara kontorsarbete, youtube och musik. Någon som vet när de dyker upp i butiker som man faktiskt vågar handla från?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Kanske något för HTPCn om inte AMD har något intressant i Trinityserien. Vill ju ha pixelmappat så då faller ju tyvärr AMDs grafik bort. :/

eh, va? pixemappat funkar väl utmärkt med amds grafik och har gjort det länge. det beror ju istället på om din tv kan pixelmappa över en viss ingång, min panasonic plasma har exempelvis inte pixelmappning över hdmi, bara vga

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Borde väl komma desktop Ivy Bridge med lägre TPD än 35W? Hade förväntat mig att det var dessa. Får se vad testerna säger sen.

Visa signatur

markushedlund.com

Workstation: Define R4, KFA2 GTX 670, FSP Aurum 400W, AMD Phenom2 X6 1055T, Asus M4A89GTD PRO/USB3, Corsair 8 GB 1666 MHz, Samsung 830 128GB, Intel X25-M G2 80GB, Scythe Mugen 2
Server: PicoPSU, Intel Atom 330, 4 GB ram, Intel SSD 40 GB + olika diskar

Permalänk

Finns det folk som köper det?

Visa signatur

En del har undrat varför jag ständigt tar av mig glasögonen. Det är för att slippa se er...

-Göran Persson, Inför den socialdemokratiska riksdagsgruppen, 2 oktober 1999.

Permalänk
Medlem

Dem där kan Intel stoppa upp där solen inte skiner. Lägre pris, utkastad GPU och lägre TDP så kanske det kunde vara intressant.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

eh, va? pixemappat funkar väl utmärkt med amds grafik och har gjort det länge. det beror ju istället på om din tv kan pixelmappa över en viss ingång, min panasonic plasma har exempelvis inte pixelmappning över hdmi, bara vga

Min TV pixelmappar utmärkt sålänge man inte kör med AMD-grafik. AMD-grafik krånglar dock både på denna, min förra och kompisarnas TV-apparater. Vi snackar 4 olika grafikkort på minst lika många TV-apparater i diverse kombinationer. AMD kör med overscan som standard, och när man justerar det rätt så blir det inte rätt pixel för pixel, utan bara ungefär rätt. Dessutom så blir det fel varenda gång man kör igång ett spel som kör annan upplösning än man kör på skrivbordet, då kommer overscan tillbaka. Detta gör AMD så fort du kör med HDMI eller DVI->HDMI.

Permalänk
Medlem

Är inte den översta en quadcore, i5 3470T alltså. Har de den med TDP på 35W så börjar HTPCn/minidatorn bli kraftfull på klen kylning!

Sen är ju dessa processorer mer än tillräckligt för den stora massan användare. Någon nämde kontorsburk med youtube etc, till det duger Pentium från förra generationen helt perfekt. Byggde en sån åt farsan och 1080p youtube flöt samtidigt som mediaspelaren visade en 1080p-film från hårddisken.

Edit: typo

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Är inte den översta en quadcore, i5 3470T alltså. Har de den med TDP på 35W så börjar HTPCn/minidatorn bli kraftfull på klen kylning!

Sen är ju dessa processorer mer än tillräckligt för den stora massan användare. Någon nämde kontorsburk med youtube etc, till det duger Pentium från förra generationen helt perfekt. Byggde en sån åt farsan och 1080p youtube flöt samtidigt som mediaspelaren visade en 1080p-film från hårddisken.

Edit: typo

nej tyvärr. även om det är en i5 så är det bara dual core med ht. skum nanmgivning tycker jag. http://download.intel.com/support/processors/corei5/sb/intelc...

sen håller jag med om prestandan. jag sitter själv på en i3 2100 i min spelburk, och den klarar alla spel jag vill spela i 1080p (spelar inte bf3)

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Avstängd

Skulle varit något om de pressade under 1000-lappen, kanske man får se lite senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

Skulle varit något om de pressade under 1000-lappen, kanske man får se lite senare

tveksamt. sandy bridge i3 har väl aldrig kommit under 1000-lappen vad jag vet. därunder har intel pentium som är i princip samma men utan ht

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

tveksamt. sandy bridge i3 har väl aldrig kommit under 1000-lappen vad jag vet. därunder har intel pentium som är i princip samma men utan ht

Alina har i3 2100 för 975 kr, men billigare än så har jag nog inte sett en "icke-demo" i3a gå för i vettig butik.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk

i3 3225 beställd! Tror den kommer fungera jäkligt bra i min HTPC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

tveksamt. sandy bridge i3 har väl aldrig kommit under 1000-lappen vad jag vet. därunder har intel pentium som är i princip samma men utan ht

i3 2100 kostar just nu exakt 1000kr på Inet http://www.inet.se/produkt/5309989/intel-core-i3-2100-3-1ghz
men jag har för mig att jag sett de lite billigare tidigare

Permalänk

Skulle vilja se i3: or med upplåst multiplier (Sandy eller Ivy). Så man enkelt kan bygga sig en billig och snabb spelburk till t.ex syskon/kompisar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schnitz:

Dem där kan Intel stoppa upp där solen inte skiner. Lägre pris, utkastad GPU och lägre TDP så kanske det kunde vara intressant.

Det kan ju faktiskt vara så att dom vill satsa lite på kunderna som uppskattar lägre strömförbrukning och som inte behöver ett kraftigt dedikerat grafikkort. 3470t skulle t.ex vara perfekt i min framtida server. 2100t gick att undervolta till 0.98v från 1.1v, och det gjorde att den drog runt 25w. Denna godbit borde man kunna sänka spänningen ännu mer på.

Alla är inte ute efter billiga speldator

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Alla är inte ute efter billiga speldator

Inte jag heller. Är personligen lite trött på den senaste fixeringen vid mITX-byggen och bara bygga smått.
Men ska man använda någon av dessa till en strömsnål hemmaserver utan GUI t.ex. så borde det, som du säger, gå att få ner TDP mer eftersom det är 22nm och man dessutom i en server inte har behov av någon GPU som ens klarar 3D-accelerering.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd

35 W TDP.
Undra om man kan köra den passivt kyld?

Permalänk
Skrivet av rektor:

35 W TDP.
Undra om man kan köra den passivt kyld?

Det kan man, jag gör det i min hemmaserver med enbart en lådfläkt. Det blir lite småvarmt (~65 grader) men det klarar den lugnt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av rektor:

35 W TDP.
Undra om man kan köra den passivt kyld?

Det blir nog med VÄLDIGT stor kylfläns, man brukar ha 10W som tumregel att gränsen för vad som är praktiskt att kyla bort passivt.

Men går ju alltid att ordna så att chassifläkten även blåser genom CPU-flänsen så kyleffekten blir högre.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

35 W TDP.
Undra om man kan köra den passivt kyld?

http://www.hd-plex.com/H3.S.html eller http://www.sweclockers.com/nyhet/15714-akasa-gor-flaktlos-min....
Dock är syftet rätt så klart vad den då går att använda till. Inga värstingspel eller massiva konstanta beräkningar.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

http://www.hd-plex.com/H3.S.html eller http://www.sweclockers.com/nyhet/15714-akasa-gor-flaktlos-min....
Dock är syftet rätt så klart vad den då går att använda till. Inga värstingspel eller massiva konstanta beräkningar.

Nja, tittar man på Swecs tester BF3-test så flaskar den ungefär 20% med ett HD7970, så de kan nog driva de flesta spelen på marknaden. Ok, kanske inte ska köra BF3 på stoooor bana multiplayer, men jag blev klart impad där. Sen ska man få in ett bra grafikkort i burken också och då försvinner passiviteten lite grann..

Folk underskattar i3an som gamingprocessor, allt utom det mest processortunga funkar och den flaskar som sagt ett HD7970 med 20%, så den skulle nog kunna klara HD7850 eller kommande GTX660 (TI kan nog vara lite för kraftigt).

Detta får mig att undra vilken nytta min i7 2600K gör för extra nytta egentligen förutom att höja BNP (ok, photoshop etc flyter rätt mjukt )

EDIT: Nu syftade jag förstås på 65W TDP, ej 35..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Konspirationsteori (rätta mig gärna, jag bara gissar):

De T-märkta varianterna med 35W TDP har ju alltid mycket lägre klockfrekvens. Det kan väl inte vara så fånigt att de är identiska med 55W TDP-varianterna, men nedklockade och spänningssänkta?

Jag menar, det kan väl inte vara att Intel tar mer betalt för en 35W-modell än en 55W-modell bara för att de pillat lite med inställningarna (som alltså skulle gå utmärkt att göra själv med en 55W-modell)?

Jag hoppas jag har fel, annars förtjänar Intel en propp.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

vilket i3 cpu är bäst för spel?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Kan vara något för HTPC fast där har AMD egentligen minst lika bra alternativ om inte bättre. Fördelen med dessa är att det är strömsnålt. Jag tycker däremot att AMD är väldigt mycket mer prisvärt än Intel i denna prisklassen. Att man kan få en FX-8120 för samma pris som en i3 3225 säger en del om hur överprisade dessa processorerna är.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4dy:

vilket i3 cpu är bäst för spel?

Den snabbaste är bäst men troligen inte mest prisvärd och svalast.. Beror på spel helt enkelt, för de flesta räcker en slöare propp men för de mer CPU-krävande är ju snabbare desto bättre, typ Civ5 och liknande.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W