Intel testar servrar nedsänkta i olja

Permalänk

haha ,ser fram de datorer som man kan sänka till badkaret , är väl kylda & tysta

Permalänk
Medlem
Skrivet av kRYSSET:

Jag tror inte för en sekund att oljan inte skulle göra åverkan på komponenter på en 5-10års period.

Sedan är frågan om den åverkan är större, jämförbar eller mindre med åverkan luft och damm ger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Märks att du inte betalar elräkningen hemma, eller så bor du i en lgh där el ingår, lyckliga jäkel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Nästan gratis? Sist jag fick min elräkning vart den nästan INTE gratis!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

kladdigt, och olja på hela golvet när man ska uppgradera datorn. Knappast intressant för persondatorer, då el nästan är gratis i dagsläget.

Nästan gratis? Är du full?

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakelol:

Nästan gratis? Är du full?

beror väll lite på vart man bor och företaget man har, nu har inte jag betalat en elräkning, men en kompis som nyss flyttade in i en egen lägenhet snittar 130 kronor i månaden på el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

beror väll lite på vart man bor och företaget man har, nu har inte jag betalat en elräkning, men en kompis som nyss flyttade in i en egen lägenhet snittar 130 kronor i månaden på el.

Då har han fem lampor och en spis hemma eller?

Permalänk
Sötast
Skrivet av AcolYte:

beror väll lite på vart man bor och företaget man har, nu har inte jag betalat en elräkning, men en kompis som nyss flyttade in i en egen lägenhet snittar 130 kronor i månaden på el.

Jag betalar mer än så bara i fasta avgifter, sen tillkommer det elförbrukning på det :C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Jag betalar mer än så bara i fasta avgifter, sen tillkommer det elförbrukning på det :C

ja, självklart finns det andra utgifter och el är inte gratis, men om du bara ser på el är det inte så dyrt.

Permalänk
Medlem

Nu var ju hur många kronor en privatperson skulle tjäna på detta och det kan inte vara så mycket. Mina fläktar drar inte allt för mycket el. Däremot beräknas facebokk serverhall i Luleå dra 473 miljoner kilowattimmar per år. Kan man då spara nästan 60% så är det ju otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

beror väll lite på vart man bor och företaget man har, nu har inte jag betalat en elräkning, men en kompis som nyss flyttade in i en egen lägenhet snittar 130 kronor i månaden på el.

130:- räcker inte äns till abonemangskostnaden om han så väljer den billigaste leverantören.
Så den elräkningen kan inte stämma

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av vinylens:

130:- räcker inte äns till abonemangskostnaden om han så väljer den billigaste leverantören.
Så den elräkningen kan inte stämma

i snitt 130:-/månad skrev han. jag betalar kvartal och jag får också ett snitt på ca 130-150 i månaden.
Det har ju regnat väldigt mycket i sommar, antar att nivåerna i vattenmagasinera är väldigt höga, så elpriserna är LÅGA idag.
så alla som säger att el är dyrt syftar förmodligen inte på priset som är just nu.
Till alla som bor i lägenhet och dem som klarar av svängningar i elpriset skall köra på ett rörligt elpris. Det är billigast i längden.

Visa signatur

| Lenovo E531 |

Permalänk
Medlem

tänk om du ska byta en hårdisk i en sån hall varje dag.. drift-tekniker goes bilmekaniker.. Kommer hem efter en arbetsdag i en blå skitig overall och olja över hela sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

130:- räcker inte äns till abonemangskostnaden om han så väljer den billigaste leverantören.
Så den elräkningen kan inte stämma

Jag har en årsavgift på ~~300 kr som jag dessutom har 100% rabatt på under hela bindningstiden.
Du får elska lite
F.Ö
Förbrukning på 180 - 210 kr i månaden + 1200 kr / år i nät-avgift.
Dvs 280 - 310 kr / mån.
Detta i en lägenhet där jag bara betalar för förbrukning, värmen ligger i hyran. Så 130 kr i månaden låter väldigt billigt.

Dock bor jag med en slarvig sambo så några kronor skulle man kunna kapa

Ont:

Ser intressant ut! Allt som sänker elförbrukningen är vi för !

Permalänk
Skrivet av anon122270:

Nästan gratis el? Du bor uppenbarligen i lgh där allt ingår.

Kul ide endå, kan man kombinera det som tillskottsvärme till tredje part är det win-win för alla. Dock blir det nog meck med att byta ut diverse komponenter.

Ja el är inte särskilt dyrt i sverige idag. Själv tror jag inte det är värt den lilla besparningen per år (en tjuga?) på att inte köra fläktar och istället kladda med olja. Tänk om du ska sälja grafikkortet som du precis bytt ut, lär ju vara allt annat än smidigt (och gratis) att få det till säljbart skick igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ishink:

tänk om du ska byta en hårdisk i en sån hall varje dag.. drift-tekniker goes bilmekaniker.. Kommer hem efter en arbetsdag i en blå skitig overall och olja över hela sig..

Man doppar dock inte hårddiskarna i oljan, då skulle de sega ihop

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Mikael_Berglund:

Undrar hur pass lättflytande oljan de använder är. Är det enklare eller svårare att pumpa än till exempel vatten?

Jag tänker mig att serverhallar som är i närheten av bebyggelse skulle kunna pumpa varmolja* till kåkarna och på så sätt nyttja energin. Antar att något liknande används idag till vanliga serverhallar på vissa ställen men det är ju lite enklare att blåsa varmluft i ventilationsrör än transportera olja antar jag. Speciellt ifall den är trögflytande (hög eller låg viskositet?).

*ihopskrivning för att det uttalas som varmvatten

Det brukar krävas lite mer pumparbete att pumpa viskösa oljor än att pumpa vatten men eftersom det generellt går åt väldigt lite energi för att pumpa vätskor jämfört med mycket annat är den skillnaden inte så intressant.

Däremot faller din lilla plan på att använda värmet som fjärrvärme på en annan sak och det är temperaturen. Du kommer inte vilja hålla så hög temperatur på oljan som krävs för att man ska ha någon nytta av den för uppvärmning. IBM har väl någon lösning med varmvatten för att kyla processorer enbart men då pumpar du 60-gradigt vatten över processorn och inte resten av systemet. Att sänka ner hela systemen i 60-gradig olja är inte helt optimalt då det ställer till med en del problem. Däremot skulle man kunna köra oljan genom en värmeväxlare istället för en radiator för att förvärma vatten som ska till en värmepump eller liknande. Eller ja, det beror på returtemperaturen och på temperaturen på oljan. Det är ju nämligen aldrig så lätt att bara för att man har värme, så går det att göra något vettigt med den. Sen till exempel Ringhals som dumpar typ 70 % av all genererad energi som värme. Vi snackar alltså om typ 7 GW värme som rinner ut i havet som 30-gradigt vatten.

Sen är det ju långt ifrån nytt att sänka stora servrar i olja heller.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Man doppar dock inte hårddiskarna i oljan, då skulle de sega ihop

SSD blir då inte bara en bra sak utan ett måste.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

ja, självklart finns det andra utgifter och el är inte gratis, men om du bara ser på el är det inte så dyrt.

El är svindyrt, påstår du något annat är du inte speciellt påläst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfisen2k:

Ja el är inte särskilt dyrt i sverige idag. Själv tror jag inte det är värt den lilla besparningen per år (en tjuga?) på att inte köra fläktar och istället kladda med olja. Tänk om du ska sälja grafikkortet som du precis bytt ut, lär ju vara allt annat än smidigt (och gratis) att få det till säljbart skick igen.

El är dyrt, speciellt vintertid när priset kan dra iväg till flera kronor kwh om man har rörliga avtal .Det märks att vissa här inte har betalat några elräkningar

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Nästan gratis? Sist jag fick min elräkning vart den nästan INTE gratis!

LoL Finns en del lägenheter där jag bor som elen ingår... ingår i hyran dock så är dom lägenheterna snuskigt dyra

5,5 för en 2rummare och kök ink EL och vatten är rysligt

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Hoppas inte oljan är lättantändlig. En exploderande kondensator skulle i så fall ställa till en hel del.

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk

Även om det står att el ingår så betyder det verkligen inte att du får den gratis. Du betalar flatrate för elen och ligger du hyffsat lågt i förbrukning är det förmodligen dyrare för dig att elen "ingår".

Permalänk
Skrivet av AcolYte:

ja, självklart finns det andra utgifter och el är inte gratis, men om du bara ser på el är det inte så dyrt.

V är 5 st i familjen och alla har en stationär dator vi betalar ca 1500kr i månaden det tycker inte jag är speciellt billigt.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

LoL Finns en del lägenheter där jag bor som elen ingår... ingår i hyran dock så är dom lägenheterna snuskigt dyra

5,5 för en 2rummare och kök ink EL och vatten är rysligt

normalpris i vilka attraktiva orter

Visa signatur

Censorship is for the weak
----------------------------------
i5 6600K @ 4.7 | MSI GeForce GTX 980 Ti 6GB Gaming | ASUS Z170 PRO GAMING | 16GB 2400mhz | 850 EVO 250GB SSD | 2+1+1TB HDD | NH-U12P SE2 | Define S | XL2411Z 144Hz |

Permalänk
Skrivet av Nivius:

normalpris i vilka attraktiva orter

Ja det är ju Ängelholm(skåne, staden ligger nära havet)

Men vi snackar att köks inredning ála 60 tal och sådan bruna golv som ar populära då(rysliga)

Standarden är icke hög

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

LoL Finns en del lägenheter där jag bor som elen ingår... ingår i hyran dock så är dom lägenheterna snuskigt dyra

5,5 för en 2rummare och kök ink EL och vatten är rysligt

5,5 før en 2a INK el o vatten ær INTE dyrt. Attraktiva områden i alla større stæder har betydligr høgre priser. Min førra 2a i Lund gick loss på 6300, då ingick inget.

Visa signatur

C2D E6600 - ASUS P5W-DH - 2048MB Corsair XMS2 Xtreme CL5 - Club3D X1950XTX - 1483 GB HDD - Chieftech Mesh - be quiet! Straight Power 700w - Eizo FlexScan S1931 - Eizo FlexScan L768 http://www.epenis.eu/show/5570/epenis.png

Permalänk
Medlem

Vem blir först ut att fylla datorn med rapsolja, SweC-style?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Skrivet av noCtol:

5,5 før en 2a INK el o vatten ær INTE dyrt. Attraktiva områden i alla større stæder har betydligr høgre priser. Min førra 2a i Lund gick loss på 6300, då ingick inget.

okey ja jag kan tänka mig att lund är dyrare!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av roykio:

LoL Finns en del lägenheter där jag bor som elen ingår... ingår i hyran dock så är dom lägenheterna snuskigt dyra

5,5 för en 2rummare och kök ink EL och vatten är rysligt

Ge mig numret till den hyresvärden där du betalar 5,5 för en 2a inkl el så flyttar jag direkt. Betalar själv 6000kr för min 2a utan el och då tillkommer el på ca 450kr per månad.

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred