Helgsnack: "Vilken surfplatta i höst?"

Permalänk
Medlem

Amazon kommer ju dessutom snart med en ny version av sin Kindle Fire.

Får se om den kan konkurrera med Googles Nexus 7 platta.

Permalänk
Medlem

Jag har planerat att köpa en Nexus 7. Rädd att jag ska tycka skärmen är för liten. Någon som hört vilka butiker som kommer bli återförsäljare av Nexus 7?

Permalänk
Medlem

Om det blir en platta för mig så skall den vara billig då jag bara avser att använda den för böcker, lång batteritid med är ett plus.

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

iPad vs någon annan platta är väl ungefär samma diskussion som iPhone vs annan telefon? Eller har jag missat något?

Nja, håller inte riktigt med.

För det första så ligger iPad fortfarande väldigt bra till hårdvarumässigt jämfört med konkurrenterna (till skillnad från iPhone som nu blivit omkörd) med den bästa skärmen och snabbaste GPUn.

Men den stora skillnaden är ju utbudet av tablet-anpassade appar och då vi snackar inte förstorade smartphone-appar utan de som specifikt är designade för att utnyttja den större ytan en tablet ger. Här ligger iPad långt före vilket inte är så konstigt eftersom de fortfarande har ett så stort övertag vad gäller marknadsandelar.

Vad gäller hårdvarubiten kan mycket väl Android, Windows-RT tablet springa om iPad (ja, kanske inte skärmen) i höst men app-biten kommer ta lägre tid. Det behövs större marknadsandelar för att utvecklare skall få upp ögonen. Det kommer såklart men det tar ju längre tid.

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Nexus 7 kommer väl inte till Sverige? Isåfall får ni importera det;)

Jo, den skulle komma nu efter sommaren i september men datumet flyttades tillbaka till oktober, så den kommer!

Visa signatur

Intel 7700K 4,2 GHz | ASUS ROG Stric GTX 1080 | 16 GB DDR4 | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | Samsung 850 EVO

Permalänk

Jag trodde inte att jag skulle känna för en surfplatta alls, men nja, kanske.
Nu i år har jag skaffat mig en vettig ljudanläggning i vardagsrummet, så spenderar gärna lite mer tid borta från datorn. Blir myckt timmar isttandes i soffan med telefon, eller med tjejens laptop, då jag läser på om saker, samlar information till diverse hobbyprojekt, och kastar in i OneNote och Skydrive. Känns inte helt osannolikt att jag går och skaffar mig en Surface med WinRT under hösten.

Att jag desutom redan börjat labba med utvecklande av Metro-appar för hemmabruk gör inte saken mindre sannolik.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Nexus 7 kommer väl inte till Sverige? Isåfall får ni importera det;)

Den kommer i oktober, har redan en sida på svenska på asus hemsida.
http://www.mobil.se/nyheter/asus-nexus-7-slapps-forst-i-oktob...

Annars finns det redan nu butiker som importerar åt en. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1353562

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem

Jag gick och klurade länge innan jag skulle skaffa surfplatta. Jag vill endast ha produkten för lite dumsurfning innan man ska sova eller på resande fot och då är känslan väldigt viktigt. Jag behöver inte skriva långa texter på den utan bara svara på något enstaka mail då och då. Var inne i affärer och kände på massa olika surfplattor och personligen tyckte jag ingen var i närheten Ipad i känsla när man pillar runt med den. Då syftar jag på upplösning (Ipad 3 alltså.. 2:an är fruktansvärd när man sett den nya), fingerkommandon (zooma, stänga program genom att nypa med hela handen osv.) samt flyten när man flyttar sig runt. Säga vad man vill om apple, jag har själv i många år har jag försökt undvika deras produkter utan att han någon egentlig anledning men surfplattor gör dom snuskigt bra. Blivit påtvingad en Iphone från jobbet nu också som håller väl på att bli konverterad :(. Är lite osäker på om det är rätt produkt om man behöver skriva mycket eller vill ha mycket frihet med program osv men för lek och dumsurfning är den klockren.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Du har nog ingen aning om vad du pratar om när du påstår att iOS är "så otroligt jävla segt, hackigt och kraschigt i jämförelse".

Om ämnet så kommer jag absolut testa en Windows baserad enhet, verkar riktigt trevligt!! Men att gå över till Windows när jag har så många "i" enheter integrerade i min plånbok känns nog som ett stort No No.

Jo, jag vet precis vad jag pratar om, testa WP så förstår du mig.

Skrivet av hejdaniel:

Du är inte ensam, dock så fick jag en mac :(. Vad ska man göra med en ipad i skolan?

Något nytt projekt, vi ska få i princip allt material på plattorna.

Permalänk
Medlem

Blir en nexus 7 så fort den går att köpa i sverige

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Google Nexus 7. Gillar både ASUS och Android, billig, bra.

Visa signatur

Radeon HD 7970 DirectCU II || Corsair HX 850W PSU || Corsair H80 || ASUS Sabertooth Z77 || Corsair Carbide 500R || 2x Western Digital Caviar® Green 2TB || Crucial M4 128GB || Corsair SSD Force Series™ GT 120GB || Intel 3770k 3,5Ghz || Corsair Dominator Platinum 1866MHz 8GB CL9 || BenQ XL2420T 120hz

Permalänk
Medlem

Inte i höst men blir definitivt en Surface Pro början av nästa ar som ersätter min trasiga HP TX2 konverterbar laptop...

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk

Blir en galaxy note 2 så snart den släpps så jag kommer nog nöja mig med min nuvarande platta. Hade iförsig varit spännande med något med Win 8.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ett par minuter på Google

http://www.bazula.se/Google-Nexus/Google-Nexus-7---16GB.htm

EDIT: Jävlar oxå. Såg nu att medstud var först ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeavyFaction:

Några sekunder på Prisjakt

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1353562

I win

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Lutar åt en ipad av storlek mindre, om det nu släpps en. Möjligtvis en surface. Och det är förutsatt att den blir tusenlappar billigare än ipad 3 för prylen blir bara till för nöje..

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Har en archos 70 Internet Tablet med android liggande vid sängen. Används bara till slösurfande när jag inte har någon bok att läsa eller möjligen till att streama något serieavsnitt ifall datorn står på.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Microsoft Surface verkar intressant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Medlem

När det kommer någon som man enkelt kan lägga in valfri Linuxdist på och med bra Linuxstöd dessutom så kanske jag blir intresserad. Men så länge det är samma skit som i "smartphones" (som jag heller inte köpt någon) så får det vara...

Jag köper hellre en raspberry pi och kopplar till en pekskärm.

Permalänk
Medlem

Blir en Surface RT förutsagt att Microsoft inte klantar sig och prissätter bort den konkurrensmässigt, Tegra 3 känns väl sådär men det går inte att komma från den i Nexus 7 heller som också är ett alternativ. Är lite sugen på att komma bort från hela Android världen också då jag är grymt less på fragmenteringen där.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Kände på samsungs senaste android 4 surfplattor på inet igår när jag ändå var där och jag tycker nog att de hackade ganska ordentligt, det var inte den mjuka fina användandet jag hade förväntat mig.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Den stora frågan för mig är om jag ska köpa både Surface RT och PRO, bara RT eller bara PRO.
Börjar väl med RT och ser om man blir nöjd, annars kommer det ju komma en hel del andra fabrikat i samma veva (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det kommer någon som man enkelt kan lägga in valfri Linuxdist på och med bra Linuxstöd dessutom så kanske jag blir intresserad. Men så länge det är samma skit som i "smartphones" (som jag heller inte köpt någon) så får det vara...

Jag köper hellre en raspberry pi och kopplar till en pekskärm.

Borde det inte i teorin gå att lägga in valfri linux dist på någon av de windows 8 plattor som kommer nu? Kommer ju både ARM och x86 baserade varianter så. Eller hur var det nu, alla W8 tablets måste kanske vara låsta till just Windows 8?

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min iPad 2. Duger för mig

Permalänk
Medlem

ingen.

Visa signatur

MSI B550 | Ryzen 7 5800X | GTX 3060ti | 16GB RAM

Permalänk
Skrivet av FlummbulleN:

Jo, jag vet precis vad jag pratar om, testa WP så förstår du mig.

Något nytt projekt, vi ska få i princip allt material på plattorna.

Tänkte typ att det skulle bli jobbigt att skriva uppsatser på de fast jag har ju ingen så jag vet inte hur de är att skriva på en.

Visa signatur

Datorer är som människor, det är insidan som räknas

Permalänk
Medlem

Funderar på en nexus 7, men en windows 8 platta kan kanske också vara något att ha.

Visa signatur

Dator:|Gigabyte GA Z170X-game7|i7 6700k Noctua D15|Gtx 1070 Palit Jetstream| 16GB@3200MHz Corsair Vegenance|Corsair AX750|Fractal Design R5|Crucial MX100 256GB + 128GB|WD Red 4TB x2 | WD Green 2TB|W10 Pro|

Permalänk

Har funderat lite på att köpa en surfplatta. Blir en Google Nexus 7 i så fall eller en Windows RT.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hallå!

En liten fråga till er som kan dessa saker bättre än mig.

Har lagt en beställning på nya Asus Zenbook Prime,
http://www.dustin.se/product/5010638166/asus-zenbook-prime-ux...

Väntetiden beräknas till 14 dagar, så jag undrar helt enkelt, borde jag vänta eller skulle en surfplatta med tangentbordsdocka vara ett bättre val?
Mina användningsområden kommer främst vara att plugga på, så vill ha något tyst, snabbt, stabilt och med bra batteritid.
Jag vill dock även kunna kika på film, slösurfa och eventuellt lira något spel på resande fot, kan man ens spela på en platta trots att man har windows?
Jag kommer behöva windows för diverse program jag använder mig av i studierna.
Sedan får den gärna vara lite större så man slipper få kramp av att skriva på den under en längre tid.

Så kort och gott, är nya Zenbooken bästa valet eller en platta med W8 på? Att plattorna kanske är billigare är inget jag bryr mig om, utan bara rent prestandamässigt.

Tack på förhand!

Mvh

Permalänk
Skrivet av Zpiritual:

Borde det inte i teorin gå att lägga in valfri linux dist på någon av de windows 8 plattor som kommer nu? Kommer ju både ARM och x86 baserade varianter så. Eller hur var det nu, alla W8 tablets måste kanske vara låsta till just Windows 8?

Arm-plattorna med RT kommer vara låsta. x64 med full W8 lär däremot ses som vilken PC som helst ur den synpunkten.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*