Permalänk
Medlem

Har fått upp den i 4,39Ghz med en volt på 1.260.

Under 10 min i prime95 fick jag följande siffror:

Core 0 = 68 c
Core 1 = 72 c
Core 2 = 70 c
Core 3 = 69 c

Kyls med Corsair H40.

Permalänk
Medlem

Fattar inte, även om jag bara kör på 4,2 ghz och inte ändrar något annat så är det stabilt i prime95 och AIDA64 i runt en halvtimme (vilket är så länge jag kört).
Men så fort jag går in i BF:BC2 och spelar så hänger det sig efter typ en kvart eller ngt varje gång!

Permalänk
Medlem

Alltså grabbar, vad ska man stresstesta med? jag har försökt få min 3570k stabil i 4,6ghz nu.. men lyckas inte, har testat upp till 1.33v i prime95 men den får error ändå på en core efter nån timma, gav upp och försöker idag med 4,5ghz.. är uppe i 1.27v och kör prime95 just nu, men lär få error på en core efter nån timme, hur länge kör ni prime95 för att tycka det är stabilt?

De flesta verkar kunna köra 4,6ghz med 1.26v-1.28v.. jag lyckas inte ens köra 4,5ghz med det.. måste ha fått ett dåligt chip? eller vad gör jag fel? har bra inställningar i BIOS.. har kollat och läst mycket på videos osv. All hjälp skuppe uppskattas.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Om jag har 1.220v i bios, så får jag det till 1.26v i CPUID HW under full load i Prime95.
En sak jag lärt mig när det gäller mitt moderkort/bios är att ibland, så blir inte volten rätt fast jag satt rätt.
Tillexpempel, jag har en sparad profil som garanterat har funkat, jag kommer just från ett experiment som inte funka, laddar in min stabila på nytt.. fan inte alltid den låser sig rätt fast att allt ser rätt ut om man går igenom inställningarna, så observera alltid vcore när du är i Windows med då t.ex CPUID HW.
När man andra gången laddat in den så funkar det igen.
Testa med den enkla varianten först med att stänga av turbofunktionen, hitta bara din stabila volt, inga experiment med annat.
Jag har allt på default dvs auto, inte mycket som krävts här mer än det jag kommer skriva nu.
Det finns En inställning som kan göra min senaste 4.6GHz knas i Prime95, det är om jag sänker CPU Load-Line Calibration: Extreme till snäppet under, so.. there you go.
Dem som förljer resultatstråden följer inställningarna från första inlägget, klicka på Dessa inställningar bara.
En tjugo minuter kom vi fram till men som jag förstår det så är det mest för att få fram temps och så man åtminståne kan anta att den är stabil.
Mitt stabilitetstest fortsätter genom normal andvändning och spelande så funkar allt så funkar det.
Thats it for now.
Hoppas någon kan bidra till något som hjälper.
Edit! Just det, kolla så Tomten inte har varit och uppdaterat ert bios, ibland förbättrar dem faktiskt eller så får man nya funktioner.

Kör nu i 4.5 ghz med 1.29v körde prime95 i 4timmar då fick en kärna error, samma kärna som alltid får error. Dock tog det längre tid nu när jag ökat voltage, kan jag anse 4h i prime95 som stabilt?? lär ju inte vara stabilt om en kärna får error även fast det är efter 4h, höjer med 0.005v på offset hela tiden tills alla kärnor blir stabila i prime95 under 24h.

EDIT: den ena kärnan kräver alltså mycket mer voltage än dom andra 3, kan det vara något fel på cpu:n ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Kör nu i 4.5 ghz med 1.29v körde prime95 i 4timmar då fick en kärna error, samma kärna som alltid får error. Dock tog det längre tid nu när jag ökat voltage, kan jag anse 4h i prime95 som stabilt?? lär ju inte vara stabilt om en kärna får error även fast det är efter 4h, höjer med 0.005v på offset hela tiden tills alla kärnor blir stabila i prime95 under 24h.

EDIT: den ena kärnan kräver alltså mycket mer voltage än dom andra 3, kan det vara något fel på cpu:n ?

Har själv kört prime95 och det har varit utan problem, men det har varit under 1 timma. Men efter inte så lång stund i BF BC2 så stänger spelet ned.
Jag antar att det skulle komma ett error i prime om jag körde det längre.
Så ett error i prime visar sig förmodligen på något sätt för eller senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Har själv kört prime95 och det har varit utan problem, men det har varit under 1 timma. Men efter inte så lång stund i BF BC2 så stänger spelet ned.
Jag antar att det skulle komma ett error i prime om jag körde det längre.
Så ett error i prime visar sig förmodligen på något sätt för eller senare.

Så du menar vad? att jag kan köra med det fast att en kärna får error efter 4h ?

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Så du menar vad? att jag kan köra med det fast att en kärna får error efter 4h ?

Mvh.

Nej, att alla program inte kommer funka riktigt. Är ju lite surt om det strular i något viktigt program t.ex.
Är ju störande i vilket fall om det t.ex. som i mitt fall när jag spelar och det bara stängs ned efter några minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qMetal:

Nej, att alla program inte kommer funka riktigt. Är ju lite surt om det strular i något viktigt program t.ex.
Är ju störande i vilket fall om det t.ex. som i mitt fall när jag spelar och det bara stängs ned efter några minuter.

Jo, precis. Men jag har bestämt att jag gör såhär, jag försöker med 4,6ghz igen och drar upp volten tills jag kan köra prime95 i 1h utan errors. Då ska jag bara använda datorn vanligt. Spela spel, surfa osv. Om jag då blåskärmar så får jag höja volten efter den vanliga användningen och inte efter prime95. Det låter väl bra? för om den är stabil i spel osv så spelar det ingen roll om den klarar prime95 i 24h eller inte.

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Jo, precis. Men jag har bestämt att jag gör såhär, jag försöker med 4,6ghz igen och drar upp volten tills jag kan köra prime95 i 1h utan errors. Då ska jag bara använda datorn vanligt. Spela spel, surfa osv. Om jag då blåskärmar så får jag höja volten efter den vanliga användningen och inte efter prime95. Det låter väl bra? för om den är stabil i spel osv så spelar det ingen roll om den klarar prime95 i 24h eller inte.

Mvh.

Du ska inte höja offset vid error, utan turbo voltage
Xroo förklarade också att det oftast är bättre att testa typ i 3DMark 11 då det är mest realistiskt med ditt spelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Du ska inte höja offset vid error, utan turbo voltage
Xroo förklarade också att det oftast är bättre att testa typ i 3DMark 11 då det är mest realistiskt med ditt spelande

Men som vi pratade om i Skype så har jag ingen turbo voltage utan bara offset.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Men som vi pratade om i Skype så har jag ingen turbo voltage utan bara offset.

trevligt att agera support även utanför Swec

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theunit:

Men som vi pratade om i Skype så har jag ingen turbo voltage utan bara offset.

True true, bara jag som har för mycket i huvudet

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Håller på med en guide, kommer upp imorgon kväll

Till din fråga, det finns rätt många inställningar som behöver göras, men det kommer du förstå i guiden
Att sikta på 4,6 ska inte vara några svårigheter då CPU kylaren ser ut att prestera rätt bra! Sålänge din CPU klarar det då det skiljer sig mellan olika CPUer
Gigabytes UEFI ska inte vara något problem!

Bra jobbat

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Vilka temps ska man hålla koll på egentligen? Använder Aida64 Extreme Edition. Men det finns så många olika sensorer.
CPU:
CPU Package:
CPU IA Cores:
CPU GT Cores:
CPU1 Kärna 1
CPU1 kärna 2
CPU1 kärna 3
CPU1 kärna 4

Kärnorna ligger runt 60 grader i BF3 även CPU package. Ungefär samma temps på dom. Men "CPU" ligger runt 40-45 grader bara.
Är det kärnorna som man bör hålla koll på? Är Cpu Package en samlad sensor för kärnorna typ? Har cpu temp som OSD när jag spelar. Men blir så mycket om man ska visa alla sensorer.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almost_Me:

Vilka temps ska man hålla koll på egentligen? Använder Aida64 Extreme Edition. Men det finns så många olika sensorer.
CPU:
CPU Package:
CPU IA Cores:
CPU GT Cores:
CPU1 Kärna 1
CPU1 kärna 2
CPU1 kärna 3
CPU1 kärna 4

Kärnorna ligger runt 60 grader i BF3 även CPU package. Ungefär samma temps på dom. Men "CPU" ligger runt 40-45 grader bara.
Är det kärnorna som man bör hålla koll på? Är Cpu Package en samlad sensor för kärnorna typ? Har cpu temp som OSD när jag spelar. Men blir så mycket om man ska visa alla sensorer.

Ladda ner Realtemp istället, håll koll på kärnorna

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Hey gang och brau jubbatt iSw3de.

Lite babbel om senaste clocken var det tänkt.

La in en ny, denna gång med en fungerande Turbo/Offset tjolahoppsan och den är Gigabytekompatibel.
Kan tillägga att, om jag skulle minska DVID med ett enda steg så kommer bluescreen på besök, väldigt kännslig rackare och jag vill ju ha så låg volt som möjligt.
Ska testa det med Windows8 sen, inte fått se den nya BSOD live än.
Och denna gången så funkar inte CPU Load-Line Calibration: Extreme, som var ett krav förra gången när jag varken körde med turbo eller offset (DVID), nu fick jag sätta den på Auto annars så gav mig Prime95 mig ett skit tradigt brev..
Och så fick jag leva med en lite högre volt, men det funkar och kylaren sa ok då, låt gå denna gång.
Thats it, tji mer läsning fick ni!

Och du Theunit, hur går det där borta, får du ordning på grejset?

Kul att du frågar jorrå det går väl bra TILLSLUT, har hållit på som en tok för att få till en stabil volt på 4,6ghz. Jag var för fokuserad vid prime95. Jag tänkte fuck it jag testar spela istället och skiter i prime95. Så igår fick jag en stabil klock på 4,6ghz med 0.080v i offset som resulterar i 1.3v när jag spelar bf3. Och har spelat igår och idag som en tok och inte en enda BSOD, så verkar vara stabil, iallafall snudd på! Så kan hända att jag får höja 0.005v om jag blåskärm nu, men förhoppningsvis inte, så jag tycker den är stabil nu!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Ladda ner Realtemp istället, håll koll på kärnorna

Kan man ha OSD i realtemp då?

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Då får jag säga grattis till klocken Theunit, du gav dig fan på det.
Jag åt-sket-sov överklocks i 48 timmar och har halva Google i huvudet nu, sen sa jag som dig.
Dags att njuta av nya CPUn nu kanske ja, kylpastan är nog inbränd nu iaf om inget annat. hehe
En liten rolig historia från överklockningsdagboken, innan jag drar vidare.
Jag satt och överklocka, drog en Prime95 som jag tyckte heter duga, spela lite Crysis2.. allt helt OK, såg att nya Gimp har kommit, installera den och det tog 10 sekunder, pjaff* värsta BSOD.. Gimp? liksom.
Jag skrattar fortfarande, men min humor är lite udda kanske.

Ha en bra dag!

Jo du, jag höll på i 3 dagar konstat och försökte fixa stabil klock blev säkert 40 bsod's totalt. Efter att jag kört prime95 och hela tiden felat med en kärna så bytte jag program, och då fick jag inte felet, så kanske var prime95 som fuckade ur. Men som sagt nu testar jag stabiliteten bara genom användning! Vad lyckades du få för klock och volt ?

Hahhaha, jaa det är fan jobbigt.. fungerar i prime95 hur länge som helst och sen krashar 1 min in! jo du det var lite skrattretande, om jag inte missförstod!

Men båda verkar ha fått till det nu grymt! Så skönt. Citera gärna nästa gång, annars ser jag inte när du skriver och då får du vänta mycket längre på svar hehe! Känns lite sunkigt av mig att inte svara på skit länge bara för att jag inte sett att du svarat!

Mvh.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

hehe, galning.
Någonstans i Prime95 Readme så står det skrivet av skaparen själv att programmets error checking inte är 'perfekt'.
Finns ju ett antal spel som har benchmarkfunktioner så, kör lite sånt, med Core Temps temperatursskydd, valfri celsius.
Min sista överklock jag gjorde är klistrad i resultatstråden. 4.6GHz 1.27/1.28v, så lågt jag kunde utan att få en BSOD, skulle säkert må bra av ett snäpp mer.
Jag kör på standardklock nu när jag är civilicerad igen och inte behöver mer just nu då mitt grafikkort är ett HD5870.
Nej asså jag körde ett såntdär 20 minuterstjosan med Prime95 och var nöjd med det och tassa vidare för att spela en runda Crysis2, allt verka ju stabilt.
Senare så installera jag Gimp och jag fick en blåtira på 10 sekunder, jag var försvarslös.
Men asså, GIMP! ett litet oskyldigt fjuttigt (i gemförelse) program fick min allsmäktiga setup på knä!
På tal om citerametoden, jag bevakar tråden så phonen får ett mail, men den funktionen segar väldigt mycket nu, kanske får ditt senaste svar imorgon om jag är snäll..
Jag testar citera då och du, det är lugnt.

Enligt denna snubben från Asus, så är Prime95 inte det bästa valet av stresstest för Ivy Bridge, då det inte kan testa alla funktioner de nya processorerna har. Så fattade jag det i alla fall

http://www.youtube.com/watch?v=4mkGQhE1o2w

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Varför ska du klocka för de första?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Tycker att ET6 kör lite väl brutalt och jag tror jag skiter i det ja.
ASUS-killens mjukvara såg absolut en aning trevligare ut.

Vill inte vara sån men det känns som du bumpar tråden här rätt hårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av smajjL:

Jag är färdig med detta nu så nu slipper du mig.
Har observerat att folk kan klaga på vad f-n som helst här, försöker bara bidra med information..
Tack för mig.

Nu lugnar vi oss lite, försökte i trevlig ton berätta att det är mot reglerna att föra en diskussion med sig själv.
Det är lugnt, men eftersom du hade 5 st inlägg på rad så tänkte jag bara informera dig...

Permalänk
Medlem

Det handla om att uppdatera med NY information, inte att "bumpa", en viss skildnad i min bok.
Och det är för eventuellt intresserade jag gör det, inte för att ha en diskussion med mig själv.. det hade ju varit normalt..
Det var inte precis ett PM du gav mig och jag hade föredragit en moderator i detta fallet om detta bröt mot en regel.

Sen så var ditt första inlägg - Vill inte vara sån men det känns som du bumpar tråden här rätt hårt - vilket mer upplyser en moderator eller dem forumvana om att jag kanske utmanar reglerna, inte lilla mig som är ny.
Det fick vi lite senare.. och din ton är ointressant för mig praktiskt taget, det du väljer att säga, eller tom utesluter att säga är, intressant.
Jag rensar bort nu iaf, tack för upplysningen.

Permalänk
Medlem

Tjena tjena lads and/or lassies!

Jag håller på att överklocka min 3570k, och har följt isw3des guide för att överklocka, och nu så sitter jag och höjer multi men har offsetvolten på 0.005+. Men ändå när jag går in i windows och börjar köra prime95 så bumpar den upp volten mycket mera än 0.005.

multi 35 = 1.094v
multi 44 = 1.184v

Och de har samma offset volt. De enda jag har ändrat är multi. Så jag antar att detta har med turbo mode att göra, men jag hittar ingen inställning för turbomode volt eller vad ni vill kalla det. Lite hjälp och förklarning vore guld värt! Min specc ser ni under!

Edit: Har även sett turbomode inte verkar funka korrekt då den inte klockar ner sig i idle utan lägger sig konstant på 4.4ghz. Har speedstep enable.

Permalänk
Medlem

Vilken satans cpu det här är..

Inte ens en blåskärm utan raka vägen upp till 4.6 än så länge..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Tjena tjena lads and/or lassies!

Jag håller på att överklocka min 3570k, och har följt isw3des guide för att överklocka, och nu så sitter jag och höjer multi men har offsetvolten på 0.005+. Men ändå när jag går in i windows och börjar köra prime95 så bumpar den upp volten mycket mera än 0.005.

multi 35 = 1.094v
multi 44 = 1.184v

Och de har samma offset volt. De enda jag har ändrat är multi. Så jag antar att detta har med turbo mode att göra, men jag hittar ingen inställning för turbomode volt eller vad ni vill kalla det. Lite hjälp och förklarning vore guld värt! Min specc ser ni under!

Edit: Har även sett turbomode inte verkar funka korrekt då den inte klockar ner sig i idle utan lägger sig konstant på 4.4ghz. Har speedstep enable.

Den ska gå upp i prime, offset är en summa volt som läggs på en annan summa beroende på hur mycket processorn jobbar

Skrivet av Choppern:

Vilken satans cpu det här är..

Inte ens en blåskärm utan raka vägen upp till 4.6 än så länge..

Volt och temperatur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Den ska gå upp i prime, offset är en summa volt som läggs på en annan summa beroende på hur mycket processorn jobbar

Volt och temperatur?

Första OC'n är enligt denna tabell med 15-20min i prime95 "core" är core är max värder på högsta core tempen med en Hyper 212+ single fan.

Får köra ett riktigt stabilitiets test snart, men som sagt inte ett error/crash/BSOD än i alla fall.

Ghz Core Volt Offset Turbo
3.4 57C 1.26 +0.005 +0.004
4.0 66C 1.26 +0.005 +0.004
4.2 70C 1.26 +0.005 +0.004
4.4 73C 1.26 +0.005 +0.004
4.5 73C 1.26 +0.005 +0.004
4.6 75C 1.26 +0.005 +0.004

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Första OC'n är enligt denna tabell med 15-20min i prime95 "core" är core är max värder på högsta core tempen med en Hyper 212+ single fan.

Får köra ett riktigt stabilitiets test snart, men som sagt inte ett error/crash/BSOD än i alla fall.

Ghz Core Volt Offset Turbo
3.4 57C 1.26 +0.005 +0.004
4.0 66C 1.26 +0.005 +0.004
4.2 70C 1.26 +0.005 +0.004
4.4 73C 1.26 +0.005 +0.004
4.5 73C 1.26 +0.005 +0.004
4.6 75C 1.26 +0.005 +0.004

ser sjukt bra ut!
Men du borde kanske skaffa bättre kylare för att få ner tempsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

ser sjukt bra ut!
Men du borde kanske skaffa bättre kylare för att få ner tempsen

Varför?

Dessa är ju högsta peak temp på nån av kärnorna, tempraturerna ligger mestadels några grader under även i 100% load

Sen kommer jag ju i vilket fall som helst inte köra över 4.6ghz som 24/7 clock, och har ändå 15C kvar att spela på. frågan är om det gör nån skillnad att ändra target på cpu fläkten som nu ligger på 50C. Borde inte ha det men..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choppern:

Varför?

Dessa är ju högsta peak temp på nån av kärnorna, tempraturerna ligger mestadels några grader under även i 100% load

Sen kommer jag ju i vilket fall som helst inte köra över 4.6ghz som 24/7 clock, och har ändå 15C kvar att spela på. frågan är om det gör nån skillnad att ändra target på cpu fläkten som nu ligger på 50C. Borde inte ha det men..

Först och främst så har du inte 15C att spela på, jag rekommenderar 75C som max runt 80 vid låg volt i Prime. Du vill inte skada processorn.
Jag menade ifall du ville klocka högre.

Ett pro-tip

Om 4,6GHz funkar stabilt i +0.005 varför inte gå till -0.005 för att få ner temperaturen?