Permalänk
Entusiast

Vilken skärm är för mig?

Tjenare igen Sweclockers!

Jag skulle precis skriva en tråd om vad ni tror att priset på 4K-skärmar kommer att kosta 2013 men först så kollade jag upp en recension på min nuvarande skärm (BenQ G2220HD) som jag köpte på MediaMarkt för tusenlappen för två år sedan (Jag visste inte ett smack om datorer då men det blev ju ändå ett bra köp ).

Hur som helst så scrollade jag igenom kommentarerna på Prisjakt.nu och en skrev att skärmen ger ifrån sig ett "surr"-ljud och just detta förbannade ljudet har gjort mig vansinning ända sedan jag köpte nya fläktar och gjorde min dator tyst så jag provade att stänga av min skärm nyss och visst fan var det skärmen! Så nu ska detta odjuret ut ur mitt hus omedelbart, jag hatar oljud!
Förlåt för den långa historian men någon som Googlar skärmen kanske har nytta av detta

Eftersom jag har ett GTX 670 med 2GB VRAM så är nog inte 4K eller 1440p ett så bra val det heller (Tänker köra SLI i framtiden också) så jag undrar om det är värt att köpa en riktig värsting-1080p skärm och sitta med den till 2015 kanske, eller kommer det finnas något negativt med det?
Jag älskar upplösningen 1920x1080p och upplösningen är tillräckligt kristallklar för mig iaf

Vilken skärm rekommenderar ni isåfall? Är det värt det att köpa en skärm som http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24... eller fungerar en skärm för 2000kr lika bra för en sådan som mig som inte har extremkrav på skärmar? Jag vill högst ha 24-tum isåfall.

Om ni har läst igenom allting och försöker hjälpa mig nu så ger jag er en medalj och tackar så mycket på förhand!

Edit: Jag vill INTE fastna i 120Hz-träsket tack

Stavfel
Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast

http://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312hm... Ser väldigt fin ut tycker jag om tittar på specifikationerna och omdömen men jag är verkligen ingen expert på detta området =/

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Serzarian:

http://www.inet.se/produkt/2205978/dell-ultrasharp-23-u2312hm... Ser väldigt fin ut tycker jag om tittar på specifikationerna och omdömen men jag är verkligen ingen expert på detta området =/

Jodå den såg väl bra ut men jag läste lite på prisjakts omdömen och skärmen verkar har en tendens att ge huvudvärk och den har "bleeding".
Det som är konstigt är ju dock att jag har en 2 år gammal 1000krs-skärm och jag har inte riktigt upplevt "bleeding" eller fått huvudvärk av skärmen så det känns lite konstigt att så dyra nya skärmar faktiskt kan ge det :S

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kol:

...*citat borttaget av mod*...

Jag kikade nyss in http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och... faktiskt men frågan är ju om det blir en för stor förändring att gå från 21,5 tum som jag har nu och till en 27 tum?
Samt att jag har hört att 1920x1080 faktiskt kan se lite suddigt ut på en 27-tummare, är det sant?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Jag kikade nyss in http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och... faktiskt men frågan är ju om det blir en för stor förändring att gå från 21,5 tum som jag har nu och till en 27 tum?
Samt att jag har hört att 1920x1080 faktiskt kan se lite suddigt ut på en 27-tummare, är det sant?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jag kikade nyss in http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och... faktiskt men frågan är ju om det blir en för stor förändring att gå från 21,5 tum som jag har nu och till en 27 tum?
Samt att jag har hört att 1920x1080 faktiskt kan se lite suddigt ut på en 27-tummare, är det sant?

Ja. 1920x1080 på 27" är kort och gott alldeles för lite enligt de flesta här på SweC, inklusive mig. Men med tanke på att min 13,3" laptop kör 1920x1080 så kanske jag är lite bortskämd...

Permalänk

Dell U2312HM, lätt!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Jag kikade nyss in http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och... faktiskt men frågan är ju om det blir en för stor förändring att gå från 21,5 tum som jag har nu och till en 27 tum?
Samt att jag har hört att 1920x1080 faktiskt kan se lite suddigt ut på en 27-tummare, är det sant?

Du hamnar på ca 80 PPI med en 1080p 27" skärm, din nuvarande är på drygt 100 PPI. Så om du inte ändrar avståndet till skärmen så kommer du inte gilla det. Men jag tycker du borde gå och titta på en 27" som är inkopplad. Siba borde ha skärma uppställda och inkopplade. Och dom kan ju inte vara så dumma på alla Siba som på det närmst mig (Alla skärmar var enligt säljaren seriekopplade, (tippar på att han menade parallellkopplade), vilket gjorde att alla skärmar körde 1200x800 eller något i den stilen. Svårt att kolla bildkvalitet då).

I övrigt kan jag inget annat än rekommendera BenQ XL2420T som jag köpte på komplets rea tidigare i veckan. 120Hz är riktigt härligt. Helt plötsligt känns det som att muspekaren har lättat och svävar ovanför allt på skärmen, istället för att släpas över det. Till och med mossan som aldrig spelar kunde se skillnad på flytet i Tribes Ascend. Men 24" 1080p är ju 10 PPI lägre än vad du har nu, så att jämföra är min rekomendation

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Du hamnar på ca 80 PPI med en 1080p 27" skärm, din nuvarande är på drygt 100 PPI. Så om du inte ändrar avståndet till skärmen så kommer du inte gilla det. Men jag tycker du borde gå och titta på en 27" som är inkopplad. Siba borde ha skärma uppställda och inkopplade. Och dom kan ju inte vara så dumma på alla Siba som på det närmst mig (Alla skärmar var enligt säljaren seriekopplade, (tippar på att han menade parallellkopplade), vilket gjorde att alla skärmar körde 1200x800 eller något i den stilen. Svårt att kolla bildkvalitet då).

I övrigt kan jag inget annat än rekommendera BenQ XL2420T som jag köpte på komplets rea tidigare i veckan. 120Hz är riktigt härligt. Helt plötsligt känns det som att muspekaren har lättat och svävar ovanför allt på skärmen, istället för att släpas över det. Till och med mossan som aldrig spelar kunde se skillnad på flytet i Tribes Ascend. Men 24" 1080p är ju 10 PPI lägre än vad du har nu, så att jämföra är min rekomendation

Jag kanske skulle kunna köpa 120Hz men min fråga är då: Om man i Battlefield 3 till exempel har cirka 90FPS och adaptive V-sync på, låses FPS:en då till 60FPS eller försvinner tearingen ända upp til 120FPS över huvud taget?
Sen är jag ju rädd för att bli beroende, kan du fortfarande spela med 60FPS och vara nöjd eller måste du nästan ha 120FPS nu?
Det är nämligen det som hände för mig när det gäller 30FPS, förr i tiden kunde jag glatt spela alla spel på Xbox-360 med 24-32FPS eller vad Xbox nu har som standard utan att gnälla men sen så "lärde" en polare mig allting om FPS och lät mig se skillnaden osv och nu mår jag psykiskt dåligt om jag spelar ett FPS med 45FPS

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Jag kanske skulle kunna köpa 120Hz men min fråga är då: Om man i Battlefield 3 till exempel har cirka 90FPS och adaptive V-sync på, låses FPS:en då till 60FPS eller försvinner tearingen ända upp til 120FPS över huvud taget?
Sen är jag ju rädd för att bli beroende, kan du fortfarande spela med 60FPS och vara nöjd eller måste du nästan ha 120FPS nu?
Det är nämligen det som hände för mig när det gäller 30FPS, förr i tiden kunde jag glatt spela alla spel på Xbox-360 med 24-32FPS eller vad Xbox nu har som standard utan att gnälla men sen så "lärde" en polare mig allting om FPS och lät mig se skillnaden osv och nu mår jag psykiskt dåligt om jag spelar ett FPS med 45FPS

Jag har inte haft den länge nog för att vänja mig vid flytet än så jag vet inte hur det skulle kännas att gå ner till 60 igen. Det viktiga är egentligen att inte veta sin FPS, sålänge det känns bra så kvittar det vad man har.
Sen går ju inte IPS av för hackor häller. Jag valde 120Hz över IPS eftersom jag är färgblind och inte känner att jag har någon större nytta av att se realistiska färger, allting blir ju knas ändå x) Medan en polare är helt såld på IPS.
Här är ett exempel på en IPS som ska ha väldigt låg input-lag jämnfört med de flesta andra IPS:er http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm, valde mellan den och BenQ:en det blev

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kol:

Du kanske skulle ta och läsa några av de trådar som postats här på forumet, så får du gott om svar som säger tvärtom.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Jag har inte haft den länge nog för att vänja mig vid flytet än så jag vet inte hur det skulle kännas att gå ner till 60 igen. Det viktiga är egentligen att inte veta sin FPS, sålänge det känns bra så kvittar det vad man har.
Sen går ju inte IPS av för hackor häller. Jag valde 120Hz över IPS eftersom jag är färgblind och inte känner att jag har någon större nytta av att se realistiska färger, allting blir ju knas ändå x) Medan en polare är helt såld på IPS.
Här är ett exempel på en IPS som ska ha väldigt låg input-lag jämnfört med de flesta andra IPS:er http://www.tftcentral.co.uk/reviews/dell_u2412m.htm, valde mellan den och BenQ:en det blev

Hmmmm ok, men vad är "IPS" för något?
Jag är lite osäker för 120Hz och jag tar hellre bildkvalitet över det tror jag...

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Hmmmm ok, men vad är "IPS" för något?
Jag är lite osäker för 120Hz och jag tar hellre bildkvalitet över det tror jag...

IPS är helt enkelt bättre färgåtergivning. Det är en annan skärmteknik än det vanligaste (TN). Du ska ju helt klart välja en IPS om du inte vill ha 120Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

IPS är helt enkelt bättre färgåtergivning. Det är en annan skärmteknik än det vanligaste (TN). Du ska ju helt klart välja en IPS om du inte vill ha 120Hz

Ok, vilken 24"-skärm skulle du/ni på Swec säga är den absolut bästa då? (Naturligtvis inte för 4000kr eller liknande men för 3000kr till exempel) havet är så stort

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd

*citat borttaget av mod*

TS borde satsa på en skärm i storleken 20-25" om han planerar att köpa en skärm med maxupplösningen 1920x1080/1200. Tycker själv att allt över det borde ha en upplösning på 2500x1650.

Skrivet av Uzanar:

Hmmmm ok, men vad är "IPS" för något?
Jag är lite osäker för 120Hz och jag tar hellre bildkvalitet över det tror jag...

IPS är precis som TN, en paneltyp som används i datorskärmar bla. IPS (i olika versioner) är känd att ge en bättre färgåtergivning och bättre betrakningsvinklar i jämförelse med TN men är i sin tur inte lika "snabb" som en TN skärm och oftast dyrare. Fördelen med TN paneler är bla. 120hz stöd (hos vissa skärmar) men ger inte lika bra färger och kan ibland bli lite "mörkare" när du vrider huvudet.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Bara kärringar som köper under 27".

Kärringar? 27" och 1080p... Du verkar ju väldigt kunnig. Visst funkar det, om du vill sitta 1 meter ifrån skärmen. Förövrigt inget jag skulle rekommendera.

Skrivet av GylleneKvisten:

Dell U2312HM, lätt!

Väldigt stark anti glare på Dells ultrasharp serie. Vilket har sina för och nackdelar.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Ok, vilken 24"-skärm skulle du/ni på Swec säga är den absolut bästa då? (Naturligtvis inte för 4000kr eller liknande men för 3000kr till exempel) havet är så stort

Den jag länkade från tftcentral verkar bra, har inte testat den själv men efter att ha läst reviewn så ser den riktigt bra ut

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Den jag länkade från tftcentral verkar bra, har inte testat den själv men efter att ha läst reviewn så ser den riktigt bra ut

Nu har jag tänkt lite igen och kommit fram till att 120Hz inte skulle vara helt fel när man spelar lite lättare spel etc vilket jag gör ganska ofta så nu blev jag sugen på den där BenQ-skärmen du har

Jag antar att bildkvalitén måste vara helt okej när man köper en skärm för 3000kr oavsett vilken skärm det är?
Sen så undrar jag hur man spelar i 3D då det står att den är "3D-vision ready"? Följer det med några glasögon och sen så ställer man in skärmen i något läge för att spela i 3D eller hur fungerar det?

Tack så jättemycket för era svar!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av Sisyfos:

Jag kikade nyss in http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-25-tum-och... faktiskt men frågan är ju om det blir en för stor förändring att gå från 21,5 tum som jag har nu och till en 27 tum?
Samt att jag har hört att 1920x1080 faktiskt kan se lite suddigt ut på en 27-tummare, är det sant?

Klart du märker skillnad.
Det är samma antalet pixlar som är gjorda för 23" fast utsträckta på ytterligare 4".
Borde väl tekniskt sett bli lite sämre än 1680x1050 på en 1920x1020 skärm.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Nu har jag tänkt lite igen och kommit fram till att 120Hz inte skulle vara helt fel när man spelar lite lättare spel etc vilket jag gör ganska ofta så nu blev jag sugen på den där BenQ-skärmen du har

Jag antar att bildkvalitén måste vara helt okej när man köper en skärm för 3000kr oavsett vilken skärm det är?
Sen så undrar jag hur man spelar i 3D då det står att den är "3D-vision ready"? Följer det med några glasögon och sen så ställer man in skärmen i något läge för att spela i 3D eller hur fungerar det?

Tack så jättemycket för era svar!

Bildkvalitet är bra för att vara en TN skärm, det råder ingen tvivel om att IPS är bättre (i alla fall den samsungen jag har testat). Jag lade märke till när jag satt och pillade i photoshop igår att i stora ytor av mörka färger kan man se att det är aning aningen fläckigt. Om du har testat mitt mörka tema på sistone så påminner det om bakgrunden där, fast mildare och lite mer grupperat. Men det är inte något man stör sig på eller ens ser i vanliga fall.

3D vision kostar dig nästan 1.5k till http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1019643 eftersom brillorna inte följer med skärmen. Önskar att man kunde hyra hem dom billigt en vecka eller så, skuller vara kul att testa. Vad jag har hört så är det en riktigt häftig upplevelse men brillorna är obekväma och icke kompatibla med hörlurar. Men som sagt, har inte testat dem själv.

Måste också nämna en annan grej apropå den skärmen, den har touchknappar för att ställa in den. Jag var väldigt skeptisk mot detta. Men dom är faktiskt väldigt responsiva. Sen dessutom kan man använda den lilla kilen med knappar som följer med också. Trevligt med valmöjligheter. Den startar och stänger av sig av sig själv med.

Önskar att jag hade IPSen jag länkade med, så hade jag kunnat berätta om den också

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Blargmode:

Wall of text

Aj då, det var inga billiga brillor och jag vill verkligen kunna använda mitt headset =/
Dessutom har jag vanliga glasögon så det blir lite "glasögonception" för mig ändå och jag brukar få ont i huvudet av 3D när jag använder både 3D-glasögonen och mina vanliga...

Jag undrar en sak till, har du fått någon död pixel i din skärm?
Jag har hört i några reviews nu att BenQ är kända för att ha någon död pixel i sina skärmar och det stämmer kanske för nu när jag tittade RIKTIGT noga på min nuvarande BenQ-skärm så har jag faktiskt en död pixel i högra hörnet men den märks knappt och jag vet inte hur länge den har varit där

Men om man nu skulle få en död pixel och störa sig mycket på den så måste det väl gå på garantin?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Sisyfos:

Aj då, det var inga billiga brillor och jag vill verkligen kunna använda mitt headset =/
Dessutom har jag vanliga glasögon så det blir lite "glasögonception" för mig ändå och jag brukar få ont i huvudet av 3D när jag använder både 3D-glasögonen och mina vanliga...

Jag undrar en sak till, har du fått någon död pixel i din skärm?
Jag har hört i några reviews nu att BenQ är kända för att ha någon död pixel i sina skärmar och det stämmer kanske för nu när jag tittade RIKTIGT noga på min nuvarande BenQ-skärm så har jag faktiskt en död pixel i högra hörnet men den märks knappt och jag vet inte hur länge den har varit där

Men om man nu skulle få en död pixel och störa sig mycket på den så måste det väl gå på garantin?

Nej jag har inte hittat någon död pixel än sålänge. Pixel garantin brukar inte gälla för enstaka pixlar, oftast gäller den när en grupp av pixlar är döda. Men som sagt, min ser ut att fungera till 100%, man får väll anta att det inte är unikt.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad*

Tänk på §1,

§ 1.1 Var trevlig och respektera andra.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers