Permalänk

Går den för varmt?

Har just fått ihop min nya dator, men jag är rädd att jag kanske gjorde nåt fel med kylningen..

Idle ligger processorn på 40 grader.. i spel ligger den på runt 60.

Grafikkortet ligger på 30-35 idle. i Bf3 så ligger det på 60 grader.

Jag tycker det låter väldigt varmt.. rummet är ca 22-24 grader.
Med den vattenkylningen borde inte CPU'n ligga lägre? (den är inte klockad alls)

Jag har sökt runt och hittat många trådar om värmen för denna processor, vissa säger att det är på tok för varmt, andra säger att det är normalt.. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Vad tycker ni? borde jag plocka isär den och se om kylpastan är som den ska, eller är detta normalt?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem

Det är absolut inte för varmt. Långt ifrån.

Visst skulle jag förvänta mig lite lägre temps på processorn med Antec Kuhlern. Men ingen fara alls.

Edit: Grafikkortet har helt normala temperaturer.

Edit2: Med förvänta mig så menar jag kanske 30 idle och 40-45 load. Men 60 är inga problem. När du sen överklockar får du väl ha koll hur mycket den stiger i load. Kontrollera vilken hastighet du har på pumpen. För jag antar att den har fler lägen precis som Corsair Hydro.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk

Tja!

Inget att oroa sig över. Temperaturerna ser mycket bra ut! Det enda som jag skulle kommentera som ligger lite högt är processorn i idle oklockad. Men jag skulle låta det vara för tempen är mycket bra när du sitter och spelar så ingen att oroa sig över.

Permalänk

Sedan kommer väl CPU-temps att sjunka när kylpastan "Bränts in" så att säga.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

precis när jag startar datorn ligger den på runt 35 grader, men det stiger efterhand till runt 40.

Den har 3 lägen, Silent, extreme och custom (där jag själv ställer in vilka temperaturer den ska dra igång ordentligt på, detta görs via ett program) den har ingen knapp på pumpen eller så som Hydro hade tror jag.

Kopplar bara in den till moderkortets USB och sen kan man styra det ifrån medföljande program

Tack för de snabba svaren

I detta läget har jag inget behov av överklockning då 3.3 räcker gott och väl till allt jag gör.. men i fråmtiden funderar jag på att överklocka till 4.0 om jag kan (inte troligt ) kanske får nöja mig med BIOS turbo 3.7Ghz men när jag behöver 4 kärnor på 3.7 så lär grafikkortet vara en flaskhals

EDIT: jag verkar ha tittat fel på tempen för grafikkortet visar nu sin max på 67 grader, vet inte vad det kommer ifrån dock

Men under 70 är väl fortfarande ok? referens kortet låg tydligen på 80 grader med load (utan chassi)

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Sedan kommer väl CPU-temps att sjunka när kylpastan "Bränts in" så att säga.

Bara någon grad, men det där är bra temperaturer inga problem. Beställ ny kylpasta, köp kemiskt ren bensin från gripen finns i din lokala matbutik och gör om om du är orolig att du gjort fel. Du kan dock använda datorn i lugn och ro tills pastan kommit hem till dig.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk

skulle det vara så illa så har jag faktiskt kylpasta.. men jag vet inte hur pass bra det är, det är ca 4 år gammalt, oöppnat 2 komponent pasta, Heter Artic Silver.

Har kylpasta nåt bäst före datum?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Har just fått ihop min nya dator, men jag är rädd att jag kanske gjorde nåt fel med kylningen..

Idle ligger processorn på 40 grader.. i spel ligger den på runt 60.

Grafikkortet ligger på 30-35 idle. i Bf3 så ligger det på 60 grader.

Jag tycker det låter väldigt varmt.. rummet är ca 22-24 grader.
Med den vattenkylningen borde inte CPU'n ligga lägre? (den är inte klockad alls)

Jag har sökt runt och hittat många trådar om värmen för denna processor, vissa säger att det är på tok för varmt, andra säger att det är normalt.. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Vad tycker ni? borde jag plocka isär den och se om kylpastan är som den ska, eller är detta normalt?

Dom som säger att 60 grader är " på tok för varmt" borde väl läxats upp vid detta lag?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Skrivet av arde_81:

Dom som säger att 60 grader är " på tok för varmt" borde väl läxats upp vid detta lag?

Det är skillnad på AMD och Intel, vet att jag läste på AMDs hemsida att den rekommenderade tempen som man ska hålla sig under är 62 grader till skillnad från Intel där jag Hört att det inte gör något som det ligger över 70 grader. Så 60 grader stämmer lite.

För GPU är 60 grader inga problem däremot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Det är skillnad på AMD och Intel, vet att jag läste på AMDs hemsida att den rekommenderade tempen som man ska hålla sig under är 62 grader till skillnad från Intel där jag Hört att det inte gör något som det ligger över 70 grader. Så 60 grader stämmer lite.

För GPU är 60 grader inga problem däremot!

Vart kommer AMD in i bilden?

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

60 grader på en sandy bridge i stock är fan inte bra.. ni som säger det har ju fel. Visst det är inte skadligt men det är inte bra.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Har just fått ihop min nya dator, men jag är rädd att jag kanske gjorde nåt fel med kylningen..

Idle ligger processorn på 40 grader.. i spel ligger den på runt 60.

Grafikkortet ligger på 30-35 idle. i Bf3 så ligger det på 60 grader.

Jag tycker det låter väldigt varmt.. rummet är ca 22-24 grader.
Med den vattenkylningen borde inte CPU'n ligga lägre? (den är inte klockad alls)

Jag har sökt runt och hittat många trådar om värmen för denna processor, vissa säger att det är på tok för varmt, andra säger att det är normalt.. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Vad tycker ni? borde jag plocka isär den och se om kylpastan är som den ska, eller är detta normalt?

Inga temps att vara orolig över men något är fel, jag skulle testat montera om kylaren. Jag har antec 620 som ska vara sämre än 920 och jag har 29C i idle och 65C i load med klock på 4,8

Permalänk
Skrivet av arde_81:

Vart kommer AMD in i bilden?

Jag sa bara att 60 grader kan vara dåliga temps på andra produkter, så man inte tror att det är samma förhållande märke till märke. Som skillnaden mellan amd och intel processorer.

Permalänk

Jag ligger som du på ca 60 grader i bf3 men på en 4.8Ghz klockad cpu. Så 60 grader är inga problem.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Om du vill få ner temperaturen skulle jag kolla upp pastan och om pumpen till H2O 920 får tillräckligt med kräm.

Visa signatur

Hail to the 2600k

Permalänk
Medlem

Har du några chassifläktar? Var någon som skrev i en recension på det chassit att det behövs extra fläktar för att hålla nere temperaturerna. Ett gott genomflöde i ditt chassi är viktigt om du tycker det är lite för varmt. Annars som alla andra säger, det är inga som helst problem med de temperaturerna du har atm!

Edit: Missade det först men det var ju faktiskt med ett gäng chassifläktar. Dom borde göra sitt jobb kan man tycka om du har alla monterade och ikopplade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

Har just fått ihop min nya dator, men jag är rädd att jag kanske gjorde nåt fel med kylningen..

Idle ligger processorn på 40 grader.. i spel ligger den på runt 60.

Grafikkortet ligger på 30-35 idle. i Bf3 så ligger det på 60 grader.

Jag tycker det låter väldigt varmt.. rummet är ca 22-24 grader.
Med den vattenkylningen borde inte CPU'n ligga lägre? (den är inte klockad alls)

Jag har sökt runt och hittat många trådar om värmen för denna processor, vissa säger att det är på tok för varmt, andra säger att det är normalt.. Jag vet inte riktigt vad jag ska tro.

Vad tycker ni? borde jag plocka isär den och se om kylpastan är som den ska, eller är detta normalt?

Har också H2:an, vilken fläkthastighet kör du med?
1,2 eller 3?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

1 om jag surfar, 2 om jag spelar nåt medeltungt, 3 om jag spelar nåt tungt, som bf3.

den går vanligen på 2 då jag ändå inte hör den

EDIT: Vet inte riktigt varför men idag går den ännu varmare, Kör Guild wars 2 och grafikkortet toppade på 70 grader och processorn på 62..

62 är väl ok (om än jag skulle vilja ha det lägre) men 70 grader på grafikkortet? Guild wars 2 är ju inte Så fint...

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

1 om jag surfar, 2 om jag spelar nåt medeltungt, 3 om jag spelar nåt tungt, som bf3.

den går vanligen på 2 då jag ändå inte hör den

EDIT: Vet inte riktigt varför men idag går den ännu varmare, Kör Guild wars 2 och grafikkortet toppade på 70 grader och processorn på 62..

62 är väl ok (om än jag skulle vilja ha det lägre) men 70 grader på grafikkortet? Guild wars 2 är ju inte Så fint...

Lugn nu. Guild Wars 2 är inte optimerat ännu långt ifrån vad jag läst mig till, rätta mig om jag har fel. Grafikkort blir varma och 70 grader är inga problem heller.

Hade jag varit som dig hade jag monterat om kylaren, det tar faktiskt inte så lång tid och ju fler gånger man gör det desto bättre blir det till slut.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Skrivet av sj6:

Lugn nu. Guild Wars 2 är inte optimerat ännu långt ifrån vad jag läst mig till, rätta mig om jag har fel. Grafikkort blir varma och 70 grader är inga problem heller.

Hade jag varit som dig hade jag monterat om kylaren, det tar faktiskt inte så lång tid och ju fler gånger man gör det desto bättre blir det till slut.

mm, ska nog göra det, men måste beställa kylpasta först.. det jag hade var tydligen 2 komponents lim... (bra att det inte står på tuben alltså!)

Arctic Silver heter det, och det är vad som står på tuberna, inget om Lim eller kylpasta

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk
Medlem
Skrivet av Plasmatic:

mm, ska nog göra det, men måste beställa kylpasta först.. det jag hade var tydligen 2 komponents lim... (bra att det inte står på tuben alltså!)

Arctic Silver heter det, och det är vad som står på tuberna, inget om Lim eller kylpasta

När du monterar om så rengör ordentligt med Gripen Kemiskt Ren Bensin. När du ska monterar bort kylaren så är det bra om du har igång datorn en kort stund så processorn blir varm. Titta också hur pastan spridit sig då Artic Silver är segt kanske det bara spridit i mittersta delen av heatspreadern.

Du kanske får ta lite mer än ett riskorn på heatspreadern för att sprida pastan tillräckligt. Observera att den behöver inte gå ut hela vägen till kanterna på heatspreadern.

Och Artic Silver är en bra lösning om än mer svårhanterad än vanlig pasta.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold