Intel 520 slöare än OCZ Vertex 2 ?!

Permalänk

Intel 520 slöare än OCZ Vertex 2 ?!

Tjo!

Bytte precis ut min OCZ Vertex 2 60gb till en Intel 520 120gb.. till min förvåning så fick jag först installera om win 7 3ggr, slutade med att jag fick plocka ut ALLA andra diskar för att inte win7 skulle fucka o säga att det finns 2st installationer...

Väl den biten löst, så är disken fan i mig slöare än OCZ...
Fryslagg lite här o där... Datorn har fryst sig HELT 2ggr (satte i disken vid 19.00 tiden idag)

Är det något jag kan ha gjort fel eller är det bara det att jag fått en jävla skräpdisk?

Permalänk

Finns det något program man kan köra i datorn som anpassar inställningarna för en SSD ist för vanlig Mekanisk disk?
Finns det något program som man kan mäta hur snabb/slö disken är?

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Finns det något program man kan köra i datorn som anpassar inställningarna för en SSD ist för vanlig Mekanisk disk?
Finns det något program som man kan mäta hur snabb/slö disken är?

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskMark/index-e.html

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem

Kan man få lite mer information om vad för andra komponenter du har i datorn?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

till min förvåning så fick jag först installera om win 7 3ggr, slutade med att jag fick plocka ut ALLA andra diskar för att inte win7 skulle fucka o säga att det finns 2st installationer...

Det där har ingenting som helst att göra med Intel-SSD:n. Det är väldigt vanligt, om inte obligatoriskt, att man behöver koppla ur alla sina andra hårddiskar när man ska installera Windows – för att alla Windows-filer ska hamna på en och samma hårddisk och för att det inte ska bli konfrontationer om man tidigare har haft Windows installerad med någon av sina existerande hårddiskar inkopplade.

Permalänk
Skrivet av Delapsus:

Kan man få lite mer information om vad för andra komponenter du har i datorn?

Självklart!

ASUS P8Z77-V, Socket-1155
Intel(R) Core(TM) i7-2600K CPU @ 3.40GHz
Corsair XMS 16GB DDR3, XMS3 PC3-10666, 1333MHz
Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5
Kör win7 Ultimate x64

Min nya Intel så klart... samt:
3st 1TB WD diskar
1st 2TB WD disk

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Det där har ingenting som helst att göra med Intel-SSD:n. Det är väldigt vanligt, om inte obligatoriskt, att man behöver koppla ur alla sina andra hårddiskar när man ska installera Windows – för att alla Windows-filer ska hamna på en och samma hårddisk och för att det inte ska bli konfrontationer om man tidigare har haft Windows installerad med någon av sina existerande hårddiskar inkopplade.

Förstår det till en viss del...
Men i mitt fall så tog jag väck min gamla SSD med windows på, satte i min nya Intel o skulle installera... inga problem, MEN... när halva installationen hade gått o den börja starta om o så, då vid boot så frågar den VILKEN av win7 installationerna jag ska boota på :S
Skumt, men löste det som sagt med att plocka väl alla andra så länge, inga problem Bara inte varit med om det förut...

Permalänk
Medlem

Säker på att du inte har kopplat in din SSD hårddisk i en 3GB/s SATA port istället för en 6GB/s port?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Maximus VIII Hero/Alpha | CPU: Intel i7 6700k 4 GHz | Minne: Kingston HyperX 8GB DDR4 2133MHz x4| Systemdisk: Samsung pro 950 256GB | Lagring: WD Purple 3TB x2 | GPU: Asus Strix GTX 970 DirectCU II | Ljudkort: Asus Essence STXII | Display: Samsung S24A650D x2 | Tangentbord: Qpad MK-85 | Mus: Razer Mamba 4G

Permalänk
Medlem

eller en 6gb/s marvellport? *rys*

Permalänk
Medlem

Crystaldisk ska inte användas på SSD

Permalänk
Medlem

Fick typ likadant problem när jag bytte dator och kopplade in hårddiskarna (ej SSD).
Hade också kollat noga så det inte var kopplat till Asmedia-portarna (Marvell).
Har likadant moderkort och antog att det var något med det.
Testade att installera drivrutiner och allt, vilket var lite krångligare än mitt förra moderkort.

Kommer inte ihåg om jag fick igång det normalt på de vanliga hårddiskarna eller om jag hann få hem nya SSD:n och installera Windows varpå allt funkade sen.

Men som sagt, är nog något med moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Det där har ingenting som helst att göra med Intel-SSD:n. Det är väldigt vanligt, om inte obligatoriskt, att man behöver koppla ur alla sina andra hårddiskar när man ska installera Windows – för att alla Windows-filer ska hamna på en och samma hårddisk och för att det inte ska bli konfrontationer om man tidigare har haft Windows installerad med någon av sina existerande hårddiskar inkopplade.

Jag håller inte med. Jag har alltid flera diskar i mina burkar och det e verkligen inget problem. Windows kommer inte att installeras på flera diskar du väljer ju under install vilken disk som win ska installeras på men om man är osäker på hur man ska gå till väga så kan man ju ta ut de andra diskarna under install.

Till TS
Har du kollat så du har senaste firmware till disken och att den e kopplad på sata 6 jag har även vart med om att det har blivit frys lagg och att systemet har hängt sig pga glappande sata kablar.

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Förstår det till en viss del...
Men i mitt fall så tog jag väck min gamla SSD med windows på, satte i min nya Intel o skulle installera... inga problem, MEN... när halva installationen hade gått o den börja starta om o så, då vid boot så frågar den VILKEN av win7 installationerna jag ska boota på :S
Skumt, men löste det som sagt med att plocka väl alla andra så länge, inga problem Bara inte varit med om det förut...

Det är fullt normalt, du behöver inte oroa dig. Du hade dina andra hårddiskar inkopplade samtidigt, som du har haft inkopplade när du har installerat Windows någon gång tidigare. Windows har en tendens att lägga sina boot-filer på en annan hårddisk än den som man väljer att installera Windows på, om man har fler än bara en hårddisk inkopplad under tiden då man installerar Windows vill säga.

Alltså behöver du inte ha Windows installerat på någon av de andra hårddiskarna, det räcker med att det ligger dolda Windows-boot-filer där, från en tidigare installation, för att du ska få förfrågan om vilket operativsystem du vill starta igång.

Förstår du? Jag måste medge att det var ganska svårt att förklara på ett simpelt sätt.

Skrivet av Gublo:

Crystaldisk ska inte användas på SSD

Ska och ska, om man vill kolla så att allting är i sin ordning så kan man mycket väl köra CrystalDiskMark på sin SSD. Visst, det sliter på SSD-enheten men det är minimalt.

Skrivet av DH82:

Jag håller inte med. Jag har alltid flera diskar i mina burkar och det e verkligen inget problem. Windows kommer inte att installeras på flera diskar du väljer ju under install vilken disk som win ska installeras på men om man är osäker på hur man ska gå till väga så kan man ju ta ut de andra diskarna under install.

Ja, man väljer själv vilken hårddisk som Windows ska installeras på. MEN om man har flera hårddiskar inkopplade samtidigt så kommer Windows att lägga boot-filerna på en annan hårddisk än den som man har valt att installera Windows på. Det är ingenting som man märker av i vardaglig användning, då filerna ligger dolda givetvis.

Jag vet inte varför det är på det här viset, men jag vet åtminstone att det faktiskt är på det här viset.

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Crystaldisk ska inte användas på SSD

Hurså?

Skrivet av DH82:

Jag håller inte med. Jag har alltid flera diskar i mina burkar och det e verkligen inget problem. Windows kommer inte att installeras på flera diskar du väljer ju under install vilken disk som win ska installeras på men om man är osäker på hur man ska gå till väga så kan man ju ta ut de andra diskarna under install.

Samma här, kör... ja, "quad-boot" just nu till och med och har flera diskar i datorn och här rullar på fint utan att koppla ur något när jag installerar.

Vet dock ärligt talat inte om den där grunk-filen jag alltid glömmer vad den heter som listar alla operativsystem kan installeras på fel hårddisk möjligen. Den ska ju vara på någon sorts standardplats...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

#12561334

DeluxXxe förklarar det bra

Permalänk
Skrivet av Gublo:

#12561334

DeluxXxe förklarar det bra

Men så vitt jag förstår det menar DeluxXxe bara att crystal inte visar vilken prestanda du får i verkligheten, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå att använda resultatet där som referensvärde mot andra diskar av samma sort för att se om dem ligger på samma nivå. Men finns det bättre så ta det antar jag...

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Finns det något program man kan köra i datorn som anpassar inställningarna för en SSD ist för vanlig Mekanisk disk?
[..]

Nej det viktigaste om man kör Windows 7/8 är att ställa om ahci i bios vilket inget program skulle kunna göra universalt på alla datorer.
Sedan är det om man inte använder hibernation som man då kan stänga av och få mer utrymme. Likaså växlingsfilen/pagefile kan minskas/stängas av/flyttas till hårddisk för att spara utrymme. I övrigt behöver du inte justera mer inställningar.

Till ts. skulle jag säga att han fått ett dåligt exemplar. jag har 160 (eller 180) gb modellen och har inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the_man550:

Men så vitt jag förstår det menar DeluxXxe bara att crystal inte visar vilken prestanda du får i verkligheten, men jag ser ingen anledning till att det inte skulle gå att använda resultatet där som referensvärde mot andra diskar av samma sort för att se om dem ligger på samma nivå. Men finns det bättre så ta det antar jag...

Och det är där det brister Du jämför två diskar med olika styrkrets.

Permalänk
Skrivet av Gublo:

Och det är där det brister Du jämför två diskar med olika styrkrets.

Nja, problemet är ju egentligen att hans 520 inte presterar som en 520 och inte att den är långsammare än vertexen. Jag tänkte mig ju att han skulle googla fram andras resultat med samma disk och program i så fall, så brukar jag göra

Så jag jämför inte två olika. Men i övrigt har du ju rätt

Visa signatur

Asus P8P78 Deluxe / 2500K@4,6 / 16GB / GTX970 / 500GB SSD / 8TB / 750W / Creative X-fi [<- Semipassiv]
Senn HD280 / BenQ BL3200PT / MBA 13" -11 / S7E

Permalänk

Nu blir jag väldigt kluven som okunnig i detta...
Vågar jag använda Crystalmark eller ej? Vad är det? Typ Benchmark fast för SSDs? :S
Jag har tyvärr ingen möjlighet längre att testa min OCZ.... då den sitter i min HTPC i fortsättningen.

O ja, den sitter i SATA 6...

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Vågar jag använda Crystalmark eller ej? Vad är det? Typ Benchmark fast för SSDs? :S

Ja, det vågar du. CrystalDiskMark är ett benchmark-program för hårddiskar, oavsett om de är mekaniska eller om det är en SSD. Jag har kört CrystalDiskMark ett tiotal gånger på min SSD.

SSD-enheters livslängd är BRUTALT underskattade och det gör ingenting om du kör en omgång med CrystalDiskMark för att kolla att allting är i sin ordning hos din SSD.

Permalänk

hmm...

https://www.dropbox.com/s/3m38zhjcdp82hfq/SSD%20Test.jpg

Den verkar inte vilja visa förhandsgranskning på bilden, så press das link

Permalänk
Medlem

Bara ett tillägg, om ni nu kör crystaldiskmark, så kör det på 2 iterationer á 50MB på varje. Många har gjort felet att köra 5 iterationer á 1000MB och då få Sandforce kontrollern att inte kunna återhämta sig prestandamässigt. I de fallen måste man göra en secure erase. Finns mer att läsa om detta på tex OCZs forum.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Skrivet av DeluxXxe:

Bara ett tillägg, om ni nu kör crystaldiskmark, så kör det på 2 iterationer á 50MB på varje. Många har gjort felet att köra 5 iterationer á 1000MB och då få Sandforce kontrollern att inte kunna återhämta sig prestandamässigt. I de fallen måste man göra en secure erase. Finns mer att läsa om detta på tex OCZs forum.

Vill du vara snäll och översätta det till svenska?
Det är Intel disken jag körde Crystaldiskmark....

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

hmm...
https://www.dropbox.com/s/3m38zhjcdp82hfq/SSD%20Test.jpg

https://www.dropbox.com/s/3m38zhjcdp82hfq/SSD%20Test.jpg

Den verkar inte vilja visa förhandsgranskning på bilden, så press das link

Det där ser bra ut!

Här är resultatet av din SSD jämfört med min SSD (Intel 510 Series 120 GB):

Tänk dock på att du körde 5 @ 1000 MB medan jag körde 9 @ 100 MB, det kan påverka resultaten en aning – så ta jämförelsen med en liten nypa salt.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Det där ser bra ut!

Här är resultatet av din SSD jämfört med min SSD (Intel 510 Series 120 GB):

http://anony.ws/i/2012/09/03/ZhPwY.png

Tänk dock på att du körde 5 @ 1000 MB medan jag körde 9 @ 100 MB, det kan påverka resultaten en aning – så ta jämförelsen med en liten nypa salt.

Intel 520 menar du va? (för det är det jag har)

https://www.dropbox.com/s/hy14hw78aoyj1pd/ssdtest2.jpg

Den vägrar visa bilden, så ni måste tyvärr klicka på länken =/ sry

Permalänk
Medlem
Skrivet av The mozZe:

Intel 520 menar du va? (för det är det jag har)
https://www.dropbox.com/s/hy14hw78aoyj1pd/ssdtest2.jpg

https://www.dropbox.com/s/hy14hw78aoyj1pd/ssdtest2.jpg

Den vägrar visa bilden, så ni måste tyvärr klicka på länken =/ sry

Subdubwise har säkert en 510. Spelar inte så stor roll. Sekv. läshastighet verkar vara låg för er båda..

Har du installerat Intel Rapid Storage och sett till att SSDn är kopplad till Intel's SATA portar?

Intel RST kan du hitta under kategorin SATA på nedladdningar för ditt moderkort

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V/#do...

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Skrivet av shauni:

eller en 6gb/s marvellport? *rys*

Jag kör min SSD i en marvell port, är det inge bra det? Har ett ASUS Maximus V Gene. blir det bättre/snabbare med Intel-sataporten?

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Subdubwise har säkert en 510. Spelar inte så stor roll. Sekv. läshastighet verkar vara låg för er båda..

Har du installerat Intel Rapid Storage och sett till att SSDn är kopplad till Intel's SATA portar?

Intel RST kan du hitta under kategorin SATA på nedladdningar för ditt moderkort

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8Z77V/#do...

Visste inte att inte har egna SATA portar? :S Nu blir jag rädd för mig själv, är jag så jävla utdaterad alltså?
Vad är marvelport förnågot?

(har nu installerat drivisarna iaf )

Permalänk
Skrivet av The mozZe:

Intel 520 menar du va? (för det är det jag har)

Jag har, som jag skrev, en 510 och inte 520.

Skrivet av Teddis:

Sekv. läshastighet verkar vara låg för er båda..

De sekvensiella hastigheterna är, enligt mig, knappt någonting att bry sig om. Men jag förstår inte varför du anser att jag har låga hastigheter?

De hastigheter som "utlovas" för Intel 510 Series 120 GB är 450 MB/s läshastighet och 210 MB/s skrivhastighet. Lägg dock märke till att det är MAXhastigheter, det är vad man KAN få ut under bästa möjliga omständligheter.

Min läshastighet är 70 MB/s under maxhastigheten för min SSD och min skrivhastighet är endast 1 MB/s under maxhastigheten för min SSD. Hur kan du kalla det dåligt?