Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Lite fundersam över ett litet ilandsproblem här:
Kom över en billig i5 3570k och har idag en i7 2600k med ett z68 mobo, så frågan är vad som gör sig bäst i en HTPC/NAS/server?
Köpa ett z77 moderkort och låta nya cpun bli min nya speldator, och låta 2600k förpassas till andra datorn istället?

Vad hade ni gjort?

Har 4 2T RED diskar ja tänkte ha i RAID5 med i servern.

I7:an är väl vassare än I5:an så varför stoppa den i servern...?

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

I7:an är väl vassare än I5:an så varför stoppa den i servern...?

Jo bara fundera lite på det iom att ja bara spelar på ena datorn, medans servern kanske har mer nytta av HT.
EDIT:
Skulle i praktiken säkert inte märka någon skillnad egentligen, men alltid kul att iaf köra det som är mest optimalt på papperet

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holic:

Jo bara fundera lite på det iom att ja bara spelar på ena datorn, medans servern kanske har mer nytta av HT.
EDIT:
Skulle i praktiken säkert inte märka någon skillnad egentligen, men alltid kul att iaf köra det som är mest optimalt på papperet

För en server/HTPC skulle ju en Pentium G620 duga så det är rent overkill med en I5:a egentligen - fast ska du decoda och ha dig så är det en annan sak.

I5:an är ju dessutom strömsnålare på papperet så det passar ju även det bättre för 24/7-användande.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

För en server/HTPC skulle ju en Pentium G620 duga så det är rent overkill med en I5:a egentligen - fast ska du decoda och ha dig så är det en annan sak.

I5:an är ju dessutom strömsnålare på papperet så det passar ju även det bättre för 24/7-användande.

De e sant, blir nog i5an i servern, då den kommer ha lite decodande hit och dit och nån spelserver på den. Men väldigt mycket av tiden kommer ju va idle så ju strömsnålare den är desto bättre.

Visa signatur

"It is our attitude at the beginning of a difficult task which, more than anything else, will affect its successful outcome." - William James

Permalänk

Nu har jag läst den här tråden både fram- och baklänges, och kan konstatera att jag inte verkar kunna få vad jag vill ha. Min tanke var ett F1C-chassi med AMD E450.

Chassit har ingen plats för expansionskort, moderkortet har bara plats för ett, och som lök på laxen kräver DVBViewer, som jag använder, en 1,7GHz (rekommenderat 2,0GHz) processor.

Jag behöver två TV-kort, går det att lösa med någon form av riser card eller liknande? I så fall tänkte jag mig följande alternativ:

ASRock A75M-ITX
AMD A-Series A4-3400 2,7GHz

i ett annat chassi, men det får jag återkomma till. Skulle det kunna fungera?

Permalänk
Medlem

Hejsan. Jag har suttit och funderat på att skaffa en htcp.

Jag har då primärt tittat på Asrock E350M1 Fusion, men det verkar som den är lite på det klenare sidan (Jag hade tänkt mig en htcp som ska klara av 1080p filmer) och det jag har sett så verkar det som att jag kommer behöva använda någon speciell media spelare, så då undrar jag om någon vet om den klarar av 1080p filmer med Xbmc?

Eller är jag lite dumsnål och bör jag istället ta Asus E45M1-M PRO mATX? (Kostar runt 500kr mer)

http://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion

http://cdon.se/hemelektronik/asus_e45m1-m_pro_amd_a50m_fusion...

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
SpelClockers

Hej!

Jag har läst igenom denna tråd men inte riktigt hittat något som passar mina "preferenser". Då jag är student och pengar är en bristvara så spelar priset en väldigt stor roll. Jag är inte lika insatt som jag var för några år sedan så därför tänker jag att någon/några här kan hjälpa mig.

HTPC'n behöver/kommer att användas till:

  • XBMC i 1080p

  • 5.1 ljud ut till receiver(Antar att det är SPDIF?)

  • YouTube i 1080p

  • Surfning

  • Strömsnål - Inte så värst viktigt

  • Klara av att köra Windows 7 (µTorrent är ett måste)

  • Klara av att vara igång 24-7

Värt att tillägga är att lagring av filmer och serier kommer att ske externt. Ingen optisk enhet behövs heller.
Utseende spelar ingen roll, inte heller "boot"-tiden. Raspberry Pi är förövrigt uteslutet, den pallar inte av XBMC + RSS-hämntning (av nya torrents) + Nertankning.
Jag har inga problem med att bygga ihop HTPC'n.
Operativsystemet fixar jag själv - Tro det eller ej, men lagligt

Budget: max 3000 kr +- 200 kr.

Tack på förhand!
/ En fattig student

Edit: Kan även fixa fram en 2.5" 250 GB HDD för internt bruk. Ber om ursäkt ifall jag råkat missa ett liknande inlägg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-hatten:

Nu har jag läst den här tråden både fram- och baklänges, och kan konstatera att jag inte verkar kunna få vad jag vill ha. Min tanke var ett F1C-chassi med AMD E450.

Chassit har ingen plats för expansionskort, moderkortet har bara plats för ett, och som lök på laxen kräver DVBViewer, som jag använder, en 1,7GHz (rekommenderat 2,0GHz) processor.

Jag behöver två TV-kort, går det att lösa med någon form av riser card eller liknande? I så fall tänkte jag mig följande alternativ:

ASRock A75M-ITX
AMD A-Series A4-3400 2,7GHz

i ett annat chassi, men det får jag återkomma till. Skulle det kunna fungera?

Är det TV-kort för PCI du tänkt använda så är det nog mATX kort du behöver, det är väldigt få mITX som har 2st PCI-portar. En del har en mini-PCI som man kan använda med en konverter men ska du göra det enkelt för dig så gå på ett mATX kort!

Kortet som du pekade på har tex bara en PCI-port...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

Hejsan. Jag har suttit och funderat på att skaffa en htcp.

Jag har då primärt tittat på Asrock E350M1 Fusion, men det verkar som den är lite på det klenare sidan (Jag hade tänkt mig en htcp som ska klara av 1080p filmer) och det jag har sett så verkar det som att jag kommer behöva använda någon speciell media spelare, så då undrar jag om någon vet om den klarar av 1080p filmer med Xbmc?

Eller är jag lite dumsnål och bör jag istället ta Asus E45M1-M PRO mATX? (Kostar runt 500kr mer)

http://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion

http://cdon.se/hemelektronik/asus_e45m1-m_pro_amd_a50m_fusion...

Prestandaskillnaden mellan 350 och 450 är väldigt marginell, typ 10%, och klarar du dig utan 3D så kör på en 350-bräda. Du kan alltid komplettera med separat grafikkort om det behovet kommer, förutsatt att chassit du väljer har plats för det.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikez:

Hej!

Jag har läst igenom denna tråd men inte riktigt hittat något som passar mina "preferenser". Då jag är student och pengar är en bristvara så spelar priset en väldigt stor roll. Jag är inte lika insatt som jag var för några år sedan så därför tänker jag att någon/några här kan hjälpa mig.

HTPC'n behöver/kommer att användas till:

  • XBMC i 1080p

  • 5.1 ljud ut till receiver(Antar att det är SPDIF?)

  • YouTube i 1080p

  • Surfning

  • Strömsnål - Inte så värst viktigt

  • Klara av att köra Windows 7 (µTorrent är ett måste)

  • Klara av att vara igång 24-7

Värt att tillägga är att lagring av filmer och serier kommer att ske externt. Ingen optisk enhet behövs heller.
Utseende spelar ingen roll, inte heller "boot"-tiden. Raspberry Pi är förövrigt uteslutet, den pallar inte av XBMC + RSS-hämntning (av nya torrents) + Nertankning.
Jag har inga problem med att bygga ihop HTPC'n.
Operativsystemet fixar jag själv - Tro det eller ej, men lagligt

Budget: max 3000 kr +- 200 kr.

Tack på förhand!
/ En fattig student

Edit: Kan även fixa fram en 2.5" 250 GB HDD för internt bruk. Ber om ursäkt ifall jag råkat missa ett liknande inlägg.

Försök hitta en begagnad +2-kärnig propp >2GHz med tillhörande moderkort
Smacka i ett billigt "modernt" grafikkort

Du är i land!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Prestandaskillnaden mellan 350 och 450 är väldigt marginell, typ 10%, och klarar du dig utan 3D så kör på en 350-bräda. Du kan alltid komplettera med separat grafikkort om det behovet kommer, förutsatt att chassit du väljer har plats för det.

Ok, vet du däremot om man kan klara av att spela 1080p filmer i XBMC med en 350?

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oroxlid:

Ok, vet du däremot om man kan klara av att spela 1080p filmer i XBMC med en 350?

Har ingen erfarenhet av det själv men många verkar ju köra det med tillfredsställande resultat, det är ju grafikdelen som får göra det tunga jobbet.

Mitt råd är att köpa en E350 och lägg mellanskillnaden på en SSD för att få en rappare burk om du prompt ska ha en alltiett-lösning. Om du kan lägga pengarna som ett E450 kort kostar är det ju bättre spenderade pengar att tex bygga en setup på AMD A6 3500.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av nafs:

Har ingen erfarenhet av det själv men många verkar ju köra det med tillfredsställande resultat, det är ju grafikdelen som får göra det tunga jobbet.

Mitt råd är att köpa en E350 och lägg mellanskillnaden på en SSD för att få en rappare burk om du prompt ska ha en alltiett-lösning. Om du kan lägga pengarna som ett E450 kort kostar är det ju bättre spenderade pengar att tex bygga en setup på AMD A6 3500.

Jag har redan en ssd som ska in i den tog och tittade på dom grejerna du föreslog och det blev ju inte så mycket mer än en E350 så kommer nog köra på cpun och moderkortet som du länkade

Jag hade tänkt detta chassi http://www.inet.se/produkt/6900265/compucase-8k01bs-sa12u-120...
Kommer i princip bara att använda den till att titta på film/tv serier har ipad för att surfa och andra datorer för att spela på.

Visa signatur

Intel I7 2600k @4,5Ghz | Gtx 480 Sli | Corsair Vengeance 16gb| Sabertooth P67 | Corsair Force 120gb | 2xCorsair Force 3 120gb | Corsair HX1000w | Fractal Design Define XL | Phobya DC12-260 | EK-Supreme HF | EK-CoolStream RAD XT 360 | 2xEK Water Blocks EK-FC480 GTX |

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av nafs:

Försök hitta en begagnad +2-kärnig propp >2GHz med tillhörande moderkort
Smacka i ett billigt "modernt" grafikkort

Du är i land!

Tack för snabbt svar! Har du några idéer på ett bra moderkort + en procc? Eller ännu bättre - en färdig kundvagn? Jag är inte lat, bara okunnig i denna fråga

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Behöver köpråd!

Tjena,

Ska nu köpa mig en HTPC!

Chassi har jag redan (ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX) men behöver nu köpa de resterande. Min budget är runt 4.500 - 5.000 detta

Mina behov är att se film samt att spela "lite" typ minecraft o kanske WIC och dessa spel tar ju inte så mycket kraft. Men skulle ändå vilja veta om jag kan optimera prestandan om jag skulle byta ut något eller förbättra något som t.ex. processor eller grafikkort.

Det jag tänkt:

AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BO...

ASUS RADEON HD7770 DIRECTCU 1GB PCI-E DVI/HDM...

CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANC...

CORSAIR GS 600W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

GIGABYTE GA-A75M-S2V DDR3 S-FM1 M-ATX

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/60...

Kostnad ca 4.500

Väldigt tacksam för svar o hjälp. Har ingen aning om AMD processorn blir varmare än en t.ex. Intel i5 osv...

Tack!

Permalänk
Medlem

3870k har integrerad grafik som klarar film och lättare spel utan problem själv.
Rekommenderar att köra os på SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikez:

Tack för snabbt svar! Har du några idéer på ett bra moderkort + en procc? Eller ännu bättre - en färdig kundvagn? Jag är inte lat, bara okunnig i denna fråga

Det du behöver är alltså:
Chassi & nätagg
Moderkort
CPU
Minne

Beroende på formfaktirn så gjorde jag 2 paket åt dig baserat på AMD A6 3500 som jag tycker ger mest för pengarna om man ligger på tajt budget.

mITX-Paket med AMD A6 3500
mATX-paket med AMD A6 3500

Skulle jag välja mellan dom 2 hade jag gått på mATX då det har bättre förutsättnignar till att få bra kylning och bättre uppgraderingsmöjligheter.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizzlar:

Tjena,

Ska nu köpa mig en HTPC!

Chassi har jag redan (ANTEC HTPC FUSION REMOTE M-ATX) men behöver nu köpa de resterande. Min budget är runt 4.500 - 5.000 detta

Mina behov är att se film samt att spela "lite" typ minecraft o kanske WIC och dessa spel tar ju inte så mycket kraft. Men skulle ändå vilja veta om jag kan optimera prestandan om jag skulle byta ut något eller förbättra något som t.ex. processor eller grafikkort.

Det jag tänkt:

AMD A-SERIES X4 A8-3870K 3.0GHZ SOCKET FM1 BO...

ASUS RADEON HD7770 DIRECTCU 1GB PCI-E DVI/HDM...

CORSAIR 8GB DDR3 1866MHZ (2X4GB) CL9 VENGEANC...

CORSAIR GS 600W ATX12V 2.3 / EPS12V PSU

GIGABYTE GA-A75M-S2V DDR3 S-FM1 M-ATX

SEAGATE BARRACUDA 7200.12 1TB 7200RPM SATA/60...

Kostnad ca 4.500

Väldigt tacksam för svar o hjälp. Har ingen aning om AMD processorn blir varmare än en t.ex. Intel i5 osv...

Tack!

Skrivet av kloon:

3870k har integrerad grafik som klarar film och lättare spel utan problem själv.
Rekommenderar att köra os på SSD.

Som kloon säger så lär du inte behöva ett separat grafikort till 3870:an. Du kan ju alltid komplettera senare och föra Crossfire med det interna grafikkortet för att få ännu vassare prestanda. Men lägg hellre pengarna på en bra SSD, en bra CPU-kylare och kanske eventuellt ett passivt kylt nätagg för att få datorn tystare.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Är det TV-kort för PCI du tänkt använda så är det nog mATX kort du behöver, det är väldigt få mITX som har 2st PCI-portar. En del har en mini-PCI som man kan använda med en konverter men ska du göra det enkelt för dig så gå på ett mATX kort!

Kortet som du pekade på har tex bara en PCI-port...

Jag vet det, och jag har efter intensivt googlande insett att man inte kan dela en PCI-port i två mha ett riserkort. Det är bara att tänka om...

vilket leder till en ny fråga: jag behöver en DVB-T2-mottagare, t.ex. en Hauppauge PCTV Nanostick T2 HD 290e, och den kräver, enligt tillverkarens hemsida,

For HDTV: 2,6 GHz multi core processor.

Då spricker de flesta rekommendationer i den här tråden...

Någon som kan hjälpa en okunnig stackare?

Permalänk

Gröngöling

Tack för alla informativa svar än så länge (jag har följt tråden lite).

Jag är väldigt okunnig på PC byggande i allmänhet men har bestämt mig för att byta från MAC till en windows 7 HTPC burk. Skulle vara tacksam för lite hjälp!

Användningsområden:
1080p film (HDMI sladd för video, optical out för ljudet)
XBMC
Musik i 5.1 högtalarsystem med optical out sladd
Server/lagring som jag kan ha tillgång till över nätverket 24/7
Itunes sync till min iPhone (podcasts och så)
Windows 7

Mina krav:
Höjden på mitt skåp är 12 cm, så måste ha ett chassi som är mindre än 12 cm på en ledden.
Gärna så tyst som möjligt.
Den kommer vara online 24/7 (gärna strömsnål)

Budget: Runt 5000kr (inte dåligt om den blir billgare )

Det är just höjden på skåpet som gör det lite krångligare.

- Jag hade tänkt mig en intel CPU (men det är mest för att jag alltid haft intel), kanske en i3? Hörde att Ivy Bridge kommer ut i September (nu?), hur mycket bättre är dom (vad är det för skillnad?) eller ska man gå på en i5 istället?

- Behöver jag mer än 4gb ram? Kan tänka mig att 8gb kan vara bra bara så att allt kan flyta på utan lagg (RAM är ju relativt billigt).

- Om man alltid har på datorn, då är det väl bättre att gå direkt på en hårddisk med 1-2 TB utrymme? SSD förstår jag det som är mest för uppstartstiden.

- Jag tänkte ha en Logitech diNovo Mini som kontroll, finns det någonting bättre i den formfaktorn eller är den bra?

- Kan ni några chassin som är max 12 cm i bredd/höjd?

- Moderkort vet jag inte ens vart jag ska börja...

Som sagt, väldigt tacksam för hjälp och om ni kan länka till delarna så skulle det underlätta. Jag är som sagt gansk ny med detta!

Permalänk

Tips..

Hej. Lite hjälp behövs!

Jag hade tänkt köpa en nettop för att koppla den till TVn.
Mina användningsområden: skype + yahoo + spindelharpan (windows kortspel) samtidigt som jag streamar film online
så min fråga till er är vilken av de här två rekommenderar ni och varför?

Acer Revo RL70
specs:
AMD E-450 Brazo processor/1.65 GHz
AMD Radeon HD 6320 delat
4 GB RAM DDR3
500 GB HDD
WLAN
HDMI
Ingen VGA och ingen USB 3.0 port

eller

Giada i35G
Specs
Intel Atom Cedar Trail D2700 (2.13GHz)
NVIDIA GF119
2GB DDR3 1333MHz
320GB HDD
HDMI/VGA
GBLAN
WLAN
USB 3.0

De ligger på samma prisklass, skillnaden är typ bara att Giadan har bättre processor (?) eller snabbare i alla fall. Och den andra skillnaden är väl att Acer:n har mer RAM. Tror inte jag kommer ha någon nytta av USB 3.0.. Kan tilläggas att jag inte har någon blekaste aning om hur man monterar in ett nytt ram-minne så det alternativet går väck. Är dessutom supernojjig av mig så jag vågar inte låta någon annan fixa det åt mig så.. behöver jag ens mycket ramminne till det jag tänkt använda datorn till?

Tacksam för svar.

edit: syftar på att ha öppet alla applikationerna samtidigt (yahoo, skype, något windows kortspel och webbrowser som streamar HD film) och undrar om 2gb RAM räcker till det? skulle dessa datorer klara det?

Permalänk

Är sugen på att skaffa mig en HTPC som ska vara så billig som möjligt och klara alla filmer man slänger på den.
Har två alternativ hittills:

1. Bygger något av mina gamla delar som är en Amd X3 720 BE, ett ASUS-moderkort, och 4GB RAm för att sedan köpa till det som behövs.

2. Köper något ITX-moderkort med en processor integrerat.

Vad är bäst tror ni?

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk

Tänkte bara uppdatera att jag fått min htpc nu och den rullar på fint!Tack för all hjälp grabbar, är helnöjd! Dock bara några frågor.
Köpte ju Asrocks mitx kort och en amd a8 tillsammans med ett corsair cx 430watt och det sitter i ett lian li PC-Q08B. Orginalkylaren låter ju som en mindre rymdfärja så vilket inte är särskilt upphetsande. Vilken kylare tror ni passar?

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasse-hatten:

Jag vet det, och jag har efter intensivt googlande insett att man inte kan dela en PCI-port i två mha ett riserkort. Det är bara att tänka om...

vilket leder till en ny fråga: jag behöver en DVB-T2-mottagare, t.ex. en Hauppauge PCTV Nanostick T2 HD 290e, och den kräver, enligt tillverkarens hemsida,

For HDTV: 2,6 GHz multi core processor.

Då spricker de flesta rekommendationer i den här tråden...

Någon som kan hjälpa en okunnig stackare?

Njae... Det finns väl massor av förslag som innefattar proppar som är flerkärninga och har högre frekvens än 2.6GHz. AMD A8, Intel Pentium G8xx eller i3 för att ta några exempel.

Ett bygge med en A8 3870k på ett mATX kort borde ju göra jobbet åt dig galant.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solitarypredator:

Tänkte bara uppdatera att jag fått min htpc nu och den rullar på fint!Tack för all hjälp grabbar, är helnöjd! Dock bara några frågor.
Köpte ju Asrocks mitx kort och en amd a8 tillsammans med ett corsair cx 430watt och det sitter i ett lian li PC-Q08B. Orginalkylaren låter ju som en mindre rymdfärja så vilket inte är särskilt upphetsande. Vilken kylare tror ni passar?

Enligt spec så är maxhöjden på CPU-kylare 110mm...

prisjakt finns det 71st kylare som är lägre än 110mm så det är ju bara välja en... Men hur det är med plats åt andra håll kanske man ska kolla upp innan inköp, och du som sitter med grejerna hemma kan ju bara öppna upp och mäta!

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsson95:

Är sugen på att skaffa mig en HTPC som ska vara så billig som möjligt och klara alla filmer man slänger på den.
Har två alternativ hittills:

1. Bygger något av mina gamla delar som är en Amd X3 720 BE, ett ASUS-moderkort, och 4GB RAm för att sedan köpa till det som behövs.

2. Köper något ITX-moderkort med en processor integrerat.

Vad är bäst tror ni?

Bäst? Beror ju helt på vad du är ute efter...

X3:an har ju prestanda nog för en HTPC så att behålla den ger väl bäst ekonomi i bygget om du kan återvinna moderkortet oxo. Dvsatt du kan tänka dig ett chassi som sväljer det formatet - antar att det är ett ATX-kort och då blir ju lådan lite större...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svartopluk:

Tack för alla informativa svar än så länge (jag har följt tråden lite).

Jag är väldigt okunnig på PC byggande i allmänhet men har bestämt mig för att byta från MAC till en windows 7 HTPC burk. Skulle vara tacksam för lite hjälp!

Användningsområden:
1080p film (HDMI sladd för video, optical out för ljudet)
XBMC
Musik i 5.1 högtalarsystem med optical out sladd
Server/lagring som jag kan ha tillgång till över nätverket 24/7
Itunes sync till min iPhone (podcasts och så)
Windows 7

Mina krav:
Höjden på mitt skåp är 12 cm, så måste ha ett chassi som är mindre än 12 cm på en ledden.
Gärna så tyst som möjligt.
Den kommer vara online 24/7 (gärna strömsnål)

Budget: Runt 5000kr (inte dåligt om den blir billgare )

Det är just höjden på skåpet som gör det lite krångligare.

- Jag hade tänkt mig en intel CPU (men det är mest för att jag alltid haft intel), kanske en i3? Hörde att Ivy Bridge kommer ut i September (nu?), hur mycket bättre är dom (vad är det för skillnad?) eller ska man gå på en i5 istället?

- Behöver jag mer än 4gb ram? Kan tänka mig att 8gb kan vara bra bara så att allt kan flyta på utan lagg (RAM är ju relativt billigt).

- Om man alltid har på datorn, då är det väl bättre att gå direkt på en hårddisk med 1-2 TB utrymme? SSD förstår jag det som är mest för uppstartstiden.

- Jag tänkte ha en Logitech diNovo Mini som kontroll, finns det någonting bättre i den formfaktorn eller är den bra?

- Kan ni några chassin som är max 12 cm i bredd/höjd?

- Moderkort vet jag inte ens vart jag ska börja...

Som sagt, väldigt tacksam för hjälp och om ni kan länka till delarna så skulle det underlätta. Jag är som sagt gansk ny med detta!

Vad har du för andra mått som begränsar, djup och bredd? Så man vet om det är ett ATX, mATX eller mITX vi letar efter, det ger ju dessutom även då formatet på moderkortet.
Hur många hårddiskar vill du att lådan ska ta?

En i3 räcker mer än väl rent CPU mässigt, ska du använda den interna grafiken så är Ivy Bridge att rekommendera, dock så är många nöjda med den grafiken i de äldre i3/pentium-propparna. De nyare propparna har lägre TDP och betydligt bättre grafik - men ska man inte använda den integrerade grafiken kan man lika bra köra på en äldre i3:a och lägga de pengar man spar på en SSD eller bättre grafikkort.

Ska du köra den integrerade grafiken eller ett separat grafikkort?

Angående SSD så skulle jag ALDRIG bygga en dator utan en SSD idag, det är såååå stor skillnad i rapphet när man startar program tycker jag. Uppstartstiden är ju som du säger skitsamma om datorn ändå är på - men du vinner mycket mer än så med en SSD. Lägg hellre pengarna poå en SSD än en i5:a.

RAM - finns ingen anledning att inte ha 8Gb ram - det kostar så lite... Fast å andra sidan kan du köpa en 4Gb sticka (för det räcker tilll det mesta...) och komplettera med en till eller fler senare om du vill hålla budgeten nere.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Skrivet av nafs:

Enligt spec så är maxhöjden på CPU-kylare 110mm...

prisjakt finns det 71st kylare som är lägre än 110mm så det är ju bara välja en... Men hur det är med plats åt andra håll kanske man ska kolla upp innan inköp, och du som sitter med grejerna hemma kan ju bara öppna upp och mäta!

Tackar! passar am3 och am3+ kylare till fm1? Ni har inget ni kan rekommendera som kyler bra och är tyst? vore guld så man inte köper något bajs

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W

Permalänk

Är inte riktigt med på varför alla ska smeta i så onödigt kraftfulla komponenter, som drar en massa ström i onödan??
Jag har xbmc både på min htpc i sign samt en imac med en intel core duo 1.8ghz, 1gb ram och ett ati x1600, den klarar 1080p över wifi utan problem, htpc'n i min sign klara också 1080p utan problem, även när den enbart hade 512mb ram så tugga den på utan problem.

Se bara till att dxva fungerar så funkar en sunkig intel atom cpu och 1gb ram utan problem. Vill man ha fart så kör man program + covers på en ssd hårddisk.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Är inte riktigt med på varför alla ska smeta i så onödigt kraftfulla komponenter, som drar en massa ström i onödan??
Jag har xbmc både på min htpc i sign samt en imac med en intel core duo 1.8ghz, 1gb ram och ett ati x1600, den klarar 1080p över wifi utan problem, htpc'n i min sign klara också 1080p utan problem, även när den enbart hade 512mb ram så tugga den på utan problem.

Se bara till att dxva fungerar så funkar en sunkig intel atom cpu och 1gb ram utan problem. Vill man ha fart så kör man program + covers på en ssd hårddisk.

för att man kan!
precis som man inte behöver en bil med 500+hk för man får bara köra 110-120 km/h , man gör det för att det är kul med nya onödiga prylar.

btw nån som tror att en Noctua NH-L12 passar på ett mini itx kort? asrock a75m

Visa signatur

Ryzen 5600x (NZXT Kraken X62) || Vengeance LPX 16GB 3400MHz
ASUS ROG STRIX X470-F GAMING || Asus RTX 3060 ti OC
NZXT H500i || EVGA G3 750W