Gainward gtx 460 presterar dåligt??

Permalänk
Medlem

Gainward gtx 460 presterar dåligt??

Hej!

Jag har ett GTX 460 från Gainward 1gb versionen och det körs tillsammans med en i5 2500k prolle och gigabyte  ga h67 ma d2h b3 mobo, 4gb ram med ett corsair 750 watt nätagg om det är intressant.
Jag har kört systemet på ett gäng olika spel, men jag stör mig på att det presterar dåligt, och jag är nästa 100 på att det är pga grafikkortet, i till exempel DayZ så presterar det nästan lika dåligt som ett HD 3000 graphics (intergererade graffe kortet i en i3,i5 eller i7 sb)
Och i diablo 3 kan jag köra i högre upplösning än med det intergererade kortet men allting på low/off (1600x1200 som upplösning)

Finns det något sätt jag kan testa så att jag vet att dator verkligen kör på gtx 460 kortet, kan det vara pga dåliga drivisar (senast uppdaterad för 2veckor sen)
Hur testar jag så att jag ser att den kör i ett pciE x16 slot?

Ska jag göra benchmarks och gämföra med andra med ungefär samma system som jag?

All hjälp uppskattas
Fick ett svar en gång att jag kunde stänga av det intergererade kortet i bios för det första, bios kan man få tillgång till när man bootar upp systemet (startar datorn) right? Finns det något annat sätt att stänga av integerarade grafikkort på? Jag är inte så förtjust i att snoka runt i bios om det jag nämnde först är korrekt ^^

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GoXi:

Hej!

Jag har ett GTX 460 från Gainward 1gb versionen och det körs tillsammans med en i5 2500k prolle och gigabyte  ga h67 ma d2h b3 mobo, 4gb ram med ett corsair 750 watt nätagg om det är intressant.
Jag har kört systemet på ett gäng olika spel, men jag stör mig på att det presterar dåligt, och jag är nästa 100 på att det är pga grafikkortet, i till exempel DayZ så presterar det nästan lika dåligt som ett HD 3000 graphics (intergererade graffe kortet i en i3,i5 eller i7 sb)
Och i diablo 3 kan jag köra i högre upplösning än med det intergererade kortet men allting på low/off (1600x1200 som upplösning)

Finns det något sätt jag kan testa så att jag vet att dator verkligen kör på gtx 460 kortet, kan det vara pga dåliga drivisar (senast uppdaterad för 2veckor sen)
Hur testar jag så att jag ser att den kör i ett pciE x16 slot?

Ska jag göra benchmarks och gämföra med andra med ungefär samma system som jag?

All hjälp uppskattas
Fick ett svar en gång att jag kunde stänga av det intergererade kortet i bios för det första, bios kan man få tillgång till när man bootar upp systemet (startar datorn) right? Finns det något annat sätt att stänga av integerarade grafikkort på? Jag är inte så förtjust i att snoka runt i bios om det jag nämnde först är korrekt ^^

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror att man kan stänga av den integrerade grafiken i task manager

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Har du kopplat in skärmen till grafikkortet?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Har du kopplat in skärmen till grafikkortet?

Japp ^^ så korkad är jag nog inte xD
Använder däremot en VGA kabel från skärm till kort men det ska väll inte gör så mycket skillnad?

Det där med aktivitetshanteraren ska jag testa!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vill veta om det finns några program där jg kan testa graffekortet osv

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av GoXi:

Vill veta om det finns några program där jg kan testa graffekortet osv

Skickades från m.sweclockers.com

Testa som i stresstesta? Då har du ju Unigine Heaven, som är asgrymt stresstest. Även MSI Kombustor, som stressar datorn rejält.
Sedan finns ju 3Dmark, så du kan jämföra din score online mot andra.
Använd Google för att leta lite själv också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

okej, nu när jag kör gpuZ log så får jag fram att grafik kortets fläkt körs på 40% hela tiden och kommer upp i ~65 grader
gpu load går till 99% ibland och när jag spelar så får jag lite fps drops vid vissa tillfällen (testat nyss på diablo 3 med 1600x1200 upplösning och allting på low)

kan problemet ligga i att fläkten går på 40% eller?

Permalänk
Medlem

testade även unigine heaven och jämförde med andras scores och mina såg helt okej ut.

Permalänk
Medlem

Då temperaturen inte går över 65 grader behöver inte fläkten gå snabbare.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Prova klocka cpun lite, hade samma fel när jag bytte till gtx 460 presterade skit, sen höjde jag 100 mhz så ökade fpsen rejält.

Vet inte om det var nån bugg eller nått men, det funkade iallafall.

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk

Kolla även med GPU-Z så att PCI-e porten körs i x16 och inte i x1 (ger ett rejält prestandatapp om porten körs i x1 då det ger en rejält mycket lägre bandbredd).

Har du laddat de senaste drivrutinerna från Nvidia?

För test kan du ju köra 3D Mark och jämföra med andra med ungefär samma system (räkna dock med att hamna lite lägre än genomsnittet, då rätt många tweakar sina burkar för 3D Mark).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Kolla även med GPU-Z så att PCI-e porten körs i x16 och inte i x1 (ger ett rejält prestandatapp om porten körs i x1 då det ger en rejält mycket lägre bandbredd).

Har du laddat de senaste drivrutinerna från Nvidia?

För test kan du ju köra 3D Mark och jämföra med andra med ungefär samma system (räkna dock med att hamna lite lägre än genomsnittet, då rätt många tweakar sina burkar för 3D Mark).

Har kollat på GPU-Z och allt såg bra ut där! PCI-e2 x16 i 700mhz clock

tror jag har de nya drivisarna eftersom när jag söker så kommer inte det upp något på nvidias hemsida. Får heller inte fram vad för grafikkort jag har i auto search funktionen men det kanske är strunt samma?
ska köra 3d mark senare
i unigine heaven fick jag iaf 800 ngt i score 12min fps 80max fps.

Permalänk
Skrivet av GoXi:

Har kollat på GPU-Z och allt såg bra ut där! PCI-e2 x16 i 700mhz clock

tror jag har de nya drivisarna eftersom när jag söker så kommer inte det upp något på nvidias hemsida. Får heller inte fram vad för grafikkort jag har i auto search funktionen men det kanske är strunt samma?
ska köra 3d mark senare
i unigine heaven fick jag iaf 800 ngt i score 12min fps 80max fps.

Brukar aldrig använda auto search, utan väljer
Geforce
Geforce 400 Series
Geforce 460 GTX
Windows7 64bit (du får naturligtvis välja vad du har för OS)
English(US)

Får då rekommenderad drivrutin version 301.42
Lär ju finnas senare rutiner, men det är den som rekommenderas (även för Win7 32bitars och båda Vista-varianterna)
Du kan ju kolla om det är den du har.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av WrongTarget:

Brukar aldrig använda auto search, utan väljer
Geforce
Geforce 400 Series
Geforce 460 GTX
Windows7 64bit (du får naturligtvis välja vad du har för OS)
English(US)

Får då rekommenderad drivrutin version 301.42
Lär ju finnas senare rutiner, men det är den som rekommenderas (även för Win7 32bitars och båda Vista-varianterna)
Du kan ju kolla om det är den du har.

Aa, jag gjorde den manuella delen men det visade sig inte finnas någrs nya drivisar för mitt grafikkort, jag ska kolla vilken version jag har

Tack för hjälpen hittills!

Skickades från m.sweclockers.com