Överklockat i7 950, datorn bootar startar om och bootar(helt).

Permalänk
Medlem

Överklockat i7 950, datorn bootar startar om och bootar(helt).

Hejsan, har för någon vecka sedan överklockat min processor upp till 4ghz.
Allting funkar väldigt stabilt när jag är inne i windows, inga grader som går åt skogen, och inga BSOD'S.

Men jag har ett väldigt konstigt problem.
När jag startar datorn så bootar den upp precis som vanlig, efter cirka 3-5sekunder så stängs den av, och sedan påbörjar bootningen igen.
När den bootar andra gången så funkar allting, precis som om det inte är något fel.

Någon som vet vad detta underliga fel kan vara, det stör mig lite att den ska boota två gånger.
Tack på förhand!

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem

Kallas dubbelboot, och beror oftast på att du har ställt in en överklockning som inte minnet riktigt gillar, dvs moderkortet känner av att minnet inte går stabilt , och startar om varav bios testar med näst bästa inställningar enligt minnets SPD.

Troligen har du även minnet på Auto.
När du klockar CPU så ändras även minnets hastigheter, men med auto så ligger ofta volten och timings kvar för minnets originalhastighet-

Ställ in minnet helt manuellt med alla värden anpassade för din klockning.
Nordbryggan kan behöver lite extra volt, men se upp med den x58 kan bli rejält varma

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Okej, låter som jag ska testa detta när jag kommer hem.
Återkommer med svar efter testandet!

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]

Permalänk
Medlem

Ursäkta för sent svar, har varit upptagen.
Har nu höjt min volt på RAM till 1.65v och allting funkar prima. Hade helt glömt bort dem, tackar för snabbt svar.

Visa signatur

[ ASRock Extreme Gen 3 ][ Intel Core i7 950 ][ GTX 670 2GB ][ Corsair 6GB (2x2GB) 1333MHz XMS3 ][ Antec 750W 80+ ][ Corsair 650 D ]