Skadad skärm på en laptop, vad göra?

Permalänk
Medlem

Skadad skärm på en laptop, vad göra?

Hello!

Jag har en kompis som har lyckats sabba skärmen på hennes bärbara skol/surf dator som damen använder dagligen, min fråga är; har någon kanske en aning om vad det är för något som har hänt med datorn?

Hon använde datorn igår och den fungerade hur bra som helst (jag var med), in any case i natt när hon skulle släcka ner datorn så stängde hon av datorn enligt vanlig rutin; 'Windows-knappen' vidare till 'Stäng av-knappen' men så kom det upp att hon måste först avsluta ett eller flera program för att datorn skall kunna avslutas normalt. Det struntade hon i och stängde igen locket nästan helt och hållet utöver att hon lät ett par mp3 hörlurar ligga emellan skärmens yta och tangenterna.

Min tanke var direkt att lurarna hade tryckts emot skärmens yta där det är kolsvart och på det viset belastat ett större område pixlar och som i sin tur har skadat skärmen.

Dock innan det skall ske något skärm byte så vill jag och hon gärna vara säker på vad felet kan vara. Datorn stod ju nämligen igång hela natten och (kan väl?) överhettes så att grafikkortets kretsar kanske har tagit stryk (?) och som medför något liknande fel som slutar i visning på skärmen. Rätta mig gärna om jag har fel, för säker på det jag påstår är jag inte... Därför lägger jag upp bilden här och så kan kanske ni kan peka oss åt rätt håll.

Vad tror ni?
Vad rekommenderar ni?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Du måste byta lcd panelen. Går inte att fixa detta. Det är inget fel på grafiken, det är LCD som har spruckit.

EDIT: Det tar runt en timme att byta om du har en utbytespanel. Men om det är en skoldator är det IT stöd som ska fixa det. Btw, det blir försäkringsjobb på detta.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Amen va bra, tackar för snabbt svar!

Permalänk
Medlem

Det där svarta är en klassisk krosskada. Faktum är att jag tänkte gissa på hörsnäckor direkt när jag såg den runda skadan. Vad är det för modell på datorn förresten?

Permalänk
Entusiast

Det var inte så smart gjort...Nu får hon vänta på en ny, en i min gymnasieklass fick vänta i TRE månader (Men det var nog ett extremfall, för en annan så tog det 2 veckor ungefär) Dock så är det väl olika från skola till skola etc.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det var inte så smart gjort...Nu får hon vänta på en ny, en i min gymnasieklass fick vänta i TRE månader (Men det var nog ett extremfall, för en annan så tog det 2 veckor ungefär) Dock så är det väl olika från skola till skola etc.

Min HP Elitebook var inne i nästan ett år. Moderkortsbyte....

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Det är en Lenovo Z560, hövaligen, tror vi kopplar in en extern skärm framöver tills att hon bestämmer sig för hur hon skall göra.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Lenovo's datorer är rätt meckvänliga. Det ska inte vara ett problem att byta lcd panelen.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Himla schyst för så snabba och bra svar gubbar.

Vi får se till att ordna panelen så att datorn blir portabel igen.

Ha de!

Permalänk
Medlem

Har bytt väldigt många skärmar på just Lenovo och det tar väll en 5-10 minuter.

Om du använder ovanstående länk för att köpa en egen skärm så kan jag tipsa om denna länk, det är dock för Z565 men bör vara nästan likadana. I länken så finns det videoklipp i alla steg när du tar isär den. Försök att inte glömma esd-armband.

http://servicemobile.lenovo.partner-management.com/et.cfm?&fo...