LG IPS7 – billigare IPS-skärmar med 1080p

Permalänk
Melding Plague

LG IPS7 – billigare IPS-skärmar med 1080p

Högkvalitativa skärmar med IPS-panel betyder ofta saftiga prislappar. Nu presenterar LG den nya IPS7-serien med två modeller i lägre prisklasser.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men, LG... 2560x1440 på 27-tummaren, för guds skull!

Permalänk
Medlem

Fortfarande dyrare än Dells skärmar.

Och, ingen DVI? DP?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Förutom upplösningen på 27-tummaren så såg skärmarna riktigt fina ut! Blir nog en 23-tummare för min del!

Permalänk
Medlem

Nån annan än jag som reagerar på att strömförbrukningen är högre på 23:an än på 27:an?

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X @5GHz, 32 GB DDR4 @3600MHz, RTX 3070 8GB RAM

Permalänk

bra att dom fått ner responstiderna, ips-skärmar brukade va odugliga till annat än nyttoprogram

Permalänk
Medlem

Blev oxå sugen på en 23 tummare. Skärmarna såg ju riktigt fräscha ut. Synd bara att 27 tummaren inte hade högre upplösning för de som vill ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimrood:

Nån annan än jag som reagerar på att strömförbrukningen är högre på 23:an än på 27:an?

Nej, jag också, undrar varför...

Permalänk
Avstängd

Drar 23" skärmen mer ström än 27" skärmen?
31 W vs 29 W.

Skulle hellre vilja se 1900x1200 (16:10) än 1900x1080 (16:9).

Men nu vill jag se skärmar i högre upplösning.

Permalänk
Medlem

Men sweclockers.. finns hos 6 butiker på prisjakt! fick hem min förra veckan! toppen skärm! betalade 2500kr för 27 tum

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Medlem

Är kanterna så tunna som på bilden eller är det fake igen?

Permalänk
Medlem

De här skärmarna ser så sjukt bra ut, men vill ha en 120Hz om det ska bli någon ny. Mer av det vill jag se.

Visa signatur

Chassi Corsair Carbide Air 240 | Moderkort ASRock Z87M Pro 4 | Proccesor Intel Core i7 4770K 3,5GHz | CPU Kylare Corsair H60 v2 | Grafikkort GeForce RTX 2070Super 8GB | RAM Corsair Dominator Platinum 16GB 1866Mhz | SSD Samsung 840 Evo 250GB | Hårddisk WD Green 2TB | Nätaggregat Corsair AX 750w 80+ Gold | Ljudkort ASUS Xonar Phoebus 7.1

Permalänk
Medlem

... men detta är väl en gammal nyhet?
Vad skiljer denna nyhet från den här gamla från i juli?
http://www.sweclockers.com/nyhet/15675-lg-slapper-nya-designe...

Chamezz, det är tyvärr fejk
Är över en cm i ram i verkligheten.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

bra att dom fått ner responstiderna, ips-skärmar brukade va odugliga till annat än nyttoprogram

Precis vad som slog mig. Dessa borde alltså vara helt ok att spela på. Jag letar efter en bra skärm som man både kan spela på och som kan användas som "TV" vid filmtittande som har en bra betraktningsvinkel ca 2,5 m från skärmen.

Visa signatur

"Maybe I should code a Tipping bot, instead of these well-known DDos bots. I would tip your wallets until these were overloaded"

CPU: Phenom II 1095T @3.85GHZ - Hyper 212 Plus Cpu Cooler Moderkort: M4A89GTDPRO/USB3 (CPU/NB Frequency: 2814 MHZ) Grafikkort: Sapphire HD 7970 (GPU 1170MHZ - VRAM 1600MHZ)

Permalänk
Medlem

Känns som reklam när ni släpper samma nyhet en gång till. Varför?

Och är inte riktpriset 299$? Jag får det till 2500 inklusive moms, ungefär där de ligger i butik också.

Permalänk

Fick själv hem min 27" i fredags. Bytte upp mig ifrån en 24" Dell IPS skärm.
Jag är riktigt nöjd än så länge men jag kan ta upp några saker som är bra att veta.
- Skärmkanterna är ca 1 cm och stämmer alltså inte överens med många av LGs bilder på skärmen. Dåligt att vilseleda folk så men jag hade läst detta redan innan jag köpte den.
- Ljusstyrkan och kontrast ändras beroende på vad som visas på skärmen och jag har inte lyckats stänga av detta än. De flesta inställningarna görs via ett program som heter Truecolorfinder vilket heller inte funkar bra. Särskilt inte om man spelar då det hela tiden tvingar spelet ur fullskärmsläge. Men det fixas lätt med att stänga ner programmet.
- Foten är snygg men något ostadig. Har man ett ostadigt skrivbord så blir skärmen lite väl vinglig.

Antireflexbehandlingen är mycket bra och inte alls lika matt som på min förra Dell som gärna där gjorde allt blekt och tråkigt.
Upplösningen är heller inget som jag stör mig på utan tvärtom så är det bara bra om man spelar eller kör klonad skärm med TVn som är samma upplösning.

Kort och gott så är jag riktigt nöjd och tycker inte du kan få mycket bättre och mer prisvärd skärm för knappt 2600 kr.

Permalänk

Stilren design, skönt.

Permalänk
Medlem

Dags att vrida upp upplösningen på 27"'-are...

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Var det inte denna som kostade 2190 på webhallen i helgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverspoone:

- Ljusstyrkan och kontrast ändras beroende på vad som visas på skärmen och jag har inte lyckats stänga av detta än.

Ouch. Rapportera om du lyckas lösa detta! Känns som en dealbreaker annars...

Skrivet av Silverspoone:

De flesta inställningarna görs via ett program som heter Truecolorfinder vilket heller inte funkar bra. Särskilt inte om man spelar då det hela tiden tvingar spelet ur fullskärmsläge. Men det fixas lätt med att stänga ner programmet.

Men de vanliga inställningarna finns väl på skärmen också, eller är grundläggande funktionalitet flyttad till denna mjukvara? Korkad lösning isåfall

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Sparkie:

Var det inte denna som kostade 2190 på webhallen i helgen?

Jo, 27-tummaren kostade 2190 på Webhallen hela helgen. Den kostar just nu 2390 kr med medlemspris och denna "nyhet" måste vara ett misstag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Men, LG... 2560x1440 på 27-tummaren, för guds skull!

Kommer nästa år, redan vid årsskiftet kommer dom nog bli betydligt vanligare. http://www.sweclockers.com/nyhet/15797-skarmtillverkare-satsa...

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silverspoone:

Fick själv hem min 27" i fredags. Bytte upp mig ifrån en 24" Dell IPS skärm.
Jag är riktigt nöjd än så länge men jag kan ta upp några saker som är bra att veta.
- Skärmkanterna är ca 1 cm och stämmer alltså inte överens med många av LGs bilder på skärmen. Dåligt att vilseleda folk så men jag hade läst detta redan innan jag köpte den.
- Ljusstyrkan och kontrast ändras beroende på vad som visas på skärmen och jag har inte lyckats stänga av detta än. De flesta inställningarna görs via ett program som heter Truecolorfinder vilket heller inte funkar bra. Särskilt inte om man spelar då det hela tiden tvingar spelet ur fullskärmsläge. Men det fixas lätt med att stänga ner programmet.
- Foten är snygg men något ostadig. Har man ett ostadigt skrivbord så blir skärmen lite väl vinglig.

Antireflexbehandlingen är mycket bra och inte alls lika matt som på min förra Dell som gärna där gjorde allt blekt och tråkigt.
Upplösningen är heller inget som jag stör mig på utan tvärtom så är det bara bra om man spelar eller kör klonad skärm med TVn som är samma upplösning.

Kort och gott så är jag riktigt nöjd och tycker inte du kan få mycket bättre och mer prisvärd skärm för knappt 2600 kr.

Hämtade också hem en sådan förra veckan. Däremot har jag inte märkt av att ljusstyrkan har ändrats, har o andra sidan inte heller installerat något utav det som följde med då jag inte behövt ändra något alls i princip då färgerna stämmer riktigt bra direkt ur lådan. Ställde ner ljusstyrkan lite bara.

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

27" med bara 1080p, på tok för dåligt. Pixlarna blir för stora.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Avstängd

tror vi alla skakar på huvudet åt 27" 1080p i dagensläge... visst fungerar fint för film och spel, men desktopmodet blir asigt.
:S

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Skrivet av Silverspoone:

- Ljusstyrkan och kontrast ändras beroende på vad som visas på skärmen och jag har inte lyckats stänga av detta än.

Detta låter ju exakt som dynamisk kontrast, och ifall man inte kan stänga av det så är det jättesynd då jag stör mig rätt mycket på det.

Återkom gärna ifall du hittar nån inställning för att stänga av

Annars en intressant skärm..

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Varför pynta de pengarna för en 1080p 23" led skärm när man för samma pengar kan få en Dell 24" 1200p IPS?....

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6

Permalänk
Medlem

Var sjukt intresserad av 3 st 23" tills jag såg att nån sa att kanterna var över 1 cm...... :/

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Quatermain:

Varför pynta de pengarna för en 1080p 23" led skärm när man för samma pengar kan få en Dell 24" 1200p IPS?....

Åt ena håller bättre upplösning ja, men det är ju ett helt annat bildförhållande. Vilket bildförhållande man skall satsa på vet inte jag. Men att påstå rakt av att det är en uppgradering i bildpunkter tycker jag är fel.

Här har du ett snäpp högre bildpunkter med samma förhållande http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s92724288 lite skillnad i priser ^^

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Åt ena håller bättre upplösning ja, men det är ju ett helt annat bildförhållande. Vilket bildförhållande man skall satsa på vet inte jag. Men att påstå rakt av att det är en uppgradering i bildpunkter tycker jag är fel.

Här har du ett snäpp högre bildpunkter med samma förhållande http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=393#rparams=l=s92724288 lite skillnad i priser ^^

tänkte mest på att Dellskörmen ju har en IPS skärm, bildförhållandet anser jag mindre relevant. Då det är precis som du sa. Personligt.

Visa signatur

Intel i5 2500k 4,7Ghz@ 1,425v - Noctua NH-D14 - Crucial DDR3 BallistiX Tactical 16GB CL8 1,5v - Gigabyte Radeon HD7970 3GB 1189/6400 mhz - Asus Xonar Essence STX - Asrock Z77 Extreme 6