Permalänk
Medlem

Ska jag gå över till 3G/4G

Hej!
Vi har för närvarnade ADSL från Glocalnet det har krånglat en del men har funkat hyfsat för det mesta.

Men för några månader sedan började det bråka. Det blev små avbrott och hastigheten blev låg och svajig.
Jag har ringt Glocalnet i flera omgångar men de verkar inte kunna göra mer.

Vi bor ganska centralt men långt ifrån närmsta telestation och ledningarna till huset är väldigt gamla så Glocalnet kanske verkligen inte KAN göra mera.

I dagsläget får jag ut ca 6 Mbit Ner och 0,4 MBit Upp med småavbrott som krydda.

Så jag undrar, är det läge att gå över till mobilt bredband ?

Enligt Tele2 täckningskarta bor vi i det "bästa" området.
Vi surfar ganska mycket, tankar lite, frun ser lite Play, jag spelar lite online ibland (typ Diablo3).
Kan det funka tror ni?

Nackdelar/Fördelar ?

Tack / Viktor

Permalänk
Skrivet av viktorw:

Hej!
Vi har för närvarnade ADSL från Glocalnet det har krånglat en del men har funkat hyfsat för det mesta.

Men för några månader sedan började det bråka. Det blev små avbrott och hastigheten blev låg och svajig.
Jag har ringt Glocalnet i flera omgångar men de verkar inte kunna göra mer.

Vi bor ganska centralt men långt ifrån närmsta telestation och ledningarna till huset är väldigt gamla så Glocalnet kanske verkligen inte KAN göra mera.

I dagsläget får jag ut ca 6 Mbit Ner och 0,4 MBit Upp med småavbrott som krydda.

Så jag undrar, är det läge att gå över till mobilt bredband ?

Enligt Tele2 täckningskarta bor vi i det "bästa" området.
Vi surfar ganska mycket, tankar lite, frun ser lite Play, jag spelar lite online ibland (typ Diablo3).
Kan det funka tror ni?

Nackdelar/Fördelar ?

Tack / Viktor

Hej, tänkte dela med mig av egna erfarenheter då ja haft mitt nya mobila bredband i lite mer än en månad nu.

Om du kan skaffa Telenor eller Tre med obegränsad mängd isf, för dessa 80 GB ja har via tele2 gör att jag måste "snåla" dvs inte kan streama lika mycket film, ta hem program och dvs som ja vill kunna.

Men det absolut bästa vore att behålla ert ADSL och eller försöka teckna med någon annan om möjligt, mobilt bredband funkar inte alls bra egentligen, fast bor man som jag på Landet har man inte mycket annat val

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Medlem

Jag hade mobilt bredband via Telenor i ca 6 månader och det funkade bra mestadels förutom på kvällar då det gärna segade ner sig totalt. Antar att många använder det samtidigt då. Jag höll inte på med något spelande just då men jag kan inte tänka mig att det hade fungerat så värst bra med tanke på hur dåligt det gick att surfa

Iofs var det 3G jag hade. 4G ska väl förhoppningsvis vara bättre!

Permalänk
Medlem

Har själv bytt från mitt adls till Bredbandsbolagets 4g

och det fungerar utmärkt. Bodde ca 4km från sattionen och fick ut 5 mb/0,8 vilket är standard. Har ca 500 m till 4g masten med nästan fri sikt och utan antenner får jag ca 20/10 men med riktantenner hamnar jag på 55/25 vilket i stort sett är max. Fungerar utmärkt med låga ping. Skulle rekommendera dig att kolla vilka master som finns i din närhet helst med fri sikt och möjlighet att använda extern antenn. Extern antenn är inte nödvändig men säkerställer stbilitet och hastighet. Tror att Bredbandsbolaget t.ex har 2 veckors provtid så det går ju alltid att testa. Tänk på att modemet du köper/får med bör ha möjlighet för extern antenn. Har inte provat 4g routrarna somd e erbjuder utan kör med Huawei e398 + Dovado 4gr.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem

Har själv provat Telenor/Bredbandsbolaget 4G under 1v och vart extremt imponerad. Har snabbast möjliga ADSL idag ifrån Telia som ger mig ca. 15/1,5mbit (upp/ner) samt en svarstid på ca 13ms.

Med Telenor 4G fick jag ut som mest 79/23mbit samt svarstid på 15ms. Mao. väldigt mycket snabbare än ADSL, dessutom nästan en hundring billligare i månaden, samt portabelt om så önskas.
Sämsta resultatet låg nånstans runt 55/12mbit men svarstiden var stabil.

Detta är norr om Stockholm (Upplands-Bro). Om 4g fortfarande presterar dessa siffor om 10månader då mitt ADSL löper ut (bidningstiden) så kommer jag alla gånger teckna Telenor 4G, dock behöver de fortfarande köra utan begränsning vad gäller limit, kommer de cappa efter en viss mängd så blir det inget.
För övrigt spelar jag väldigt mycket, tankar 24/7 och är en rätt krävande användare så jag dissade mobilt bredband totalt när min vän skaffade det, nu efter 1v test så är jag mäkta imponerad som sagt.

Jag säger som Charlies att du kan nog testa Telenor/BBB 30dagar och är du inte nöjd så lämnar du tillbaks det.
För trådens skull kan det vara kul att veta i vilken stad du bor, om du nu bestämmer dig för ett 4G-abb.

Permalänk
Medlem

Även jag är väldigt inne på att testa på 4G nu när bindningstiden går ut på ADSL. Är så trött på att sitta kvar på ADSL med instabilt nät.

Skrivet av ZonCo:

Har själv provat Telenor/Bredbandsbolaget 4G under 1v och vart extremt imponerad. Har snabbast möjliga ADSL idag ifrån Telia som ger mig ca. 15/1,5mbit (upp/ner) samt en svarstid på ca 13ms.

Med Telenor 4G fick jag ut som mest 79/23mbit samt svarstid på 15ms. Mao. väldigt mycket snabbare än ADSL, dessutom nästan en hundring billligare i månaden, samt portabelt om så önskas.
Sämsta resultatet låg nånstans runt 55/12mbit men svarstiden var stabil.

Detta är norr om Stockholm (Upplands-Bro). Om 4g fortfarande presterar dessa siffor om 10månader då mitt ADSL löper ut (bidningstiden) så kommer jag alla gånger teckna Telenor 4G, dock behöver de fortfarande köra utan begränsning vad gäller limit, kommer de cappa efter en viss mängd så blir det inget.
För övrigt spelar jag väldigt mycket, tankar 24/7 och är en rätt krävande användare så jag dissade mobilt bredband totalt när min vän skaffade det, nu efter 1v test så är jag mäkta imponerad som sagt.

Jag säger som Charlies att du kan nog testa Telenor/BBB 30dagar och är du inte nöjd så lämnar du tillbaks det.
För trådens skull kan det vara kul att veta i vilken stad du bor, om du nu bestämmer dig för ett 4G-abb.

Du ska inte tro på att det är "fri surf" bara för att de säger det. Telenor har sedan de införde 4G ett tak på 100GB på de dyraste abben och 50GB på det billigaste.

Saxat från Telenors villkor:
För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall
där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB (100 GB för abonnemangen 4G Maxi Fri Surf och 4G Premium) under de senaste 30 dagarna.

Det är precis det här som gör att jag tvekar. Alla operatörer har idag strypning när man når ett visst antal GB, dessa gränser de har (50-100GB) når jag lätt varje månad :/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trazer:

Även jag är väldigt inne på att testa på 4G nu när bindningstiden går ut på ADSL. Är så trött på att sitta kvar på ADSL med instabilt nät.

Du ska inte tro på att det är "fri surf" bara för att de säger det. Telenor har sedan de införde 4G ett tak på 100GB på de dyraste abben och 50GB på det billigaste.

Saxat från Telenors villkor:
För att säkerställa en hög och jämn användarupplevelse för alla kunder förbehåller sig Telenor rätten att, i de fall
där en användares förbrukning är extrem, tillfälligt under tider med hög belastning i nätet ge denne en lägre hastighet, upp till 0,5 Mbit/s. Med extrem användning avses dataförbrukning som överstiger 50 GB (100 GB för abonnemangen 4G Maxi Fri Surf och 4G Premium) under de senaste 30 dagarna.

Det är precis det här som gör att jag tvekar. Alla operatörer har idag strypning när man når ett visst antal GB, dessa gränser de har (50-100GB) når jag lätt varje månad :/

Helt rätt, de friskriver sig att kunna sänka hastigheten men enligt den info jag har fått så gör de inte detta på något "fri surf" abb. idag oavsett hur mycket data som används.

Under den _veckan_ jag hade abonnamanget skulle jag tro att jag nyttjade minst 300GB...

Men som jag skrev också, jag hoppas att de klarar hålla upp bandbredden och samtidigt inte cappa något, för då försvinner intresset helt och hållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZonCo:

Helt rätt, de friskriver sig att kunna sänka hastigheten men enligt den info jag har fått så gör de inte detta på något "fri surf" abb. idag oavsett hur mycket data som används.

Under den _veckan_ jag hade abonnamanget skulle jag tro att jag nyttjade minst 300GB...

Men som jag skrev också, jag hoppas att de klarar hålla upp bandbredden och samtidigt inte cappa något, för då försvinner intresset helt och hållet.

Ah, det kanske är ovanligt att dom cappar. I så fall kan det ju vara värt att testa det ett tag.

EDIT: http://www.mobilabredband.se/forum/viewtopic.php?id=4810
Folk som åkt på stypningar av Telenor där :/

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD Ryzen 5 7600X +
Noctua NH-D15S | Corsair 32GB | Corsair RM750X V2 | ASUS RTX 4070 Ti | ASUS Rog Strix B550-E Gaming | Corsair Force MP510 960GB