Internet fungerar inte - Cisco Catalyst 2924 XL

Permalänk
Medlem

Internet fungerar inte - Cisco Catalyst 2924 XL

Hejsan!

Jag har fått hem en Cisco Catalyst 2924 XL som jag har kopplat in i nätverket, men får inte internet att fungera. Är helt övertygad om att det är en konfiguration som måste göras.

Nätverket ser ut som följande: Internet - Router (WNDR 3700) - Cisco Catalyst 2924 XL - Datorer

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig att få igång detta?

mvh

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Rensa konfigurationen (erase startup-config) och reboota switchen.

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps607/product...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem

vad har du för conf på switchen?

rätt VLAN, portar igångsatta?

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem

Om switchen är begagnad så ligger det förmodligen konfiguration i den som ställer till det, testa gör en password recovery på burken.

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps628/product...

Permalänk
Medlem

Det ligger inte en massa Vlan på interfacen? kör en sh vlan.
Finns de vlan som är kopplade till portar så kör du delete flash:vlan.dat
efter det så kör du erase startup-config o sen en reboot så skall den va helt tom.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

vad har du för conf på switchen?

rätt VLAN, portar igångsatta?

Det finns olika modes man kan använda vad jag kan se och ingen har funkat hittils. Ska testa att nollställa confen

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Det finns olika modes man kan använda vad jag kan se och ingen har funkat hittils. Ska testa att nollställa confen

Om du menar mode knappen frampå så har den inget med trafiken att göra utan enbart för övervakning av olika parametrar.
Det du behöver är att koppla in din konsollkabel i den o rensa hela switchen.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

Rensa konfigurationen (erase startup-config) och reboota switchen.

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps607/product...

Ska testa detta. Switchen har varit igång i en serverhall så det är mycket möjligt att det ligger massa inställningar i den.

Skrivet av milkacid:

Om switchen är begagnad så ligger det förmodligen konfiguration i den som ställer till det, testa gör en password recovery på burken.

http://www.cisco.com/en/US/products/hw/switches/ps628/product...

Ska testa detta, tack

Skrivet av Wolfe86:

Det ligger inte en massa Vlan på interfacen? kör en sh vlan.
Finns de vlan som är kopplade till portar så kör du delete flash:vlan.dat
efter det så kör du erase startup-config o sen en reboot så skall den va helt tom.

Antagligen så finns det massor av inställningar gjorda på switchen då den har varit igång i en serverhall innan. Förstår inte mkt av det du pratar om. Mina nätverkskunskaper når inte så långt skall testa en reset och se hur långt jag kommer. Du råkar inte veta vilket mode jag skall använda mig av?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe86:

Om du menar mode knappen frampå så har den inget med trafiken att göra utan enbart för övervakning av olika parametrar.
Det du behöver är att koppla in din konsollkabel i den o rensa hela switchen.

Och om jag inte har en konsollkabel är jag rökt? för det har jag ingen tyvärr

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Rensa alla inställningar gör du inne i Enable mode

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Och om jag inte har en konsollkabel är jag rökt? för det har jag ingen tyvärr

Om du inte vet vilket ip som ligger på nått admin vlan och vilka portar som e kopplade till de vlanet så är svaret ja.

dock kan du köpa en sådan kabel för en billig peng på ebay eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av KruXen:

Och om jag inte har en konsollkabel är jag rökt? för det har jag ingen tyvärr

http://www.tradera.com/cisco-db9-female-to-rj45-cable-72-3383...

Annars finns det kanske en kabel till övers där du fick tag i switchen. Det tenderar att bli en del sånna till övers om företagen tar vara på dem.

Tänk på att konsolkabeln är en RS232-kabel, så du måste antagligen också ha en usb-serial adapter om din dator inte har en RS232-kontakt.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

http://www.tradera.com/cisco-db9-female-to-rj45-cable-72-3383...

Annars finns det kanske en kabel till övers där du fick tag i switchen. Det tenderar att bli en del sånna till övers om företagen tar vara på dem.

Det går inte att göra någon form av hårdreset? om man inte har den där kabeln?

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Nej, eftersom de skulle vara en säkerhetsrisk om det skulle gå. Detta är inte hemmaprodukter så därav finns inte sådana knappar.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfe86:

Nej, eftersom de skulle vara en säkerhetsrisk om det skulle gå. Detta är inte hemmaprodukter så därav finns inte sådana knappar.

Ok jag förstår, jag tar och letar reda på en sådan kabel så kan jag följa de länkar jag har fått av er. Tack så mkt för hjälpen

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |

Permalänk
Medlem

Lugnt, du får återkomma om de ligger lösenord på den så du måste göra en password recovery.

Visa signatur

AMD Ryzen™ 7 3800XT | Corsair H-100 | Corsair 32GB | Asus PRIME X370-PRO | Asus Geforce GTX 1070 TI ROG Strix | Samsung 970 1TB | Corsair RM750x PSU | Asus Strix SOAR | Win10 Pro x64

Permalänk
Medlem

ett par tips...

Om du får rensat switchen så kommer den att fungera ungefär som en vanlig konsument-switch. Tänk dock på att den har "per-vlan spanning tree protocol" aktiverat som standard. Det är en säkerhetsmekanism där switchen försöker känna av om du kopplar in en switch eller en PC i respektive port. Det tar därför ca 30 sek innan porten "går upp" och blir grön efter att du pluggat i kabeln.

Tänk också på att switchen inte har funktionen Auto MDI/MDIX vilket tvingar dig till att bara använda en rak kabel mellan PC och switch, samt korsad kabel mellan switch<->switch.
Det senare problemet borde dock din hemma-router lösa då den har auto mdi/mdix, men som sagt, mellan PC och Cat. 2924xl så måste du använda rak kabel (vilket de allra flesta kablar är).

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

Om du får rensat switchen så kommer den att fungera ungefär som en vanlig konsument-switch. Tänk dock på att den har "per-vlan spanning tree protocol" aktiverat som standard. Det är en säkerhetsmekanism där switchen försöker känna av om du kopplar in en switch eller en PC i respektive port. Det tar därför ca 30 sek innan porten "går upp" och blir grön efter att du pluggat i kabeln.

Tänk också på att switchen inte har funktionen Auto MDI/MDIX vilket tvingar dig till att bara använda en rak kabel mellan PC och switch, samt korsad kabel mellan switch<->switch.
Det senare problemet borde dock din hemma-router lösa då den har auto mdi/mdix, men som sagt, mellan PC och Cat. 2924xl så måste du använda rak kabel (vilket de allra flesta kablar är).

Räcker väl att hans dator klarar auto mdi/mdi-x?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniak:

Räcker väl att hans dator klarar auto mdi/mdi-x?

Jo förhoppningsvis har alla hans nic det och att det är påslaget. Fast nåt annat är sällsynt nuförtiden... I'm still living in the past...

Visa signatur

Intel Core i5 3570K w/ Scythe Shuriken | 8GB Corsair Vengeance LP PC3-12800 CL9 | ASUS Radeon HD7770 DirectCu 1GB V2 | ASUS Maximus V Gene Z77 | OCZ Vertex 4 128GB | Silverstone GD04B USB 3.0 M-ATX | Corsair CX 430W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Edge:

Om du får rensat switchen så kommer den att fungera ungefär som en vanlig konsument-switch. Tänk dock på att den har "per-vlan spanning tree protocol" aktiverat som standard. Det är en säkerhetsmekanism där switchen försöker känna av om du kopplar in en switch eller en PC i respektive port. Det tar därför ca 30 sek innan porten "går upp" och blir grön efter att du pluggat i kabeln.

Tänk också på att switchen inte har funktionen Auto MDI/MDIX vilket tvingar dig till att bara använda en rak kabel mellan PC och switch, samt korsad kabel mellan switch<->switch.
Det senare problemet borde dock din hemma-router lösa då den har auto mdi/mdix, men som sagt, mellan PC och Cat. 2924xl så måste du använda rak kabel (vilket de allra flesta kablar är).

Tack för din headsup
Använder en dator som kör Pfsense som router. Vi får se hur väl det funkar. Har fått tag på consolkabel nu, så får se om jag får igång allt

mvh

Visa signatur

Processor: Intel® Core™ i7 920 @ 4Ghz | Grafikkort: XFX Radeon 6970 2048Mb (Crossfire]| CPU-kylare: Corsair H50 | Ram-minne: Corsair Dominator™ DDR3 1600MHz 6GB CL9 | Nätaggregat: Corsair AX 850W | Chassi: Fractal Design Arc | Moderkort: Asus P6T Deluxe V2 | SSD-Hårddisk: Corsair F60 (Raid-0] |