Måste jag ha I7-processor om jag inte spelar? Hjälp mig välja!

Permalänk
Medlem

Måste jag ha I7-processor om jag inte spelar? Hjälp mig välja!

Jag har idag en Acer Aspire med I5-450M och 3GB ram. Den vill jag byta ut av två anledningar: Den är för tung då jag reser mycket och för långsam när jag arbetar mycket med Excel och databasprogram. Spela kommer jag inte göra men däremot se film. Jag är inte intresserad av Mac. Således vill jag ha något med dessa krav:

Vikt: Max 2kg
Skärmstorlek: 13,3-15 tum
Upplösning: Minst 900 pixlar vertikalt (eftersom jag vill ha bättre översikt i mina databas-program)
Bra batteritid
Pris: Helst 5000-7000kr men kan i nödfall gå upp till 10000kr
Processor: ?

Mera minne & SSD tänker jag stoppa in i efterhand så det spelar mindre roll.

Jag har läst om de olika processorerna men undrar hur mycket det gör i praktiken. Med I7-processor är det endast 2 datorer som uppfyller mina krav:

Helst vill jag inte lägga så mycket pengar. Så om jag istället tittar på I5 får jag ytterligare ett fåtal alternativ:

Dessa har I5 i generation 2 (I5-2557M) och generation 3 (I5-3210M). Min fråga är nu: Är det viktigt med I7 för Excel/databas/generellt användande om jag inte spelar eller håller på med video/bild-redigering? Om I5; måste det vara generation 3?

Tack på förhand för hjälpen!

Lade till skärmstorlek
Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Nej och Nej

Visa signatur

Asus Maximus IV Code | i7 7700k | 16gb 3000 CL15 Corsair Vengeance LP | EVGA Geforce GTX 980ti ACX+ SC | Fractal Design Newton R2 800w Modular | 256GB Samsung 840 | 2x1TB WD | Silverstone R03 | Noctua NH-C14 |

Permalänk

Nej, inte ens en I3a för att sköta dina behov utmärkt, det du gör tar så oerhöt lite av processorn att nästan vilken laptop som helst från 1,9 klarar det galant, frågan är mera hur mycket minne när du har uppe en massa flikar, minst 4gb tycker jag, SSD kan du köpa till på efterhand. Mitt förslag är att du skaffar en dator för cirka 4-5 för dina behov och proppar i en riktigt snabb intel ssd istället.

Permalänk
Medlem

Nej, kör på i5 eller kanske till och med i3. Satsa istället på lite mer RAM och en SSD.

Kolla om du hittar nåt på den här länken; http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s92762776&cols=&o=lokal...

Filtrerade SSD och minst 4 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Tack för förslagen. Anledningen till att jag tvekar är att jag som sagt nu har en I5-450M som jag inte tycker räcker riktigt till för mina databasberäkningar och excel-makron. Jag förstår att även minnesmängden påverkar men jag vill att det ska flyta på riktigt fint. Min nuvarande processor har en Passmark-score på 2521 enligt den här listan: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php.

Vilken poäng/processor bör jag satsa på för att märka skillnad?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Tack för förslagen. Anledningen till att jag tvekar är att jag som sagt nu har en I5-450M som jag inte tycker räcker riktigt till för mina databasberäkningar och excel-makron. Jag förstår att även minnesmängden påverkar men jag vill att det ska flyta på riktigt fint. Min nuvarande processor har en Passmark-score på 2521 enligt den här listan: http://www.cpubenchmark.net/cpu_list.php.

Vilken poäng/processor bör jag satsa på för att märka skillnad?

Är du säker på att det är CPUn som är flaskhalsen för dig när du kör beräkningar / macron då? Du kan testa detta genom att starta Aktivitetshanteraren och gå in på Prestanda-fliken och kolla hur din CPU-användning är när du kör beräkningar / macron. Till vänster har du total CPU-använding och till höger har du använding per kärna, så du kan där se hur många kärnor som används när du kör beräkningarna, vilket också hjälper att veta när man ska välja en CPU som passar.

Permalänk
Medlem

Min dator är på reparation just nu så kan inte dubbelkolla.

Jag vill att alla fönster/webbläsare å liknande ska flyta på superfint utan fördröjning även med en massa Windows-krimskrams/effekter. Min dator kommer utrustas med både SSD och minst 8GB RAM. Vilken processor är sedan minimum skulle ni experter säga för att allt ska flyta jättefint?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Avstängd

I5 av nyare modell,en kvick ssd och 6-8 gig ram borde sköta det fint

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibjiba:

Min dator är på reparation just nu så kan inte dubbelkolla.

Jag vill att alla fönster/webbläsare å liknande ska flyta på superfint utan fördröjning även med en massa Windows-krimskrams/effekter. Min dator kommer utrustas med både SSD och minst 8GB RAM. Vilken processor är sedan minimum skulle ni experter säga för att allt ska flyta jättefint?

Hmm, låter konstigt att din i5a inte klarar av det. Om det inte är något fel på den så borde den inte ha några problem dina uppgifter. Mitt tips är att du köper SSD och RAM och provar i din gamla om du inte redan har det. Om det inte sker någon förbättring kan du alltid använda dem till din nya dator.