Grafikkort beter sig underligt - temp ökar för ingen anledning?

Permalänk
Medlem

Grafikkort beter sig underligt - temp ökar för ingen anledning?

Hej!

Jag köpte ett grafikkort för ca 5 månader sedan. I början fungerade grafikkortet felfritt. Jag spelade spel som Diablo 3, Crysis 2 och Skyrim utan några problem.

Efter ca 1 månad sen så började grafikkortet bete sig underligt. Efter ca 5-10 minuter i olika spel så kraschade datorn pga för hög temperatur. En sak jag märkte var att i några få spel så hände inget med temeperaturen, dvs den var helt normal.

I BF3, Skyrim, WoW och Diablo 3 var graderna på grafikkortet helt normalt - ca 50.

I Saints row 3 och Age of empires så flög graderna upp till ca 70 och datorn dog direkt.

Jag kör MSI Afterburner. Aldrig överklockat kortet.

Dock så fixade jag problemet när jag ökade volten på kortet från 1050 till 1063. Grafikkortet fungerade perfekt nu i ALLA spel.

Idag så fick jag samma problem igen, men bara i vissa spel. I Skyrim flyger graderna upp i 70, och datorn dör. I Diablo 3 samt WoW fungerar det bra.

En anna sak som jag tycker är underligt är att fläktarna på kortet aldrig går över 50-55% i MSI Afterburner (Auto), även fast kortet ligger vid 68-70 grader. Testade höja volten ännu mer till ca 1075, men det funkar tyvär inte.

Testat installera olika grafikkortsdrivrutiner men det hjälper inte.

Gigabyte Windforce GTX 580
CoreV - 1063
Core clock - 795
Shader Clock - 1590
Memory clock - 2004

Win 7 x64
i7-2600k 4.5Ghz
Corsair Force GT 120GB SSD
8GB Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem

70 grader är ingenting på för ett grafikkort men det låter ju som om du borde börja att fixa fläktarna innan du krämar på mer spänning. Annars riskerar du att sabba kortet.

Totalt låter det som om kortet är defekt, kanske fläktar eller kylaren. Skicka tillbaka!

Permalänk
Medlem

Det är helt ok att nå upp till 70 grader med grafikkortet, själv så brukar min ligga på 105c som högst, utan problem (Dåligt ventilerad skit mAtx burk, geforce gt 320). Är det inte något annat som går upp i temperatur? Har du kollat cpu'n t.ex?

Visa signatur

Chassi: En stor bakpotatis
CPU: En körsbärstomat (OC 4.5 tomater) som kyls av ketchup
Modertkort: En extra-allt pizza
Nätagg: En modulär kålrot
Grafikkort: En fet biff (standardklock 987mHeinz)

Permalänk
Medlem

CPU:n ligger vid 50 grader i spel, 30 i idle. Som sagt, datorn dör direkt när grafikkortet når 71~ grader.

Jag kan manuelt öka fläktarna utan problem.