Permalänk
Medlem

Köptips - Chassi

Hej! Tänkte be om lite hjälp med att välja chassi till ett kommande datorbygge. Detta är min första tråd på Sweclockers och det finns säkert en liknande tråd men kunde inte hitta nån som hade samma krav på Chassit.

Det jag söker är ett stilrent chassi med mycket bra luftflöde för ca 700 - 1300. Det skadar inte alls om det är hyfsat tyst också och kanske har ett snyggt fönster på sidan men det som prioriteras mest är kylningen. Förutom det vill jag även ha USB 3.0 i fronten, dammfilter vid insugningsfläktar och möjlighet att installera en Corsair H100.

Har kollat lite på Corsair Vengeance C70 som jag tyckte var galet snyggt men börjar tvivla lite på det efter en del videorecensioner. Många sa att fläktplatserna i fronten var dåligt placerade i och med att de sitter på baksidan av hårddiskplatserna och det fanns även inget dammfilter för fläktplatserna i fönstret. Har även tittat på Cooler Master HAF 932 och Corsair Obsidian 550D men är lite osäker på dom med. Visst, HAF 932 kanske inte är så stilrent men jag tyckte inte det var alltför farligt. Dock så kändes det inte lika "stadigt" som andra chassin, kändes lite plastigt och 550D kändes inte som det mest optimala om man vill fokusera på luftflöde och kylning.

Som ni ser är hjälp uppskattat. Tack på förhand!

Visa signatur

Men Are From Mars, Women Are From Hell

Permalänk

Jag läste inte, det finns bara ett chassi min vän.

FRACTAL DESIGN R4!!

Permalänk
Medlem

Du kan kolla upp Nzxt phantom. Dem är det väldigt mycket utrymme för t.e.x vattenkylning och så är det väldigt bra luftflöde med dammfilter vid insug.Ett stort + är väl att det är en inbyggd fan controller på fronten. Finns plats för 7(3 200mm,4 120mm) fläktar tror jag och det följer med 4 (3 120mm, 1 200mm blå LED)

http://www.inet.se/produkt/6900741/nzxt-phantom-vit
Finns i fler färger t.e.x rosa,röd och svart

Skickades från m.sweclockers.com

Edit
glömde säga att det finns USB 3.0 i fronten

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB

Permalänk

Fractal Design R4, åtta dagar i veckan!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem

Fractal-Design ARC Midi..
Kyler ordentligt bra
Låter inte så fruktansvärt mkt med bra fläktar

Finns sida med fönster att köpa extra nu med

Kör det med datorn i sign, allt är svalt och bra

765kr på webhallen
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127536-fractal_design...

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Medlem

Kollade på NZXT Phantom 410 nyss. Såg riktigt schyst ut. Är det någon som vet om det finns dammfilter någonstans i det chassit. Jag kunde inte hitta någon information om det och det verkade som att det inte fanns. Define-serien tycker jag är lite överskattad och det är väll inte det bästa för kylning direkt. Dock verkade Arc rätt schyst men då tyckte jag nog bättre om Phantom 410. Såg på Inet att det var någon som hade skrivit ett omdöme om att man dock måste köpa NZXT:s egna fläktar för det chassit, är det någon som vet någonting om det?

Visa signatur

Men Are From Mars, Women Are From Hell

Permalänk
Medlem

Kolla in Zalman z-machine gt-1000
Har fönster och är helt i aluminum om du söker via prisjakt är det bra pris på chassiet just nu.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Jag läste inte, det finns bara ett chassi min vän.

FRACTAL DESIGN R4!!

För en gångskull håller jag med en fanboy

Skrivet av JesperOlsson:

Fractal Design R4, åtta dagar i veckan!

aah.... samma som jag skrev till den över

Skrivet av prOZac:

Fractal-Design ARC Midi..
Kyler ordentligt bra
Låter inte så fruktansvärt mkt med bra fläktar

Finns sida med fönster att köpa extra nu med

Kör det med datorn i sign, allt är svalt och bra

765kr på webhallen
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/127536-fractal_design...

Jag skulle inte tagit ARC för hans behov är att det ska vara tyst med. ARC är inte så tyst.

R4:an är perfa för dig. Den har ALLA dina råd. Den är sjukt snyggt finns i fönster och även inte i fönster.
Med fönster: https://www.inet.se/produkt/6909779/fractal-design-define-r4-...
Utan fönster: https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

PS. Det finns även i vitt med. Även vitt chassi med fönster och vitt chassi och utan fönster

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

För en gångskull håller jag med en fanboy

aah.... samma som jag skrev till den över

Jag skulle inte tagit ARC för hans behov är att det ska vara tyst med. ARC är inte så tyst.

R4:an är perfa för dig. Den har ALLA dina råd. Den är sjukt snyggt finns i fönster och även inte i fönster.
Med fönster: https://www.inet.se/produkt/6909779/fractal-design-define-r4-...
Utan fönster: https://www.inet.se/produkt/6909739/fractal-design-define-r4-...

PS. Det finns även i vitt med. Även vitt chassi med fönster och vitt chassi och utan fönster

Lite dömande där men alright, med tanke på att du vet var positiv till R4an så tar jag det som att du med är fanboy! xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amnebjer:

Hej! Tänkte be om lite hjälp med att välja chassi till ett kommande datorbygge. Detta är min första tråd på Sweclockers och det finns säkert en liknande tråd men kunde inte hitta nån som hade samma krav på Chassit.

Det jag söker är ett stilrent chassi med mycket bra luftflöde för ca 700 - 1300. Det skadar inte alls om det är hyfsat tyst också och kanske har ett snyggt fönster på sidan men det som prioriteras mest är kylningen. Förutom det vill jag även ha USB 3.0 i fronten, dammfilter vid insugningsfläktar och möjlighet att installera en Corsair H100.

Har kollat lite på Corsair Vengeance C70 som jag tyckte var galet snyggt men börjar tvivla lite på det efter en del videorecensioner. Många sa att fläktplatserna i fronten var dåligt placerade i och med att de sitter på baksidan av hårddiskplatserna och det fanns även inget dammfilter för fläktplatserna i fönstret. Har även tittat på Cooler Master HAF 932 och Corsair Obsidian 550D men är lite osäker på dom med. Visst, HAF 932 kanske inte är så stilrent men jag tyckte inte det var alltför farligt. Dock så kändes det inte lika "stadigt" som andra chassin, kändes lite plastigt och 550D kändes inte som det mest optimala om man vill fokusera på luftflöde och kylning.

Som ni ser är hjälp uppskattat. Tack på förhand!

R4, R4, R4. Kan inte bli bättre

Permalänk

Personligen äger jag ett Corsair Carbide 500R som jag trivs riktigt bra med. Framför allt luftflödet är exceptionellt bra, mitt 7970 går aldrig över 72C vid OC och det sitter stockkylare på. Min 2500K kyls med en halvtaskig Arctic Freezer 7 och har aldrig ens nått 55C under load.
Grymt bra plats och snyggt i mina ögon.

Edit: Ingen överklockning på CPU'n.

Visa signatur

Here's the deal -- I'm the best there is. Plain and simple. I wake up in the morning and I piss excellence.

Permalänk
Skrivet av Dark_Widget:

Lite dömande där men alright, med tanke på att du vet var positiv till R4an så tar jag det som att du med är fanboy! xD

om man.bara skriver "R4" då tar jag det som fanboy om man inte skriver varför..(lite som jag gjorde. ) men jag rekomenderar andra chassin också!
Nej jag är ingen fanboy.. Har en R3:an. men den är inte att rekomndera. för den har lite "fel" men det är rättat till R4:an.

btw. alla säger att det passar för dig. och det gör det!!!

#12663348
där sa jag att R4:an inte va för hans behov.. så är ingen fanboy..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.

Permalänk

Funderar själv på ett Fractal Design R4... Ser riktigt bra ut med många fläktar och snyggt som fan. Blir nog ett sånt inom en snar framtid.

Visa signatur

When the power of love overcomes the love of power, the world will know peace. - Jimi Hendrix

Permalänk

R4:an är ett riktigt bra chassi, borde väl inte vara annat när det är 4e generationen. Det är bara o ta en titt på Jonas rescension, som den Chassifil han är går han in på det mesta man behöver veta.

Själv sitter jag på ett Lian Li PC-9F och är riktigt nöjd med det. Finns dock en del saker jag gärna sett hade varit annorlunda men i dagsläget har jag svårt att tänka mig ett annat chassi vars utsida har delar/detaljer av plast då anodiserad aluminium är så förbaskat snyggt och inger en sådan enorm kvalitétskänsla!

Permalänk
Skrivet av jakob.ee.:

om man.bara skriver "R4" då tar jag det som fanboy om man inte skriver varför..(lite som jag gjorde. ) men jag rekomenderar andra chassin också!
Nej jag är ingen fanboy.. Har en R3:an. men den är inte att rekomndera. för den har lite "fel" men det är rättat till R4:an.

btw. alla säger att det passar för dig. och det gör det!!!

#12663348
där sa jag att R4:an inte va för hans behov.. så är ingen fanboy..

Skickades från m.sweclockers.com

Äsch, orkar inte ens svara nått serisöt.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Cooler Master Silencio 550 som är tystare än R4 men jag skulle nog rekomendera mer R4 anledningen till att jag inte köpte det var för att jag fick ett nytt Silencio 550 för 499kr.

Permalänk
Medlem

R4 är inte främst byggd för bra luftgenomströmning. Den är bäst om man vill ha låg ljudnivå. Det jag prioriterar är kylningen och hyfsat låg ljudnivå är bara ett plus :). Säger inte att det är ett dåligt chassi men jag tror inte det är det jag söker. Funderar starkt på NZXT Phantom 410. Nån som har erfarenhet av det chassit?

Visa signatur

Men Are From Mars, Women Are From Hell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Amnebjer:

R4 är inte främst byggd för bra luftgenomströmning. Den är bäst om man vill ha låg ljudnivå. Det jag prioriterar är kylningen och hyfsat låg ljudnivå är bara ett plus :). Säger inte att det är ett dåligt chassi men jag tror inte det är det jag söker. Funderar starkt på NZXT Phantom 410. Nån som har erfarenhet av det chassit?

Du funderar alltså på att skaffa ett rymdskepp?

Skiljer bara några grader mellan de öppna som låter som dammsugare och Define R4 som är knäpptyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Du funderar alltså på att skaffa ett rymdskepp?

Skiljer bara några grader mellan de öppna som låter som dammsugare och Define R4 som är knäpptyst.

Haha rymdskepp :). Nemen, finns det några temperaturtester eller nåt som nån har sett om R4?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Men Are From Mars, Women Are From Hell

Permalänk
Medlem

Säger som alla andra, R4 alla gånger. Svenskt, tyst, bra kvalité, snyggt. Vad mer kan man begära?

Visa signatur
Permalänk

Fractal Design R4, min kompis har ett. Knäpp tyst och kyler perfekt.

Själv är jag riktigt missnöjd med mitt chassi i sign :c

Visa signatur

Stationär: GIGABYTE 990fxa-UD3 | AMD FX-8120 @ 4,2GHz, Kyls med: Cooler Master Hyper 412s | 8GB RAM 1600mhz @1866mhz| XFX Radeon HD 6950 2GB Dual Fan | Antec 550w VP550M | 2TB Seagate Barracuda 7200rpm 64mb buffertminne | Cooler Master Elite 430
Laptop(gammal jävel): Packard Bell Easy Note MX51 | AMD Turion X2 TL-56 @ 1,8ghz | 2gb ram (stock 1gb) | Geforce GO 6100 256mb | 149gb hårddisk

Permalänk

Som vanligt en chassi tråd. Vilka är här jo Fractal nissar

Nä titta på Cooler master storm trooper det är bäst. Ser ut som ett rymdskepp men det gör inget men har galet bra kyla för komponeterna. Kvalité uti varje hörn på chassit det säger jag.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Som vanligt en chassi tråd. Vilka är här jo Fractal nissar

Nä titta på Cooler master storm trooper det är bäst. Ser ut som ett rymdskepp men det gör inget men har galet bra kyla för komponeterna. Kvalité uti varje hörn på chassit det säger jag.

Nörd. Du får max 5 grader celsius bättre i ett sånt chassi men låter 400 dB högre. Face the truth, Fractal har gjort det bästa chassit någonsin i R4. Kan tillägga att jag äger inte ett Fractal själv utan ett Silencio 550 men har vänner som är glada ägare av R3 och R4.

Permalänk
Skrivet av hau5mau5:

Nörd. Du får max 5 grader celsius bättre i ett sånt chassi men låter 400 dB högre. Face the truth, Fractal har gjort det bästa chassit någonsin i R4. Kan tillägga att jag äger inte ett Fractal själv utan ett Silencio 550 men har vänner som är glada ägare av R3 och R4.

NÖRD Jag bara skojade lite. Men jag har så kallt i mitt chassi så fläktarna behöver inte snurra så himmla fort.
Därav så låter den inte alls så mycket.

Att det ska vara så svårt att förstå. Stort chassi med massa fläktar på låga varv är tystare en ett chassi med massa ljud dämpnings mattor o fläktar som måste snurra skiten ur sig för att vara sval. Jag vet för jag har haft en kompis hos mig som har ett R4 chassi. Vi har jämnfört dom tillsammans FACE THE TRUTH.:)

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Nörd. Du får max 5 grader celsius bättre i ett sånt chassi men låter 400 dB högre. Face the truth, Fractal har gjort det bästa chassit någonsin i R4. Kan tillägga att jag äger inte ett Fractal själv utan ett Silencio 550 men har vänner som är glada ägare av R3 och R4.

Aldrig fattat varför alla prisar Fractal Design R4, varför är det bästa chassit någonsin? Vad baserar du det på och vad jämför du med? Utveckla.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Aldrig fattat varför alla prisar Fractal Design R4, varför är det bästa chassit någonsin? Vad baserar du det på och vad jämför du med? Utveckla.

Det har tillräckligt med kylning för att ha ett feting system i, det är otroligt tyst, det är stilrent och priset är inte för högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Det har tillräckligt med kylning för att ha ett feting system i, det är otroligt tyst, det är stilrent och priset är inte för högt.

Och detta stämmer inte med de andra chassina?

Kom med något som är unikt för FD istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Och detta stämmer inte med de andra chassina?

Kom med något som är unikt för FD istället.

Finns väldigt få chassin med alla dessa punkterna ikryssade (CHECK).. Du får ge ca 1200-1500kr för att få samma kvalitet och då kommer det inte vara lika stilrent plus mer högljutt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hau5mau5:

Finns väldigt få chassin med alla dessa punkterna ikryssade (CHECK).. Du får ge ca 1200-1500kr för att få samma kvalitet och då kommer det inte vara lika stilrent plus mer högljutt.

Mm, då är kvalité, stilrenhet och högljudhet hyfsat mycket upp till var och en.

Att hävda att ett visst chassi är det enda alternativet är lite löjligt IMO.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1142666-ljudprob...

den där personen är tydligen inte så nöjd ned sin r4.

Visa signatur

| Intel Core i7 3770k @4.6GHz | GTX 670 | Asus P8Z77-V GEN 3 |
| 8GB RAM @ 2133 | Antec KÜHLER H2O 620 | Intel SSD 520 120GB