logitech z-5500 thx.. ljudkort?

Permalänk

logitech z-5500 thx.. ljudkort?

hallå alla sweklockaree.. jo det är så här att jag har ett logitech z-5500 ljudsystem, och jag tror att det ljudkortet som jag har inte är det bästa, spår av susningar när jag stänger av ljudet osv.. undrar ifall detta ljudkort skulle passa bra till mina z-5500!?

http://www.inet.se/produkt/6303346/creative-sound-blaster-x-f...

tack på förhand!!

Permalänk

glömde säga att det är ett ljudkort som är inbyggt i modekortet!

Permalänk
Medlem

Finns ju bättre/nyare kort för bara några hundra lappar till som nog skulle passa bättre. Men vad har du för budget?

Permalänk

njaa, vad får jag ge?

Permalänk

Kör du digitalt dvs optisk toshlink eller caoxial rca så gör ett nytt ljudkort ingen skillnad. Då det är din dac i din z5500 som packar upp ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Kör du digitalt dvs optisk toshlink eller caoxial rca så gör ett nytt ljudkort ingen skillnad. Då det är din dac i din z5500 som packar upp ljudet.

Skickades från m.sweclockers.com

Kör inte på dessa, så jag antar att det är ljudkortet

http://www.inet.se/produkt/6304861/creative-sound-blaster-x-f...

detta kasnke är bättre?

Permalänk
Skrivet av dannedragarn:

Kör inte på dessa, så jag antar att det är ljudkortet

http://www.inet.se/produkt/6304861/creative-sound-blaster-x-f...

detta kasnke är bättre?

Gör det istället och spara pengarna istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att koppla högtalarna till en DVDspelare digitalt och stänga av ljudet på den?

Det kan vara så att det är högtalarna som spökar.

Kan eve vara så att ljudkortet på moderkortet läcker som du misstänker, isf hade jag handlat något billigt internt som kan skicka digitalt. Efter som, som sagts tidigare, avkodningen sker i högtalarna.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Jag har ett Audigy 2 ZS som jag funderar på att sälja då jag inte använder det längre... Vad säger folk här om det kortet, gammalt skräp? Jag köpte det själv för att använda med mina z-5500 på den tiden det var ett av de bästa ljudkoren och tyckte att det blev märkbart bättre ljud än det integrerade på moderkortet.

Visa signatur

| AMD Phenom II x6 1100T @ 4 GHz || Thermalright ultra 120 eXtreme || Asus Crosshair IV Formula 890FX |
| 8GB Corsair Vengeance LP @ 7-8-8-19 1500 MHz || Asus GTX 560 ti directCUII @ 1000/2300 MHz |
| Adata XPG SX900 512 GB SSD || Corsair HX Series 520W || Antec p182 |

Permalänk
Medlem

Kör på ett ljudkort som kan encoda DTS om du vill kunna game'a med surroundljud eller om du kollar på serier som är med 5.1-ljud (och ej är encodat med DTS). (Jag har själv ett Z-5500.) Är jättenöjd med mitt ljudkort.

Permalänk
Skrivet av Arion:

Jag har ett Audigy 2 ZS som jag funderar på att sälja då jag inte använder det längre... Vad säger folk här om det kortet, gammalt skräp? Jag köpte det själv för att använda med mina z-5500 på den tiden det var ett av de bästa ljudkoren och tyckte att det blev märkbart bättre ljud än det integrerade på moderkortet.

hmm, är intresserad!

Permalänk
Skrivet av FL3JM:

Kör på ett ljudkort som kan encoda DTS om du vill kunna game'a med surroundljud eller om du kollar på serier som är med 5.1-ljud (och ej är encodat med DTS). (Jag har själv ett Z-5500.) Är jättenöjd med mitt ljudkort.

aa jo spelar mke iufs... men jag lyssnar även enromt mycket på musik.. och jag vill få ut så klart och fint ljud som möjligt, så hur dyrt får jag betala för att få ut så mycket som möjligt ur mina z5500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannedragarn:

aa jo spelar mke iufs... men jag lyssnar även enromt mycket på musik.. och jag vill få ut så klart och fint ljud som möjligt, så hur dyrt får jag betala för att få ut så mycket som möjligt ur mina z5500?

Tar fram chipspåsen och sätter mej och väntar , alla gånger z-5500 nämns så brukar det spåra ur totalt...

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av xfade:

Har du möjlighet att koppla högtalarna till en DVDspelare digitalt och stänga av ljudet på den?

Det kan vara så att det är högtalarna som spökar.

Kan eve vara så att ljudkortet på moderkortet läcker som du misstänker, isf hade jag handlat något billigt internt som kan skicka digitalt. Efter som, som sagts tidigare, avkodningen sker i högtalarna.

tack för hjälpen!

Permalänk

Bara att välja vilket dac du vill använda den i z5500 eller den i ljudkortet. Om du inte har en dator sedan stenåldern så har du en optisk ljudutgång. Den är lika bra på om den är integrerad i moderkortet eller på ett externt ljudkort. Samma ettor och nollor. Skillnaden är dock vilken dac man använder dvs om du använder z5500 egna eller ett externt ljudkorts dac. På ett system som z5500 så är det hugget som stucket, låter lika illa oavsett. Att köpa ett nytt ljudkort för det är att kasta pengarna i sjön. Speciellt om du ska köra digitalt i alla fall...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag tycker isåfall att du ska ta detta istället bättre ljud enligt min mening.

Asus Xonar D1

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannedragarn:

aa jo spelar mke iufs... men jag lyssnar även enromt mycket på musik.. och jag vill få ut så klart och fint ljud som möjligt, så hur dyrt får jag betala för att få ut så mycket som möjligt ur mina z5500?

Om du kan tänka dig spela spel med hörlurar,eller inte ha surroundljud i ditt Z-5500 när du spelar, så behöver du inget nytt ljudkort, bara köra optisk ut på din dator från det inbyggda ljudkortet till ditt Z-5500, så kan du koppla lurarna i det om du vill så har du en liten förstärkare där också.
Det är ingen ljudmässig skillnad ALLS mellan ditt inbyggda ljudkort och ett dyrt nytt ljudkort, om du ändå kör optisk ut, förrutom att det nya ljudkortet kan se till så du har surround när du spelar och tittar på serier som du laddat ner som inte har DTS-ljud utan endast 5.1.
Nu skulle du ju kunna köra analogt ut istället för optiskt ut, men Z-5500 systemet är inte tillräckligt bra från början för att ens kunna höra skillnad där. Det är ett "ok" system med rätt sopigt register. Jag lyssnar hellre i mina lurar än på mitt Z-5500.